Vraag elektronische motorbediening

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Vraag elektronische motorbediening

Bericht door Baschinist »

Even een vraag voor ons project:

Voor wat de motorbediening hebben we nog geen besluit genomen over wat we nu precies willen, ouderwets vertrouwd met een pook en morsekabels of een bediening die elektronisch wordt aangestuurd.

Ik heb met beide ervaringen en eigenlijk geniet het laatste mijn voorkeur i.v.m. het makkelijker afregelen en aanleggen van het gebeuren echter....mijn ervaringen met elektronische gashendels zijn enkel op boten waar dag en nacht een kachel en of airco aan staat.
Is er iemand met ervaringen hier met dergelijke systemen op bootjes die gewoon onverwarmd een tijdje ergens stil liggen en waar het wellicht wel eens iets vochtiger/klammer zou kunnen worden? Hoe houd dat spul zich na verloop van tijd in dergelijke omstandigheden?

Alvast bedankt!
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Vraag elektronische motorbediening

Bericht door Navigo »

HH,

Heb beroepsmatig ervaring gelijk aan waar jij mee werkt. Je moet je wel afvragen of het semi prof spul deze betrouwbaarheid benaderd.
Ik denk dat het een dure oplossing is voor iets wat normaliter wordt toegepast om grote afstanden te overbruggen. Slip en trolling van de koppelingen te kunnen gebruiken en meerdere stuurstanden te kunnen combineren. Denk dat geen van deze van toepassing zijn op jullie scheepje.

Trillingen en extreme temperaturen zijn eerder funest voor deze systemen.

Morse kabels zijn onovertroffen en door bijna iedereen te repareren/ uit te wisselen. Je hebt nu misschien wel een aantal goed onderlegde eindgebruikers, maar is dit in de toekomst ook zo?

Heb je wel al een idee aan welke set up je denkt? Of is het alleen nog maar orienteren?

Voordelen kunnen zijn; met een hand gelijktijdig beide motoren bedienen en misschien geluidsreductie. Ik vraag me wel af of de prijs het uberhaupt wel waard is.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Vraag elektronische motorbediening

Bericht door Baschinist »

Het is enkel even ter oriëntatie op dit moment.

Het zit namelijk als volgt: Wij hebben een sponsor van alle elektronica en deze beste man is tevens gek van gadgets en features. Van hem "moest" er ook een boegschroef en AIS en nog wat dingetjes in komen en dat zou hij ook leveren. Toen de lokale boegschroevenboer er echter lucht van kreeg dat niet hij maar onze elektronikasponsor de boegschroef ging leveren is er even wat heen en weer gebeld dat dat niet ging gebeuren binnen de dorpsgrenzen :mrgreen:
Kortom: Er staat bij onze elek nog een budget open en ik wil eens met die man in gesprek of dit eventueel in te vullen is door een dergelijk systeem ( en ik heb goeie hoop dat ik hem wel zover krijg).
Dan wil ik echter wel eerst weten hoe dergelijke systemen zich houden onder de omstandigheden.

Morsekabels is natuurlijk oud & vertrouwd, echter hier hebben we (nog) geen sponsor voor. Stiekem hebben we best nog wel een afstandje en wat bochten te gaan met die dingen en als je dan een gaspook en low friction kabels met benodigd bevestigingsmaterialen nodig hebt dan loopt dit financieel ook hard op.

[quote]Je hebt nu misschien wel een aantal goed onderlegde eindgebruikers, maar is dit in de toekomst ook zo?/quote]
Dit is altijd het meest lastige met dit soort dingen/projecten. God mag weten hoe we er over pak 'm beet 10 jaar voor staan, maar dat geld zo ongeveer voor alles wat we binnen de vereniging overhoop halen. In ieder geval heb ik goeie hoop dat het met die jonge gasten die nu meelopen wel goed gaat komen.
En daarbij.....de huidige generaties zijn bekneester in het programmeren van een gaspook dan in het afstellen van een morsekabel :mrgreen: De scooter wordt tegenwoordig ook gewoon opgevoerd via de laptop :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Vraag elektronische motorbediening

Bericht door KarelE »

Bij de AVR op de duwboten hebben we gewoon morsekabels, op één boot na. Die morsekabels lopen gewoon door de schaar waarmee de stuurhut een paar meter naar boven gaat. Bochten zat dus, maar het werkt soepel.

Met de electronische motorbediening van die ene duwboot vind ik het lastig dat er altijd een aantal seconden zit tussen vanuit de vrijstand de schroef in zijn werk zetten en het moment dat de kk daadwerkelijk schakelt. Enerzijds spaart dat misschien je kk, anderzijds kan dat met het verschil maken tussen een touché en een tijdige stop. Verder is de klik van de vrijstand nauwelijks voelbaar, waardoor je vaak naar de handle moet kijken om te controleren of hij echt in zijn vrij staat.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Vraag elektronische motorbediening

Bericht door Baschinist »

Die vertraging is mij bekend ja, dat heeft me ook al eens een deuk in mijn ego en boot opgeleverd :mrgreen:
2 identieke schepen met identieke besturing maar wel een andere afstelling.......en daar ging ik sportief de keien op :roll:

Maar goed, dat valt goed af te stellen en is een kwestie van wennen. En idd, voor behoud van de kk een reden om het juist wel te doen voor scoutinggebruik.
Die "klik" die niet te voelen zou zijn herken ik niet eerlijk gezegd. De hendels die hier staan hebben dat wel degelijk goed voelbaar, wellicht afhankelijk van de hendelkeuze.
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Vraag elektronische motorbediening

Bericht door Evert »

Hoewel de jeugd beter is met de telefoon als met hun handen ben ik toch geneigd te zeggen dat je voor de kabels moet gaan. Elektronica heeft de neiging na een aantal jaar plotseling uit te vallen. Het is dan maar afwachten of het systeem nog te repareren is en of een zelfde systeem nog leverbaar is. Is dit niet het geval dan zal het een kostbare verbouwing worden. Dat soort dingen gebeuren altijd onderweg naar zomerkamp.
Hoewel ik gek ben op gadgets en elektronica heb ik het aan boord vrij weinig. Hoewel ik wel gek ben op mijn bochtaanwijzerpiloot.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Vraag elektronische motorbediening

Bericht door Baschinist »

Dat dingen verrot gaan met zomerkamp is een feit ja.
Dat is tegenwoordig ingecalculeerd en onderdeel van de hobby geworden zullen we maar zeggen :mrgreen:

Beschikbaarheid van onderdelen over "pak 'm stijf" 10-15 jaar is idd wel een puntje om over na te denken, zeker bij electronics.
Plaats reactie