Koeling Daf

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
nomde
Berichten: 9
Lid geworden op: zo nov 15, 2015 12:09 pm

Koeling Daf

Bericht door nomde »

Heb een andere boot met daarin een Daf 575.
Motor heeft interkoeling
motor draait perfect alleen begint boven de 1800 toeren de temperatuur op te lopen en komt er stoom uit de uitlaat.
Tot 1800 toeren blijft de temperatuur constant tegen de 80 graden, daarboven loopt het na 15 minuten op. Als ik dan terug ga na +- 1000 toeren zakt het weer terug.
Iemand een idee?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Koeling Daf

Bericht door varg »

Tsja...te weinig koelwater zal iedereen zeggen, maar ik neem zomaar aan dat je alles hebt gecontroleerd in het kv circuit. Zou ook kunnen dat je bij meer vermogensvraag wat uitlaatgas in het koelcircuit perst waardoor de koeling bemoeilijkt wordt. daar zijn tests voor, bijv. https://www.midlock.nl/Adobe_handleidin ... CO-151.pdf, helaas wel bijna €100,- Misschien dat je de tester ergens kunt lenen, hij is meermalen bruikbaar.
Groet Arnold
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: Koeling Daf

Bericht door ronrtl »

Er van uitgaande dat je al van alles bekeken hebt zoals onderwaterinlaat vrij van schelpen en impeller gechecked/vervangen?
Voordat je van alles overhoop gaat halen zijn er eerst 2 zeer eenvoudige testjes.
Allereerst alle (slang/pijp) verbindingen van al het buitenwater aandraaien en de rand van de wierpotdeksel flink insmeren met vaseline en stevig aandraaien.(lucht zuigt makkelijker aan dan water)
Als tweede (zie elders op forum) proefvaren zonder luchtfilter.

Ben benieuwd :?:
WADnWIND

Re: Koeling Daf

Bericht door WADnWIND »

Ik heb zoiets ook wel gehad en bleek toen een lekke koppakking. Uitlaatgassen kwamen in het koelwater, waardoor de pomp niet meer werkte.
Erg vervelend.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Koeling Daf

Bericht door KarelE »

Geen DAF, week een diesel: bij mijn Citroën CX waren de cilinderbussen door cavitatie lek. Gevolg: koelvloeistof in de uitlaatgassen. Omdat dit koelvloeistof was was het duidelijk te ruiken. Ook toen werd dat door de garage vastgesteld met een tester op uitlaatgas in de KVS. Misschien kan je een tester lenen bij een garage.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
nomde
Berichten: 9
Lid geworden op: zo nov 15, 2015 12:09 pm

Re: Koeling Daf

Bericht door nomde »

Heb deze week weinig tijd meer om naar de boot te gaan, volgend weekend ga ik de tips van ronrtl eens proberen.
Het lijkt wel of de vorige eigenaar dit probleem ook al had en er fouten zijn gemaakt met de inbouw.
Houd jullie op de hoogte van de bevindingen
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Koeling Daf

Bericht door Navigo »

HH,

Je spreekt van een oplopende koelwatertemperatuur, je kunt hem uitlezen tot waar loopt hij op, schrikbarend of............?
Stoom uit een uitlaat hoeft niet heel veel te betekenen. Het betekend alleen dat de uitlaatgassen niet voldoende worden teruggekoeld en zelfs daar kun je weer een topic aan wijden.

Begrijp ik goed dat je dus een natte uitlaat heb? Anders zou je ten slotte ook koelwater kwijt raken uit je interkoelingsysteem.

Een gesloten systeem voor de motor wat op zijn beurt wordt gekoeld door buitenboord water? Je ziet dus ergens twee koelwaterpompen, beide waarschijnlijk door de v snaar aangedreven?

Zo ja is je zuigfilter buitenboordwater goed schoon? Is de impeller van dit systeem nog goed(deksel losnemen schoepjes controleren.

Meestal is er weinig aan de hand, door gebrek aan info of niet volledige info worden we snel op het verkeerde been gezet.

Navigo
nomde
Berichten: 9
Lid geworden op: zo nov 15, 2015 12:09 pm

Re: Koeling Daf

Bericht door nomde »

boot; kotter 12x 3,75x 125 gewicht 12 ton natte uitlaat
Temperatuurverloop, 1,5uur varen bij 14 a 1500 toeren keurig tegen de 80 graden.
Dan naar 1850 toeren en na 10 a 15 min komt er stoom uit de uitlaat en loopt de temperatuur op naar 95 graden, dan gaat uiteraard het gas er direct af.
of er dan nog water naast stoom uit de uitlaat komt is niet te zien daar de uitlaat onder het zwemplateau zit.
Wel met gas terug daalt de temperatuur binnen een paar minuten weer naar de 80 graden.
Heb de indruk dat dit probleem er al vanaf het begin is, vorige eigenaar heeft de boot als casco gekocht. hij kwam nooit boven de 15 1600 toeren vertelde hij.
De boot gaat dan snel genoeg, maar vol gas moet vind ik kunnen.

Gr, Nomde
WADnWIND

Re: Koeling Daf

Bericht door WADnWIND »

Klinkt toch erg als een lekke koppakking en je uitlaatgassen lekt naar het koelwater toe.
Ik ben geen monteur, maar je zou je kop nog eens met een momentsleutel kunnen natrekken.
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Koeling Daf

Bericht door Carel-k »

Mogelijk te weinig koelwater kijk schoepjes impeller na! Mis je schoepjes dan zitten die voor de koelpijpjes van de koeler !
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Koeling Daf

Bericht door Navigo »

HH,

Ik blijf erbij, zie mijn eerder geplaatste reactie. Controleer eerst eens het buitenboord water gedeelte.
Schijnbaar is de opbrengst te gering.

1-Staat de afsluiter voldoende open?
2- Schoon wierfilter?
3- Is de impeller nog goed?
4- Klopt de leiding/ slang maat ten opzichte van de pomp?
5- Is de doorstroom op bijvoorbeeld de koeler deels geblokkeerd door vervuiling.
6- De thermostaat werkt, maar gaat hij ook helemaal open?

Zomaar wat puntjes om na te lopen.

Navigo
Plaats reactie