Jotun

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Jotun

Bericht door Marie Christina »

Zoals een scheutje slaolie en daarbovenop weer een flinke plons spiritus.
Beetje shaken met je boot en het ontstane mengsel zal hooguit bevriezen tot een papje.
Áls het al bevriest.

En in het voorjaar ontstaat er na het wegvaren inderdaad even een vlekje maar die is biologisch zeer goed afbreekbaar.

(Edit: of dit ook voor uitlaten werkt weet ik niet. Voor mijn afvoeren werkt het al meer dan 10 jaar prima)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Jotun

Bericht door Waterman »

varg schreef: wo okt 24, 2018 11:16 am Dan is er ook nog het punt van de antivries die straks weer in vele liters uit de natte uitlaten en de huiddoorvoeren stroomt; daar kan zeker ook winst worden behaald. Ervaringen uitwisselen voor het gebruik van alternatieve en minder giftige middelen is denk ik handig deze tijd van het jaar.
Inderdaad,daar mag m.i. ook veel aan worden gedaan.
Een kleine oplossing zou al kunnen zijn,om op de voorkant fabrikanten verplichten, een gedeelte van hun sticker te gebruiken voor het symbool boompje visje( https://www.antigifcentrum.be/sites/def ... _N_svg.jpg ),wat ook achterop een tankauto zit bij vervoer van vele ADR produkten,dat aangeeft dat het produkt niet in het aquatisch milieu thuis hoord.
Koelvloeistof bestaat voor een groot gedeelte uit ethyleenglycol ,en niet uit propyleenglycol,dat niet giftig is.
Maar men denkt vaak "oh dat is glycol" dus is het wel goed.
Glycol is namelijk geen glycol,er zijn verschillende glycolen.
Maar ja, propyleenglycol( niet giftig,zit in veel smeerseltjes) doe je er niet in,want dat is duur.
Als je je motor of systeem doorspoeld met gewone koelvloeistof nu bij het winterklaar maken,en het restant komt in het water,of veel daarvan,dan gaat de vis die daar zwemt onherroepelijk daaraan dood.Er is maar weinig voor nodig om dat diertje van het leven te beroven.
Ik denk niet dat het onze bedoeling moet zijn,dat we giftige koelvloeistof, ethyleenglycol is giftig, in het zelfde water willen hebben,waar ook onze vissen en andere dieren zwemmen.
Wie geen oog heeft voor ons aquatisch milieu, heeft niets op het water te zoeken,ook niet in of op een boot.
Ik gebruik al jaren koelvloeistof van Talamex.
Het schijnt niet giftig te zijn.
Echter op basis van propyleenglycol is het i.i.g. niet.
Waar dit van gemaakt is weet ik niet,men wil geen CoA afgeven,ook niet met blanco waarden.
M.i. heb je dan ook iets te verbergen namelijk.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Jotun

Bericht door varg »

hier heb ik de Safety data sheet gevonden van Aqua Tolet, te koop bij Nauticgear voor 8,95 / liter
http://www.dulon.com/media/producten/ms ... et_ENG.pdf
niet echt eco-friendly, maar veeeeel minder giftig dan gewoon antivries...werkt tot -30 C
Starbrite niet giftige antivries, 3 liter, ongeveer 12,95 volgens het keurig beschikbaar msds: Enigszins schadelijk voor in het water levende organismen...dus ook zeker een grote vooruitgang tov 'normale' antivries. http://in02.hostcontrol.com/resources/2 ... 0-2015.pdf
De pure propyleenglycol in een 50% verdunning met demi-water kost 69,- per 25 liter. Bescherming tot -33 celcius. Misschien een leuke tip voor watersportvereningen: verbiedt gebruik van antivries op niet-propyleenglycol-basis voor het beschermen van huiddoorvoeren en natte uitlaten in je huishoudelijk regelement en koop gezamenlijk het goede spul in: https://www.huchem.nl/propyleen-glycol-50.html Dan help je in één winter het milieu rond je vereniging een fors eind vooruit en de kosten voor de leden (€3/liter) zijn echt niet extreem.
O ja, dit nog: normale antivries smaakt zoetig en als het wordt gemorst wordt het makkelijk door honden opgelikt...ze gaan er van dood!
groet Arnold
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Jotun

Bericht door Waterman »

varg schreef: wo okt 24, 2018 9:22 pm De pure propyleenglycol in een 50% verdunning met demi-water kost 69,- per 25 liter. Bescherming tot -33 celcius.
Valt nog mee toch?
Dat is goedkoper dan koelvloeistof.
En met 25 liter kan je een paar jaren vooruit.

Ik heb trouwens een rare ervaring met dat spul van Talamex.
Ik vroeg vandaag aan de werfbaas,of er plek was,en of ik onder de kraan kon voor eruit.
Ik kreeg me de wind van voren zeg.
Wat bleek,de motor uit mijn vorige boot (had hem verkocht aan hem dit voorjaar) was kapot gevroren.
Ik gebruik dat spul van Talamex al een paar jaar,en nooit problemen,maar nu dus wel.
Motor, Yanmar YSE12G naar de mallemoer.Gescheurd dus.
Hij was hem( de boot ) aan het opknappen,en wou effe proefvaren zei die.
Maar het water spoot alle kanten op.
Vreemd,dat spul van Talamex gaat tot min 45 graden.
Heb er wel altijd mijn kantekening bent gehad,en ga het voorlopig zelf ook effe niet gebruiken.
Te gevaarlijk, al zal de motor niet kapot vriezen,maar de warmtewisselaar wel.
Rara hoe kan zoiets.De Yanmar heeft directe koeling zonder wisselaar.
Vrijdag ga ik de schade bekijken,en dan moeten we maar effe praten.Lijkt me verstandig.
Gelukkig heb ik nog een 3YM30 op reserve staan,maar daar had ik eigenlijk andere bedoelingen mee.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Jotun

Bericht door Aquanaut »

Ik gebruik al jaren ruitensproeier antivries.
Puur beschermt dit tot -60°C
50/50 vermengd met het achtergebleven water in het koelsysteem is de beschermingsgraad nog steeds tot -30°C
Ruitensproeier antivries is op basis van ethanol wat een stuk minder milieu belastend is.
Na toepassing ruikt het lekker fris :D :lol: :wink:

Alleen bij het weer opstarten in het voorjaar schuimt het een beetje :oops:
€ 5,99 voor 5 liter bij de Lidl.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Jotun

Bericht door Waterman »

Aquanaut schreef: wo okt 31, 2018 11:20 am Ruitensproeier antivries is op basis van ethanol wat een stuk minder milieu belastend is.
Na toepassing ruikt het lekker fris :D :lol: :wink:
Ruitensproeier antivries is niet zoals velen denken op basis van ethanol,maar heeft als bestanddeeel IPA.
IPA=isopropanol=isopropylacohol.
Daarom ruikt het nadien ook zo fris.
Waar vind je nog meer IPA?
In het flesje wat je bij een opticien mee krijgt,om je bril schoon te maken.
IPA is net zo min geschikt voor het aquatisch milieu als koelvloeistof.

En ethanol is gewoon een afkorting van ethylalcohol,dat men in de volksmond gewoon alcohol noemt.
Ethylalcohol wordt gemaakt door vergisting van suikers.
Denk aan jenever en andere alcoholische dranken.
Zonde om dat in je ruitensproeiertankje te stoppen,je kunt het beter vermengd met water opdrinken. :lol: :lol:

Jij bedoeld waarschijnlijk methanol,dat is "technisch alcohol",en is giftig.

Het minst slechte produkt voor het aquatisch millieu is MPG,oftewel MonoPropyleenGlycol.
Zit in principe bijna overal in,zoals smeerseltjes,maar ook als toevoeging van medicijnen en andere zaken.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Tjipke
Berichten: 5
Lid geworden op: ma dec 03, 2007 10:38 am

Re: Jotun

Bericht door Tjipke »

Onlangs nog aangeboden op Facebook
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Jotun

Bericht door Marie Christina »

Van anti foulings naar Facebook.
Het kan verkeren. :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Jotun

Bericht door Aquanaut »

Waterman schreef: wo okt 31, 2018 12:42 pm
Aquanaut schreef: wo okt 31, 2018 11:20 am Ruitensproeier antivries is op basis van ethanol wat een stuk minder milieu belastend is.
Na toepassing ruikt het lekker fris :D :lol: :wink:
Ruitensproeier antivries is niet zoals velen denken op basis van ethanol,maar heeft als bestanddeeel IPA.
IPA=isopropanol=isopropylacohol.
Daarom ruikt het nadien ook zo fris.
Waar vind je nog meer IPA?
In het flesje wat je bij een opticien mee krijgt,om je bril schoon te maken.
IPA is net zo min geschikt voor het aquatisch milieu als koelvloeistof.

En ethanol is gewoon een afkorting van ethylalcohol,dat men in de volksmond gewoon alcohol noemt.
Ethylalcohol wordt gemaakt door vergisting van suikers.
Denk aan jenever en andere alcoholische dranken.
Zonde om dat in je ruitensproeiertankje te stoppen,je kunt het beter vermengd met water opdrinken. :lol: :lol:

Jij bedoeld waarschijnlijk methanol,dat is "technisch alcohol",en is giftig.

Het minst slechte produkt voor het aquatisch millieu is MPG,oftewel MonoPropyleenGlycol.
Zit in principe bijna overal in,zoals smeerseltjes,maar ook als toevoeging van medicijnen en andere zaken.
Ik denk niet, ...

Ik lees... op het MSDS dat het voor 50% - 75% uit ethanol bestaat....
en 2,5% Ethane-1,2-diol
<5% anionogene oppervlakteactieve stoffen en parfums
En water......
Ook even op het digitale zandpad gekeken bij andere merken, idem dito.
Allen het percentage ethanol verschilt met de beschermingsgraad, -20°C spul heeft meestal maar 25% - 50%
De rest zal wel water zijn.

Op zich niet zo'n vreemde gedachte aangezien we het massaal op onze voorruit pompen in de winter, daar loopt het ook weer zo vanaf, het milieu in.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Jotun

Bericht door wrotter »

ik vraag mij af of er verschillen zijn in bv verfproducten voor de rijn en binnenvaart en de recreatie ,het verschil is vaak de prijs ,ik gebruik al sinds jaar en dag epifanes en werdol koop het en kocht het in 2 /4 liter verpakking en alleen bij de groothandel of bij de olieboer/bunkerstation en dan bij voorkeur werdol dus nu met mijn bootje smeer ik hetzelfde op als de grote jongens en verschil is er niet .tenzij je die superproducten er op zet tja dan word het prijzig .
ok ik had er onder de waterlijn ook liever koolteer op gezet ,maar ja daar verdienden de verfboeren te weinig aan dus moest het dure verf worden 3x in de teer en je kon weer wat jaren vooruit ,met mijn luxe motor deden we dat eerst om de 5 jaar tot dat de scheepvaart inspectie wou dat we om de 2 jaar er uit moesten maar dat was nog in de teer tijd .
o
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Jotun

Bericht door quichot »

Nee, in complottheorieën volgens welke verffabrikanten hebben gelobbyd voor een koolteerverbod geloof ik niet. Die PAK's waar koolteer voornamelijk uit bestaat is echt de gemeenste troep die je kunt bedenken, op dioxine en radioactief afval na misschien. En dit nog los van het uiterst vervuilende productieproces.
Niet alles uit vroeger tijden was beter. Mensen wisten niet beter, maar dat is weer wat anders.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Jotun

Bericht door Marie Christina »

Mijn neef heeft een keer een flats koolteer op zijn hoofd gehad tijdens het teren.
Op die plek is het haar nooit meer terug gekomen.
( Dus het anti foulde wel goed :mrgreen: )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Jotun

Bericht door Evert »

wrotter schreef: vr nov 02, 2018 3:31 pm ik vraag mij af of er verschillen zijn in bv verfproducten voor de rijn en binnenvaart en de recreatie ,het verschil is vaak de prijs ,ik gebruik al sinds jaar en dag epifanes en werdol koop het en kocht het in 2 /4 liter verpakking en alleen bij de groothandel of bij de olieboer/bunkerstation en dan bij voorkeur werdol dus nu met mijn bootje smeer ik hetzelfde op als de grote jongens en verschil is er niet .tenzij je die superproducten er op zet tja dan word het prijzig .
o
Ik smeer op beide schepen vooral jachtlak. Eigenlijk behalve een stukje boven de waterlijn alles met international toplac als afwerking. Eronder als basis interprotect en de pre kote als schakellaag. Het systeem kost wat maar heeft dan ook een hele lange standtijd. Ook na een aantal jaar is een beschadiging zonder zichtbaar kleur of glas verschil bij te werken. Wel fijn schuren. Korreltje 320 of fijner. Anders blijf je de schuursporen zien. Zover zijn we op de Fleur nog niet dus daar glanst het nog niet zo mooi als het zou kunnen zijn.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Plaats reactie