Jotun

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Jotun

Bericht door paure nesci »

Weet iemand nog een adresje waar de Jotun Seaqueen te vinden is ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Jotun

Bericht door Marie Christina »

Welk deel van Nederland, Do?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Jotun

Bericht door paure nesci »

nou, als ik t voor het kiezen heb dan is zuidoost wel in de regio , maar n stukkie rijden is geen probleem hoor :mrgreen:
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Jotun

Bericht door Peter-J »

Do. Denk je er even aan dat sommige antifoulings niet meer mogen? Aanbrengen en verwerken kan hoge boetes opleveren helaas.....

Weet trouwens zo even niet of sea Queen wel of niet mag hoor. Maar de verkrijgbaarheid zegt genoeg denk ik.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Jotun

Bericht door Marie Christina »

Waar als dat mag zijn, Peter, ben jij wel eens gecontroleerd op wat voor antifouling je onder je schip hebt zitten?

Los daarvan (@ Do) elke goede verfwinkel kan je prima adviseren over alternatieve anti foulings.
Mijn informatiebron is Bossina in Groningen.

http://www.verfspeciaalzaakbossina.nl

Hun advies heeft mij al regelmatig uit mijn vastgeroeste ideeën gehaald en mij met een alternatief naar huis laten gaan dat moderner was en net zo goed of beter.
Wellicht staar je je een beetje blind op dat Jotun?
(Is een aanname van mij. Dat is waar.)

Volgens mij leveren ze gewoon door heel Nederland.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Jotun

Bericht door Peter-J »

Ikzelf niet maar in onze verengingsloods een aantal jaren geleden wel. Wat resulteerde in een flinke boete. Het kan dus wel..... Zeker in deze tijd zijn ze er meer gevoelig voor.

Neemt niet weg dat ik het een belachelijke regel vind. Beroeps mag alles....

Gr Peter

heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Jotun

Bericht door Navigo »

HH,

Seaforce 90 is het vervangende product cq productnaam voor Seaqueen, beide naar persoonlijke ervaring een machtig goed product.

Is inderdaad niet toegestaan voor de pleziervaart, maar of we allemaal het beste jongetje van de klas willen zijn?
Dat is aan de eindgebruiker, wil je dit dan is Seajet 023 het vervangende product met max koper erin.

Navigo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Jotun

Bericht door KarelE »

Mijn werf in Alphen is twee weken geleden beboet.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Jotun

Bericht door paure nesci »

Mijn ervaring is dat seaqueen beter is dan de seaforce , braafste ben ik nooit geweest , en ik smeer het er op mijn eigen terrein onder.......

gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Jotun

Bericht door Marie Christina »

Maar waar is die regel nu eigenlijk voor ingesteld?
Voor een beter milieu of om mensen te beboeten?
Ik bedoel: hoeven we ons alleen aan een regel te houden als de pakkans groot is?
Waar is de morele verplichting?

Van mij mag iedereen doen en laten wat hij wil, hoor.
Begrijp me goed.
Als iemand anti opgelegde regeltjes is ben ik het wel.
Maar het is een feit dat het milieu het loodzwaar heeft.
En we mogen graag de houding aannemen dat alle milieuregels prima zijn, maar ach... dat éne bootje van mij....
Wat heeft dat nou voor invloed?
Of het nou tweetakt motoren, kakken in het water, of antifouling betreft.
En als we zo blijven denken veranderd er dus niks.

Wat antifouling betreft ís het ook niet nodig om zo te denken.
Deden we dat wel dan smeerden we nog steeds koolteer onder de boot.
Ik herinner me de stank en de vlek om de boot nog steeds, als het water weer op kwam.
Terwijl er nu prima alternatieven zijn.
Sommige nog beter.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Jotun

Bericht door Navigo »

HH,

Ik denk dat het een stuk makkelijker te accepteren is als de regels voor iedereen gelijk zijn.
Een normaal mens kan volgens mij niet begrijpen waarom de beroeps wel het water zou mogen vervuilen en de particulier niet.

Er zijn alternatieven, maar zijn die nu echt beter? Meer lagen opbouwen, die dan ook nog eens eerder "verdwenen" zijn.
De periode dat Seaqueen of zijn vervanger goed op de romp zit is aanzienlijk langer dan bijvoorbeeld intertuft.

Ook ik blijf hangen in het verleden, liever om de 4 jaar eruit dan vaker.

Navigo
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Jotun

Bericht door varg »

Helaas kan je er niet zondermeer van uitgaan dat het volgen van overheidsregels automatisch zorgt dat je duurzamer bezig bent.
Daarom wil ik graag pleiten voor meer onderzoek naar en discussie over de meest duurzame antifauling voor verschillende type schepen en voor verschillende vaargebieden (zoet/brak/zout). Juist ook omdat de antifauling smeersels jaarlijks verbeteren.
Een stalen schip op zoet water dat er één keer in de drie jaar uitgaat heeft baat bij een goed middel (jotun seaquotum bijvoorbeeld) waarbij de milieubelasting naar mijn mening meevalt doordat je maar één relatief dunne laag hoeft op te brengen en je de residuen dus maar 1 keer per 3 jaar in het milieu laat verdwijnen. Een polyester schip dat ieder jaar een half jaar op het droge staat zal met dezelfde Jotun antifauling onnodig veel verfresten/biocides verspreiden gedurende dezelfde periode van drie jaar. Ook zou goed gekeken moeten worden naar het risico wat de schippers lopen bij het aanbrengen en het afschuren van de middelen. Zeker als je dat jaarlijks doet en niet alle voorzorgen treft loop je ook met de toegestane middelen naar mijn idee best een aardig risico voor je eigen gezondheid.
Verder denk ik dat wij als watersporters het meeste plezier hebben van goed milieugedrag. Ik herinner me nog wel de tochten met ons ouderlijk schip in de jaren '70 met iemand voorop om de kunstmestzakken aan de pikhaak te slaan (Hollandse IJssel) en het vaak zwaar vervuilde zwemwater. Ik ga er daarom ook vanuit dat schippers over het algemeen goed aanspreekbaar zijn op hun gedrag, maar dat er wel een duurzaam en uitvoerbaar alternatief voorhanden moet zijn. Als voorbeeld: de positieve discussie (hier en op andere fora) over het gebruik van GTL als brandstof voor vooral oudere scheepsmotoren. Veel schippers doen moeite om het (GTL) product te vinden en zijn ook bereid meerprijs te betalen.
Zo zou ook het gebruik van giftig antivries voor het winterklaar maken van je boot nader bekeken moeten worden (zijn de alternatieven duurzaam en werkbaar).
Overheidsbeleid dat in de praktijk niet werkt kennen we allemaal, de vele uitpompstations die onder de spinnenwebben zitten zijn hier een illustratie van. Maar willen we over 20 jaar nog steeds kunnen genieten van ons stalen schip met dieselmotor zullen wel moeten blijven nadenken.
Dus graag discussie en het uitwisselen van ervaringen onder de watersporters zelf om te zorgen dat we op een duurzame manier van het water kunnen genieten. Watersporters zijn prima in staat om de discussie te voeren over een duurzame vorm van watersport. Om dit te ondersteunen is een rubriek met foto's van kleindochter of -zoon aan het roer (stilliggend!) misschien een goed idee!
Groet, Arnold
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Jotun

Bericht door Waterman »

Navigo schreef: di okt 23, 2018 10:03 am Ik denk dat het een stuk makkelijker te accepteren is als de regels voor iedereen gelijk zijn.
Een normaal mens kan volgens mij niet begrijpen waarom de beroeps wel het water zou mogen vervuilen en de particulier niet.
Ik ben van mening dat je die discussie geenzins hoeft te gaan voeren,want waar de beroepsvaart vaart,vaart de plezierboot bezitter doorgaans niet.
Dat geld zowel voor het lozen van afvalwater uit je toilettank, als voor het antifauling.
Menig plezierboot vaarder ligt op plaatsen waar mensen recreëren en/of zwemmen.
In de nabijheid van een beroepsvaarder,heb ik nog nooit iemand zien zwemmen of anderszins in het water bezig zien gaan.
Noch in het PMK of het Eemskanaal( mijn regio) zijn aanlegplaatsen voor plezierboot vaarders.
Dat is voor beroepsvaarders.
En ik denk niet,dat het water dat in de beroepskanalen is, regelmatig vermengd wordt met het water dat bij wijze van spreken ergens bij een Marrekrite plek aan de oevers van de Sitebuurster gebeurd.Maar bij datzelfde Marrekrite plekje wordt wel gezwommen door recreanten die daar dan ook liggen met hun bootje.
En als ,zo als jij het formuleerd , "voor iedereen de regels gelijk zijn",dus in feite jij ermee bedoeld, "wat zij mogen, mag ik ook" , ik niet prettig zou vinden,als ik aan zo'n steigertje bij een Marrekrite plek zou liggen,dat ik eerst moet uitkijken of ik tussen de drollen en giftige antifauling door moet zwemmen.
Gelukkig zijn er dus regels op dat gebied, en de meesten vergeten dus even,dat er veel verschil is in het vaargebied van beide soorten gebruikers van vaarwegen cq vaargebieden.
Vanuit die context kan ik het begrijpen dat de beroeps hun "vuile water" wel mag lozen,en dat daar het gebruik van andere antifauling dan voor de pleziervaart,wel is toegestaan,en dus voor ons niet.
En als ieder zijn of haar gezond verstand gebruikt,wordt het vanzelf schoner in het water.
Want varen en recreëren doe je samen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Jotun

Bericht door Baschinist »

Ik denk dat het een stuk makkelijker te accepteren is als de regels voor iedereen gelijk zijn.
Een normaal mens kan volgens mij niet begrijpen waarom de beroeps wel het water zou mogen vervuilen en de particulier niet.
Als je het zo bout stelt niet idd, maar ik denk dat hier wel wat winst te behalen valt met wat meer voorlichting en cijfertjes. Dat is in ieder geval wel datgene wat mijn ogen iets verder geopend heeft.
Iedereen redeneerd hier vanuit het beeld van " mijn kleine bootje vs een grote beroepsvaarder". Zo gezegd zal het idd weinig uitmaken, de werkelijkheid is echter precies andersom. Nu is de pleziervaartsector een schimmig gebied qua cijfers omdat er zo weinig geregeld is maar het gaat om grofweg 240.000 vaartuigen vs 8000 beroepsvaartuigen en die 240.000 bootjes gaan vaker het water uit dan de beroeps voor onderhoud en smeren per saldo dus veel meer AF weg. Daarbij is het gebruik van AF in de binnenvaart minder wijdverbreid dan menigeen wil denken, niet zelden zijn het enkel de kimmen die behandeld worden.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Jotun

Bericht door varg »

De verschillen tussen beroepsvaart en recreatie acdepteer ik wel. Andere gebruikers, veel meer vaaruren en vaak inderdaad een ander vaargebied. Veel beroepsschippers lozen hun vuilwatertank ook al in delen omdat een 3 kuub oude shit ineens -waar dan ook geloosd- plaatselijk wel een probleem veroorzaakt. Voor wat betreft de recreatie-vuilwatertank: natuurlijk nooit daar waar gezwommen wordt je rotzooi lozen! Het uitpompen naar de wal wordt nauwelijks gebruikt. Ik ben benieuwd hoe de watersporter dan verantwoord van zijn vuilwater afkomt en of daar nog milieuwinst te behalen is.
Voor wat betreft de antifauling gaat het er mij puur om welk middel het minste schade toebrengt aan ons milieu en toch veilig te verwerken is door een watersporter. In mijn optiek kan dat mogelijk ook een middel zijn dat nu op de lijst 'profesionele verwerking' staat.
Dan is er ook nog het punt van de antivries die straks weer in vele liters uit de natte uitlaten en de huiddoorvoeren stroomt; daar kan zeker ook winst worden behaald. Ervaringen uitwisselen voor het gebruik van alternatieve en minder giftige middelen is denk ik handig deze tijd van het jaar.
groet, Arnold
Plaats reactie