Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door wrotter »

wij hadden bij de ombouw van onze schepen naar passagiers schip heel wat kabels nodig over de lengte van 36 meter,gelukkig kwamen we een monteur tegen van een bedrijf dat scheeps instalaties aan bracht op werven ,daar uit de containers met draad afval was genoeg te vinden wat wij zoal nodig hadden en soms viel er ook nog wat te ritselen ,zo hebben we voor zeer weinig onze 24 volt en 220 kunnen aanleggen ,zelfs de bedrading van de dynamo,s naar de accu,s dikkere draden dan vaak nodig waren en meestal ook nog de soepele draad ,zelfs stroomkasten hebben we er weg gehaald ,de kosten vaak wat voor in de koffie pot .helaas de accu,s moesten we zelf kopen ,maar ook enkele gebruikte vorkheftruks accus waren toen niet al te duur ,en we hebben er vele jaren plezier van gehad .groet wout.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door Klaver vier »

Wrotter ik kom nou nooit zo iemand tegen die zelf startkabels voor een bak koffie aan mij geeft,wel iemand die zegt als ik er niks voor beur gooi ik het in het oud koper.
Maar ik moet erbij zeggen ik ben niet goed in bietsen.
Gr Renë ( klaver vier)
Klaver vier
hans-tjalk
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:02 pm

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door hans-tjalk »

Maerten schreef: wo apr 03, 2019 8:42 pm
Het gaat hier om een polyester schip, dus weinig kans op aarde.....tijdens het varen..... Wat nu ?
Dan toch alleen maar een zekeringautomaat ? Of kan je de aarde op een poleyster schip tijdens het varen
realiseren via een afsluiter onder water, zodat er toch een zekeringautomaat met aardlek tussen kan?
Of heb ik dan kans op allerlei zwerf stromen ? (sorry maar nog steeds veel vragen)
Hallo Maarten,

Even over het principe van een aardlek schakelaar, de werking er van heeft alles te maken met het stroomstelsel dat je gebruikt, op de wal is dat wel geregeld door de netbeheerder, maar aan boord is dat iets dat "we" zelf moeten maken (of niet).

Voorbeeldje,
Indien er in de huis (wal) situatie iets gebeurd, je koffiezetter is defect en de fase draad maakt contact met de (metalen) behuizing. Indien je de koffiezetter met enkel fase en nul hebt aangesloten, zal je bij het aanraken van de defecte koffiezetter onaangenaam verrast worden... Via de fase en de behuizing gaat stroom lopen via je vinger en je lichaam naar aarde....
Als die zelfde koffiezetter ook een randaarde (PE) draad heeft (geel groen) en die is zoals het hoort aangesloten dan zal er via de fase (via het defect) naar de behuizing, vervolgens naar aarde en via je aardleiding een stroom gaan lopen naar de Nul die uiteindelijk ook aan de aarde is gekoppeld. In de tijd voor de aardlekschakelaars zorgde de zekering er voor dat de groep door deze aardfout stroom snel afgeschakeld wordt. Het je een aardlek schakelaar zal die ook de spanning afschakelen.

Stel dat die koffiezetter nu geen aarde draad heeft, en op een metalen aanrecht staat.. dan zou je aanrecht onder stroom staan -->ten opzichte van de aarde waar we in huis op rondlopen<-- Als je dan weer dat aanrecht aan aarde maakt.....

Veiligheid.
Als je maar 1 stopcontact hebt op de omvormer, en maar 1 toestel kan aansluiten, kun je alle aarding achterwege laten. Immers bij aanraking van fase of nul uit de omvormer kan er geen stroom lopen via je lichaam naar aarde. Je hebt nu de situatie van een scheidingstransformator.
Zou je twee toestellen aansluiten zou je (erg pech hebben) maar bij twee defecte toestellen kun je dan wel bij aanraken van de twee toestellen onder spanning komen.

Zekering automaat, ik veronderstel dat ook je omvormer wel beveiligd is, en als je verbruikers veel kleiner zijn dan het maximaal te leveren vermogen van de omvormer kan je er voor kiezen om een (lagere) waarde te zekeren. Vraag is als je een zekering opneemt deze wel selectief zal zijn ten opzichte van de omvormer, dus sneller kan afschakelen dan de omvormer etc.

Is in elk geval niet nodig om iets op een afsluiter te gaan maken om "aarde" te maken. Je hebt er ook niks aan, die aarde (van buitenwater) heeft alleen zin als je ook op een stroom netwerk zit dat diezelfde aarde gebruikt.

Nog wat te lezen ?
http://www.nieuws1010.nl/wp-content/upl ... elsels.pdf
http://www.technischwerken.nl/kennisban ... chakelaar/
https://www.technischeunie.nl/categorie ... schakelaar
hans-tjalk
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:02 pm

Re: Electrisch schema , check

Bericht door hans-tjalk »

ErikH schreef: za nov 10, 2018 12:51 am Iemand moet me het nut van een boegschroefaccu nog eens uitleggen. Wat is er mis met een lekker dikke kabel en de boegschroef aangesloten op de lichtaccu?

Gr.

Erik
Die zag ik net ook nog even voorbij komen... en daar is niks mis mee.. hoewel..

Beetje afhankelijk welke keuze je wilt maken. Zo ver ik weet (wij hebben geen boegschroef) nemen die dingen aardig wat stroom, maar je gebruikt ze meestal kort. Ding zit in de boeg en onze accu's staan achter. Zou voor ons schip 20 meter betekenen, als ik geen enkele omweg maak... Die kabels kunnen dik zijn, maar wil je een beetje vermogen over houden moet je wel serieus oppervlak koper nemen wegens spanningsverlies. Ook al neem ik 24 volt (in ons geval) dan nog...
Heb ik nog een reden waarom (ik er ook niet voor zou kiezen) is veiligheid van die lange lengten serieus koper aan een serieuze stroombron, je moet die kabels erg veilig leggen, mag niks mee gebeuren je moet er niet aan denken dat er ergens sluiting komt... beveiligen en aanloop stroom..
Ik zou echt wel gaan voor (betrekkelijk) compacte accu's zeer nabij de boegschroef, eventueel een laad kabel van af startaccu. Bovendien hoeven het geen exotische accu's te zijn.
Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door Maerten »

Dag Hans,

Fijn dat je mijn vragen nog even oppikte, waren een beetje ondergesneeuwd :wink:

Dank voor heldere uitleg, daar kan ik wat mee.

Gr Maarten
Plaats reactie