Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

WADnWIND

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door WADnWIND »

Even los van de discussie over de boegschroef perikelen.
Wat is het diepere doel van de 80A zekering tussen de 2 HH accu's?
Als deze naast elkaar staan is het in wezen één accubank. Ik zou die zekering niet plaatsten.
Je hebt de aansluitingen (diagonaal) van de HH accu's prima gedaan op tekening.
Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door Maerten »

Dag Wad een Wind,

Ah die is opgenomen om eventuele onbedoelde grote stromen tussen beide HH te onderbreken. Maar heeft geen zin volgens jou ?

Groet Maarten
WADnWIND

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door WADnWIND »

Nee, inderdaad. Je moet het zien als één accubank. Er vanuit gegaan dat ze naast elkaar staan?
Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door Maerten »

Hai,

De HH accu's staan ca. 60 cm van elkaar (gaat logistiek gezien even niet anders). Uiteraard nieuwe uit dezelfde batch.

Groet Maarten
WADnWIND

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door WADnWIND »

Als beide accu's dan onderling verbonden zijn met b.v. 35mm2, mag je dat als één bank zien.
Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Re: Electrisch schema , check. Aanvullende vraag

Bericht door Maerten »

Goedenavond,

Inmiddels zit het hele spul erin en functioneert. Zit nog wel met een paar vragen.

Ter verduidelijking ik heb op de omvormer maar 1 220 volt stopcontact aangesloten, specifiek voor de waterkoker
en nespresso koffie machine zodat we onderweg een bakje koffie of thee kunnen zetten.


De overige 220v stopcontacten (3x) worden gevoed via de walstroom aansluiting (als daar voeding vanaf de wal op staat
natuurlijk).


Vraag 1 , wat doe ik met de massa aansluiting van de omvormer.... Gaat die naar de massa van de wal aansluiting ?
Maar dat heeft toch geen als we varen... dan heeft ie toch geen aarde via de wal...


Vraag 2 , op de wal aansluiting zit een zekering automaat met aardlek. Ik heb nu alleen een zekering automaat geplaatst tussen
de omvormer en het stopcontact. Dat had waarschijnlijk ook een zekering automaat met aardlek moeten zijn....? (oeps),
ook hier de vraag hoe werkt die aardlek dan als geen aarde is via de walaansluiting....

Ik hoor graag van jullie. Ik zie vast ''iets'' logisch over het hoofd.

Groet Maarten
hans-tjalk
Berichten: 32
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:02 pm

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door hans-tjalk »

Hallo Maarten,

Als je in vraag 1 de randaarde (beschermingsleiding, PE , geel/groen) bedoeld dan is dat voor het stopcontact. Indien je een toestel met aarde aansluit (misschien die koffiezetter?) en er ontstaat een defect waardoor de behuizing onder spanning zou komen kan de spanning afvloeiden over de randaarde.

Vraag 2 haakt dan daar mooi op in, een aardlekschakelaar is zeker een goede keuze, maar om die te laten aanspreken bij een probleem moet de foutstroom wel kunnen afvloeiden, er moet immers een kring gemaakt kunnen worden. Stel je hebt een stalen schip dan zou het schip het beste wel aan aarde (uit de omvormer) gelegd kunnen worden. Intern in de omvormer is de aarde aan de Nul van de omvormer gekoppeld. Zo kan er een fout stroom altijd via aarde afvloeden en kan een aardlek schakelaar de foutstroom ook meten, en zo tijdig ingrijpen.

Vergis je trouwens niet in de te verwachten stroom naar de omvormer, die loopt snel op bij gebruik van waterkoker of Nespresso, voldoende diameter dus en bij voorkeur korte kabel tussen omvormer en accu, wel goed dat je al een zekering had bedacht ;-)
Laatste tip, neem de tijd om goede verbindingen te maken, goede kabelschoenen en geschikt gereedschap is key.

Succes en hopelijk kan je hier wat mee.
Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door Maerten »

Dag Hans,

Dank voor je reactie.

Het gaat inderdaad om de randaarde geel/groen.

Het gaat hier om een polyester schip, dus weinig kans op aarde.....tijdens het varen..... Wat nu ?
Dan toch alleen maar een zekeringautomaat ? Of kan je de aarde op een poleyster schip tijdens het varen
realiseren via een afsluiter onder water, zodat er toch een zekeringautomaat met aardlek tussen kan?
Of heb ik dan kans op allerlei zwerf stromen ? (sorry maar nog steeds veel vragen)


Dank voor je zorgen omtrent de stromen, is mij bekend en alles met de vereiste diam en max lengtes geïnstalleerd.
Zo ook de juiste zware kabelschoenen gebruikt. En ruim voldoende vermogen voor de (kleinste) Nespresso, de omvormer zou het
op zijn slofjes aan moeten kunnen (whisper power 2000w)

Hoor graag

Groet Maarten
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door Ducomte »

Momenteel ben ik rond de accu's van nieuwe bedrading aan het aanleggen in vrijwel identieke situatie, alleen geen boegschroef, maar wel met Cyrix-ct scheidingsrelais. Op de tekening mis ik hoofdschakelaars. Zelf wil ik die wel aanbrengen maar ik weet niet of dit ook in de kabel waar de startstroom door loopt moet.
Groet, Wim
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door ErikH »

Ik voel een discussie aankomen :!:

Gr.

Erik
Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door Maerten »

Dag Wim,

Ik heb doorgebouwd op een bestaande situatie en de aanwezige hoofdschakelaars intakt gelaten :

1 x voor de boegschroef (in de min)
1 x voor stroomvoorziening van de motor (in de min)
Beide bovenste zijn door de vorige eigenaar ingebouwd (laten inbouwen door een electro man)

Ik heb toegevoegd:
1 x voor kachel (in de plus)
1 x voor alle overige 12 v voorzieningen (in de plus)

De laatste 2 wilde ik graag apart kunnen schakelen

Groet Maarten
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Electrisch schema , check

Bericht door varg »

ErikH schreef: za nov 10, 2018 12:01 pm Ik vergiste me. Berichtje had moeten zijn;

Iemand moet me het nut van een boegschroefaccu nog eens uitleggen. Wat is er mis met een lekker dikke kabel en de boegschroef aangesloten op de STARTaccu?

Ik zie alleen maar voordelen, behalve de dure kabels (die een leven lang meegaan). Bij separate boegschroefaccu's heb je de accuslijtage en en laadoplossingen nodig die waarschijnlijk duurder zijn dan een dikke kabel.

Jammer dat het schema niet zichtbaar is.

Gr.

Erik
Niemand reageert.... dus dan deze praktijkervaring maar even genoemd: ik vaar nu 12 jaar met 1 accuset (2x160Ah) AGM die ik gebruik voor HH, starten en boegschroef. Heb wel dikke (las)kabels naar de BS getrokken. Verder is er goed inzicht in de 'voorraad' dmv een goede accu-monitor. De koelkast is een 240V (standaard) model via de omvormer. De omvormer slaat automatisch uit bij lage accuspanning, er is dan nog meer dan genoeg kracht over om mijn yanmar te starten. De boegschroef wordt meestal gebruikt als de hoofdmotor ook aan staat. Je kunt je voorstellen wat een makkelijk schema dit oplevert :)..geen cyrixen, schakelaars of diodes. Al jaren wordt zonder meer uitgegaan van gescheiden systemen....indertijd begrijpelijk omdat de HH-accu's niet konden starten en vv. Met de huidige AGM accu's is het goed te doen om een 'alles in een'-set te hebben. Na twaalf jaar merk ik nog geen achteruitgang in accu-capaciteit. Ik hoop dus nog een tijdje vooruit te kunnen met deze set. groet, Arnold
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door KarelE »

Één en ander hangt natuurlijk ook af van de lengte van je schip. De Johanna met een boegschroef van 10kW en een lengte van 24 meter heeft een kapitaal aan kabels nodig bij 1 accuset. Het valt nog wel te overwegen om een AGM huishoudset te installeren, voorop. Nu heb ik een tractieset van zo'n 700 Ah voorop staan (24V), maar die is op. Ik wil ook meer gewicht naar achteren verplaatsen, ze ligt nu licht voorover. Tzt, bij beschikbaarheid van middelen, ga ik me maar eens door aquanaut laten bijlichten.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door ErikH »

Bij 24m gaan de kosten voor kabel optellen inderdaad. Word nog een leuk rekensommetje, eenmalig kabel of elke (pak m beet) 10 jaar een set accu's.

700Ah voor een boegschroef? Lijkt me aardig overkill. Snel gerekend kun je het ding dan een kwartier laten draaien. Ook snel gerekend kun je 'm 5 minuten laten draaien als je 200 Ah installeert, lijkt me een reëlere keuze.

Maerten; Je kunt ook nog overwegen om de hoofdschakelaar in de min op te nemen, kun je boegschroef- en verbruikershoofdschakelaar combineren.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Electrisch schema , check. Nu met schema :-)

Bericht door KarelE »

700 Ah is de huishoudset. Nu heeft de boegschroef nog een aparte set startaccu's, ik zou boegschroef en huishoudset willen combineren met AGM's. De hoofdmotor start op 12V, die heeft gewoon een 70Ah 12V accu.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Plaats reactie