Winterklaar maken toilet

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Ed de R
Berichten: 5
Lid geworden op: wo aug 01, 2018 11:13 am

Winterklaar maken toilet

Bericht door Ed de R »

Goedendag,

We hebben een Jabsco toilet (handbediening) aan boord en moeten m winterklaar maken.
Iemand tips/advies en werkwijze hoe dit gaat?

Alvast dank.

Mvg,
Ed
Eddy Keijzers
Berichten: 47
Lid geworden op: vr aug 31, 2018 3:10 pm

Re: Winterklaar maken toilet

Bericht door Eddy Keijzers »

Ik gooi wat antivries in de pot en pomp dit weg. (Dan zit er een beetje in de vuilwatertank.)
Demonteer de pomp.
Blaas de water toevoer door, kraan dicht, antivries in de slang, blaas een beetje door, kraan dicht.
Blaas afvoer door, (met een schoon pijpje ertussen), kraan dicht, antivries er in, beetje door blazen, kraan dicht.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Winterklaar maken toilet

Bericht door KarelE »

Ik sluit de kraan terwijl ik blaas op de slang en de luchtbellen aan de buitenkant hoor opborrelen. Zo zit er lucht in de kogel en kan deze niet stukvriezen.

Pomp demonteren kan je voorkomen door de buitenboordkraan dicht te draaien, de aanzuig slang in een emmer met ruitensproeier antivries te hangen en het toilet door te spoelen. Zo zitten alle leidingen in het toilet vol met antivries. Daarna slang weer aansluiten op de aanzuig en de blaasactie uitvoeren.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Winterklaar maken toilet

Bericht door varg »

Ik heb een lavac toilet, is ongeveer het simpelste systeem. Ik heb er een aparte aansluiting/kraan op gemaakt waarmee ik zowel de inlaat als de uitlaat doorvoer (kogelkranen) in één keer kan doorblazen met een oude stofzuiger. Terwijl het buiten borrelt zet je de kranen langzaam dicht. Het leuke is dat je in het voorjaar de lucht hoort ontsnappen als je de kraan weer opent. Groet, Arnold
Plaats reactie