Aftanken voor de winter

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Ed de R
Berichten: 5
Lid geworden op: wo aug 01, 2018 11:13 am

Aftanken voor de winter

Bericht door Ed de R »

Goedendag,

Veel tanken hun dieseltank voor de winter vol ivm condensvorming.
Ik heb een kuststoftank (diesel), ik kan me voorstellen dat een kunststoftank minder condensvorming heeft/krijgt dan een metalen brandstoftank.
Vraag, moet ik mijn kunststoftank ook afvullen voor de winter?

Alvast dank.
Ed
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Aftanken voor de winter

Bericht door KarelE »

Een ballon of condoom over de ontluchting voorkomt ook dat er steeds nieuwe vochtige lucht in de tank komt door temperatuurwisselingen
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Aftanken voor de winter

Bericht door sailor wim »

En of Ed vol vullen.
Zeker als je schip op de wal staat.
In het water is het minder snel nodig.
De zon verwarmd de romp lucht zet uit en krimpt weer bij koude en zo word de lucht inhoud min of meer vervangen en steeds is er weer nieuwe vocht aanvoer en hoe leger de tank en koude is de kans op condens echt aanwezig.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
WADnWIND

Re: Aftanken voor de winter

Bericht door WADnWIND »

Als je natuurkundig gaat uitrekenen hoeveel condens een 50 liter tank kan verzamelen per winter, is dat niet meer dan een borrelglaasje. Dit gebaseerd op de tempverschiollen en luchtvochtigheid.

Een véél groter probleem is dat de huidige diesel met vreselijke biotoevoeging niet zo goed en lang houdbaar is.
Ik tank dus niet meer vol in de winter.

https://ccs.infospace.com/ClickHandler. ... om_pageid=


HOUDBAARHEID
In brandstoffen en dus ook dieselolie zitten van nature micro-organismen als bacteriën en schimmels. Bacteriën houden niet van zwavel en
ontwikkelen zich langzaam in zwavelhoudende brandstoffen. Verder vormen biocomponenten een voedingsbodem voor micro-organismen.
Belangrijkste factor voor het ontstaan van bacteriegroei is echter de aanwezigheid van vrij water. Water in de tank ontstaat veelal door
condensvorming tengevolge van opwarmen en afkoelen, door aanzuiging van vochtige lucht of onzorgvuldig aftanken in de regen. Het ontstaan
van water in de brandstofopslag moet daarom zo veel mogelijk worden voorkomen. De houdbaarheid van EN590-dieselolie is door biodiesel
achteruit gegaan. Zorg daarom ook voor voldoende doorloopsnelheid in voorrraadtanks en mobiele tanks.



http://www.njordfiltration.com/nl/diese ... rheid.html

Gevolgen van veranderingen aan diesel
Een ernstig gevolg van de voornoemde verandering in de samenstelling van diesel en dus de diesel houdbaarheid is de toegenomen kans op de vorming van condens en water in de tanks. Het water zit niet meer alleen onderin de tank maar wordt opgenomen in de brandstof. Dit is een groot gevaar, want in water ontstaan bacteriën en schimmels die sedimenten vormen en zo de diesel houdbaarheid aantasten. Waar die houdbaarheid 18 tot 24 maanden was, is die nu juist erg onvoorspelbaar geworden.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Aftanken voor de winter

Bericht door Peter-J »

Ooit al eens bedacht dat je deze problemen niet hebt met een veel kleinere tank en einde van het seizoen gewoon leeg varen. Ikzelf heb een kunststof tank van 60 liter. Bevalt mij prima. Ja ik moet in het seisoen wat vaker tanken maar daar heb ik gen probleem mee. Altijd verse gtl of diesel.......
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Aftanken voor de winter

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Misschien is leeg maken voor de winter wel een optie bij een kleine tank.
Mijn gedachte is natuurlijk altijd kijkend naar eigen tanks.
1000 liter vol dus bij een halve tank altijd 500 liter lucht die condens kan geven.
Ik tankte altijd vol en bespaarde zo ook de altijd steigende brandstof prijzen in de winter periode.
Verder voegde ik ook Acticide toe en een diesel conserveer middel.

Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
WADnWIND

Re: Aftanken voor de winter

Bericht door WADnWIND »

Als je deze informatie aanhoud:
http://users.belgacom.net/gc009046/docu ... entie3.htm

Dan heb je bij een lege 1000liter tank bij 10 graden temp verschil maar 8 gram condens vorming. Als je nog in het water ligt of je tank goed in het schip zit, zijn de temp schommelingen minimaal en dus ook je condens vorming minimaal.
Je kan ook je ontluchting dicht maken, dan kan er geen vochtigere buitenlucht in.

Kortom het condens sprookje steekt weer de kop op en wordt weer uitvergroot.
Plaats reactie