Dit heb ik nog nooit gehoord.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, dus toch niet helemaal een "broodje aap" maar bij een normaal startende motor een beetje overbodig om het elke keer te doen lijkt mij. :roll:
Want de slijtage aan je impeller is denk ik een belangrijk punt om mee te nemen.
Als ik het juist samenvat is het een verhaal van keuzes: Zo`n VP 32 is niet de nieuwste machine maar door zijn voorgloei-systeem (Bas had het goed voor) start hij best vlot, dus de kans op waterslag is heel gering.
Bij problemen met starten/ lang doorstarten kan de kraan ALTIJD nog dicht, al heb ik daar ook nog nooit van gehoord :lol: ( wat niks wil zeggen :roll: )
Weer mijn dank voor jullie bijdragen om mijn onwetendheid een beetje te verminderen.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door Baschinist »

Tenx voor het uitzoeken! Zat ook nog even te spitten met soort gelijke uitleg als uitkomst idd.
Ik snap de theorie, in de praktijk zou het ook best kunnen maar volgens mij wel erg ver gezocht. Dan moet je wel lange uitlaatleiding hebben met een aardig hoogteverschil.
Volgens mij ook vrij makkelijk te testen: motor rond laten draaien op de startmotor en bij de uitlaat kijken of je daar water ziet komen. Is dat het geval dan kan de afsluiter gewoon open blijven, scheelt je een hoop impellirs.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Bas: graag gedaan, maar ik heb niks uitgezocht hoor :lol:
De buurman was bezig met het vervangen van zijn gloeikaarsen op aanraden van een gerenommeerd dieselbedrijf.
Hij heeft nu 12 Volt gloeiers i.p.v 9 Volt dat gloeit b(h)eter, kortere gloeitijd ( was 60 sec nu 20/30), geen aparte weerstand meer nodig, het is een vooruitgang.
Dus daarom weet ik dat ze erin zitten :wink:
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Dit heb ik nog nooit gehoord.

Bericht door Baschinist »

Bedoelde eigenlijk meer het waterslag verhaal :wink:

En dat was weer een ander zie ik net :lol: .....valt niet mee hier af en toe :mrgreen:
Plaats reactie