Deze hebben wij ook genomen voor het project, want dat is idd volgens internet wel het bewezen profiel, dan zit je op 20% balansdeel. Het ontwerp is echter door de lokale roerenboer nog net niet met de grond gelijk gemaakt en hopeloos achterhaald. Die kwam met een ontwerp met bijna 30% balansdeel. (wel met hand-hydraulisch stuurwerk, maar dat moet op zich weinig uitmaken). Wij kwamen niet meer weg met dat ontwerp dus het blijft NACA0015 maar wellicht is het slim om het eens ergens na te vragen voordat de brander er in gaat.Zoek eens/ Google eens op naca 0015.
Het bewezen profiel voor roerbladen. Uitgebreide documentatie over aanstroomzijde/ uittrede zijde, dikte etc.
roer
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: roer
Re: roer
HH,
Dat hoeklijntje begrijp ik niet helemaal.
Ik begrijp wat het in de praktijk zou moeten doen.
Ik kan zowel de voordelen, maar ook de nadelen beredeneren.
Naar mijn bescheiden mening zal het in dit geval(als ik alles goed lees) juist averechts gaan werken.
Het zorgt juist voor een verstoring van het schroefwater, iets wat je juist niet daar wilt creëren.
Je wilt juist een rustiger stuurgedrag, dus een in verhouding beter uitgevoerd balansdeel.
Met een aan de voorzijde van het roer een bollere aanstroom en scherp uitlopend aan de achterzijde.
Of zie ik het verkeerd?
Navigo
Dat hoeklijntje begrijp ik niet helemaal.
Ik begrijp wat het in de praktijk zou moeten doen.
Ik kan zowel de voordelen, maar ook de nadelen beredeneren.
Naar mijn bescheiden mening zal het in dit geval(als ik alles goed lees) juist averechts gaan werken.
Het zorgt juist voor een verstoring van het schroefwater, iets wat je juist niet daar wilt creëren.
Je wilt juist een rustiger stuurgedrag, dus een in verhouding beter uitgevoerd balansdeel.
Met een aan de voorzijde van het roer een bollere aanstroom en scherp uitlopend aan de achterzijde.
Of zie ik het verkeerd?
Navigo
Re: roer
Ik vaar ook met volle tevredenheid met een naca0015 profiel roer. Grote plaat boven en onderop. Koersvast maar wel hydrolisch bedient met terugslagkleppen.
Stuurt super. Zelfs achteruit!
Stuurt super. Zelfs achteruit!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: roer
De oorzaak is inderdaad die schep. En vooruitvarend heeft wielwerking daarop geen invloed.
Ik heb destijds mijn roer ook scheppend gemaakt, waardoor manoeuvreerbaarheid bij lage snelheid of vanuit stilliggen enorm verbeterde.
Nadeel is inderdaad, net als bij Do, dat bij normale voortgang het roerblad de neiging heeft om na een tijdje om te klappen als ik het stuurrad loslaat. Toch weegt dat voor mij niet op tegen de verbeterde manoeuvreerbaarheid. Het kost geen kracht om het roer recht te houden, en als ik van het stuurrad wegloop kan ik het blokkeren in elke stand (dus niet alleen in de kliks van de blokkeerpal), en blijft het schip mooi rechtdoor lopen.
Het is wel eens kiezen of delen.
Ik heb destijds mijn roer ook scheppend gemaakt, waardoor manoeuvreerbaarheid bij lage snelheid of vanuit stilliggen enorm verbeterde.
Nadeel is inderdaad, net als bij Do, dat bij normale voortgang het roerblad de neiging heeft om na een tijdje om te klappen als ik het stuurrad loslaat. Toch weegt dat voor mij niet op tegen de verbeterde manoeuvreerbaarheid. Het kost geen kracht om het roer recht te houden, en als ik van het stuurrad wegloop kan ik het blokkeren in elke stand (dus niet alleen in de kliks van de blokkeerpal), en blijft het schip mooi rechtdoor lopen.
Het is wel eens kiezen of delen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- paure nesci
- Berichten: 1939
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: roer
owkeeeej......11,5 cm t.o.v. 31,5 cm....dat is ruim 33% dit blijkt dan dus toch te veel.
een mooi ( Menno, let op ,) hydrodynamisch naca 0015 gestroomlijnd profiel heeft het roer wel, moet m wel FF kaalhalen en plamuren , ( wellicht toch een boven en onder horizontale plaat maken met een afstelbaar roercompensatortje ? )
en ja , Guido , dan ga ik ook stiekum denken aan een worm wormwiel aanrijving.....
twijfels , twijfels, twijfels......
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: roer
Toch nog zoveel
Zal mijn timmermansoog eens moeten laten kalibreren dan
Zal mijn timmermansoog eens moeten laten kalibreren dan
Re: roer
Zoek eens op schilling roer hier op het forum. Daniel boekel heeft er tekeningen van op staan en die heb ik ook na gebouwd. Heb alleen een balansdeel van 11% aan gehouden.
Gr Peter
Gr Peter
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen.......
Re: roer
HH,
Het balansdeel wat Bachinist aangeeft is inderdaad de moderne visie.
Deze roertjes zie je meestal niet meer in de directe lijn van de schroefas staan.
Een groot bijkomend nadeel als het in lijn zou komen te staan is dat alles zwaarder en lomper moet worden uitgevoerd.
Ik zou als je geen trillingen ervaart veroorzaakt door de schroef;
De dubbeling van de voorzijde verwijderen.
De aanstroom wordt wel iets stomper, maar minder breed ten opzichte van de maximale breedte ter hoogte van de roeras.
Dat is in ieder geval wat je wilt, je bent nu aan de voorzijde wel iets te breed.
De achterzijde zou ik over de volle hoogte verlengen met strip 50mm x6mm.
Je zult zien dat je nu grotendeels het voordeel behoud bij manoeuvreren, maar je rechtuit stabiliteit zal merkbaar toenemen.
Een goed en betaalbaar zelf uit te voeren klusje.
Ik lees dat je nog met handwerk stuurt, geen gebruik maakt van hydrauliek.
Je moest nu constant corrigeren, of je hebt het stuurrad moeten vasthouden.
Dat zal ook een stuk verbeteren.
Wil je dit geheel uitbannen dan kun je inderdaad zoals als eerder opgemerkt de strip iets scheef zetten ten opzichte van het roer op dit te compenseren.
Navigo
Het balansdeel wat Bachinist aangeeft is inderdaad de moderne visie.
Deze roertjes zie je meestal niet meer in de directe lijn van de schroefas staan.
Een groot bijkomend nadeel als het in lijn zou komen te staan is dat alles zwaarder en lomper moet worden uitgevoerd.
Ik zou als je geen trillingen ervaart veroorzaakt door de schroef;
De dubbeling van de voorzijde verwijderen.
De aanstroom wordt wel iets stomper, maar minder breed ten opzichte van de maximale breedte ter hoogte van de roeras.
Dat is in ieder geval wat je wilt, je bent nu aan de voorzijde wel iets te breed.
De achterzijde zou ik over de volle hoogte verlengen met strip 50mm x6mm.
Je zult zien dat je nu grotendeels het voordeel behoud bij manoeuvreren, maar je rechtuit stabiliteit zal merkbaar toenemen.
Een goed en betaalbaar zelf uit te voeren klusje.
Ik lees dat je nog met handwerk stuurt, geen gebruik maakt van hydrauliek.
Je moest nu constant corrigeren, of je hebt het stuurrad moeten vasthouden.
Dat zal ook een stuk verbeteren.
Wil je dit geheel uitbannen dan kun je inderdaad zoals als eerder opgemerkt de strip iets scheef zetten ten opzichte van het roer op dit te compenseren.
Navigo
- paure nesci
- Berichten: 1939
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: roer
schillingroer is ook mooi , daar ging mijn eerste vraag ook over "fishtail " maar ik heb geen probleem met manouvreren , ook niet met "zoeken" of slingeren.
mijn vraag ging erover : rechtuit is niets aan de hand bij rustig varen , maar zodra het gas erop gaat dan trekt ie naar een kant weg en moet ik dus continu "tegensturen"
en na grote stuuruitslag is het roer moeilijk weer recht te draaien ( gas eraf : geen centje pijn )
groet Do
mijn vraag ging erover : rechtuit is niets aan de hand bij rustig varen , maar zodra het gas erop gaat dan trekt ie naar een kant weg en moet ik dus continu "tegensturen"
en na grote stuuruitslag is het roer moeilijk weer recht te draaien ( gas eraf : geen centje pijn )
groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: roer
Nou nee dus: 11,5 moet je delen op het geheel van het roer: 31,5+11,5=43 dus 26.74%...had ik toch mooi gegokt op basis van je foto. Duidelijk teveel balansdeel.owkeeeej......11,5 cm t.o.v. 31,5 cm....dat is ruim 33% dit blijkt dan dus toch te veel.
Twee dingen:
- de aanstroom van je roer gaat over een scherpe hoek dacht ik te zien op je foto...het lijkt of er later een hoeklijn overheen is gelast....rond (naca) is beter...is die opgebakte voorkant er weer af te krijgen? Dan wordt je aanstroomprofiel ook wat mooier.
- als je schepje veranderen te veel las en slijpwerk met zich meebrengen... is het misschien eenvoudiger om eerst maar even een cm of wat aan de achterkant te verlengen...kan je gelijk je compensatortje in aanbrengen. Achter de as zou je dan 48 cm moeten krijgen om op 19,3% balansdeel te komen. Omdat dat een flink stukje is (17 cm) zou je er ook een soort vissestaartje van kunnen maken. (de eerder genoemde hoeklijn achterop is daar een ruwe vorm van). Zo een vissestaartje verlegt de roerdruk erg naar achteren. Je hoeft dan niet 17 cm toe te voegen maar (geschat) een cm of 10. Je rechtuit-stabiliteit wordt vaak wat minder van een fishtail-aanpassing.
Overigens is een wat langer roerblad prettig bij het manoeuvreren met je schroef uit zijn werk.
Kortom...keuzes...afhankelijk van je laskunsten.
Ik ben benieuwd...Arnold
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: roer
Met deze aanpassingen en het eventueel naar onderen verlengen denk ik bijna dat het makkelijker/minder werk is om een nieuw roerblad te maken.
Re: roer
HH,
Als laatste een motivatie waarom je je beter kunt houden aan het eerder genoemde naca profiel en geen hoeklijn of iets dergelijks toepast.
Het komt je rechtuit stuurgedrag niet ten goede.
Je wilt alleen verstoring aan de voorzijde van je roer, daarom is deze aan de voorzijde boller. Deze verstoring geeft hierdoor een beter stuurgedrag.
Kortom je doet de belangrijke functie van de voorzijde te niet.
Een hoeklijn verstoort het water wat het roer loslaat.
Zeker als je nog eens gelijk of breder gaat dan ter hoogte van je roeras.
Het gevolg is dat het water wat tegen het hoeklijn aanloopt zich tegen de vaarrichting in wervelt, het verstoort het kielzog.
Dit remt niet alleen, maar je zult merken dat het meer trillingen en geluid zal gaan geven.
Het hoeklijn zorgt er voor dat je bij gering roeruitslag nog meer gaat "slingeren" dus je zult nog vaker moeten corrigeren, met continue kleine correcties.
Om teleurstelling te voorkomen, voorzijde iets aanpassen en achter verlengen.
Navigo
Als laatste een motivatie waarom je je beter kunt houden aan het eerder genoemde naca profiel en geen hoeklijn of iets dergelijks toepast.
Het komt je rechtuit stuurgedrag niet ten goede.
Je wilt alleen verstoring aan de voorzijde van je roer, daarom is deze aan de voorzijde boller. Deze verstoring geeft hierdoor een beter stuurgedrag.
Kortom je doet de belangrijke functie van de voorzijde te niet.
Een hoeklijn verstoort het water wat het roer loslaat.
Zeker als je nog eens gelijk of breder gaat dan ter hoogte van je roeras.
Het gevolg is dat het water wat tegen het hoeklijn aanloopt zich tegen de vaarrichting in wervelt, het verstoort het kielzog.
Dit remt niet alleen, maar je zult merken dat het meer trillingen en geluid zal gaan geven.
Het hoeklijn zorgt er voor dat je bij gering roeruitslag nog meer gaat "slingeren" dus je zult nog vaker moeten corrigeren, met continue kleine correcties.
Om teleurstelling te voorkomen, voorzijde iets aanpassen en achter verlengen.
Navigo
- paure nesci
- Berichten: 1939
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: roer
Check !
dames en heren , allen bedankt voor alle welgemeende antwoorden op mijn vragen over mn roer !
ik trek m eronderuit en zal eens kijken of deze nog te redden is door aan te passen of dat het een nieuw nacca hydro-aero-whatever profiel gaat worden,
vervolg komt , we houden jullie op de hoogte.
gr Do
dames en heren , allen bedankt voor alle welgemeende antwoorden op mijn vragen over mn roer !
ik trek m eronderuit en zal eens kijken of deze nog te redden is door aan te passen of dat het een nieuw nacca hydro-aero-whatever profiel gaat worden,
vervolg komt , we houden jullie op de hoogte.
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- paure nesci
- Berichten: 1939
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: roer
de tol erin !
roer is goed genoeg gebleken om nog eens aan te passen , niet rot ofzo , ook gewoon droog binnenin... .
hoeveel lagen koolteer en weetikveelwatnogmeer , o.k.lekker kaal gemaakt , dit is iets prettiger lassen
en zoiets moet het nieuwe profiel eruit gaan zien.....
ben van plan achter nog iets te verlengen met n strip , boven en onder "fancy"horizontale platen en achter bovenin nog een correctie vinnetje ( verstelbaar )
wordt vervolgd.
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....