roer

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: roer

Bericht door varg »

Goed bezig!
Van 11,5 schepje naar 9 schat ik? En dan nog 5 erbij aan de achterkant? (19 á 20 % balansdeel)
Bedankt voor je update.
Arnold
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: roer

Bericht door frank »

Tjonge wat een wijsheden allemaal.. bijzonder leerzaam.

Indertijd toen ik mijn boot kocht kon ik op de rivier niet eens rond en moest ik steken, echt niet te geloven, hoe hebben ze daar mee kunnen varen vroeger. De eerste hellingbeurt heb ik de oude werfbaas erbij geroepen en het probleem voorgelegd.
Hij zag in een oogopslag wat er mis was en dat nogal wat. Zo zat er voor het roer, midden in het schroefwater een zware U-balk als steun naar de hak. De waterstroom vanaf de schroef liep daar op dood en het roer zat eigenlijk in een luwte.

Dat hebben we toen als volgt aangepakt. U-balk weggesneden, hak veranderd en meteen minder diepgang! mooi.
Dan aan de ronde voorkant van het roerblad een flinke schep gezet. achterop het blad een hoeklijn, jawel.. en bovenkant blad een vlakke plaat om de stroming langs het blad te dwingen ipv er overheen te slaan.
Resultaat: rechtuit varen als een lineaal, zet het roer vast en ga koffie drinken hij zal niet van koers afwijken. Geen trillingen, je voelt de schroefbladen niet aan het roer trekken en bijna op de plek rondgaan. Dat was boven verwachting.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: roer

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, zoals Frank volg ik deze vraagstelling/ discussie mede omdat ik niet erg tevreden ben over de manoeuvreerbaarheid van de TADI. :cry:
Evenals Do stuur ik met ketting en kabel en bij alle toerentallen vooruit kan ik rustig een rondje over het dek doen zonder mijn roer vast te zetten, want rechtdoor is rechtdoor :P
Echter de hoek om en achteruit is niet om over naar huis te schrijven. Ik denk dit te gaan oplossen met een balansdeel want wat ik nu heb is een gewoon plaatroer zonder deel voor de roeras, en nog ruimte tussen de schroef en de as.

Afbeelding

Eventueel ook een stuk pijp of hoeklijn aan de achterzijde zit in mijn gedachten maar dan zou ik de vorm van het roer "achterstevoren" maken als ik lees over de visstaartvorm die het volgens de forumleden hier zou moeten hebben n.l dik bij de schroef en dun naar achteren.<br/>
Dus nogmaals: een errug interessant draadje waar ik veel van opsteek :D.
groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: roer

Bericht door paure nesci »

update,
Afbeelding

een combinatie van een heleboel wijsheden, het gedeelte met het stuk draadeind gaat een verstelbaar flapje worden ter "compensatie" :wink:
ik zal m op verzoek aan twee kanten lassen , lekkage's willen we niet hebben.... :lol:

Afbeelding

hierna weer even de werkbank opruimen.... :mrgreen:

gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: roer

Bericht door Navigo »

HH,

Goed bezig geweest ook iets meer de diepte in.

Ben benieuwd naar de eerste reactie als je gevaren hebt.

Navigo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: roer

Bericht door Marie Christina »

Hang je dat bordje weer even terug op de A1?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: roer

Bericht door paure nesci »

Menno , ben je bang dat je verdwaald zonder dat bordje ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: roer

Bericht door varg »

Ben benieuwd! Van ieder forumlid zit er wel wat in...... Wanneer gaan we testen? moeten we tot maart 2019 wachten?
groet, Arnold
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: roer

Bericht door Marie Christina »

paure nesci schreef: wo dec 12, 2018 2:11 pm Menno , ben je bang dat je verdwaald zonder dat bordje ?
Gr Do
Stond ik daar laatst met pech, kon ik mooi niet zeggen waar ik stond tegen de wegenwacht.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: roer

Bericht door RuudMal »

Goed geluisterd Do,

Ik ben nu benieuwd of het echt niet lekt!

Ziet er overigens mooi en een stuk beter uit dan wat je had. Dit moet zeker resultaat opleveren.

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: roer

Bericht door paure nesci »

Ja , wachten op t voorjaar .
Nog heel veel meer te doen , ook daarvan zal regelmatig verslag komen .
Menno , je staat er toch hoop ik niet nogsteeds hè ? Want dan kom ik dat bordje ff brengen ! :mrgreen:
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: roer

Bericht door paure nesci »

UPDATE UPDATE..... :shock:
heeft ff geduurd maar het water is nu pas warm genoeg :roll: om er in te gaan om de boel af te stellen,
welnu , helaas ben ik vergeten een foto te schieten van het volledige roer maar met het afstelflapje werkt het uitstekend.
bij een scherpe bocht met veel roeruitslag kan ik nu veel makkelijker het roer weer rechtzetten ook terwijl de schroef nog flink in t werk is ! 8)
na het nodige afstelwerk ( finetuning ) staat het flapje goed en loopt m'n roer niet meer weg bij poekelen maar vooral ook niet bij "gas erop " ! heel tof en minder vermoeiend ! 8)
groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: roer

Bericht door varg »

Dank je wel voor je update...kon het bijna niet meer houden van de spanning. Wat is nu je balansdeel? 19% zonder rekening te houden met je compensatortje? Mooi toch zo'n forum...alle bijdragen in een roer gestopt en het werkt nog ook! Groet, Arnold
Plaats reactie