Monteren van een koelwater 3 weg thermostaat

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Monteren van een koelwater 3 weg thermostaat

Bericht door Klaver vier »

Wolf1 verduidelijkt het toch alleen maar wat is daar nou mis mee
Gr René
Klaver vier
wolf1
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 11:00 am

Re: Monteren van een koelwater 3 weg thermostaat

Bericht door wolf1 »

[quote=Carel-k post_id=53553 time=1544723044 user_id=1398]
De kleine uitgang van een externe thermostaat gaat in een auto naar de kachel op een boot met een gemarinieseerde motor en een exsterne thermostaat is het meestal afgesloten en is er een gaatje van 3of4 mm geboord in het afsluitplaatje in de thermostaat dit om de rest van de motor alvast warmte te geven voor d thermostaat open gaat.
[/quote]
Nee, nee, nee. Had je er over nagedacht had je zelf geweten dat het zo niet kan werken !
Een kachel kan geregeld worden met de lucht en/of waterstroom, wordt de kachel niet gebruikt is de bijpas dus afgesloten, in mijn vorige epistel reeds uitgelegd dat dit niet de bedoeling kan zijn.
Tevens wordt het dus vreemd, als je de kachel wel wilt gebruiken, hoe zwaarder je de motor belast hoe minder water er dus door de kachel stroomt.
De kachel moet dus gewoon parallel aan het blok aangesloten worden, naar de kachel vanuit de kop (warmste plaats) en terug van de kachel, aan de inlaat van de circulatiepomp.
Gaatjes met klepeltje in de thermostaat worden alleen toegepast voor ontluchting, maar vertragen de opwarm tijd en daarom beslist niet aan te raden !
Gr. Wolf1
WADnWIND

Re: Monteren van een koelwater 3 weg thermostaat

Bericht door WADnWIND »

Ik heb het risico van drukopbouw uiteindelijk niet genomen. "Men" (uit de beroepsvaart) adviseerde om dit niet zo te doen, vanwege het risico dat uiteindelijk de interne pomp defect kan raken (lekken).
Alles had ik al klaar en geinstalleerd, toen toch maar een extra warmte wisselaar er tussen gezet met een solar-pompje. Er is nu altijd de volle doorlaat in het motor circuit. Door in het secundaire circuit de pomp aan/uit te zetten en de ventilatorsnelheid van de convectoren te regelen bepaal ik de warmte.

Afbeelding

Je bent er dan zeker van dat de motor nooit hinder ondervindt van een secundair systeem.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Monteren van een koelwater 3 weg thermostaat

Bericht door buggyrene »

Heren,

Ik ben het volledig met Wolf1 eens, je moet de kleine aansluiting aansluiten, laat deze terug gaan naar de inlaat van de circulatiepomp, om zo een goede doorstroming in het gehele motorblok te garanderen, zo krijg je geen warmte spots, en de thermostaat werkt dan zoals het hoort.
Als je de kleine aansluiting afdopt, dan is de doorstroming in het blok er niet of zeer weinig, waardoor je zeker last krijgt van warmtespots, met alle gevolgen van dien.
Een kachel in een auto werkt volgens het principe welke Wolf1 hiervoor schreef, en heeft dus niets te maken met een inwendige of externe 3 weg thermostaat.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
wolf1
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 11:00 am

Re: Monteren van een koelwater 3 weg thermostaat

Bericht door wolf1 »

[quote=WADnWIND post_id=53574 time=1544878366 user_id=1552]
Ik heb het risico van drukopbouw uiteindelijk niet genomen. "Men" (uit de beroepsvaart) adviseerde om dit niet zo te doen, vanwege het risico dat uiteindelijk de interne pomp defect kan raken (lekken).
Alles had ik al klaar en geinstalleerd, toen toch maar een extra warmte wisselaar er tussen gezet met een solar-pompje. Er is nu altijd de volle doorlaat in het motor circuit. Door in het secundaire circuit de pomp aan/uit te zetten en de ventilatorsnelheid van de convectoren te regelen bepaal ik de warmte.
Je bent er dan zeker van dat de motor nooit hinder ondervindt van een secundair systeem.
[/quote]
Klooi nog maar een poosje door, gaat nooit wat worden.
Ooit gaat dit geval ook wel weer eens verkocht worden, naar de sloper of een niet wetende klant, van deze laatste heb ik dagwerk, jaar in, jaar uit !
Gr. Wolf1
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Monteren van een koelwater 3 weg thermostaat

Bericht door Klaver vier »

Waarom zou die derde aansluiting er aan zitten,om af te doppen,dan hadden ze hem wel meteen weggelaten.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Kornelisdegroot
Berichten: 7
Lid geworden op: di dec 11, 2018 12:57 pm

Re: Monteren van een koelwater 3 weg thermostaat

Bericht door Kornelisdegroot »

Bedankt voor alle Info. De materie is nu wel duidelijk en daarmee mijn vraag beantwoord.
Het eenvoudigste is de 3e tuit in verbindung te bringen met de inlaat van de pomp.
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Monteren van een koelwater 3 weg thermostaat

Bericht door Richard van den Berg »

Alleen als de uitgang van de thermostaat ook op de inlaat van de pomp zit anders is er een heel klein circuit: kleine uitgang pomp -> inlaat pomp. En moet het blok het hebben van natuurlijke stroming door opstijgend warm koelvloeistof. Als dat voldoende is zou er geen pomp nodig zijn.
Groeten,

Richard

mijn boot
wolf1
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 11:00 am

Re: Monteren van een koelwater 3 weg thermostaat

Bericht door wolf1 »

[quote="Richard van den Berg" post_id=53601 time=1544957209 user_id=17]
Alleen als de uitgang van de thermostaat ook op de inlaat van de pomp zit anders is er een heel klein circuit: kleine uitgang pomp -> inlaat pomp. En moet het blok het hebben van natuurlijke stroming door opstijgend warm koelvloeistof. Als dat voldoende is zou er geen pomp nodig zijn.[/quote]
Heb ik zo mijn best gedaan, en nog snap je er niks van, de uitgang van de thermostaat gaat naar de koeler en de uitgang van de koeler weer terug naar de inlaad van de waterpomp, samen met de bypass.
Dus in andere woorden motor koud, alleen circulatie door de bypass !
Hoe warmer de motor wordt hoe minder water door de bypass en hoe meer door de koeler.
Hoe moeilijk kan het allemaal zijn ?
Gr. Wolf1
WADnWIND

Re: Monteren van een koelwater 3 weg thermostaat

Bericht door WADnWIND »

wolf1 schreef: za dec 15, 2018 7:02 pm
Klooi nog maar een poosje door, gaat nooit wat worden.
Ooit gaat dit geval ook wel weer eens verkocht worden, naar de sloper of een niet wetende klant, van deze laatste heb ik dagwerk, jaar in, jaar uit !
Gr. Wolf1
Dit kan ik ff niet plaatsten?
wolf1
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 11:00 am

Re: Monteren van een koelwater 3 weg thermostaat

Bericht door wolf1 »

[quote=WADnWIND]
Dit kan ik ff niet plaatsten?
[/quote]
Had ook niet anders verwacht ! !
Gr. Wolf1
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Monteren van een koelwater 3 weg thermostaat

Bericht door dconel »

Langzaam maar zeker veranderd de toon hier op het forum, jammer hoor.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gesloten