Generator Perkins 404d loopt warm

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Generator Perkins 404d loopt warm

Bericht door KarelE »

De silent pack generator van mijn zoon kreeg olie in de koelvloeistof. De oorzaak bleken een stel vriesdopjes die doorgerot waren. Die zijn vervangen en de vloeistoffen zijn gewisseld. Daarna liep de generator ruim 3 uur zonder problemen, totdat hij er opeens op een temperatuur alarm mee ophield. Er is geen vloeistof lekkage te zien. Koeling gebeurt in de kast met een radiateur. De thermostaat is los geweest, maar dat die pas na 3 uur een storing veroorzaakt lijkt me stug. Er staat pas 21000 uur op, dus die koeling in de kast doet het normaal gesproken prima.

Iemand enig idee waar we dit kunnen zoeken?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Generator Perkins 404d loopt warm

Bericht door RuudMal »

Karel,

Zit er geen lucht in het systeem, kijk even waar de temperatuur voeler zit. Bij onze perkins zit deze hoog en na het wisselen van koelvloeistof kan de lucht er wel eens uitgedraaid worden en zich dan daar ophopen.
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Generator Perkins 404d loopt warm

Bericht door KarelE »

Dank je Ruud. Inmiddels is de generator na een nacht stilstand opnieuw gestart en viel meteen uit op temperatuur alarm. Dus waarschijnlijk een defecte sensor. Daar morgen eerst maar eens een andere voor versieren.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Generator Perkins 404d loopt warm

Bericht door Navigo »

HH,

Controleren van het Waakcontact kun je middels een multimeter doen door deze op ohmse weerstand te controleren.
Er zijn twee mogelijkheden;

De gever maakt contact bij te hoge temperatuur, in rust stand oneindig ohmse weerstand.
De gever verbreekt het contact bij te hoge temperatuur, er is in rust dus verbinding.

De gever die contact maakt bij te hoge temperatuur is het meest voorkomend.
Als we van deze situatie uitgaan dan kun je het draadje op de gever van het waakcontact eens los trekken.
Start eens, blijft hij nu draaien.

Overigens wel vreemd dat je door slechtte vriesproppen olie in koelwater krijgt,
De proppen in het koelwatersysteem zitten toch aan de buitenzijde, staan in verbinding met de "buitenlucht".
Je zou dan buiten het blok koelvloeistof moeten zien.
Dat ze doorgerot zijn geeft wel aan dat er iets mis is met de soort koelwater behandeling of verkeerde koelvloeistof.

Bij olie in koelvloeistof denk ik aan:
1- in eerste instantie aan problemen met oliekoeler(oliedruk ligt ten slotte hoger dan de koelwaterdruk).
2- doorgeslagen koppakking.

Kortom is er niet meer aan de hand?

Navigo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Generator Perkins 404d loopt warm

Bericht door KarelE »

De vriesdopjes zaten onder het kleppendeksel, vandaar het mengen. Het was het vreemde aantal van 7 stuks.

Afbeelding


Ik heb inmiddels het type van de sensor gevonden, dat is een NTC waarvan de weerstand afneemt bij het stijgen van de temperatuur. Dat heb ik ook live kunnen zien door op de stand 20k ohm met de multimeter te meten. Met de koude sensor in mijn hand neemt de weerstand langzaam af.

Met de stekker van de sensor los loopt de motor gewoon. Morgen maar eens naar de leverancier bellen, Pols in Bergambacht. Ik hoop dat ze open zijn.

Na het vijf keer spoelen van kvs komt er geen olie meer in de kvs. De olie verzeept ook niet meer, een gezien de lekker dopjes is de oorzaak wel gevonden. Alleen die stomme sensor, en dan ook pas na ruim 3 uur draaien. Het ding zit in een messing huis, dus kan ook niet door de olie aangetast zijn.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Generator Perkins 404d loopt warm

Bericht door Navigo »

HH,

Nooit verwacht dat er onder een kleppendeksel ook vriespluggen zouden zitten.
Wel er naast, eronder is me niet eerder opgevallen.

Heb ik ook weer wat geleerd.

Navigo
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Generator Perkins 404d loopt warm

Bericht door KarelE »

Gevonden! Nu de sensor kennelijk werkt en de kabel aansluiten leidt tot temperatuuralarm heeft mijn zoon het stekkertje maar eens aan nader onderzoek onderworpen. Dat bleek vol water te zitten, dus met de nodige remmenreiniger alles droog gemaakt en aangesloten. Hij blijft nu lopen. Een ook de boosdoener gevonden. Het slangetje aan de overloop van de radiateur zat er niet, dus overdruk spetterde vrolijk in het rond en op het stekkertje.

Afbeelding

In het hoekje uiterst rechts onderin zie je nog een glimp van het messing van de temperatuursensor. Die zit dus ruimschoots binnen spetterbereik.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Generator Perkins 404d loopt warm

Bericht door Klaver vier »

Nou hier kijk ik ook erg van op,nooit gehoord van vriesstoppen onder een kleppendeksel,weer wat geleerd.
Super dat het weer voor elkaar is.
Dit vind ik nou zo mooi aan dit forum,je steekt er heel veel van op.
Ik dacht eigenlijk net als Navigo,dat kunnen nooit de vriesstoppen zijn, maar dus wel
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Plaats reactie