massa aan scheepshuid of niet

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Bokxer
Berichten: 10
Lid geworden op: zo jun 24, 2012 10:47 pm
Contacteer:

massa aan scheepshuid of niet

Bericht door Bokxer »

Geachte specialisten

Vandaag alle bedrading achter mijn dashboard en omstreken weggeknipt omdat ik dit wil moderniseren in combinatie met een hermotorisering.
In mijn systeem staan 2 accu's, 1 start accu en 1 accessoires accu, laadstroom gescheiden door een Argo FET.
Van beide accu's zijn de min gekoppeld.
Het gaat om een stalen schip.

Nu mijn vraag..............
In de nieuwe situatie zou ik ervoor kunnen kiezen om het hele accessoires systeem gescheiden te houden van de scheepshuid, iedere gebruiker een eigen plus en min............
Is dit zinnig.............???
Moet dan ook die min koppeling ongedaan gemaakt worden........???
Wat zijn de voordelen van het ene zowel als het andere systeem..........??? (min wel aan de scheepshuid)

De startaccu wordt automatisch aan de scheepshuid verbonden door de massa van de motor...............

Bedankt voor de antwoorden
Groet van Rob
Voor 0800 uur is vroeg, voor 0700 uur is heel erg vroeg
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: massa aan scheepshuid of niet

Bericht door Marie Christina »

Helemaal precies kan ik het niet uitleggen, dat weten anderen beter, maar ik weet wel dat het beter is om alles gescheiden te houden.
Iets met lekstromen enzo, geloof ik.
Nu je toch de keus hebt: ga voor gescheiden.
(Aan anderen: klopt toch?)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: massa aan scheepshuid of niet

Bericht door KarelE »

Ja Menno, aparte massaleidingen maken heeft de voorkeur. Als je je schip als massa gaat gebruiken krijg je allerlei zwerfstromen door je casco met risico's voor electrische corrosie. Massa bij de accu's aan de romp is wel goed.

Lezenswaardig: https://www.google.com/url?sa=t&source= ... DeD5jbAy00
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: massa aan scheepshuid of niet

Bericht door Marie Christina »

Kijk eens aan.
Zie je wel?
Ik leer hier nog wel eens wat. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
ronrtl
Berichten: 136
Lid geworden op: za feb 25, 2017 5:40 pm
Info: Hamburger Barkas MS Zilverster
varend woonschip
lXbXd 19X4.2X1.6
DAF 1160 D 200pk
http://mszilverster.jouwweb.nl/
Contacteer:

Re: massa aan scheepshuid of niet

Bericht door ronrtl »

De massa inderdaad aan de huid van het schip. De verbruikers (lampjes, ijskast enz.enz.) met eigen min voorzien. Dit is niet vanwege lekstroom en elektrolyse maar omdat via de huid vh schip de contacten perfect moeten zijn wil het goed functioneren zonder overgangsweerstand. Dit is officieel door de MME meetinstituut mij verteld. Het verhaal zwerfstroom heeft vooral te maken met een stroomkring die plaats vind naar de aarde van de wal. Bijvoorbeeld doordat je aan de walstroom hangt en de massa van het schip niet gelijk is aan de aarde van de walstroom. Er is namelijk kans op een potentiaal verschil tussen de aardpen in de walstroomkast en het schip wat in het water ligt. Gescheiden massa/aarde is hiervoor de oplossing d.m.v bivoorbeeld een scheidingstrafo.

Groet,
Ron
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: massa aan scheepshuid of niet

Bericht door FransvanNispen »

Toch kan je ook zwerfstromen krijgen in een gelijkspanningsinstalatie, m.n. Bij de oudere bootjes die hun instalatie 1 draads uitgevoerd hebben.
Daarom ( zoals ron schrijft) 2 draads uitvoeren.

Accu naar een min strip voor de verbruikers, min aan schip.
Dynamo sluit de min ook maar aan, de dynamo mag dan wel aan je motor geaard zijn en die weer via de startmotor aan de min vd de startaccu......maar, wil je minder storing, moet je meer aarde gebruiken. Je motor zelf is slecht geaard vanwege de rubbers waar hij op staat.
Dus dynamo aan aarde, en een extra aarde van je motor naar je scheepsromp.
Een aarddraadje extra, kan geen kwaad.

Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Plaats reactie