Dagtank ?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Dagtank ?

Bericht door paure nesci »

Zitten we zomaar n beetje te bomen , komt de vraag op , wat is de reden op sommige boten / jachten om een dagtank te hebben , wat is het voordeel / nadeel ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dagtank ?

Bericht door Marie Christina »

Vaak zitten dagtanks op een wat beter bereikbare plaats, zodat de voorraad beter in de gaten is te houden.
Maar dat kan je ook goed doen met het bijhouden van je draaiuren.

Dus ik volg dit even.
Want echt weten doe ik het ook niet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Dagtank ?

Bericht door Baschinist »

Dagtank(s) zitten hoger dan bunkertanks waardoor de brandstof al een bepaalde voordruk heeft wanneer het Bij de motor komt.
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: Dagtank ?

Bericht door Richard »

Bij oudere motoren zijn de brandstof(inspuit)pompen gewoon plunjerpompen (vaak 1 pomp voor elke cilinder) zonder opvoerpomp. Deze pompen zijn niet (zelf)aanzuigend. Het niveau van de brandstof moet dus hoger liggen dan de ingaande kant van de brandstofpomp om brandstof bij de pomp te krijgen. Vandaar de boven de brandstofpompen gelegen dagtank.
Op ons sleepbootje met 1-cilinder 2-takt Kromhout gloeikop werd de tank onder (lichte) druk gezet via een terugslagklepje op het carter om de brandstof naar de pomp te laten toestromen.

Gr. Richard
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dagtank ?

Bericht door paure nesci »

O.k.dat met die ouwe plunjerpompverstuivers snap ik maar het zit ook op de " hm heavymetal " het zeiljacht van mn broer , een redelijk moderne v.d.stadt met een vw golf dieseltje....( De grote tank zit hier in de kiel , zou dat met de opvoerhoogte te maken hebben ? )
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Dagtank ?

Bericht door Navigo »

HH,

Kleinere tank; minder gevoelig voor slingerend schip, minder kans op lucht aanzuigen.

Voordruk op de brandstofpomp en/ of filters, betere vulling van pomp en filters.

Aftappen en controleren op het aanwezig zijn van water.

Navigo
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Dagtank ?

Bericht door ErikH »

M.a.w.: Bij een modern dieseltje niet nodig?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Dagtank ?

Bericht door paure nesci »

Bij een auto ligt de tank ook lager dan de motor , dus daarvoor geen noodzaak lijkt me,..
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: Dagtank ?

Bericht door Richard »

De mogelijkheden van een opvoerpomp zijn natuurlijk ook niet onbeperkt.
Aanzuighoogte en leidinglengte / -doorsnede zullen meespelen.
In een auto heb je een aanzuighoogte van ca. 25 cm (of zit de afzonderlijke opvoerpomp kort bij de tank), bij een tank in de kiel heb je het misschien over 1,5 meter of meer.

Gr. Richard
Gebruikersavatar
Nieuwkoop
Berichten: 148
Lid geworden op: ma dec 31, 2012 9:19 pm

Re: Dagtank ?

Bericht door Nieuwkoop »

Kans op vervuiling van filters is hiermee weggenomen.
Men pompt dagelijks de benodigde hoeveelheid schone olie van de grote bunkers naar de tank waar men op vaart.
Deze kun je goed schoon houden en bij zwaar weer en slingeren kan het vuil op de bodem van de grote bunkers geen kwaad doen.

Verhaal over opvoerdruk lijkt me niet aan de orde.
Het is puur om schone brandstof naar de motor te verzorgen.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Dagtank ?

Bericht door Baschinist »

Schonere brandstof kan ook nog een reden zijn maar dan zul je wel wat extra handelingen moeten doen tussen bunkertanks en dagtanks zoals extra filteren of separeren o.i.d. anders veranderd er weinig aan de situatie en ben je enkel aan het heen en weer pompen tussen tanks, die handeling op zichzelf maakt de brandstof niet veel schoner.

Ook zou als dit de reden was het niet uitmaken waar een dagtank wordt geplaatst, dat kan dan op elk willekeurig gekozen plekje zijn.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Dagtank ?

Bericht door wrotter »

soms best wel handig die tank maar ,vergeet niet dat je er dan ook weer iets op moet flansen van leidingen plus retour en een elektrische pomp oid hand kan ook met de nodige vlotters er in die de pomp in en uit schakelen ,mij persoonlijk te veel werk om dat te maken kost ook nog een beetje ,nee voor grote schepen waar het verplicht is ok maar ook kan er wat fout gaan ,dagtank leeg en de pomp werkt niet motor stil en naderhand de zaak ontluchten ,op schepen gevaren waar je de dagtank nog met een handpomp moest vullen dus moest er geregeld iemand een halfuurtje er mee bezig zijn ,en vergeten was dikke pech .maar ook de dagtank op de grotere schepen van ruim 8 kub voor 2 motoren automatische vulling was prachtig ware het niet dat je zowel in de vul als de leidingen naar de motoren noodafsluiters moesten zitten die van buiten de ruimte afgesloten konden worden ,tja soms gebeurde het dat er iets tegen de verbinding draad kwam en de klepdicht sloeg ,tja en dan vrij onverwacht viel de motorren stil later is er een laag peil alarm in ge zet .hoi .
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Dagtank ?

Bericht door Wouter »

Zover ik me kan herinneren was het inderdaad letterlijk bedoeld als dagtank, waarbij die aan het begin van de dag gevuld werd.
Dat had met de kwaliteit van de brandstof te maken, zoals hierboven gezegd, maar ik heb me ook wel eens laten vertellen dat je met een dagtank er voor zorgt dat de brandstof retour van de motor zo niet in de hoofdbunker uitkomt, wat je niet wilt omdat het warme brandstof is. Geloof dat het met diesel bacterie te maken had.
Plaats reactie