stroom aansluiting Sailor rt 144
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
stroom aansluiting Sailor rt 144
Goedenavond allen, met het schaamrood op de kaken komt Arrejoan een vraag(je) stellen: Een jaar of 17 geleden heb ik mijn Sailor 144 marifoon uit mijn toenmalige boot gehaald in verband met verkoop, en was er van overtuigd (toen) dat ik nog wel zou weten hoe het aangesloten zat, niet wetende dat ik er 17 jaar over zou doen om hem weer in ere te herstellen .
Nu ik eindelijk weer een beetje licht aan het eind van de depressietunnel begin te zien( ik ben er nog lang niet, maar toch) en de " TADI 3 " ook weer in beeld komt om wat aan te doen (buiten het hoog nodige ) wil ik voor ik ga varen graag mijn marifoon weer installeren, echter aan de stekker die de stroom aanlevert zitten drie (3) draden te weten wit,zwart en rood.
En al zou ik mijn leven er mee kunnen reden ik weet niet meer hoe het aangesloten zat .
Om de commentaren voor te zijn : ik weet dat er zoiets als Google bestaat echter ik wilde OOK graag "mijn neus hier weer eens laten zien" en ik weet dat je ALLES op moet schrijven maar......stom stom stom niet gedaan dus mocht er iemand de oplossing weten : ik houd mij aanbevolen.
Groet Ad
Nu ik eindelijk weer een beetje licht aan het eind van de depressietunnel begin te zien( ik ben er nog lang niet, maar toch) en de " TADI 3 " ook weer in beeld komt om wat aan te doen (buiten het hoog nodige ) wil ik voor ik ga varen graag mijn marifoon weer installeren, echter aan de stekker die de stroom aanlevert zitten drie (3) draden te weten wit,zwart en rood.
En al zou ik mijn leven er mee kunnen reden ik weet niet meer hoe het aangesloten zat .
Om de commentaren voor te zijn : ik weet dat er zoiets als Google bestaat echter ik wilde OOK graag "mijn neus hier weer eens laten zien" en ik weet dat je ALLES op moet schrijven maar......stom stom stom niet gedaan dus mocht er iemand de oplossing weten : ik houd mij aanbevolen.
Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Re: stroom aansluiting Sailor rt 144
Bij een RT144 zijn zwart en rood de voedingspanning.
Zwart is de min
Rood is de plus.
De witte kan een externe speakerdraad zijn, maar dat moeten er altijd 2 zijn.
De zwarte en rode zijn dikker dan die witte. De witte maar even niet aansluiten.
Aansluitingen "power connector"achter op de RT144;
1 = externe speaker A
2 = no connection
3 = +12 of 24 volt
4 = externe speaker B
5 = - (gnd)
6 = no connection
Zwart is de min
Rood is de plus.
De witte kan een externe speakerdraad zijn, maar dat moeten er altijd 2 zijn.
De zwarte en rode zijn dikker dan die witte. De witte maar even niet aansluiten.
Aansluitingen "power connector"achter op de RT144;
1 = externe speaker A
2 = no connection
3 = +12 of 24 volt
4 = externe speaker B
5 = - (gnd)
6 = no connection
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: stroom aansluiting Sailor rt 144
Goedenavond allen, @ WnW : dank voor je info. ik dacht al wel zo iets, maar ik meende te weten dat een marifoon altijd twee stroombronnen dient te hebben : een permanente en een geschakelde. Dus dacht ik dat die witte draad DAAR voor diende misschien?
Hoe ik aan die wetenschap kom weet ik ook niet meer, ik ben de laatste jaren wegens de medicatie die ik tegen mijn depressieve klachten heb geslikt een heel stuk geheugen kwijt en wat er nog is loopt behoorlijk door elkaar en dat is mooi k#t
Dit zou weer over moeten gaan maar wanneer???
In elk geval bedankt voor je hulp ik ga hem installeren met rood plus en zwart min.
Groet Ad
Hoe ik aan die wetenschap kom weet ik ook niet meer, ik ben de laatste jaren wegens de medicatie die ik tegen mijn depressieve klachten heb geslikt een heel stuk geheugen kwijt en wat er nog is loopt behoorlijk door elkaar en dat is mooi k#t
Dit zou weer over moeten gaan maar wanneer???
In elk geval bedankt voor je hulp ik ga hem installeren met rood plus en zwart min.
Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: stroom aansluiting Sailor rt 144
Ad, ik vond de handleiding van het apparaat. Daarin staat beschreven dat hij op 12 of 24 volt geconfigureerd kan zijn. Weet je wat de spanning was op het schip waar ie vanaf komt?
https://www.gebruikershandleiding.com/S ... 99757.html
Blz. 7
https://www.gebruikershandleiding.com/S ... 99757.html
Blz. 7
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: stroom aansluiting Sailor rt 144
@Arrejoan
De RT144 had die schakeldraad niet, dat was pas bij de RT2047 en RT2048.
Als de achterkant helemaal bezet is door aluminium koelribben, is het een 24volt model. Als de achterkant voor de helft voorzien is van koelribben is het een 12V model.
Voorwaarde is wel dat de 3 draden die nét boven de koelplaat zitten, vast gesoldeerd zijn met draadjes vanaf de koelplaat.
De RT144 had die schakeldraad niet, dat was pas bij de RT2047 en RT2048.
Als de achterkant helemaal bezet is door aluminium koelribben, is het een 24volt model. Als de achterkant voor de helft voorzien is van koelribben is het een 12V model.
Voorwaarde is wel dat de 3 draden die nét boven de koelplaat zitten, vast gesoldeerd zijn met draadjes vanaf de koelplaat.
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: stroom aansluiting Sailor rt 144
Goedenavond allen, @ WnW : dat wist ik niet , weer wat geleerd dank voor de info. Het apparaat wat ik heb zat in een kruiser die ik dik 20 jaar geleden heb gehad, en daar was alleen 12 volt aan boord dus dat wist ik wel zeker . Ik heb TOCH nog even naar de ribben gekeken maar dat is iets minder dan de helft van de achterkant dus ook dat klopt, ook de sticker met 12 volt erop maakt veel duidelijk .
Ik heb destijds mijn ATIS-nummer erin laten zetten en ook kanaal 30 en 31 erbij want dat werd door onze haven(-meester) gebruikt en die zaten er niet in, voor ik hem ga gebruiken zal ik het Baselpakket en mijn nieuwe scheepsnaam laten installeren zodat we up-to-date zijn
groet Ad
Ik heb destijds mijn ATIS-nummer erin laten zetten en ook kanaal 30 en 31 erbij want dat werd door onze haven(-meester) gebruikt en die zaten er niet in, voor ik hem ga gebruiken zal ik het Baselpakket en mijn nieuwe scheepsnaam laten installeren zodat we up-to-date zijn
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Re: stroom aansluiting Sailor rt 144
Het zou kunnen dat een RT144 mogelijk niet meer in bedrijf gesteld worden omdat hij niet meer kan voldoen aan de internationale kanalen bezetting.
kanaal 87 en 88 kloppen niet meer,
kanaal 75 en 76 ook niet meer.
verder:
https://www.itu.int/dms_pub/itu-r/opb/r ... -PDF-E.pdf
Blz. 5 + 6
ITU--R M.2231-1
(Europa is region-1)
until 1 January 2017, in Regions 1 and 3, the existing duplex channels 78, 19, 79 and 20 can continue to be assigned. These channels may be operated as single-frequency channels, subject to coordination with affected administrations. From that date, these channels shall only be assigned as single-frequency channels. However, existing duplex channel assignments may be preserved for coast stations and retained for vessels, subject to coordination with affected administrations;
after 1 January 2017, in the Netherlands, these channels may continue to be operated as duplex frequency channels, subject to coordination with affected administrations;
in Regions 1 and 3:
until 1 January 2017, the frequency bands 157.025-157.325 MHz and 161.625-161.925 MHz (corresponding to channels: 80, 21, 81, 22, 82, 23, 83, 24, 84, 25, 85, 26, 86) may be used for new technologies, subject to coordination with affected administrations. Stations using these channels or frequency bands for new technologies shall not cause harmful interference to, or claim protection from, other stations operating in accordance with Article 5; from 1 January 2017, the frequency bands 157.025-157.325 MHz and 161.625-161.925 MHz (corresponding to channels: 80, 21, 81, 22, 82, 23, 83, 24, 84, 25, 85, 26, 86) are identified for the utilization of the digital systems described in the most recent version of Recommendation ITU-R M.1842. These frequency bands could also be used for analogue modulation described in the most recent version of Recommendation ITU-R M.1084 by an administration that wishes to do so, subject to not claiming protection from other stations in the maritime mobile service using digitally modulated emissions and subject to coordination with affected administrations;
kanaal 87 en 88 kloppen niet meer,
kanaal 75 en 76 ook niet meer.
verder:
https://www.itu.int/dms_pub/itu-r/opb/r ... -PDF-E.pdf
Blz. 5 + 6
ITU--R M.2231-1
(Europa is region-1)
until 1 January 2017, in Regions 1 and 3, the existing duplex channels 78, 19, 79 and 20 can continue to be assigned. These channels may be operated as single-frequency channels, subject to coordination with affected administrations. From that date, these channels shall only be assigned as single-frequency channels. However, existing duplex channel assignments may be preserved for coast stations and retained for vessels, subject to coordination with affected administrations;
after 1 January 2017, in the Netherlands, these channels may continue to be operated as duplex frequency channels, subject to coordination with affected administrations;
in Regions 1 and 3:
until 1 January 2017, the frequency bands 157.025-157.325 MHz and 161.625-161.925 MHz (corresponding to channels: 80, 21, 81, 22, 82, 23, 83, 24, 84, 25, 85, 26, 86) may be used for new technologies, subject to coordination with affected administrations. Stations using these channels or frequency bands for new technologies shall not cause harmful interference to, or claim protection from, other stations operating in accordance with Article 5; from 1 January 2017, the frequency bands 157.025-157.325 MHz and 161.625-161.925 MHz (corresponding to channels: 80, 21, 81, 22, 82, 23, 83, 24, 84, 25, 85, 26, 86) are identified for the utilization of the digital systems described in the most recent version of Recommendation ITU-R M.1842. These frequency bands could also be used for analogue modulation described in the most recent version of Recommendation ITU-R M.1084 by an administration that wishes to do so, subject to not claiming protection from other stations in the maritime mobile service using digitally modulated emissions and subject to coordination with affected administrations;
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: stroom aansluiting Sailor rt 144
Goedenavond allen, @WnW : interessante info, ik ben er wel niet zo in thuis maar vind het leuk op (weer) een beetje op de hoogte te zijn wat er zoal veranderd is. Mijn plan is om hem eerst ter reparatie aan te bieden bij een vakkundig iemand en mocht hij niet te redden zijn ga ik hem toch op de TADI3 monteren omdat ik vind dat op een klassiek schip een klassieke marifoon hoort. Het oog wil ook wat tenslotte.
Voor de communicatie zal ik dan mijn draagbare (blijven) gebruiken.
Groeten Ad
Voor de communicatie zal ik dan mijn draagbare (blijven) gebruiken.
Groeten Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: stroom aansluiting Sailor rt 144
Richard ( VD Berg) weet alles van die dingen, Ad.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Richard van den Berg
- Berichten: 580
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
- Locatie: Rustenburg
- Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat - Contacteer:
Re: stroom aansluiting Sailor rt 144
Niet deze Van den Berg
Menno bedoel je de Richard van VRM Marine?
Menno bedoel je de Richard van VRM Marine?
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: stroom aansluiting Sailor rt 144
Ja, die bedoel ik.
Al die tijd gedacht dat jij dat was!
Al die tijd gedacht dat jij dat was!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: stroom aansluiting Sailor rt 144
Deze man is erg goed met oudere toestellen.
https://www.atis-brand.com/
https://www.atis-brand.com/
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: stroom aansluiting Sailor rt 144
Goedenavond allen, allemaal bedankt voor het meedenken, ik heb inmiddels contact gehad met VRM en ga mijn oude bakje daarheen brengen, Richard zegt dat het goed gaat komen.
Kan ik gelijk even de Bugsier 5 bewonderen.
Groet Ad
Kan ik gelijk even de Bugsier 5 bewonderen.
Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
- Marie Christina
- Berichten: 4836
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: stroom aansluiting Sailor rt 144
Gelukkig heb je de juiste Richard gevonden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)