Gat in bodem

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Gat in bodem

Bericht door varg »

even dubbelen met wat normale kit (high tack van Den Braven of van Bison Polymax High tack). Het makkelijkst gaat dat door een plaatje niet te dik multiplex in te smeren met de kit en van binnen uit tegen de 'wond' te drukken en even schoor te zetten met een latje. Dan rustig naar een werfje varen en een stukje in laten zetten. Dat gaat je de kop niet kosten en je slaapt rustiger. Alles hoeft trouwens niet kurkdroog te zijn als je die kit gebruikt.
Groet, Arnold
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Gat in bodem

Bericht door Peter-J »

Plaat op maat maken. Draadeind er op lassen. Dik in de kit en dan aan de binnenkant ook een plaat. Daarna varen. Misschien zelfs hele seizoen in het water blijven en in het najaar een plek zoeken waar je goed geholpen kan worden.

Waar in Noord Holland lig je?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Gat in bodem

Bericht door Etab »

Werd vandaag door het gezin even op mijn plek gezet.
Ik mag alles doen maar gaten in de boot wil men graag goed gedicht hebben door een vakman........... :? :? :oops:
Mijn zoon heeft paar maanden terug stage gelopen bij een lasbedrijf en gaat die nu bellen. De vader van de eigenaar heeft hem een paar maanden onder zijn hoede gehad en hij wil vragen of die wil komen kijken.
En anders moet ik maar een andere oplossing zoeken en kijken of ik een lasser kan vinden.
Heb de havenmeester gesproken. Die heeft een apart hoekje achter het hek waar ik eventueel toch mag lassen.

Omdat ik roest en troep ben gaan weghalen van kwam er steeds meer vrij en zie bijgaande foto dat het nogal......... Groot is.....
Dit zat onder de door vorige eigenaar gelijmde plaat.

De plaat zal met genoeg ruimte naar dik staal 50 bij 40 moeten zijn. ( op foto lijkt het wat groter dan het is.)
Wat je nu ziet was dus afgelijmd met een plaat. Het gaatje waar het mee begon is echt rond 3 een stukje meer omhoog en is rondom gewoon dik staal. Gelukkig is het verder alle kanten op niet aangetast staal. Alleen wil ik binnen op een spant voor de zekerheid ook een extra hoeklijn erop laten zetten.

Afbeelding
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Gat in bodem

Bericht door Klaver vier »

Ik zou er een vierkant stuk uitslijpen tot je goeie plaat hebt,van voldoende dikte,dan binnen plaatje opleggen en vanaf de buitenkant aftekenen op maat slijpen en er in lassen.
Ik zou wel proberen een centimeter of 2 van die dubbeling af te blijven.
Als je de plaat een klein beetje speling geeft heb je meteen een mooie vooropening om te lassen.
Randen goed schoonmaken geeft een mooie las.
Succes er mee
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Gat in bodem

Bericht door Peter-J »

Dit is even meer dan een gaatje dichten ja.... Doe het goed. Half werk kost nachtrust!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Gat in bodem

Bericht door Marie Christina »

Inderdaad, hier moet niet even een plakkertje op.
Daar zou ik ook een nieuw stukje in (laten) zetten.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Tontoos
Berichten: 17
Lid geworden op: vr feb 22, 2019 10:19 am
Locatie: Winschoten

Re: Gat in bodem

Bericht door Tontoos »

Ik reageer wat laat, maar dat hoeft geen probleem te zijn, ik heb dat als lasser al vaak gerepareerd.
Gewoon een plaat erover heen lassen (dubbelen) als het kan lassen met elektrode als ze dat nog kunnen, voor mij een kwestie van Max 3 uur.
Mvg. Tontoos
Heb een hekel aan geraniums dus zit ik liever aan een roer.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Gat in bodem

Bericht door Klaver vier »

Waarom er op lassen als je het er ook in kan lassen,is toch veel mooier
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Tontoos
Berichten: 17
Lid geworden op: vr feb 22, 2019 10:19 am
Locatie: Winschoten

Re: Gat in bodem

Bericht door Tontoos »

Kost minder tijd, je wilt niet weten hoeveel tijd dat daar dan in zit ik kan het weten, en de vissen maakt het niet uit, en onder water zien we het niet, alleen als de boot een keer op de wal ligt.
Mvg. Tontoos
Heb een hekel aan geraniums dus zit ik liever aan een roer.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Gat in bodem

Bericht door Peter-J »

Klopt. Maar vocht en condens er tussen zorgt ervoor dat de nieuwe plaat net zo hard weer rot is.... ik zou het niet willen. Dan maar meer werk!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Gat in bodem

Bericht door Marie Christina »

De exacte getallen weet ik niet, maar ik weet wel dat als in de zeevaart zoveel % van zoveel m2 gedubbeld is, dat gedeelte vervangen moet worden.
Een dubbeling die een eerdere dubbeling overlapt betekent dat gedeelte vervangen.
Dat mag alleen als noodreparatie om bij de reparatiewerf van jouw keuze te komen.

Dat zou vast niet zo zijn als een dubbeling net zo goed zou zijn als een nieuw stuk erin zetten.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Gat in bodem

Bericht door Baschinist »

Technisch gezien is er niks mis met een goed uitgevoerde dubbeling. Voornaamste reden dat het niet meer mag is omdat er nadien geen fatsoenlijke diktemeting meer te doen is.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Gat in bodem

Bericht door Marie Christina »

Is dat de reden?
Ja, wel logisch eigenlijk.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Gat in bodem

Bericht door wrotter »

als het vlak er zo aan toe is zou ik voor alle zekerheid de rest het hele vlak , ook kloppen wie weet is er meer aan de hand meestal was het vlak zwak op de plaats waar het vliegwiel van een motor had gezeten maar dat is hier niet zo te zien
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Gat in bodem

Bericht door Baschinist »

Nou DE wil ik niet zeggen. Volgens mij had het ook met harmonisatie van regelgeving te maken omdat het in andere landen al langer niet meer mocht of nooit gemogen heeft, daardoor ontstond oneerlijke concurentie omdat Nederlanders goedkoper konden repareren bla bla bla.

Het was overigens niet zo dat schades/slijtages zoals in dit topic destijds gedubbeld mochten worden, dat moest dan gedaan worden voordat er een gat in viel. Dit soort gevallen was ook toen al uitsnijden en vervangen.
Plaats reactie