Smeerolie ipv mengsmering

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Marie Christina »

Tuurlijk mag je geen 19 km/u op het eemskanaal
Dat was ik me volledig bewust.
Zoals ik me ook bewust was dat ik geen 160 mocht op de Afsluitdijk toen ik mijn vers aangeschafte 100e hands Civic wilde testen.
Maar ja, als je wil testen hoe hard je kan....

Even uitmikken dat A niemand er last van heeft en B niemand het ziet :wink:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Waterman »

Het is heel vreemd met de snelheden op het Eemskanaal vind ik.
Als je een boot heb met een max diepgang van 1meter50 tot bruto 100 ton,dan mag je 13,5 km,mar is je boot tussen 101 en 200,dan mag je 14 km per uur, maar is de weer zwaarder,dan daald de toegestane snelheid weer naar 13 ,en via categorien uiteindelijk naar 9km/h .
Maar in feite dus voor een RIB en pleziervaart is het 13,5 km/h.

Maar goed,even los van het Eemskanaal en de daar toegestane snelheden.

Wat ik mij namelijk afvraag,is hoe komt men aan de criteria van max 20km/h,waar geen verdere restricties gelden.

Nu zegt men ,als de boot dat en die snelheid kan halen,dan ben je vaarbewijs plichtig.
Voorbeeld:
RIB plus 15pk motor = 18 km/h
RIB plus 20pk motor = 25 km/h
(deze snelheden zijn gissingen)

Mijn vraag:
Hoe meet de overheid deze normen?
Is dat bv met 2 volwassenen van pakweg 85kg per persoon in een RIB plus een motor van 15 pk,en komt daar een norm uit, of doen ze dat met 2 graatmagere kids van 16 jaar oud, die met zijn beiden 85 kg wegen.
Want dat maakt natuurlijk nog wel een verschil.
Ik zou wel eens willen weten hoe ze zoiets meten en/of vaststellen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Marie Christina »

Interessante vraag, inderdaad.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Eddy Keijzers
Berichten: 47
Lid geworden op: vr aug 31, 2018 3:10 pm

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Eddy Keijzers »

Ik denk dat de kern vraag van Waterman is: waar komt die 20km/h vandaan?
Je moet ergens een norm stellen.
20km/h is op het water best hard en de meeste boten halen dit niet.
Ik vind het een goede keus.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Marie Christina »

Nou nee, die grens is wel duidelijk.
Maar hoe bepalen ze in welke vorm je die 20km mag halen.
Met Menno erin of met mijn zoon?
Met alle studenten erin?
Met volle verplichte uitrusting aan boord of kaal schip?
Met slechts 1 persoon die de in de luchtvaart gebruikte gemiddelde massa van (ik meen) 70 kg heeft?
Dat scheelt een behoorlijk aantal kilo's.

Dus in welke toestand mag je wel of niet (dat is maar hoe je het bekijkt) die snelheid halen?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door wrotter »

wij deden het hier met controle tussen 2 bruggen of meer en de prov boten die op een bepaalde afstand lagen en hadden boeken waar de kilometer afstanden in stonden de personen klokten dan op een bepaalde lijn in de brug met die afstand bestuurde klokken die iedere brug en sluis inclusief de boten hadden zo werd het gedaan met een marge van een halve km pu voordeel van het eV slachtoffer met speed boten die al gouw ver over de 40 kmü voeren was het snel bekeken ook voeren er snelle vaartuigen van de politie en provincie rond maar niet herkenbaar als zodanig en ja dan waren de snelle mannen de klos ,het is nu ook mogelijk dat men het doet met de zelfde apparatuur als op de weg .wij hebben wel ribs gepakt met rond 90-100 kmpu 3 motoren er op van rond 300 pk ,tja het was jammer dat wij naderhand niet te weten kwamen wat de boetes waren .bij achtervolging door politie boten deze konden die dingen niet bij houden ,maar ja sluisje dicht en ze liepen klem .
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Waterman »

Nee wrotter,dat bedoel ik niet.
Dat is gewoon een snelheids controle uit voeren op (te) snel varende boten.

Maar laat ik het omdraaien.
Het is toch vreemd,dat als ik een boot koop,laten we zeggen een https://www.ryds.nl/ryds448/ ,en ik plak daar een 50pk motor achter,en vaar op mijn dooie gemak met een gangetje van 6 km per uur door het water, dan kan ik een bekeuring krijgen van je hela hola ,omdat mijn boot dan meer dan 20km/h kan varen,met de nadruk op kan,terwijl ik qua snelheid niet in overtreding ben.
Plak ik er een 9,9 pk motor achter, en vaar ik dezelfde snelheid,dan is er niets aan de hand.
Het is toch vreemd,dat men een prent kan krijgen op basis van kan en kunnen?

Ik zou dus wel eens weten hoe de hermandad aan de normen komt,en ik vraag me af,of ze überhaupt rechtsgeldig zijn,als men niet in overtreding is qua snelheid.
Want daar draait het om.
Je mag niet sneller dan dat er staat aangegeven.
Wie dat dus niet doet,is niet in overtreding.
Het moet m.i. niet uitmaken of je er een paard of een pony voor de wagen spant. :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Eddy Keijzers
Berichten: 47
Lid geworden op: vr aug 31, 2018 3:10 pm

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Eddy Keijzers »

Als je een brommer hebt is de cilinder inhoud <50cc
Zet je in je brommer een cilinder van 80cc ben je geen brommer meer, maar een motorfiets. En mis je een rijbewijs en alle eisen aan de motorfiets.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door wrotter »

men kan nooit een prent krijgen op het dat er een motor zeg 80 pk aan hangt en maar die 6 km/u vaart dat is Gods onmogelijk en nog nooit van gehoord in mij leventje als boa nautische zaken maar ja het kan dan bv voor het niet dragen van een zwemvest of het veiligheid touwtje niet om de pols vast of geen brandblusser en dat soort van zaken .,ook nog nooit van gehoord van collega's van de politie te water en de regio te water . en ga je met zoiets naar de officier van justitie zal hij hem ook direct verscheuren .en ook brigadiers zijn altijd met ze.n tweeën dan zijn ze allebei fout ,maaaar je kan eens een overijverige boa treffen die gefrustreerd is tja dat zie je soms ,komt weer die regel van de officier van justitie naar voren .
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Baschinist »

Mijn vraag:
Hoe meet de overheid deze normen?
Wel een goeie idd. Ze gaan er in ieder geval wel vanuit dat je alleen vaart , maar of er een gemiddeld gewicht voor de schipper voor staat geen idee.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Marie Christina »

Dus samengevat:
Je krijgt geen bekeuring omdat je harder kunt dan 20 kmu.
Logisch.
Anders zou elke auto een bekeuring krijgen.
Ze kunnen immers allen ( de meeste dan toch) dan 130.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Richard van den Berg »

Vergelijkbaar met auto, aanhangwagen en wel of geen aanhangwagenrijbewijs.

Buurman van mijn ouders heeft zijn aanhanger terug laten keuren, was goedkoper dan een rijbewijs halen. Dit nadat hij een bekeuring had gekregen.

Maar nu dwaal ik een heel eind van de smeerolie af. :wink:
Groeten,

Richard

mijn boot
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Marie Christina »

Maakt mij niet.
Die vraag is al beantwoord, tenslotte.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Baschinist »

Dus samengevat:
Je krijgt geen bekeuring omdat je harder kunt dan 20 kmu.
Niet voor te hard varen als je je gewoon aan de snelheid houd nee, wel als je je niet aan de vereisten houd die voor dergelijke boten gelden.

Dus ook al vaar je maar bijvoorbeeld 6 km/uur,met een boot die harder kan dan 20 km/uur, dan kun je ondanks dat wel een prent krijgen voor het niet dragen van het dodemanskoortje. Dat is een vereiste die bij het varen van een dergelijk vaartuig hoort terwijl het vletje naast je ook keurig 6 km/uur vaart en die het niet hoeft.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Smeerolie ipv mengsmering

Bericht door Marie Christina »

Dan ga ik even zeker stellen dat de onze onder die grens blijft .
Gezeik elke keer...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie