Cheap ass watermeter.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Marie Christina »

Waterman schreef: di jul 23, 2019 6:17 pm René , niet iedereen heeft zijn boot bijna bij hem in de achtertuin liggen.
Bij Hilversum en omgeving kan dat gemakkelijk dan hier in het Noorden.
En afgaande op eerdere postings,denk ik dat Menno circa 35 km heen moet,en ook 35 km terug.
Menno zal dat heus nog wel doen denk ik.
Klopt als een zwerende vinger.
Het is een klein half uur rijden naar de boot.
Ik heb er de afgelopen dagen al een tankje doorheen gejaagd met het klussen op de boot.
En aangezien die nu leeg is zal ik eerst weer tot zondag wachten tot er Max Verstappenkorting is bij deTinq.
(Ja, ik let inderdaad op de kleintjes. :) )

Buiten dat: ik heb nog een auto met Arko.
Geen pretje om in te zitten op het moment.

Geduld, geduld.
Ik ga er heus nog wel mee aan de slag.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Gerard »

quichot schreef: ma jul 22, 2019 10:57 am Ten eerste: op zich een slim idee, dat verbruiksmetertje! Systemen die de waterhoogte meten met een vlotter, houden geen rekening met de vorm van de tank, dus je meet wel de waterhoogte, maar niet het aantal liters* (al snapt iedereen dat het bij waterhoogte 3 cm tijd wordt om te tanken).
Yep. Ik moest vanwege de Europese regelgeving (CBB) in een laagbrandstofniveaumeter/-alarm voor m'n brandstofvoorraad voorzien (wilde ik toch al want dat is best fijn/veilig). Eerder al had ik proefondervindelijk op m'n peilglas aangegeven wanneer in de tank nog 20, 40, 60, 80 en 100 liter resteerde. Ik wil ook nogeens een keer een peilglas aan m'n watertank monteren en ook daarop resterende hoeveelheden water noteren.
Maar deze discussie over een watermeter boeit me wel (zou dat overigens ook in een brandstofleiding kunnen? probleem daarbij is natuurlijk dat een deel van de brandstof teruggevoerd word naar de tank).
Ik werk m.b.t. m'n waterverbruik niet (meer) met een hydrofoor maar met een vraaggestuurde pomp (Flojet Sensor VSD 4,5). Neemt veel minder ruimte in en heeft in al die jaren nog nooit een probleem gegeven of onderhoud gevraagd.
Zou dat dingetje van Gardena in combinatie hiermee wel kunnen werken?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door KarelE »

Die laag niveau waarschuwing hoefde er bij mij niet in in voor het CBB. Als het voor een bepaald jaar (ik meen 2007) niet op zat is het geen kennelijk gevaar en hoeft het nu ook niet, zei mijn inspecteur.

Voor brandstof verbruik wil ik nog altijd iets gaan maken op basis van Arduino. Twee flow meters en het debiet van de ene aftrekken van dat van de andere.

Ik heb voor mijn watertanks ook voorzien in aansluitingen van een peilglas, maar ik denk niet dat dat er komt. Stilstaand water in zo'n doodlopend stuk 'leiding' is niet bevorderlijk voor de waterkwaliteit.
Laatst gewijzigd door KarelE op wo jul 24, 2019 2:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Baschinist »

Je niveau systeem aanpassen naar tankvorm is vrij eenvoudig. 1 x meten of uitrekenen en in de meter het plaatje vervangen met een met aangepaste schaalverdeling. Dat werkt behoorlijk nauwkeurig, enkel moet je niet teveel slingeren of trimmen.
Als je echt fancy wil en je snapt hoe het werkt kun je naar een digitaal display en het softwarematig in programmeren.

Of het ook op een brandstofleiding kan: Wss niet om er echt iets bruikbaars van te maken. Wss is het minimale debiet van de meter al een bottleneck voor de meeste jachtenmotoren en de afwijking van de meter zelf is al 5%. Dan moet er in de retour idd ook een meter komen en de temperatuur, en dus het volume, van die brandstof is anders dan van de ingaande. Al met al eindig je met een systeem waar weinig bruikbare informatie uit valt te halen.

Ben voor een dergelijk systeem bezig geweest voor ons project. (Meer ter bewustwording om 24/7 recht voor je snufferd aan te tonen hoeveel extra peut het kost om ergens een halve kilometer per uur extra uit te persen, maar dat terzijde)
Ik dacht: Elke auto heeft dat tegenwoordig, dus dat kan nooit heel moeilijk en duur zijn. Helaas, niets is minder waar voor bootjes op de ene of andere manier. Ben er nog niet uit wat het verschil dan precies moet zijn maar je beland al snel in complexe en dure systemen.
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door FransvanNispen »

Bij wildkamp een watermeter gekocht, zoals je die thuis in t putje hebt zitten.
Getalletje noteren.
En als hij xxx liters verder is, is t tijd om te tanken.
Metertje €50,—,
Let op...niet vorst bestendig :mrgreen:

Grt

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Marie Christina »

Dat is deze ook niet, maar deze klik je er zo tussenuit.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door KarelE »

Baschinist schreef: wo jul 24, 2019 10:01 am Ben er nog niet uit wat het verschil dan precies moet zijn maar je beland al snel in complexe en dure systemen.
Conrad heeft vrij nauwkeurige flow meters, die geven pulsen. Twee van die meters en pulsen tellen in een Arduino met een LCD display, dan kan je actueel verbruik, tripverbruik en totaalverbruik bijhouden. In mijn hoofd heb ik zelfs de code al in grote lijnen klaar, het ontbreekt me aan de moed om het te bouwen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Baschinist »

Voor wat wij voor ogen hebben, verbruik/flow aantonen in relatie tot snelheid/toerental, zal een dergelijk systeem wel voldoen. Dat kan met enkel flowmeters. Bij ons gaat de retour terug naar het filter dus ik hoop het zelf met 1 flowmeter af te kunnen. Iets dergelijks zal ook wel in auto's zitten en als het er komt zal het ook wel iets dergelijks worden.
Dat geeft een leuke indicatie maar echt accuraat is het niet al zal het voor menig bootbezitter meer dan afdoende zijn. Wil je er mee door gaan rekenen in relatie tot opgenomen vermogen dan moet je terug gaan rekenen naar gr/kW en dan zul je echt iets met temperatuursverschillen moeten gaan doen.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door KarelE »

Dat is ook niet zo moeilijk, twee temperatuur sensors bij de flow meters en ook dat kan meegenomen worden in de berekening. Dat is simpel in de berekeningen mee te nemen.

Maar op de grote binnenvaart geeft de verbruiksmeter ook liters per uur aan en geen kilogrammen per uur. Geen idee of die rekening houden met temperatuur. Ik weet van mijn zoon dat ze niet (bijv.) 1500 toeren draaiden, maar 180 liter.

Voor het doel wat jij voor ogen hebt, actueel verbruik afzetten tegen snelheid(swinst) is die temperatuur ook niet van belang. En het verbruik van gisteren is als gevolg van stroming en wind toch niet 1 op 1 te vergelijken met dat van vandaag.

Met twee van die meters kan je wel mooi die dubbele motoren van jullie project met elkaar vergelijken.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door KarelE »

Hoi Menno, zijn we zo eindelijk genoeg off topic? :mrgreen: :mrgreen:
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door KarelE »

85 berichten in 4 dagen, kan me niet herinneren dat er ooit een topic zo snel ontplofte.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door KarelE »

Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Marie Christina »

KarelE schreef: wo jul 24, 2019 3:37 pm Hoi Menno, zijn we zo eindelijk genoeg off topic? :mrgreen: :mrgreen:
Gaat de goeie kant.
Ga zo door! :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Marie Christina »

KarelE schreef: wo jul 24, 2019 3:38 pm 85 berichten in 4 dagen, kan me niet herinneren dat er ooit een topic zo snel ontplofte.
Het is warm, ik doe persoonlijk niet heel veel meer dan achter dit tikdoosje zitten en internetten.
Ik denk dat ik alle bootjes (groot, klein varend, crashend) wel gezien heb op JijBuis.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Baschinist »

Off topic? flowmeter is flowmeter toch ? :mrgreen:

Ik denk dat ik ook veel te moeilijk denk voor het doel wat wij voor ogen hebben.....stukje beroepsdeformatie :lol: :lol: :lol:

Wij varen doorgaans ook op het aantal liters per uur, zijn min of meer dezelfde meetsystemen als van conrad. Prima ter indicatie, niks meer, niks minder. Als ik doorreken op het verbruik op de meters en ik pak aan het eind van de week de bunkerstanden erbij dan heb je toch behoorlijke verschillen als we een beetje doordraaien.
En waarom we alles in liters doen en niet in kilo's? Geen idee, het zal gewoonte zijn maar eigenlijk slaat het nergens op als vermogen in gr/kW gemeten wordt, en eigenlijk heb je pas wat aan verbruik als je ook het afgenomen vermogen weet.
Met twee van die meters kan je wel mooi die dubbele motoren van jullie project met elkaar vergelijken.
.
Dat zeker, das altijd het mooie met 2 motoren, het vergelijk staat er naast :lol:
Maar het is hele volksstammen toch helaas slecht aan hun verstand te brengen dat je met 2200 rpm ergens net zo snel kunt zijn als met 2500 en dito verbruik. Nou ben ik zelf ook geen heilige maar soms is dat wel eens een beetje jammer dus wellicht dat dit helpt en zichzelf terug verdient.
Plaats reactie