Cheap ass watermeter.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Marie Christina »

Ja, die redenering gaat er wel in bij mij.

Eens kijken wat ik ermee kan.
Ruilen gaat niet meer.
Verpakking kapot moeten knippen om die, inderdaad Gamma eigen merk Made in China dingen, te kunnen gebruiken.
(Ik zei toch al in de titel: Cheap Ass :( )
Maar in het kader van: Gardenakoppelingen moet je waarschijnlijk toch kopen zal ik er eens een boor doorheen ratsen.
Eens kijken of ik dan op iets stuit en weg kan boren.
Of hier terugslagklepjes in zitten heb ik geen idee van.
Iets dergelijks stond niet op de verpakking, maar ik heb er ook niet naar gekeken.

Volgens mij zijn we ergens beland waar we wezen willen! :D

(Al blijf ik me dan afvragen waarom er , ook met de meter ertussen, wel water uit de kraan komt.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door KarelE »

Misschien is het ene mannetje wat groter geschapen dan het andere, en weet die grotere dan net dat klepje te openen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Marie Christina »

Ja, dat zou kunnen.
We zullen zien.

Op dit moment blijft het vooralsnog raar dat de meter een pisstraaltje registreert, het water stroomt als de meter tussen de koppelingen zit, er een ferme straal uit de kraan komt (2 liter in 17 seconden) maar de meter het niet doet.

Eerst maar eens dit klepjesgedoe uitsluiten. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Waterman »

Dit is het verschil tussen een Gardena en een Hozelock ,allebeide met een terugslagklep.
Afbeelding
Afbeelding
De onderste is een beetje vaag,maar je kunt wel het kruisje zien en het tonnetje zien in beiden.
De tuit van het koppelstukje drukt tegen het kruisje,en zo doende gaat deze open staan bij de Hozelock.
Bij de Gardena is dat net zo,maar deze zit meer naar binnen,is daardoor ook slechter te reinigen bij verstopping,zoals uit een opvangtank die ik heb.
Er komt daar altijd enige rotzooi mee vanaf het dak,ook al zit daar een soort van een zeef voor.

Off topic:
En KarelE ,Zou de lengte ertoe doen? :lol: :lol:
Marie Christina schreef: di jul 23, 2019 2:58 pm Eens kijken of ik dan op iets stuit en weg kan boren.
Of hier terugslagklepjes in zitten heb ik geen idee van.
Menno,
JE moet in dat ding niet gaan boren,want dan verniel je hem.
Je kan hooguit de koppelingen eraf draaien, en die doorboren,maar dat heeft volgens mij ook geen nut.

Waar het bij jou aan ligt,weet ik zo even niet.
Druk is wel schijnbaar,het dingetje moet in de leiding van de drukvat naar een verbruiker.
Er schoot me nog iets te binnen bij jou.
Heb je 1 of 2 leidingen vanaf de druk lopen?
Want als je bv een aparte leiding naar een wasbak hebt,en dat dingetje heb je daar per ongeluk op gezet,en je doet de kraan bij het aanrecht open,dan krijg je wel water,maar telt het metertje niks,omdat de teller op de verkeerde afslag zit.
De watermeter moet voor alle splitsingen ,dus direct op de uitgang van de hydrofoor.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Marie Christina »

Hij zit voor de splitsing, Wiebren.

Als ik Karel begrijp KAN het probleem in de eventuele klepjes van de blauwe koppelingen zitten.
Over die koppelingen had ik het dan ook.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: di jul 23, 2019 4:35 pm Als ik Karel begrijp KAN het probleem in de eventuele klepjes van de blauwe koppelingen zitten.
Over die koppelingen had ik het dan ook.
Zonde om die door te gaan boren,want dan kan je ze nergens anders voor gebruiken,ook niet thuis.
Waarom koop je deze effe niet,als je toch permanent dat dingetje er tussen wil zetten?
https://www.gardena.com/nl/producten/be ... 967315001/

Ik zie op een foto van jou, 2 koppelstukjes,waar mogelijk die "doorstroombegrenzers" in zitten,met een verbindingsstukje er tussen.
Als je deze koppelingen gaat doorboren,dan heb je ze voor altijd open.
Dan kun je net zo goed zo goed 2 van deze uit de link kopen,en dan hou je die anderen tenminste heel.
En dat verbindingsstukje met 2 tulpjes , kan nog wel eens van pas komen thuis,als je bv een akwarium wilt vullen,want dan hoeft dat niet via een sproeier.Tulpje erin,en de weg is ook vrij.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Klaver vier »

Ik kan mij vergissen maar op blad 1 is aangeraden de meter is rechtstreeks op de kraan te zetten bij mijn weten is dat nog steeds niet gebeurd of ik moet er overheen gelezen hebben,nogmaals dan weet je wat en hoef je niks te doorboren of andere dingen te doen,dat metertje zit duidelijk op de verkeerde plek dat weet ik ondertussen heel zeker,als tenminste alles klopt wat je tot nog toe geschreven hebt.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Marie Christina »

Klopt René, dat is nog niet gebeurd.
Tenminste, niet op de boot want daar ben ik nog niet weer geweest.

Maar als hij het thuis met een pisstraaltje doet zal dat op de boot ook wel zo zijn.

Maar het moet nog wel gedaan worden.
Dat klopt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Klaver vier »

Dat is de enigst manier om alles uit te sluiten want dat debiet heeft er ook niks mee te maken dat zie je wel bij Wiebren gewoon op de waterhoogte zonder pomp druk
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door KarelE »

Om die hele koppelingfabriek in de slang uit te sluiten zou je die ook in zijn geheel mee naar huis kunnen nemen en daar met een stukje slang en een slangpilaar op een kraan aansluiten.

Dan heb je onder die kraan dus slang|eerste koppeling|watermeter|tweede koppeling. Dan kan je ook die koppelingen nog eens verwisselen om te kijken wat daarvan het effect is. Zo sluit je in ieder geval ieder side-effect aan boord uit en kan je vaststellen of de gebruikte combinatie kan werken.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef: di jul 23, 2019 5:37 pm Ik kan mij vergissen maar op blad 1 is aangeraden de meter is rechtstreeks op de kraan te zetten bij mijn weten is dat nog steeds niet gebeurd of ik moet er overheen gelezen hebben.
René , niet iedereen heeft zijn boot bijna bij hem in de achtertuin liggen.
Bij Hilversum en omgeving kan dat gemakkelijk dan hier in het Noorden.
En afgaande op eerdere postings,denk ik dat Menno circa 35 km heen moet,en ook 35 km terug.
Dan ga je niet even voor een "testje" naar de boot.
Dan is het in mijn optiek beter goed beslagen te ijs te komen,en dit meenemen naar de boot,dan dat je 2 a 3 keer heen en weer moet.
Zonde van de kosten die je moet maken,vooral nu de benzineprijzen weer stijgende zijn i.v.m. het gesodemieter tussen USA en Iran.
Menno zal dat heus nog wel doen denk ik.
Klaver vier schreef: di jul 23, 2019 6:07 pm Dat is de enigst manier om alles uit te sluiten want dat debiet heeft er ook niks mee te maken dat zie je wel bij Wiebren gewoon op de waterhoogte zonder pomp druk
Gr René ( klaver vier)
Denk ik ook niet,er ligt iets anders aan ten grondslag.
Kan bijna niet anders.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Klaver vier »

Karel hij heeft het thuis al geprobeerd daar deed hij het op de kraan
Op de boot probereren aan de kraan is om duidelijk te maken dat hij verkeerd zit,wat mij wel duidelijk is inmiddels.
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door KarelE »

René, het gaat mij om het testen van de combinatie van koppelingen en meter. Voorzover ik het begrijp is thuis nu alleen de meter getest. Het probleem kan ook in de koppelingen zitten.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Klaver vier »

Karel ik denk niet dat je hem zonder koppelingen er tussen kunt zetten
Gr René
Klaver vier
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Cheap ass watermeter.

Bericht door Waterman »

Klaver vier schreef: di jul 23, 2019 6:40 pm Karel ik denk niet dat je hem zonder koppelingen er tussen kunt zetten
Gr René
Je kan aan de aanvoerkant de koppeling eruit draaien,en deze vervangen voor een "insteeknippel".
https://www.gardena.com/nl/producten/be ... 900874901/
Dan kan Menno beide blauwe koppelingen laten zitten,en hopelijk sluiten deze goed af,en zitten daar geen afsluiters in.
Hij moet er dan wel even goed omdenken dat hij de goede kant,de bovenkant dus, aansluit aan de hydrofoor.

Ik heb e.e.a. al uitgevogeld, want van een kraanstuk en een insteek,maak je een koppelstuk om 2 slangen aan elkaar te koppelen.
Wie wat bewaard heeft wat, en ik bewaar veel. :lol:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie