Webasto, Eberspacher of Planar

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

De te verwarmen lucht, zoals gezegd, komt vanaf een ventilatie rooster. Heb zo'n rvs wasemkap buis aan de ene kant op de aanzuig kachel gezet, en de andere kant op dat rooster. Er komt dus "schone" lucht naar binnen.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

De te verwarmen lucht, zoals gezegd, komt vanaf een ventilatie rooster. Heb zo'n rvs wasemkap buis aan de ene kant op de aanzuig kachel gezet, en de andere kant op dat rooster. Er komt dus "schone" lucht naar binnen.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Oeps, dikke vingers.... :roll:
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door ErikH »

quichot schreef: wo jan 01, 2020 12:06 pm Het advies dat ik terzake aanzuigen buitenlucht kreeg, was dat alleen te doen als de standkachel in de motorruimte staat.
Zuig sowieso de aanvoerlucht maar van buiten aan, scheelt een hoop vocht/beslagen ramen. Probeer maar uit in je auto; Kachel aan met of zonder recirculatiestand.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door KarelE »

Ik ben wel nieuwsgierig naar het merk van 'die Chinees'.

Ik heb zelf een webasto van zo'n 13,5 kW. Dat is een heteluchtkachel die eind jaren '60 al uit productie ging. Hij zuigt in de tijdelijke opstelling zowel te verwarmen als verbrandingslucht aan uit de woning. Valt soms uit, maar dan krijg ik een melding per sms. 1x herstarten en hij doet het weer. En ik heb nog twee reserveexemplaren liggen.

Maar er zou, na het verwijderen van gas aan boord, zomaar eens een cv-ktel met tapspiraal kunnen komen, ooit.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door quichot »

ErikH schreef: wo jan 01, 2020 5:02 pmZuig sowieso de aanvoerlucht maar van buiten aan, scheelt een hoop vocht/beslagen ramen. Probeer maar uit in je auto; Kachel aan met of zonder recirculatiestand.
Erik, daarom zei ik ook dat je autoverwarming niet kan vergelijken met scheepsverwarming. In die kleine ruimte van de auto blijf je bij gesloten ventilatie waterdamp uit je eigen adem toevoegen (die grappige wolkjes die je uitademt als het vriest) waardoor die ramen beslaan. Zolang de ventilatie aan boord maar op orde is, is gesloten circulatie geen enkel probleem. Bij opwarmen van binnenlucht doe je met een standkachel in feite niets anders dan wat een cv-radiator ook doet: binnenlucht verwarmen en in circulatie brengen.
Laatst gewijzigd door quichot op do jan 02, 2020 10:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door Marie Christina »

Maar bij een CV wordt geen lucht opgewarmd om daarmee de ruimte te verwarmen, maar water in een gesloten systeem.
Gevalletje appels met peren vergelijken.
Of toch niet helemaal, goudrenetten met granny smith. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: do jan 02, 2020 10:48 am Maar bij een CV wordt geen lucht opgewarmd om daarmee de ruimte te verwarmen
Huh? Dat is toch precies wat een radiator wél doet? Ben je niet in de war met de wijze waarop en het medium waarmee de energie wordt overgedragen?
Juist omdát het overdrachtsmedium water bij een cv-installatie in een gesloten systeem circuleert, staat dat helemaal los van de wijze waarop de binnenlucht door een radiator wordt opgewarmd en in circulatie gebracht.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door Marie Christina »

quichot schreef: do jan 02, 2020 10:56 am
? Ben je niet in de war met de wijze waarop en het medium waarmee de energie wordt overgedragen?
Juist omdát het overdrachtsmedium water bij een cv-installatie in een gesloten systeem circuleert, staat dat helemaal los van de wijze waarop de binnenlucht door een radiator wordt opgewarmd en in circulatie gebracht.
Dat is toch precies wat ik zeg? 8)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door ErikH »

Guido,

Je begrijpt het punt; Ventilatie. Linksom of rechtsom moet er droge lucht komen. Weet jou situatie niet, maar de verbrandingslucht van buiten halen is waarschijnlijk de makkelijkste optie.

Gr.

Erik
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Even voor alle duidelijkheid, verbrandingslucht hoeft niet persé van buiten gehaald te worden. De verbrandingslucht/rookgassen worden na het verbranden van het brandstof/lucht mengsel naar buiten afgevoerd. De verwarmings lucht komt bij voorkeur wel van buiten, en word na verwarming langs het branderhuis, als warme lucht naar binnen geblazen.
Tav cv geschied de verwarming door stralingswarmte van de radiatoren, en die worden warm agv een circulerend medium wat door de radiatoren gaat.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door sailor wim »

Spraakverwarring?
Volgens mij zijn er twee luchtstromen.
1. in en uitlaatlucht waarmee de kachel de brandstof verbrand en afvoert.
2. ventilatie lucht waarmee de kachel de verwarmde lucht verplaatst en de verse aanvoert.

1. Natuurlijk breng je de rookgas afvoer door de huid danwel het gangboord naar buiten.
Ik had de verbrandings lucht aanzuigbuis zeer laag in de motorruimte zitten dan is de vetkuil ook geventileerd en is eventueel lekgas ook afgevoerd, plus uitgevoerd met een geluidgedempte slang.

2. Je kan de ventilatie aanvoer ook uitvoeren met een zg.wisselklep en zo de hoeveelheid van buiten aangevoerde verselucht aanpassen naar behoefte en als het ware ook de overdruk regelen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Da's ook een mogelijkheid, een wisselklep. Maar ik zet een luik meer of minder open. Als wij op de boot bivakkeren, zijn we meestal met 4 personen en 2,5 hond. En dan gaat het luik wat verder open met het gehijg van de hele bubs.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door KarelE »

Maar hoe heet die Chinees nou?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Ik zal morgen ff kijken welk type het is, alles ligt aan boord.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Plaats reactie