Webasto, Eberspacher of Planar

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Idd, die is het, incl alle appendages.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door paure nesci »

Toine , hoe is het bedieningsgemak met dat display ? En werk zo'n ding als een thermostaat ?
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Het enigste nadeel van dat schermpje, is dat met enige licht inval het ding slecht afleesbaar is. Je moet er dan recht voor gaan staan en het licht afschermen. Wat bedienen betreft is eea vrij eenvoudig, je start hem op en hij gaat aan de slag totdat de ingestelde temp bereikt is, hij regelt dan terug naar de laagste stand, en blijft daarop staan totdat de temp zakt onder de ingestelde waarde, en gaat dan weer harder branden etc. Bij deze kachel zat een handleiding, in het engels.....soort van, en vrij sumier.
Op You Tube zijn er heel veel filmpjes te vinden hoe de handel geinstalleerd en bedient word. Ik gebruik alleen de aan/uit knop en temp instelling, timer etc gebruik ik niet.
Vwb de appendages die erbij geleverd worden, heb ik eigenlijk niet kunnen ontdekken dat het van mindere kwaliteit is, en dus ook gebruikt.
Mocht je overgaan tot het bestellen van zo'n kachel, is het van belang dat men zeker weet dat er een complete set geleverd word. Van horen zeggen is dat nl niet altijd het geval. Zoals eerder gezegd doet de kachel wat ie doen moet, en tot op heden probleemloos, wat ik overigens niet van de planar kan zeggen, maar die doet het na tig keer demonteren en monteren naar behoren. Het duurde ff voordat ik in de smiezen had, dat het brandstof toevoer pijpje naar de brander verstopt zat.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door varg »

Nog even over de appendages: het gaat om de meegeleverde flexibele rvs uitlaatslang en over het rvs dempertje. De slang is erg dun vergeleken met de webasto-variant, ik twijfel over de gasdichtheid na een aantal jaren. Vandaar de upgrade naar de webasto-slang/demper (één geheel). De chinese demper is niet gasdicht (tenminste...de mijne niet), blaas er maar eens op. Dat is ook logisch, hij wordt onder een auto of bus gemonteerd en hoeft dus niet 110% gasdicht te zijn. Er zit zelfs een keurig gaatje in (met de instructie om dit aan de onderkant te monteren) dat voor de afvoer van condens moet dienen. Alles prima, maar dat wil je niet in een schip! Vandaar mijn keuze voor een steviger marine uitvoering met minder koppelingen. En dat is ook waarom ik de kit adviseer om de aansluitingen goed dicht te maken. Hoe beter je de uitlaat-isolatie verzorgd hoe minder kans op condens je hebt in het systeem. Een CO-meter kost weinig en hoort eigenlijk bij het gebruik van kachel etc. aan boord. Wat jullie natuurlijk al weten: het afkoelen van het bloedhete kacheltje moet rustig gebeuren om schade te voorkomen. Daarom zit er een goed na-koel program op de kachel. Zorg dus dat je nooit de spanning van de kachel afhaalt voor het koelen is gedaan.
Chinese producten hoeven niet slecht te zijn, maar een kachel die is ontwikkeld voor onder een auto kan niet zondermeer in een boot worden gemonteerd.
groet, Arnold
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door ErikH »

Dempertje is bedoeld voor onder een auto, niet voor een boot, het gaatje is een condensafvoer. Ik heb 'm er tussenuit gelaten, anders het dempertje zelf gasdicht maken. Uitlaat loeit een beetje, maar daar hoor ik binnen niks van. In de uitlaat zit nu een hele kleine zwanehals (was advies verkoper) zodat condens niet het kacheltje in kan lopen. Beetje condens wat blijft staan word eruit geblazen bij de volgende keer opstoken.

Gr.

Erik
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Excuseer mijn lompheid, maar ik heb in uitlaat pijp en dempert, die ik overigens niet gemonteerd heb, geen gaatjes kunnen ontdekken, of niet goed gekeken, dat kan ook natuurlijk. Zoals al eerder gezegd, en voor zover ik dat kan bepalen uiteraard, is wmb met bijgeleverde appendages niets mis. Als je gevoelsmatig de kwaliteit van geleverde hardware betwijfeld, dan is voor de gemoedsrust het gebruik van gerenomeerde hardware aan te raden.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door Carel-k »

Bij Webasto kan je een varkens staartje kopen voor de afvoergassen slang maar een zwaanhals erin is ook goed of de kachel hoog plaatsen en uitlaatslang afwaterend
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door paure nesci »

Heb inmiddels mn chineesje uitgebreid aan de tand gevoeld , vroeg in t voorjaar al n paar weken onderweg geweest , en nu t frisser gaat worden doet ze t ook weer prima .
Had haar in eerste instantie zonder demper gemonteerd maar dat gaf buiten toch wat onaangenaam geluid.
De bijgeleverde demper was immers niet gasdicht.
Nu zelf n demper gemaakt van o.a.een brandblussertje en n paar stukkies pijp , en r.v.s.pannensponsjes van de aldi......nu is mn kleine chineesje en stil en nog steeds Lekker heet ! AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door paure nesci »

Hmmm...de tweede foto staat " op z'n kant " ...
Maar de bedoeling was goed.... :mrgreen:
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Plaats reactie