Webasto, Eberspacher of Planar

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door quichot »

De zoekfunctie levert uiteraard veel hits op, maar geen duidelijk inzicht in voor- en nadelen ten opzichte van elkaar. Zo verwachtte ik vooral negatieve berichten te lezen over de zeer goedkope Planar, maar ik vond juist overwegend tevreden gebruikers.

Jullie ervaringen, tips, allemaal welkom. Waar moet ik nog meer aan denken dan alleen 'hij doet het best goed' of 'in korte tijd lekker warm'? Hoe zit het bijvoorbeeld met stroomverbruik, storingsgevoeligheid, bedieningsgemak, levensduur, verkrijgbaarheid onderdelen en service?

Het gaat mij om het verwarmen van drie relatief kleine ruimtes van resp. 15m3 (roefje), 4m3 (douchecel) en 12m3 (stuurhut). Dekker adviseerde mij daarom juist de wat kleinere versie te nemen, want de grotere zou door onderpresteren sneller vervuilen. Eens?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door sailor wim »

Hoi Guido,
Dit gaat over luchtverwarmers denk ik.
Niet te klein kiezen zou ik zeggen.
Ik heb gehad de Eberspracher 2.5 en de 5 en de 10 Kw waterverwarmers.
Deze starten volle pot en regelen daarna terug en nooit storing gehad. De 10Kw zelfs tot 1.2Kw meen ik te weten.
Wat je ook kiest elke maand een uurtje laten draaien.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door ErikH »

Een jaartje de Planar 4kW in gebruik, op het eerste gezicht ziet het er goed uit. Ondanks het duurdere thermostaatje met luchttemperatuurvoeler vind ik 'm slecht regelen. Of het word te warm, of te koud. Het pompje maakt veel geluid. Voor de paar uurtjes per winter dat ik 'm nodig heb is 'ie goed genoeg.

Gr.

Erik
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door Aqua Domus »

Ik heb in de voor machinekamer een eberspacher hangen.
Tweedehands gekocht, 8 kw vermogen en dat ding draait nog altijd bijna perfect.
Heel af en toe blijft er iets hangen en dan stookt hij heerlijk de thermostaat voorbij, lekker warm maar onbetrouwbaar als je niet aanboord bent.
Achterop hangt een nieuwe Webasto 5 kw en dat is een fantastisch ding, nagenoeg geruisloos doet hij zijn werk.
Omdat hij zelf zijn toerental regelt zijn er momenten dat je twijfelt of hij aanstaat.

Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Tja, ik heb de 3 kw Planar inmiddels vervangen voor een 8 kw Chinees. De planar heeft, afgezien van de brandstof kwaliteit, eigenlijk probleemloos gedraaid. Het enigste minpuntje wat ik kan bedenken, is de bediening van het thermostaatje. Met die, regel je vermogen of temperatuur en mn het bedienen vergt nogal wat trail and error oefening. Vwb het brandstofpompje, en dan mn de herrie, die heb ik, bij de Planar leverancier vandaan, vervangen voor een stil exemplaar. Inmiddels is de planar vervangen voor, zoals gezegd, een Chinees en die doet het eerlijk gezegd boven verwachting. De Planar had simpelweg tekort vermogen om het warm binnen te krijgen, en dat lukt de Chinees op z'n sloffen wel. De thermostaat die erbij geleverd word, is digitaal en kent nogal wat mogelijkheden vwb de instellingen. En dan de prijs van het chinese exemplaar, da's eigenlijk niet in verhouding tot wat je voor vergelijkbare Europese exemplaren aftikt. Durf het eigenlijk niet te zeggen, maar doe het toch. Incl verzenden €185,-......sorry. Voor dat geld krijg je een zeer complete set, voorzien van alle benodigde appendage's en montage materiaal. Het moge duidelijk zijn dat het ff duurt voordat je het in huis hebt, maar dat wachten is het voor dat geld wel waard.
Het is ff afwachten of deze kachel het met mogelijke vorst ook warm krijgt. Zoniet, dan word de planar erbij gehangen.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door Marie Christina »

Dat is wel een heel erg groot prijsverschil.
Dat móet ergens in zitten zou ik denken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Zou uiteraard kunnen, maar ik heb het, tot op heden, niet kunnen ontdekken. Van deze Chinese kachels zijn ook, inmiddels, de combi's te koop. Warme lucht en warm water, ook voor een fractie van de Europese prijzen. Btw, op you tube staan veel filmpjes met gebruikers ervaringen, tot in detail uitgemolken. Behalve kleine minpuntjes, ben ik eigenlijk nog geen echt negatieve bevindingen tegen gekomen.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door Waterman »

Ik heb in de Doerak 850AK een Webasto Airtop 3500.
Zat in de boot toen ik hem kocht,en deed het tot vorig jaar prima.
Heb hem er toen uitgehaald,en nagekeken.
Helemaal schoongemaakt,zat veel roet in,en weer gemonteerd en het ding doet het weer prima.
Is in feite over bemeten voor onze boot.
Had ook wel een Airtop 2000 in gekunt.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
bassie77
Berichten: 20
Lid geworden op: ma aug 12, 2019 12:12 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door bassie77 »

toine schreef:Zou uiteraard kunnen, maar ik heb het, tot op heden, niet kunnen ontdekken. Van deze Chinese kachels zijn ook, inmiddels, de combi's te koop. Warme lucht en warm water, ook voor een fractie van de Europese prijzen. Btw, op you tube staan veel filmpjes met gebruikers ervaringen, tot in detail uitgemolken. Behalve kleine minpuntjes, ben ik eigenlijk nog geen echt negatieve bevindingen tegen gekomen.
Toine
Hey Toine, welke heb jij? Er zijn er veel te vinden. En waar vind ik de combi’s? Ben nog niet zo ervaren met zoeken naar de Chinese producten :)

Gr Bas
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door RuudMal »

https://www.venoheatingsystems.nl

En zoals ik lees is het russich
Ancora Imparo
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Planar is idd een Russisch merk, maar word geassembleerd in Canada. Mijn 3KW had ik overigens bij VDB systems besteld. En zoals al eerder gezegd, hij deed het prima, maar leverde iig voor onze boot te weinig vermogen. Vwb de Europese merken zou het mij niets verbazen als de componenten gewoon in bijv china gemaakt worden. En laten we eerlijk zijn, voor veel merken, bijv kleding betaal je jezelf een hoestbui, alleen omdat er een bepaald logotje op staat. En dat zal bij de Europese kachelmerken niet veel anders zijn. Affijn, ik heb de gok gewaagd, en ben vooralsnog tevreden.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door quichot »

Dank voor de respons zover. Die 'chinees' kost dus maar 1/10 van de Webasto. Dan denk je toch kán dat wel? Dat enorme prijsverschil moet toch ergens in zitten? En waar vind ik meer info over de chinees?

Wat ik verder las over lawaaierige pompjes en slechtwerkende thermostaten van de Planar vind ik wel een nadeel, maar ook de Planar kost minder dan de helft van de Webasto.

Dan het stroomverbruik. Als daar veel verschil in zit zou de zuinigste mijn voorkeur hebben. Dit omdat de serviceset 100% solar is, en de zonnepanelen juist in het stookseizoen het minste opbrengen.

Verder dus Louis' tevredenheid met de Webasto, waarbij @waterman bevestigt wat Dekker mij ook vertelde: beter een wat lichtere die z'n best moet doen, dan een zwaardere die onderpresteert. Dat leidt dus inderdaad tot vervuiling.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door Marie Christina »

"Alle waar is naar zijn geld"
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door toine »

Tja, het prijsverschil.
Ik denk dat je niet veel fantasie nodig hebt om te bedenken waar dat vandaan komt, om maar eens wat te noemen......de lonen.
Jaaaaaren geleden heb ik, toen we nog met de camper op pad gingen, een......jawel chinese generator aangeschaft. Die was bedoeld om, als het nodig was, off grid in onze energie behoefte te voorzien. Sinds 1,5 jr doet die nu dienst als stroomleverancier voor de locatie waar onze paarden staan. Die voorziet in de verlichting van stallen en buitenbak, en heeft het tot op heden meer dan prima gedaan. En ik kan me voorstellen dat als, wat het ook moge zijn, een apparaat de geest geeft, aanspraak maken op garantie ff een dingetje word. Maaja.......mocht het apparaat de geest geven, voor het geld van 1 webasto heb je bijna vijf chinezen. En ik wil niemand wat aan praten, maar ik weet wel dat mijn portomonaie het allesbehalve erg vind om voor, in dit geval een diesel kachel, beduidend minder te betalen dan de gevestigde Europese merken.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Webasto, Eberspacher of Planar

Bericht door quichot »

Maar ik wil geen vijf Chinezen! :lol:

Maar alle gekheid op een stokkie: ik heb inmiddels begrepen dat 'de chinees' meer bedoeld is voor trucks en campers. Gebruik aan boord stelt andere eisen, ook aan de veiligheid.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie