Uitlaat demper waterlock etc

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Uitlaat demper waterlock etc

Bericht door FKZ »

Geprobeerd met google maar eigenlijk geen goed antwoord gevonden.

In mijn sloepje zat een diesel motor met watergekoelde uitlaat. Deze loopt via slang van het injectie punt door een demper en dan door de spiegel naar buiten. Nu ben ik een nieuw motortje aan het inbouwen en vraag mij af of ik dit zo handhaaf. Er zit nergens een waterlift (lock) in het systeem of een zwanehals. Hoewel de totale loop van de uitlaat wellicht als zwanehals gezien kan worden. Deze loopt van de motor naar de bildge waar op het laagste punt de demper is gemonteerd. hierna loopt de uitlaat omhoog tot naar de spiegel de uitlaat zit ongeveer 25 cm boven de waterlijn. Zelfs met 10 man aanboort zit die nog ruim 10 cm boven water. Op internet staan allemaal schemas van met name vetus waarin een ontluchter demper waterlift en zwanehals zitten. Is dit nodig of eigenlijk enkel commercie om het spul maar te verkopen. Wel heb ik een oude post hier gevonden die verwijst naar een oude DTN http://www.proaqua.nl/downloads/peugeot.PDF uit deze post http://www.machinekamer.nl/forum3/viewt ... 9&start=15

Is de redenering juist dat: Als het injectie punt hoger zit dan de uitlaat en er zowel de uitlaat als het injectie punt ver boven de waterlijn zitten er niks behalve slang tussen het injectie punt en de uitlaat hoeft te komen? Het toevoegen van een demper zal dat het geluid dempen en op die manier voor meer comfort zorgen.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Uitlaat demper waterlock etc

Bericht door frank »

Een tijdje geleden las ik een artikel over total-loss generatorsets in die grote Amerikaanse jachten.
Dat ging om die dure Nothern-light generatoren met watergekoelde geluidgedempte uitlaten.
Probleem was dat ze in het begin geen aanleiding gaven tot klachten tot na een aantal draaiuren waterslag optrad.
Uiteindelijk bleek de oorzaak slijtage van de koelwaterpompjes waardoor langzaam water in het systeem drupte wat motor en uitlaat compleet vulde.
Die sets werden diep onderin ingebouwd, dus flink onder de waterlijn en zodoende.
Dus ik denk als je zorgt dat het uitlaatspruitstuk met injectiepunt een eind boven de waterlijn liggen er dan geen reden tot zorg is.
Mocht er water via achter binnenkomen dan kan het er alleen maar via diezelfde weg weer uit lopen.
Dus mocht je onder water inbouwen en je maakt in een bocht een ontluchting tegen hevelen dan zal dat alleen nut hebben bij water wat van achter binnenkomt. Dan denk je goed bezig te zijn maar lekwater langs het pompje kan dan altijd nog van binnenuit de motor vullen.

Zelf heb ik zoiets meegemaakt met een oud 1 cyl setje. Bij vervanging heb ik gewoon een droge uitlaat naar boven gemaakt door de schoorsteenpijp heen en het koelwater omgeleid door de zij naar buiten. Alleen twee extra dempers geplaatst. Simpel en nooit een probleem meer.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Uitlaat demper waterlock etc

Bericht door Navigo »

HH,

Je schrijft over een watergekoelde uitlaat met een injectie punt. Waarna de uitlaatgassen door een slang worden afgevoerd, waarin een demper zit?

Even vrij vertaald zoals ik hieruit begrijp hoe het zit

Met andere woorden;
-een watergekoeld spruitstuk, waarschijnlijk ook meteen expansievat?
-watergekoelde uitlaatgassen, er wordt tenslotte water toegevoerd?
-afgevoerd door een slang met in het systeem, waarschijnlijk een opgenomen waterlock?

Klopt dit? Zo ja dan is de loop zoals het nu zit waarschijnlijk een vrij vertaalde juiste opstelling

Maak en plaats eens een foto van de “demper”, om duidelijk te krijgen wat het is.

Navigo
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: Uitlaat demper waterlock etc

Bericht door FKZ »

Het is een vetus mp 40 demper dus geen waterlock(lift). Motor was een oude 2cylinder kubota word een sole mini 17.
Plaats reactie