Nieuw schuifluik maken.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Marie Christina »

Ik ben juist van de Action en Gamma 5 voor de prijs van 1 kwasten afgestapt.
Ik ga weer voor kwasten uit de verfwinkel.
Zijn al gauw een tientje, maar het resultaat is zoveel mooier en ik doe er ook 10 jaar mee.
Uiteindelijk zijn ze dan goedkoper.
En geen last van losse haren die je eruit moet wippen of opeens een te grote hoeveelheid verf dat uit de kwast komt doordat de haren ongelijk verdeeld in de steel geklemd zitten, waardoor je zakkers en hangers krijgt.

En bewaren in lijnolie bevalt me uitstekend.
De kwasten zijn het volgende jaar in prima conditie.
Even de overtollige lijnolie weghalen in een doek en schilderen maar.
Jaar na jaar na jaar.

Alleen had ik nu even een stommiteit begaan.
Of nee, ik had een leermoment. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Evert »

Met het bewaren van de kwasten in lijnolie heb ik juist slechte ervaringen. Er blijft altijd wat lijnolie in de kwast achter waardoor de verf slecht droogt. Ik gebruik vooral wegwerpkwasten en zet die na het schilderen in het water. Zolang je het waterniveau bijhoudt blijven ze lang goed.

Qua schilderen is mijn ervaring dat de droogtijden voor het schuren vooral bij lagere temperaturen een stuk langer zijn als op het blik staan. Voor handmatig schuren kan je uitgaan van een dag of drie. Voor het met de machine lekker gaat ben je wel een week verder.

Als ik jou was zou ik mij over mijn trots en ongeduld proberen heen te zetten. Als je je zelf nu de tijd gunt en goede verf gebruikt ben je er voor jaren vanaf. Doe je dat niet dan word je bij elk bezoek aan je boot herinnerd aan dat onwillige luik.

Succes
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Marie Christina »

Het kwastenbewaarverhaal zal een ieder wel zijn eigen waarheid in hebben.
Op zich ga ik wel mee met de gedachte dat de lijnolie in de kwast blijft zitten.
Maar net als met water en thinner zul je hem eerst door een doek halen voor gebruik zodat het meeste eruit is.
En dan nog zal er nog materiaal inzitten.

Maar dat dat invloed gaat hebben op de droogtijd heb ik wat moeite mee.
Misschien als je de allereerste aanzet niet uit zou smeren.
Dat dat gedeelte dan meer tijd nodig zou kunnen hebben.
Maar zeker niet mijn hele werkstuk.
Na een paar dipjes is alle lijnolie wel vervangen door verf, toch?
Je verft toch ook niet je hele werk met te dunne verf als je in thinner bewaard?
Je hebt toch ook niet je hele klus last van waterdruppels als je in water bewaard?

Het langer drogen bij koude was ik me bewust van.
Maar je zou toch verwachten dat als het gedurende de middag en de ochtend nog in het zonnetje ligt en al met al meer dan 30 uur gedroogd heeft het wel eens een keertje droog zou zijn.
Klaarblijkelijk niet, dat is wel duidelijk geworden, maar hoe lang dan te wachten tussen twee lagen?
2 dagen? 3? Een week zoal geopperd?
Dat is toch geen doen?

Hoe dan ook, ik heb net het resultaat van de werkzaamheden van gisteren bekeken en het zit er zo strak op dat als je het zonnetje er op een bepaalde manier op laat vallen je de krassen van het schuurpapier (korrel 240, nat geschuurd....) kunt zien.
En als je de zon op de verkeerde manier erop laat vallen zie je vijf minuten niks meer. :mrgreen:

Maar ik denk dat ik de dag des Heeren maar zal eren dan en morgen pas verder ga.
Dan heeft het zo'n 35 uur gedroogd.
Kijken wat het dan wordt.
Het zonnetje schijnt en de warmte daarvan zal zeker helpen.
(Hoop ik dan toch)
Laatst gewijzigd door Marie Christina op zo apr 19, 2020 12:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door sailor wim »

Precies vandaag ff nie Menno.
50 jaar geleden hielp ik een buurman met het verbouwen van zijn huis.
De vader van de buurvrouw maakte zijn kwasten eerst schoon in de terpentine daarna volledig inmasseren met biotex en weer uitspoelen, ik weet niet beter of hij verfde met oude kwasten.
Nou ja weggooiers bestonden er ook niet, en zeker geen watergedragen lakken.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Marie Christina »

Ja, dat is het allerbeste.
Maar heel eerlijk?
Niets menselijks is mij vreemd en dat vind ik tussen twee schilderbeurtjes door teveel werk.
Maar dat is zeker het beste.

Watergedragen verf heeft lange tijd een slecht imago gehad, maar is nu net zo goed als terpentine gedragen verf zo wordt mij verzekerd door de verfwinkelier hier in mijn dorp.
Nee, dat bestond vroeger niet.
Evenmin als koolstofmaskers of andere beschermingsmiddelen.
Een kennis van ons (van ons, hij kent ons niet meer) die schilder van beroep was weet daar alles van: schildersziekte.
Hij is midden 50 en lijkt wel dement.
Helaas uit het zich bij hem in agressiviteit.
Het resultaat van jarenlang dampen inademen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: zo apr 19, 2020 12:04 pm Het resultaat van jarenlang dampen inademen.
Dat komt niet alleen van dampen inademen.
Wat denk je van een doek vasthouden waar thinner in zit,en daar de kwasten mee schoonmaken.
Thinner, ( gewoon een engels woord voor verdunner) , wordt gemaakt van tolueen en xyleen,door het te mixen.
Soms ruikt het naar scherpe pepermunt,dan zit er ook nog MIBK in.
Dat zijn oplosmiddelen, die ook je huidvet op lossen,en dan dringt het vloeistof direct je bloedbaan binnen.
Soms zie je dat mensen ook nog even de handen 'wassen' in thinner.
Dat is gewoon 'not done'.Want je poriën staan daarna wijd open,en al je bescherming is weg,als sneeuw voor de zon weg.
Draag daarom altijd nitril handschoenen,als je werkt met thinner, of terpentine.
Het lijkt allemaal zo onschuldig,maar door stapelgif krijg je dergelijke problemen.
Ik kijk er sinds ik met dat spul reed,er toch iets genuanceerder naar dan vroeger.
Bij een fles met dat spul,zie je enkel een rode kruis staan,bij een lading krijg je Veiligheids instructies en een MSDS mee.
Daar staat veel meer op,dan wat er bij een fles geleverd wordt.
Bij oplosmiddelen nitril handschoenen aan.

Maar even wat anders.
Ik zoek nog iemand die mij boot wil schuren en schilderen.
Ik zie dat jij dat wel in je vingers hebt, iets voor jou?
Het hoeft niet voor niets, want bij een ander moet ik ook betalen.
Maar aan de hand van jou vertoonde kunsten, is wel te zien,dat jij het i.i.g. wel kunt,
en dat weet ik van die andere nog niet.Vandaar.
Als ik het zelf doe,zegt men toch tegen mij "is ie gespoten in een sinaasappelspuiterij?" :lol: :lol:
En om dat even te voorkomen,zoek ik iemand die het wel kan.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Marie Christina »

Ik geniet van het compliment, dank je wel.
Maar ik hoop dat ik je niet al teveel teleurstel als ik er van af zie, Wybren.
Het mag misschien lijken dat ik veel tijd heb, maar ik geef elke dag on-line les en de resultaten van het schuifluik is het resultaat van wat ik in de tussenuurtjes doe.
Dat is het voordeel van thuiswerken: even geen les?
Hup naar buiten, schuren en afnemen.
Terwijl de volgende les bezig is droogt de boel.
Lesje voorbij? Weer tien stappen zetten en schilderen.

Ergo: ik ben één van de weinigen die gewoon gevulde dagen heeft ondanks de coronacrisis.
En als die straks voorbij is moet ik als een gek met mijn eigen boot aan de schilder wat dan weer ouderwets in de weekends zal moeten gebeuren.
Ik zou je graag van dienst zijn, maar de factor tijd...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Evert »

De truc van kwasten in water is dat de verf daar niet in oplost. Dus als ik de kwast weer gebruik schud ik het water eraf en kan zo weer verder. Oplosmiddelen op oliebasis zoals terpentine etc heb ik ook geprobeerd. Mij is dat slecht bevallen. Het oplosmiddel dat dan in de kwast zit blijft dan heel lang de verf verdunnen. Langer als ik leuk vond. Met lijnolie bleef het eerste stuk bij mij kleven. Weet er het fijne niet meer van is al twintig jaar terug.

Bij het aflakken gebruik ik een wegwerpkwast voor hoekjes en randjes. Een fijne vachtroller voor de vlakken en een dure kwast voor het afkrasten. Die maak ik dagelijks schoon.
De moderne jachtlakken zijn idd vrij dun. Wij schuren de laatste jaren met korrel 400 omdat we de schuurstrepen niet willen zien. Kost wat werk, maar zorgt ook voor een mooi resultaat.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door wrotter »

het voordeel van kwasten in dubbel gekookte lijnolie is dat ze erg soepel blijven en daarom mooi glad strijken en ja ik doe het nog steeds heb een oude accu de bovenkant er af en in de vakken de verschillende kleuren en spoel ze voor gebruik even af met thinner en de poetslap maar als je ze er niet te hard door de lijnolie drukt blijft het alleen op de buitenkant ..,water en alle andere middelen zijn er om het van zuurstof af te sluiten ,en ja de water gedragen die komen gewoon in het water toch.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Marie Christina »

wrotter schreef: ma apr 20, 2020 11:17 am het voordeel van kwasten in dubbel gekookte lijnolie is dat ze erg soepel blijven en daarom mooi glad strijken
Ja, dat is mijn ervaring ook.
Maar zoals ik al zei: ik denk niet dat er één "waarheid" is.
Elke methode heeft zijn voor- en nadelen.
De beste methode werd hierboven al gegeven: elke keer schoonmaken na gebruik.
Maar ja, heb die discipline maar eens. :)

Ik bewaar mijn kwasten in lege toetjesemmers.

Afbeelding

Afbeelding
Bijkomend voordeel: Als je weer eens trek hebt in lekkere toetjes zeg je gewoon tegen de Schipperse dat je weer zo'n emmertje nodig hebt. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Marie Christina »

Wel, ik heb jullie adviezen ter harte genomen en nóg een dag gewacht met verven.
Tevens waterproof schuurpapier gehaald, korrel 600 .
Zojuist geschuurd en inderdaad geen last van "drolletjes".
Nou ja, zo hier en daar een enkele, maar daar bleek dan ook een hangertje te zitten of het hing onder aan de opstaande rand van de geleiders waar het een richeltje gevormd had.
Na het schuren bleek het oppervlak zo glad als een glasplaat.

Schilderen doen we vandaag niet meer, gezien de temperatuur 's nachts.

Wel apart dat met een dagtemperatuur van zo rond de 18 -19 graden zo'n lange droogtijd nodig is.
Dat had ik niet gedacht.
Maar goed, het blijkt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: ma apr 20, 2020 12:00 pm Als je weer eens trek hebt in lekkere toetjes zeg je gewoon tegen de Schipperse dat je weer zo'n emmertje nodig hebt. :D
Zo te zien, hou jij wel van variatie.
Lekker Griekse stijl toch? :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Marie Christina »

Heerlijk. Alleen een perzikje erin en verder niks aan doen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door Marie Christina »

Bezig met de laatste loodjes.
(Hoe lelijk ook) de schrootjes weer terug geplaatst aan de binnenkant van het luik.
Waarom dan niet vervangen voor iets anders als je de schrootjes zo lelijk vindt, zou je zeggen?
Omdat dat betekent dat ik het hele onderdeks van de roef moet vervangen, aangezien dat ook allemaal schrootjes zijn.
Misschien ooit nog eens, maar nu niet.

Afbeelding

De afdeklatjes die de randen afdekten zijn bij de sloopwerkzaamheden goeddeels gesneuveld en dienden dus ook vervangen te worden.
Afbeelding
En soms heb je geluk: dan blijkt de standaardmaat 1/4 rond van de bouwmarkt precies de maat te zijn die past.
(Schandalig wat ze daarvoor durven te vragen overigens: €5,- per lat...)
Behalve aan de (op de foto wazige) voorrand, waar de steunbalk van het luik meegaat met de ronding van het dak van de roef.
In de hoeken van het luik strookt de afdeklat mooi, maar in het midden steekt hij ongeveer een halve centimeter uit.
Uit de afdeklat zal dus een (hoe omschrijf ik het het beste???) uitgerekte halve maan gezaagd moeten worden.

Afbeelding
Op zich niet zo'n probleem, dacht ik in eerste instantie.
Ik heb een hele goede decoupeerzaag waar het toerental van geregeld kan worden en waar echt een figuurzaagzaagje in kan.

Afbeelding
Maar er dient zich een heel praktisch probleem aan, want hoe zet ik een kwartrond lat van 85 x 19 mm zodanig vast dat ik hem in de lenterichting kan door zagen, zodanig dat de zaagsnede 45 graden op de bovenrand staat?
Ik prakkiseer hier samen met de Schipperse sinds gistermiddag over en we komen er niet uit.
In de Workmate klemmen gaat niet, dan heb ik geen ruimte om te zagen.
Vasthouden is uiteraard te gevaarlijk.
Het zal wel schuren tot je een ons weegt worden ben ik bang.
Al dan niet elektrisch met een Powerfile, maar dat gaat me over het algemeen weer te hard.

We denken er al over om het oude, gebroken, vierkante (en donkerder gekleurde) latje dan maar weer zo goed en zo kwaad als het gaat weer in elkaar te lijmen en dan die maar terug te plaatsen.
Een resultaat waarvan je nu al op je klompen aan kan voelen dat het niet naar het zin gaat zijn, maar ik zou het even niet anders weten.

Maar goed.
Daar hebben we nog wel tijd voor.
Dat kan ook als het luik weer op het dak van de boot ligt.
Want dat gaan we morgen wel doen: het luik terug plaatsen.
Ook in verband met het weerbericht voor overmorgen: regen
Het dekzeil met spanbanden en lijmklemmen doet zijn weer naar behoren wat betreft waterdichtheid, maar met het weerbericht voor dinsdag in het achterhoofd hebben we toch liever het luik erop liggen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Nieuw schuifluik maken.

Bericht door ErikH »

Dat zou een mooi klusje voor een lintzaag zijn. Anders om de 1cm a 2cm inzagen tot de potloodstreep en de blokjes met een beitel te lijf gaan. Laatste restje met een klein schaafje, scherpje houtbeitel of schuren.

Gr.

Erik
Plaats reactie