tv aan boord

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

tv aan boord

Bericht door Navigo »

HH,

Welke tv of misschien welk scherm gebruiken jullie aan boord om televisie te kijken?

Het idee is om de mobiele telefoon als hotspot te gaan gebruiken en vanaf daaruit op een scherm niet alleen naar tv, maar ook netflix, you tube of wat dan ook te kunnen kijken.

Gebruik ik de telefoon als hotspot dan kom ik volgens mij al snel uit op een laptop, surface of all in one pc uit.
Zijn er nog andere mogelijkheden?

Direct op 12Vdc zo het mooiste zijn, dan alleen mogelijk een stabilisator er tussen.
Wat zijn jullie ervaringen?


Navigo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2088
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: tv aan boord

Bericht door quichot »

Navigo schreef: zo apr 05, 2020 10:28 pmHet idee is om de mobiele telefoon als hotspot te gaan gebruiken en vanaf daaruit op een scherm niet alleen naar tv, maar ook netflix, you tube of wat dan ook te kunnen kijken.
Wifi in jachthavens is doorgaans nét genoeg voor drie gelijktijdige gebruikers. Via wifi tv-kijken onderweg is dan ook een geduldoefening met ronddraaiende bufferwieltjes.

Telefoon als hotspot werkt op zich prima, maar een uurtje tv vreet mb's.
Nu zijn de tarieven dankzij Nelie Kroes in heel de EU teruggebracht naar binnenlands niveau, dus wat ik doe is gedurende de zomermaanden mijn abonnement tijdelijk verruimen naar 20 gieg (kan nu zelfs onbeperkt). Dat kost een paar tientjes over die periode, maar je bent wel van een hoop gelazer af.
Wij hebben een Ziggo Horizon-abonnement, en dat bevalt prima. Thuis gewoon het hele pakket via die box, en voor onderweg via de app op gsm of laptop.
Het scherm daarvan vinden wij groot genoeg. Schermgrootte is immers gerelateerd aan de kijkafstand, dus als die laptop voor je neus op het tafeltje. staat is dat geen probleem.
De telefoon laadt vanzelf bij zolang die aan de laptop gekoppeld is, en die laptop laadt met de laptoplader van 230V via de omvormer. Maar er zijn ook universele laptopladers die op 12/24V boordspanning werken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: tv aan boord

Bericht door Navigo »

HH,

Ja daarom dacht ik ook, voordat wat we kijken, kan het inderdaad wel af met een internetbundel via de mobiel.

Ik dacht zelf misschien een universeel scherm te nemen en dan mogelijk via een google chromecast te streamen.

Vraag me nu af of een computerscherm wel voldoet in beeldkwaliteit of dat ik dan beter voor een tv scherm op 12 volt kan kijken. Dan ook nog eens de led uitvoering ivm stroomverbruik.


Navigo
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: tv aan boord

Bericht door Peter-J »

Wij hebben een kleine led smart tv hangen met een chromecast er in. Hangt ook nog een Wi-Fi router bij welke verbinding maakt met de hotspot van onze mobiel. Zo kijken wij YouTube, Netflix en Ziggo go aan boord. Als onze zoon zijn ps4 mee heeft hangt die ook nog in het netwerk. Erg tevreden over deze setup.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: tv aan boord

Bericht door Klaver vier »

Volgens mij werkt een google chromecast alleen als je wifi hebt,anders heb je er niks aan,ik had de tip gekregen koop een google chromecast dan kan je Max verstappen kijken op de boot
Alleen het werkte niet,geen wifi in de haven.
Gr René
Klaver vier
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: tv aan boord

Bericht door Navigo »

HH,

Inderdaad daarvoor wil ik dan de telefoon gebruiken als hotspot icm google chromecast.

Peter-J;

-Welke tv hebben jullie?
-is deze direct aangesloten op 12 of 24 volt of zit er een omvormer dan wel stabilisator voor?

De router gebruik je dan omdat je dan een netwerkje opzet, maar is niet noodzakelijk voor de google chromecast of wel?

Alvast bedankt.
Navigo
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: tv aan boord

Bericht door Ducomte »

Het was ons opgevallen dat op de weekmarkt de kramen die beeld schermen hadden, van het merk Samsung, die in fel zonlicht goed te lezen waren.
Voorjaar 2017 hebben we een 22” samsung TV gekocht voor twee doeleinden. Deze hebben we gekozen op beeld kwaliteit in fel zonlicht.
1 Via een hdmi kabel koppelen met de Windows 10 laptop waar de navigatie software op draait, zodat aan stuurboord en 2e persoon kan meekijken.
2 Met de interne DVB T ontvanger tv kijken. Nationale en enkele regio zender gratis, maar geen commerciële.
Als antenne gebruik ik een bierblik antenne https://www.mrmodelrailroad.com/index.p ... enne-dvb-t
Helaas ging men over op DVB T2 en heb in en voor Duitsland, voor circa € 30,-, een losse DVB T2 ontvanger met hdmi kabel gekocht, die het ook in Nederland prima doet ondanks dat de beschrijving zegt alleen Duitse zenders. Ik kijk nu gratis en betaal geen abonnement.
Had toen nog geen smartphone. Dus ook geen Mb’s uit een bundel.

Wim
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: tv aan boord

Bericht door Peter-J »

Navigo,


Uit mijn hoofd een salora led smart tv. Kost de wereld niet.
Deze gaat via mijn omvormer aan de 230 volt. Die staat toch bij voor mijn koelkast op 230v.

Of de chromecast buiten de router om kan? Weet ik eigenlijk niet. Nooit geprobeerd. Enige minpuntje is wel dat je 2 hotspots nodig hebt om het spul in bedrijf te stellen. Chromecast vraagt voor setup een WiFi netwerk verbinding en hotspot zet WiFi uit.....
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: tv aan boord

Bericht door toine »

Ook wij gebruiken chromecast om met beschikbare wifi tv te kijken. Hier in de haven is de Wifi prima, maar dat is niet overal zo. Daarom heb ik een Alfa network versterker aangeschaft om een matig wifi signaal op te peppen, en dat werkt over het algemeen goed. Mocht er helemaal geen wifi zijn, dan maken we gebruik van een Konig dvbt 2 ontvanger om naar publieke en regionale zenders te kunnen kijken. Anderzijds, de tv behoefte is hier niet van dien aard dat er tv gekeken MOET worden. Overigens is de antenne die op de dvtb 2 ontvanger is aangesloten, niet richting gevoelig, dat gehannes met uitrichten was ik een beetje zat. De tv die hier staat is een Sony kdl-32R430B led tv. Werkt dmv een aparte voeding op 19,5 V en verbruikt 60 watt, en heeft een 80 cm scherm. Indien er geen walstroom beschikbaar is, werkt de hele handel via een omvormer.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: tv aan boord

Bericht door Marie Christina »

Ik heb een OK (Huismerk Mediamarkt) van €99,-
Ik was er vooraf skeptisch over, maar hij bevalt goed. Zowel beeld als geluid.

Gewoon via de omvormer maar met wat gesoldeer kan het ook wel op de accu.
MIjn vorige TV wel, in elk geval.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: tv aan boord

Bericht door KarelE »

Mijn tv thuis van Samsung heeft WiFi-direct. Daarmee kan ik zonder Chrome cast of router rechtstreeks van mijn telefoon YouTube en de ander video materiaal op de tv afspelen. Dus ook met de KPN app tv kijken.

Als er aan boord tv komt wordt het zo'n opstelling.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: tv aan boord

Bericht door stevedem »

Ik kijk al jaren via mijn telefoon op de TV.
Je hebt dan wel een smart tv nodig, maar dat zijn ze tegenwoordig vrijwel allemaal, en led, dus energie zuinig.

Ik gebruik dan de smartview functie van mijn samsung telefoon, die feitelijk via wifi direct het scherm op de tv toont.
zo kan je gewoon Netflixen, Videolan, Amazon of welke app dan ook bekijken op je TV, en dus ook gewone TV via de app van je provider.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Plaats reactie