trillen motor

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: trillen motor

Bericht door toine »

Zoals al eerder gezegd, de hele aandrijflijn is "ooit" door de firma Drinkwaard geplaatst.
Ik ga er vanuit dat men daar de ervaring en kennis heeft om een voertuigmotor geschikt te maken/om te bouwen tot scheepsmotor. Uiteraard valt niet uit te sluiten dat er, behalve de motorsteunen, andere dingen kunnen zijn die trillingen kunnen veroorzaken.
Maar voor alles geld, je moet ergens beginnen.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: trillen motor

Bericht door JanSr »

Ja, Drinkwaard plaatst standaard vliegwielverzwaring. Je weet alleen niet wat er tussen toen en nu allemaal gebeurd is. Mocht je de motor lichten, dan zou bij deze klachten mijn eerste inspectie het vliegwiel zijn. Been there.
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: trillen motor

Bericht door toine »

Inmiddels contact gehad met Drinkwaard, en het blijken blokfex 150 steunen te zijn. Deze zijn nog steeds leverbaar.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: trillen motor

Bericht door Peter-J »

Hoi stadsgenoot. Ik zou toch voor een iets vriendelijker type motorsteun gaan. Deze zijn erg star namelijk.....
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: trillen motor

Bericht door toine »

Tja, wellicht is dat verstandiger, alleen zit ik dan met de gatafstand van de gaten in de steun, die moeten dan maar net hetzelfde zijn.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: trillen motor

Bericht door quichot »

Niemand reageert daarop, maar kijk toch 's naar de motorfundatie.
Twee stukjes hoeklijn onder zo'n motorsteun lijken mij nou niet bepaald star. Motorfundatie mag absoluut niet kunnen bewegen of trillen. De lassen van de kopse kanten van die stukjes hoeklijn kunnen zelfs scheuren door metaalmoeheid.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: trillen motor

Bericht door Klaver vier »

Ik heb is gekeken wat die steunen kosten €156 per 4 stuks,al waren ze goed dan verving ik ze nog voor die prijs
Heb je al 1 ding uigesloten
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: trillen motor

Bericht door KarelE »

Het vervangen van 'starre' motorsteunen door flexibeler motorsteunen vraagt mogelijk ook aanpassing van de verbinding tussen KK en de schroefas.

Die fundatie vervangen door wat zwaarder uitgevoerd materiaal kan geen kwaad natuurlijk. Maar ik zou daarna toch het origineel gebruikte type steunen terugplaatsen (wel nieuwe natuurlijk).
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: trillen motor

Bericht door JanSr »

Dat gebruikte type komt nooit meer bij mij aan boord. Toen ik ze verving, bleken de boutkoppen aan de onderzijde zo doorgezakt dat ze tegen de fundatie rammelden.
Dat het dan herrie maakt mag geen wonder zijn.
Met dat nieuwe type heb je dat zeker niet. Gewoon een beter ontwerp.
Laatst gewijzigd door JanSr op do apr 09, 2020 9:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: trillen motor

Bericht door paure nesci »

Klopt Jan , had ik ook , gewoon doorgezakt zodat die dikke bout gewoon op de fundatie liep te bonken....weg ermee !
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Tom1959

Re: trillen motor

Bericht door Tom1959 »

Ha Toine,
Na een tijd niet op het forum te hebben gekeken, zag ik jouw vraag (topic).
Bij mijn dieselmotor precies hetzelfde probleem met deze steunen van Blokfex. Dacht ook dat het ouderdom was, van de steunen. Twee jaar geleden nieuwe steunen gemonteerd, wederom van het merk Blokfex. Resultaat: trillen iets minder. Helaas geen vooruitgang. Bij navraag, de Blokfex 150 is een zeer stugge motorsteun (73 shore). Heeft ook weinig vlees qua oppervlakte van het rubber. Heb nu motorsteunen van het merk Allpa met 55 shore gemonteerd. Motor trillingen voor 50% minder. Het is nu weer prettig om te varen.
Doe je voordeel.
Groet, Tom
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: trillen motor

Bericht door toine »

Ik ben me nog aan het oriënteren wat er nu uiteindelijk onder gaat komen, ook ivm de gatafstanden van de nieuwe steunen.
Na nogal wat leeswerk op het www kwam ook met enige regelmaat 1 danwel meerdere slechte verstuivers voorbij.
Die gaan dan ook op enig moment getrokken worden, en getest worden.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: trillen motor

Bericht door JanSr »

Waarom maak je zo'n probleem van die boutafstanden?
Dat is toch gewoon een kwestie van de boor pakken?
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: trillen motor

Bericht door Handige Harrie »

JanSr schreef: vr apr 17, 2020 12:48 pm Waarom maak je zo'n probleem van die boutafstanden?
Dat is toch gewoon een kwestie van de boor pakken?
Nou zal een kleine Mercedes niet met tig M20 bouten vast zitten zoals dat hok hier. Maar ook voor M12 is het nog een aardig gedoe met je handboormachine. En een magneetboor moet ook maar net passen.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: trillen motor

Bericht door buggyrene »

Gewoon traps gewijs opboren, moet geen probleem zijn. beginnen met 3 mm, dan 5 mm, 8 mm. tot het gewenste gat, zo moeilijk is het niet, zelf dit gedaan met een accuboormachine.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Plaats reactie