Slippende keerkoppeling?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Slippende keerkoppeling?

Bericht door Frans van de Ven »

Mijn huidige boot is mijn 4 de boot en ook mijn laatste boot . Ik wilde daar niet zoveel geld aan uitgeven. De boot is een multivlet 1100 uit 2007. Motoruren +- 2100. De vorige eigenaar is netjes met de boot omgegaan. Nu heb ik een vreemd verschijnsel. Als ik een klapje vooruit geef reageert de boot goed. Bij een klapje achteruit hoor ik een vreemd schuren geluid en gebeurd er nauwelijks iets. Pas als ik veel gas achteruit geef komt de boot in beweging met daarbij nog steeds het schurend geluid. De motor is een yanmar 75 pk en de keerkoppeling is een ZF25A. Volgens de werf is er niets aan de hand. Volgens mij is de keerkoppeling kapot of er is iets niet goed afgesteld. Graag wat wijze raad.

Frans van de Ven.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Slippende keerkoppeling?

Bericht door stevedem »

lastig te bepalen qua geluid.
Sommige keerkoppelingen zijn luidruchtig bij achteruit slaan. (een idee of dat bij deze normaal is)
Echter, moeten ze wel direct ingrijpen lijkt me.

Een ZF25 is een hydraulische keerkoppeling,
ik zou als eerste eens goed naar het oliepeil kijken, een te laag peil kan ervoor zorgen dat hij gaat slippen / te laat oppakt.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Slippende keerkoppeling?

Bericht door Navigo »

HH,

Kijk eens wat er gebeurd als je de morse kabel op de keerkoppeling zelf los haalt.

Bedieningshandle neutraal stand en lever op koppeling in neutraal. Komen ze beide dan overeen?
Doe dit ook met beide in vooruit en beide in achteruit.

Komen alle standen overeen?zo niet eerst afstellen.

Zoals je nu vaart heb je dan in zijn vooruit geen bijkomende geluiden?

Navigo
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: Slippende keerkoppeling?

Bericht door Frans van de Ven »

Ik zal de aansluitingen van de keerkoppeling los halen en kijken wat er gebeurt met traag lopende motor .
In de vooruit gaat alles normaal. Een klik vanuit neutraal en de boot gaat langzaam vooruit.
Ik heb de boot in april van Doesburg naar Wessem gebracht. Ging heel goed maar in een sluis is altijd veel plaats om te manouvreren. In de box heb ik problemen met een niet of slecht werkende keerkoppeling. Ik vaar de boot altijd alleen.

Moet nu helaas steeds een beetje gokken om naar de boot te kunnen. Woon in belgie en mag nog steeds niet officieel over de grens. Gelukkig doet de Belgische politie aan de grens wel eens en oogje dicht.

Groeten Frans.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Slippende keerkoppeling?

Bericht door frank »

Doet mij ergens denken aan een probleem met de remband, tenminste ik neem aan dat die koppeling die ook heeft. Eerder zoiets meegemaakt met een hydraulische Velvet en toen maar een goedkoop doel uitgezocht om te landen, was wel effe schrikken. Vooral dat schurend geluid stuurt mijn gedachten in die richting.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Slippende keerkoppeling?

Bericht door Handige Harrie »

Ik ben geen expert op keerbakken maar heb wel even de werkplaatshandleiding

ZF zelf zegt ook dat je even moet kijken of hij lekker staat afgesteld. Dus de kabel loshalen en met de hand in de voor of achteruit schakelen.

Afbeelding

Laag oliepeil verwacht ik niet heel erg gezien hij dan in de voorruit ook niet lekker zou moeten werken. Na de draaiklep zitten direct de koppelingspakketten. En een versleten draaiklep lijkt mij na 2100 uur een beetje gortig. Maar dit zou je kunnen controleren door een 0-40 bar klokje op de regelunit te zetten. Waardes horen voor en achteruit gelijk te zijn bij het zelfde tourental.

Afbeelding

Afbeelding
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: Slippende keerkoppeling?

Bericht door Frans van de Ven »

Ik heb de tekening afgedrukt. Is heel verhelderend. Begin volgende week ga ik weer naar de boot en kan het e.a uitproberen.

Iedereen in iedergeval bedankt voor de nuttige tips.

Groeten Frans.
Plaats reactie