Senseo werkt niet op omvormer

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: wo mei 27, 2020 5:33 pmAls ik " koffie" intik in het zoekvenster krijg ik wel heel veel mogelijkheden.
Als je een ochtendje niks te doen hebt, tik dan 'senseo' in. Gaat terug tot 2012.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door Aquanaut »

Even een aanvulling, los van of Senseo koffie lekker is of niet.
Ik drink geen koffie dus heb hierover geen oordeel.

Een Senseo, maar ook Dolce Gusto en Nespresso kunnen prima op een omvormer werken.
Wel zijn er wat voorwaarden.
De omvormer moet een zuivere sinus produceren, werken op een blokgolf doen ze niet, op een gemodificeerde sinus gaat het soms.
Alleen gaat het pompje sneller stuk of gaat hij in zijn thermische beveiliging.
Vergelijk het voor het gemak met het rijden op vierkante wielen.
Een kar met vierkante wielen krijg je niet van zijn plek, zowel de electronica van de boiler als het pompje kunnen hiermee niet overweg.
Een gemodificeerde sinus is dan meer een wiel met vlakke kanten.
Als je de beweging erin krijgt zal deze wel voortduren maar met veel kabaal.
Een zuivere sinus is een rond wiel.
Het "probleem" met dit soort apparaten is de powerfactor, welke zeer slecht is van deze apparaten.
Hierdoor krijg je een verschuiving van de spanningsopname en stroomopname.
Dit kan een omvormer niet, die kan eigenlijk alleen apparaten aan waar stroom en spanning precies gelijk lopen (Cos Pi 1,0)
Een goede vuistregel is dat je het opgenomen vermogen volgens het typeplaatje in Watt neemt en dit deelt door de powerfactor om zo te bepalen hoe zwaar de omvormer moet zijn.
Een Senseo zit zo rond de 0,7 (of soms nog wat slechter)
Dit wordt veroorzaakt door de temperatuur regeling van de boiler, het pompje trekt een verwaarloosbaar vermogen.
De Senseo heeft een vermogen (afhankelijk van het model) tussen 1450 en 1750W.
Delen we dit door 0,7 dan is het benodigd vermogen in watt van de omvormer tussen 2071 - 2500 Watt.
Vandaar dat mijn advies altijd is om voor dit soort apparaten een 3000VA omvormer te installeren deze heeft een continue vermogen van 2400W.
Nu maakt het ook nog een verschil of je op 12V of 24V werkt.
Een omvormer op 24V is wat vergeeflijker in het geval van overbelasting, dit komt omdat de absolute foutmarge op onderspanning 2 x zo groot is als bij een 12V model.
Uiteraard moet de accu groot genoeg zijn voor het opgenomen vermogen, een te kleine accu levert te weinig stroom waardoor de spanning zakt.
Omdat de spanning zakt moet de omvormer harder werken (meer stroom leveren) om het gevraagde vermogen te kunnen blijven leveren.
Hier zit de negatieve spiraal, want voor het leveren van meer stroom zal hij ook meer stroom opnemen uit de batterij wat de spanning weer verder doet zakken.

Reken voorbeeld op basis van de 3000VA omvormer. (versimpeld)
De vermogenstrap in de omvormer (welke van gelijkspanning wisselspanning maakt voordat het omhoog getransformeerd wordt) kan bij een 24V model 100A stroom verwerken.
Is de accuspanning onder volle belasting bijvoorbeeld 26V (door een HEUL grote batterij of bijvoorbeeld lithium) dan kan de omvormer 26 x 100 = 2600W leveren voordat hij in overload gaat.
Zakt de spanning in de batterij terug naar 20V dan gaat de omvormer al waarschuwen bij 2000W.
In overload situatie blijft de omvormer echter gewoon werken alleen kan de vermogenstrap het thermisch niet meer bolwerken en warmt op.
Als de opwarming te hoog wordt slaat de omvormer af op overload.

Dus op 12V de 3000VA uitvoering en op 24V kan het onder voorwaarden soms met een 2000VA model die wel bij het koffiezetten in overload waarschuwing gaat.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door KarelE »

Dank je wel Aquanaut voor (weer) een leerzame les!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door quichot »

Aquanaut schreef: do mei 28, 2020 11:09 amHet "probleem" met dit soort apparaten is de powerfactor, welke zeer slecht is van deze apparaten.
Hierdoor krijg je een verschuiving van de spanningsopname en stroomopname.
Dit kan een omvormer niet, die kan eigenlijk alleen apparaten aan waar stroom en spanning precies gelijk lopen (Cos Pi 1,0)
Een Senseo zit zo rond de 0,7 (of soms nog wat slechter)
Mark, dit stukje begrijp ik niet helemaal. Kun je dit nog iets toelichten? Wat bedoel je bijvoorbeeld met Cos Pi?
En staat die powerfactor ook ergens aangegeven op het typeplaatje?
De rest is zeer duidelijk!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door Marie Christina »

quichot schreef: do mei 28, 2020 9:45 am
Als je een ochtendje niks te doen hebt, tik dan 'senseo' in. Gaat terug tot 2012.
Wellicht verbazend: die ochtenden komen niet heel veel voor.
Het onderwijs draait on-line redelijk gewoon door.
(Al is er geen f*ck an.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door Aquanaut »

quichot schreef: do mei 28, 2020 1:51 pm Mark, dit stukje begrijp ik niet helemaal. Kun je dit nog iets toelichten? Wat bedoel je bijvoorbeeld met Cos Pi?
En staat die powerfactor ook ergens aangegeven op het typeplaatje?
De rest is zeer duidelijk!
Guido,

Cos pi = de aanduiding voor de powerfactor.
Helaas vermelden fabrikanten deze waarde niet vaak op het typeplaatje
Even gekopieerd van het www:
Powerfactor
De powerfactor geeft de relatie tussen het werkelijk vermogen (P) en het schijnbaar vermogen (Ps) weer. Het schijnbare vermogen wordt niet gezien op de kWh-meter, vandaar ook de naam. Elektronische apparatuur met een lage factor verbruiken meer stroom dan nodig is. De hoeveelheid onnodig stroomverbruik wordt blindstroom genoemd. De blindstroom ontstaat doordat de capaciteiten in het elektrische circuit periodiek worden geladen en weer ontladen. De aanwezige zelfinducties bouwen periodiek een magneetveld op en breken het weer af.

Formule PF
De powerfactor geeft aan in hoeverre er sprake is van ongewenst stroomverbruik. In een ideale situatie is de waarde 1, dit betekent dat er geen sprake is van blindstroom. Een Powerfactor van 0,9 betekent dat er 10% meer stroom wordt verbruikt. Dit wordt veroorzaakt door het faseverschil tussen de spanning (Volt) en de stroom (Ampère).
Het werkelijk vermogen (P)
Dit is het vermogen waarvoor betaald moet worden aan de energieleverancier. Als voorbeeld nemen een lamp van 100 watt die 10 uur brandt. Deze lamp verbruikt in totaal 1kWh (10uur x 100W = 1 kWh). Een standaard huishouden betaalt per kWh in Nederland gemiddeld €0,22.

Het schijnbaar vermogen (S)
Bij een gewone weerstand, bijvoorbeeld een gloeilamp, is het schijnbaar vermogen gelijk aan het werkelijk vermogen. Bij inductieve belastingen (bijvoorbeeld: TL verlichting) en complexere elektronica is het schijnbaar vermogen groter dan het werkelijk vermogen. Dit betekent dat er sprake is van blindstroom, er wordt meer stroom verbruikt dan werkelijk nodig. Dit is een beknopte uitleg van de powerfactor.

Bron: https://lumeco.nl/powerfactor/

Voor alle duidelijkheid, thuis betaal je dus (meestal) niet voor het blindvermogen, een omvormer moet dit vermogen wel degelijk opwekken.

Zo duidelijk?

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door quichot »

Helemaal!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door Marie Christina »

Ik ook helemaal. Niet.
Helemaal niet..
Dat van die vierkante wielen begreep ik nog wel, maar stroom en nepstroom...
Gewone stroom kan je al niet zien.
En dan bestaat er dus ook nog niet waarneembare onzichtbare stroom...


Ik blijf wel gewoon mijn elektromannetje bellen als ik wat heb op dit gebied.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door KarelE »

:lol: :lol: :lol: :lol: :roll: :roll: :roll:
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door stevedem »

Ik had ook een vreemde ervaring met een nespresso.

Op de vorige boot stond er een victron multiplus van 3000va, dus dat werkte prima.
Op de nieuwe boot, is het een mastervolt combi van 1200va,
Met de oude loodaccus er nog in een test gedaan, maar halverwege het bakkie trok de accu of omvormer het niet meer.
Dat was vorig jaar.

Koffie machine van me moeder ging stuk, dus ik gaf haar onze nespresso van de winter.

Nu staan er victron AGM supercycle accus in,
En we wilde wel weer een lekker bakkie op de boot, in ieder geval als er walstroom was,
Dus weer eenzelfde nespresso gekocht.

En nu komt het gekke,
Als ik de nieuwe aanzet op de omvormer, doet hij geen stroom trekken, en niet opwarmen.
Lampjes van opwarmen knipperen, maar je ziet geen stroomverbruik, na 30 sec opwarmen gaan ze anders knipperen en weigert hij elke dienst.
Plug ik de walstroom erin, dan werkt hij normaal.

Als test die oude nog eens naar de boot gehaald. (oud is in dit geval 3 jaar)
En die doet het wel..., geheel op de omvormer..
Beide zijn qua uiterlijk hetzelfde, ook op typeplaatje staan dezelfde waardes qua vermogen etc.(1260w)

Nu komt er a.s. winterseizoen wel een zwaardere combi in, dus dan ook opgelost.
Maar vond het wel vreemd, het ene apparaat wel, en de andere niet.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door varg »

misschien gebruikt de nespresso bij de start te weinig om de mastervolt uit zijn standby te halen...of staat die voorziening niet aan? Makkelijk te testen als je een ander apparaat (niet te zwaar) aanzet en de nespresso erbij...
groet, Arnold
ps...nespresso is al veel betere koffie dan senseo!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door Marie Christina »

varg schreef: vr jun 05, 2020 4:05 pm ps...nespresso is al veel betere koffie dan senseo!
Om er maar eens een kantoorvergaderkreet in te gooien: " Meningen zijn geen feiten." :P
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door Waterman »

varg schreef: vr jun 05, 2020 4:05 pm ps...nespresso is al veel betere koffie dan senseo!
Ik vind beiden niks.
Krijg je van die kleine Italiaanse bakjes waar bijkant het lepeltje rechtop in de koffie blijft staan. :wink: :wink:
Nergens voor nodig, je hoeft toch niet meer opkomen voor de dienstkeuring? :lol:

De lekkerste koffie zet je met een percolator.
https://i.pinimg.com/736x/47/3b/bf/473b ... 1b9e7c.jpg

Maar ja,dat willen vrouwen niet meer,die willen gemak.
Dus hebben we weer een gewone koffiezet apparaat aangeschaft.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door Twei Woiven »

Nou, deze twee dames gebruiken met zeer grote regelmaat een (iets ander type) perculator om de koffie te zetten, en aan boord alleen maar.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Senseo werkt niet op omvormer

Bericht door Aquanaut »

stevedem schreef: vr jun 05, 2020 8:53 am
Als test die oude nog eens naar de boot gehaald. (oud is in dit geval 3 jaar)
En die doet het wel..., geheel op de omvormer..
Beide zijn qua uiterlijk hetzelfde, ook op typeplaatje staan dezelfde waardes qua vermogen etc.(1260w)

......
Maar vond het wel vreemd, het ene apparaat wel, en de andere niet.
Hoewel ze er aan de buitenkant hetzelfde uitzien kan het zo maar zijn dat ze van binnen wel anders zijn.
Fabrikanten proberen continue de prijzen te verlagen, niet zo zeer aan de verkoopkant maar zeker aan de inkoopkant.
Door andere technieken (goedkopere) te gebruiken voor bijvoorbeeld de aansturing van de boiler in deze apparaten wordt het aandeel blindstroom nog hoger ook de harmonische vervuiling (ga ik niet te ver op in) die dergelijke schakelingen veroorzaken "verziekt" de powerfactor nog verder.
Zo kan je 3 jaar oude apparaat het nog geweldig doen maar zijn jongere broeder dienst weigeren.

Als je een huidig model Senseo open haalt en vergelijkt met een model van (bijna) 20 jaar geleden zie je een wereld van verschil.
Destijds kostte het apparaat ook nog >100 euro, nu kun je hem bij de Blokker ophalen voor minder dan de helft.
Nu is verkoopvolume wel een prijsbepalende factor maar ik durf te zeggen dat de kostprijs nu nog geen 10% is van wat het 15 jaar geleden was.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Plaats reactie