Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door quichot »

Zo zou het moeten zijn Wrotter, alleen heeft Wouters karretje zo lang stilgestaan dat er even geholpen moet worden.
Dat van die handel in volgasstand had ik ook al als tip meegegeven. Bij CAV-pompen is daar een speciaal heveltje voor.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door wrotter »

nou ja dan een tijdje tornen gat er voor zit in het vliegwiel huis en dan met voldoende stroom eerst even een paar keet elektrisch tornen.maar wel eerst goed gasolie voorpompen en alles op druk zetten (pompje op de opvoer pomp).
tja en dan houd het voor mij ook op was lang geleden maar 15 jaar met dafjes gevaren maar wel het gehele jaar door rond 8/10 uur per dag en nooit en te nimmer heeft het beestje mij in de steek gelaten .
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door Navigo »

HH,

Wat doen je accu’s nu in spanning als ze een dagje niet onder de lader staan?
Wat meet je dan op de accupolen? Hoever zakken ze terug, zonder verbruikers?

26,5Vdc is onder een lader een float spanning.Zet hem desnoods even op boost, oppeppen richting 28,4Vdc

Een eerste indicatie zonder sleutelen, zonder startpilot.
Meten is weten, zonder vieze handjes.

Navigo
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door Wouter »

Zonet eens geprobeerd de motor te starten met alle zes brandstofnippels losgedraaid bij de cilinderkoppen.
In eerste insantie kwam er alleen diesel uit twee van de zes bij het starten.
Daarna alles op druk gezet met het handpompje, en blijven pompen tijdens het starten, toen kwam er uit alle zes diesel.

Ik merkte wel dat de accu na drie keer 20 seconden starten er klaar mee waren, dus mijn attentie verschuift een beetje daarheen.

Op het moment liggen er twee "goedkope" accu's in, ik schat 80 Ah.
Nu kan ik er iets heel zwaars en duurs in leggen, maar voorlopig blijft het bij afe en toe mooiweer varen.

Is het dan niet handiger om gebruik te maken van een booster?
Zeg maar https://www.acculaders.nl/telwin-accula ... 2-24.html#?

Het voordeel lijkt me dat het gebaseerd is op condensatoren, en dus veel langzamer degenereerd...
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door Navigo »

HH,

Zou inderdaad kunnen, let wel deze starthulpen gaan er wel vanuit dat er een restspanning van 1volt per cel aanwezig is.

Hij doet 300A, er vanuit gaande dat je of een 4 of 5kw startmotor hebt, voldoe je ruimschoots.
Afhankelijk van je type startmotor trekt hij 165 tot 210A.

Je kunt voor het zelfde bedrag ook startaccu’s neerzetten.

Volgens mij lig je in Amsterdam, je kunt dan bijvoorbeeld bij AVA langsgaan in de Marnixstraat.
Denk dat je daar wel goed terecht kunt met je vragen en een goed en passend advies krijgt.

Navigo
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door wrotter »

mijn dafje 615 startte met 2 145 amp start accu's dus op 24 volt met een door de Daf geleverde dynamo die alleen de start accu's laadde de boord spanning accu's werden geladen door 2 90 amp dynamo's die door middel van een veldschkelaaar onafhankelijk van elkaar in of uit geschakeld konden worden iets van agrofets en citriksen hadden we toen nog niet gehoord alles eenvoudig zoals het vroeger was ,en ja als je dikke kabels moest of wou gebruiken vroeg je op de werf een eind laskabel of je jatte gewoon een eind .
berghout-2

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door berghout-2 »

Wouter schreef: wo jun 17, 2020 12:29 pm .........................
Is het dan niet handiger om gebruik te maken van een booster?
Zeg maar https://www.acculaders.nl/telwin-accula ... 2-24.html#?

Het voordeel lijkt me dat het gebaseerd is op condensatoren, en dus veel langzamer degenereerd...
Wouter,
In de eerste plaats is die Telwin (uit jouw link) een soort ordinaire acculader. Zeker niet gebaseerd op condensatortechniek.

Verder raad ik je (als ouwe rot) aan om niet allerlei "slimmigheden" te verzinnen. Dat zijn alleen maar symptoombestrijders die je installatie nodeloos ingewikkeld, duur en kwetsbaar maken.
Koop twee accu's. Gewone startaccu's van minstens 110 Ah. Geen poespas-accu's, dus geen onderhoudsvrije (die zijn onderhoudsvrij omdat er geen onderhoud aan gepleegd KAN worden), geen gelaccu's.
Koop ze niet bij een garage, want veuls te duur. Koop ze bij de fabrikant of bij de groothandel. De prijs zal je dan meevallen.

Zorg ervoor dat de DAF gewoon makkelijk start. En DAF's starten makkelijk! Zelfs als ze half versleten zijn.
Soms is het nodig om iets aan de DAF te repareren of af te stellen. Doe dat dan ook.
Check de verstuivers, of ze goed verstuiven. Check alle filters. Check op valse lucht. Check de klepspeling. Check het inspuitmoment. Zorg voor deugdelijke kabels en kabelschoenen.

Wim.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door quichot »

Wouter schreef: wo jun 10, 2020 9:51 am Eens in de zoveel tijd laat ik even de motor draaien, en een tijd geleden kreeg ik hem niet meer aan de praat. Gisteren heb ik het nogmaals geprobeerd, en sloeg hij ook niet aan.
Even helemaal terug naar het begin: concreet, wanneer heeft de motor voor het laatst gelopen? En waren er toen, naar je weet, problemen mee?

Start jij nog via die oude mechanische serieparallelschakelaar waar die Dafjes gewoonlijk mee waren uitgerust? Daar zitten roodkoperen contactpuntjes in die op den duur vuil worden en inbranden. Vooral die grote rechthoekige, waar de volle mep doorheen gaat. Die kun je weer goed schoon en vlak krijgen met heel fijn waterproof schuurpapier, en nawerken met een polijstmiddel. Als je dat schuurpapier tussen de gesloten contactpunten heen en weertrekt, weet je zeker dat het contactoppervlak maximaal blijft.
Ik heb die schakelaar uiteindelijk met welverdiend pensioen gestuurd, en heel de startconfiguratie 24V gemaakt.

Ja, die accu's. Ik heb heel goede ervaringen met Optima's. Hoeven echt niet zo zwaar (dus duur!) te zijn. Ik kocht ze bij een firma achter de Gamma Hemweg. De naam van die firma ben ik vergeten, zo lang heb ik ze al!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door Wouter »

Succes!
Accu's vervangen voor 2x100 Ah startaccu's
Na het handpompje takt een dieselleiding af en terug naar de tank. Die heb ik ook maar eens gesloten, en dat helpt aanzienlijk.
Hierdoor start de motor heel makkelijk, maar loopt die wel direct bijna 900 rpm.
Als de motor wat warmer is kan ik het kraantje op deze retourleiding wat sluiten, en krijg ik een wat rustiger 600 rpm. Is dat een fatsoenlijk stationair toerental?

Wat anders: Ik wou ook de smeerolie vervangen, maar krijg de aftapplug met geen mogelijkheid los. Weten jullie waar dat aan kan liggen? tips misschien? Zou hij linksdraaiend zijn?

Bedankt voor de adviezen!
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door quichot »

Nee, deze is niet linksdraaiend.
Wel is het zo dat als je op z'n kop werkt, je je makkelijk kunt vergissen in de draairichting. Misschien is de dop bij eerdere pogingen juist daardoor panstrak aangetrokken.

Wat ook voorkomt bij carterdoppen waar je slecht bij kan is dat ze tijdens hun lange leven een paar keer mishandeld geweest zijn, waardoor de zeskant niet fris meer is.

Toch moet hij te lossen zijn met een goed passende, platte ringsleutel (zonder krank dus, en geen steek of bako!). Als die sleutel van goede kwaliteit is kun je daar best even een klapje met de hamer op geven om hem los te schrikken. Wél de goede kant opslaan! :lol:
Er zit een holle koperen plaat onder, die moet je vervangen, niet hergebruiken.

In de oorspronkelijke handleiding van de 575 staat carterolie 30 voorgeschreven. Maar inmiddels is een goede kwaliteit multigrade voor dieselmotoren een beter alternatief.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door Navigo »

HH,

Goed dat hij weer start.

Nu komt er alleen wel iets anders om de hoek kijken.
Oorspronkelijk zit er na het handpompje geen leiding die terugloopt naar de tank.
Wel is er een leidingsysteem geweest met een ontluchting en retour vanaf het filter, met het zelfde doel ontluchtten.

Dat je bijvoorbeeld hiermee ontlucht dat zou kunnen, dat je hiermee je toeren kan inregelen klopt niet.
Dat een gesloten afsluitertje de toeren laat verhogen geeft aan dat de opvoerdruk bij geopende afsluiter te laag is, waardoor de HD pomp te weinig krijgt.

Op de HD brandstofpomp zit als het goed is ook een retourleiding, met een drukregelventiel. Die zorgt ervoor dat er een constante lage druk is. one way flow.
Dus afsluitertje dichtzetten(hierdoor kan namelijk ook lucht terug het systeem in).
En toeren regelen op regelstang, teleflex, pomp etc.


Navigo
berghout-2

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door berghout-2 »

Fijn dat-ie het weer doet!

900 toeren is te snel als stationair toerental. De keerkoppeling, schroefas en demperplaat krijgen dan zware klappen bij het inschakelen.
Ik adviseer 600 tot 650 toeren. Om dit af te stellen zit er een aanslagboutje tegen gashendel op de brandstofpomp. Check eerst of die hendel nu al daadwerkelijk tegen dat aanslagboutje rust.
Wim.
berghout-2

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door berghout-2 »

O ja, en als je toch bezig bent...
Olie aftappen via dat ellendige boutje waar je niet bij kunt en waar je geen ruimte hebt om een opvangbak onder te zetten, dâ's niet leuk, dat wordt elke keer weer een knoeiboel.
Mijn advies: plaats een vaste aftappomp op het motorblok, met een gewapende slang die wordt gemonteerd op het gat waar nu het aftapboutje zit.
Bijvoorbeeld zoiets:
https://bootplus.nl/carterpompen/4525-h ... eugel.html

Er bestaan ook van die losse plastic pompen, die met een slangetje via het gat van de peilstok zuigen. Die werken ook wel, maar dat gaat heeeeeeel langzaam. Je staat dan zomaar een uur te pompen voordat je DAFje leeg is.
Wim.
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door Wouter »

Bedankt voor de adviezen heren!

Afbeelding

Hierboven een plaatje van de motor en brandstofpomp.
De leiding waar de rode pijl naar wijst gaat retour naar de dagtank, en kan verderop geknepen worden met een afsluiter.
Vanaf de kop van de de cilinders komt nog een retourleiding, die komt met deze leiding samen (na de afsluiter), en ze gaan als gezamenlijke leiding een meter omhoog naar de dagtank.
Het zou dus kunnen dat knijpen van de leiding met de rode peil zorgt voor minder tegendruk in de leiding die vanaf de cilinderkop komt, maar omdat de gezamenlijke leiding een meter hoger bovenin de dagtank uitkomt (nagenoeg drukloos) denk ik dat dit effect te verwaarlozen is.

Vanaf de HD brandstofpomp komen enkel de 6 leidingen naar de cilinders, ik kan geen extra retourleiding vinden.

De gashendel zit bij de blauwe pijl. Als ik de trek/duwkabel ontkoppel kan deze via de mechanische overbrenging niet verder dichzetten, en ik zie ook geen nippel / aanslagboutje oid waarmee dit verder te regelen is, afgezien van de bevestiging op de as zelf, maar die is nooit veranderd geweest, en lijkt me ook lastig fijnafstellen.

Dus als de klep op de "ontluchtingsslang" dicht is (dat zou de normale situatie moeten zijn) dan loopt de motor te veel toeren stationair.
Navigo zegt dat er egens nog een retour moet zijn vanaf de HD zijde van de pomp. Ik kan er alleen een vinden ter hoogte van de koppakking.
Kan het zijn dat deze de retour is voor de diesel die niet door de verstuivers komt? Kan het zijn dat hier ergens iets geregeld moet worden om de doorlaat te verhogen? (er komt enkel een leiding uit de motor, dus dat wordt lastig).

Vanavond zal ik eens een passende ringsleutel zoeken voor de karterplug...
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?

Bericht door Wouter »

grrr... de afbeelding lijkt niet te werken...
Doet de uploadservice het niet meer?
Plaats reactie