Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
Hallo allemaal,
Het is alweer even geleden, maar we hebben niet stil gezeten. Binnenkort foto's van de voortgang van de Iris.
Nu heb ik even een ander probleem:
Eens in de zoveel tijd laat ik even de motor draaien, en een tijd geleden kreeg ik hem niet meer aan de praat. Gisteren heb ik het nogmaals geprobeerd, en sloeg hij ook niet aan.
Er komt diesel bij de HD barndstofpomp, en lucht is ook niet het probleem.
De motor staat ook in het ruimte waar het altijd >10C is, dus de winter moet hij prima doorgekomen zijn.
Als ik het voltage meet tijdens het starten trekt de startmotor deze omlaag van 26.5V naar 20.5V.
Voordat ik de accu's vervang... is deze voltage drop te hoog?
Het is alweer even geleden, maar we hebben niet stil gezeten. Binnenkort foto's van de voortgang van de Iris.
Nu heb ik even een ander probleem:
Eens in de zoveel tijd laat ik even de motor draaien, en een tijd geleden kreeg ik hem niet meer aan de praat. Gisteren heb ik het nogmaals geprobeerd, en sloeg hij ook niet aan.
Er komt diesel bij de HD barndstofpomp, en lucht is ook niet het probleem.
De motor staat ook in het ruimte waar het altijd >10C is, dus de winter moet hij prima doorgekomen zijn.
Als ik het voltage meet tijdens het starten trekt de startmotor deze omlaag van 26.5V naar 20.5V.
Voordat ik de accu's vervang... is deze voltage drop te hoog?
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
Krijgt de startmotor hem wel voldoende lang en voldoende snel rond? Of gaat dat heel slepend en is de fut er na een paar tellen uit?
Als de motor lang heeft stilgestaan is alle smeerolie in het carter teruggevloeid en zijn de cilinderwanden droog. Als de motor dan te traag wordt rondgedraaid bouwt de zuiger te weinig compressie op om voor ontstekingshitte te zorgen, omdat de samengeperste lucht dan de tijd krijgt om te ontsnappen langs de droge zuigerveren en cilinderwand.
Heb je het hogedrukgedeelte van de pomp ook ontlucht met het handpompje met opengeschroefd overstortleidinkje? Daar moet dan na een tijdje bellenvrije gasolie uitkomen. Al pompend dichtdraaien.
Als je zeker weet dat de inspuitpomp ontlucht is zou je een acculader met starthulp erbij kunnen zetten, beetje starthulp in het luchtfilter spuiten, en de koudstartknop uittrekken. Dat is het asje van de hevel van het stopmechanisme.
O ja, dat is mij een keer overkomen. Na de laatste keer stopzetten de stopknop niet teruggeduwd . Dan kun je starten tot je een ons weegt.
Als de motor lang heeft stilgestaan is alle smeerolie in het carter teruggevloeid en zijn de cilinderwanden droog. Als de motor dan te traag wordt rondgedraaid bouwt de zuiger te weinig compressie op om voor ontstekingshitte te zorgen, omdat de samengeperste lucht dan de tijd krijgt om te ontsnappen langs de droge zuigerveren en cilinderwand.
Heb je het hogedrukgedeelte van de pomp ook ontlucht met het handpompje met opengeschroefd overstortleidinkje? Daar moet dan na een tijdje bellenvrije gasolie uitkomen. Al pompend dichtdraaien.
Als je zeker weet dat de inspuitpomp ontlucht is zou je een acculader met starthulp erbij kunnen zetten, beetje starthulp in het luchtfilter spuiten, en de koudstartknop uittrekken. Dat is het asje van de hevel van het stopmechanisme.
O ja, dat is mij een keer overkomen. Na de laatste keer stopzetten de stopknop niet teruggeduwd . Dan kun je starten tot je een ons weegt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
HH,
Een korte terugval richting de 20 Volt, blijvend of hersteld de accu set zich?
Wat lees je af als spanning na een startpoging?
Kun je de afzonderlijke cellen meten met een zuurweger? Of staan ze droog?
Maak de belangrijke contactpunten eens schoon; accupolen, startmotor en massa.
26,5 Volt geeft me te denken dat ze continue onder een lader staan. Als de belangrijke contactpunten goed contact maken en het maakt geen verschil dan...........is de fut uit de accu's.
Navigo
Een korte terugval richting de 20 Volt, blijvend of hersteld de accu set zich?
Wat lees je af als spanning na een startpoging?
Kun je de afzonderlijke cellen meten met een zuurweger? Of staan ze droog?
Maak de belangrijke contactpunten eens schoon; accupolen, startmotor en massa.
26,5 Volt geeft me te denken dat ze continue onder een lader staan. Als de belangrijke contactpunten goed contact maken en het maakt geen verschil dan...........is de fut uit de accu's.
Navigo
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
Electrische contacten zijn in goede staat.
Het zijn droge accu's
Tijdens het starten vallen ze terug naar ongeveer 20.5V, daarna herstellen ze zich weer, het hangt inderdaad constant aan een lader.
Op zich draait de startmotor wel rond, en klinkt alles ook zoals het zou moeten, misschien draait hij te traag, ik start hem niet vaak genoeg om het verschil te kunnen horen.
Het enige overstortleidingkje dat ik kan vinden loopt vanaf de handpomp (dus voor de HD pomp). die heb ik even opengehad, en daar vloeit de diesel prima uit.
Ik zou ook een van de leidingen tussen HD pomp en cilinders kunnen lossen om te kijken of daar diesel uit komt, maar ik weet niet hoe nauw het past met aandraaimomenten etc op die leiding...kun je die gewoon losmaken een weer vastzetten?
De koude start kan ik op mijn brandstofpomp niet vinden. Ik weet dat deze motor met 2 verschillende brandstofpompen werd geleverd, wellicht heb ik de andere.
Wel wat koude start besteld (heb de ingredienten bekeken, kun je ook vervelende kinderen mee rustig krijgen. handig!)
Het zijn droge accu's
Tijdens het starten vallen ze terug naar ongeveer 20.5V, daarna herstellen ze zich weer, het hangt inderdaad constant aan een lader.
Op zich draait de startmotor wel rond, en klinkt alles ook zoals het zou moeten, misschien draait hij te traag, ik start hem niet vaak genoeg om het verschil te kunnen horen.
Het enige overstortleidingkje dat ik kan vinden loopt vanaf de handpomp (dus voor de HD pomp). die heb ik even opengehad, en daar vloeit de diesel prima uit.
Ik zou ook een van de leidingen tussen HD pomp en cilinders kunnen lossen om te kijken of daar diesel uit komt, maar ik weet niet hoe nauw het past met aandraaimomenten etc op die leiding...kun je die gewoon losmaken een weer vastzetten?
De koude start kan ik op mijn brandstofpomp niet vinden. Ik weet dat deze motor met 2 verschillende brandstofpompen werd geleverd, wellicht heb ik de andere.
Wel wat koude start besteld (heb de ingredienten bekeken, kun je ook vervelende kinderen mee rustig krijgen. handig!)
Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
HH,
Droge accu's? Onderhoudsarm zou kunnen in meerdere soorten, maar droog?
Het is maar hoe je het noemt, wat je zou kunnen doen; Haal eens de lader los en meet eens een uurtje of wat later rechtstreeks op de accu's.
Wat meet je dan, knappe goed gevulde accu zit op 12,7Vdc.
Heb je in ieder geval een eerste indicatie mbt je accu's.
Navigo
Droge accu's? Onderhoudsarm zou kunnen in meerdere soorten, maar droog?
Het is maar hoe je het noemt, wat je zou kunnen doen; Haal eens de lader los en meet eens een uurtje of wat later rechtstreeks op de accu's.
Wat meet je dan, knappe goed gevulde accu zit op 12,7Vdc.
Heb je in ieder geval een eerste indicatie mbt je accu's.
Navigo
- sailor wim
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
- Locatie: Den Haag
Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
Droge accu is een algemene term voor accu's waar geen vloeistof uit zal lopen zoals AGM of Gel.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
Dat kun je rustig doen. Ik neem voor die wartels altijd het gezondverstandmoment als richtlijn. Je voelt dat al een beetje aan de kracht waarmee je ze losdraait. Niet als een dolle aanscheuren. Vast is vast.
Dan denk ik dat je een Bosch-pomp hebt. Maar daarvan zul je ook wel het hogedrukgedeelte kunnen voorontluchten.
Die koudstartstand op een CAV-pomp is trouwens niets anders dan de volgasstand. Alleen slaat de koudstartstand automatisch af zodra er boven een paar zuigers verbranding is. Dit ter voorkoming dat de motor koud op hol slaat. Je zou dat dus ook met de morsehandle kunnen doen. Starten in volgasstand, en bij het eerste teken van leven terugregelen.
Overigens, je kunt natuurlijk vanalles meten en weten van die accu's, allemaal heel nuttig, maar waar het hier vooral om gaat is: krijgt de starter de motor voldoende lang en snel rond. Dat is ook weer een beetje een gevoelskwestie. Je hoort heus wel of de motor echt lekker fris ronddraait, en dat minstens een kwartminuut achterelkaar volhoudt zonder toerenval, of dat het een beetje blijft bij geleidelijk uitdovend ju ju ju ju ju, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ook kan het geen kwaad dat kapje van de startmotor van tijd tot tijd los te maken, en dan de zwartgeworden binnenkant schoon te maken. Dat zwervende koolstofpoeder kan goede werking van de startmotor negatief beïnvloeden.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 409
- Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
Heb geprobeerd te starten met wat startergas uit een spuitbus. resultaat is een redelijke knal, en daarna is het weer bij het oude.
Waarschijnlijk heb ik een beetje veel in de luchtinlaat gespoten...
Als ik het hogedrukdeel van de brandstofpomp wil ontluchten kan ik dat doen door enkel 1 van de 6 HD nippels los te draaien, of moet het bij alle 6? en moet ik ondertussen ook de motor tornen?
-
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
Ja, ontluchten op de hoge druk doe je door een voor een de wartels los te draaien tot er gasolie uitkomt -terwijl- je de motor op de startmotor tornt.
Startergas is een trucje wat je zeer spaarzaam moet gebruiken, de motor krijgt er gruwelijk van op zijn lazerij, maar je moet wat erin spuiten, starten en tijdens het starten op ervaring wat bij spuiten zodat de motor op die zut blijft lopen, net zolang tot de gasolie het overneemt.
Startergas is een trucje wat je zeer spaarzaam moet gebruiken, de motor krijgt er gruwelijk van op zijn lazerij, maar je moet wat erin spuiten, starten en tijdens het starten op ervaring wat bij spuiten zodat de motor op die zut blijft lopen, net zolang tot de gasolie het overneemt.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
je zuigerveren worden er 4 kant van startpilot. Je kan beter een doekje met wat benzine over je luchtinlaat hangen. I wat vriendelijker als direct gas in je cilinder blazen.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
Wat ik wil eens met mijn Kromhout deed in de winter, maar kan ook als ie niet voldoende snelheid maakt op de startmotor: luchtfilter (keienvanger) eraf en met een hete lucht pistool/verfstripper hete lucht in de inlaat blazen. Dan heb je ook bij wat minder compressie sneller een zelfontbranding. Maar dan moet er wel diesel bij de verstuivers komen natuurlijk.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
- frank
- Site Admin
- Berichten: 803
- Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
- Locatie: Cuijk (nb)
- Contacteer:
Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
Ja. Jeugdherinneringen, koud was het en de buurman moest naar zijn werk. Oude Lelijke Eend en kou, dat gast niet samen.
Dus even duwen op de stoep, kap open en moeders föhn in de luchtinlaat. Even wachten en doorstarten en buurman kon naar zijn werk. Mooie tijden waren dat.
Toen ging het echt vriezen, weet je nog, jaren zeventig, twintig onder nul en ik kreeg het druk.
Mijn oude kever startte altijd, goed, hing dan wel een wolk van half verbrande benzine omheen maar ik trok de hele straat aan.
Niks geen gezeur van baas bellen, " hij doet het niet" , gewoon handen uit de mouwen.
Iets als de Hornbach reclame. Schroevendraaier, knijptang en kouwgom, daar liep het halve wagenpark op. Niks laptop gedoe..
Moet je nu mee komen....
Dus even duwen op de stoep, kap open en moeders föhn in de luchtinlaat. Even wachten en doorstarten en buurman kon naar zijn werk. Mooie tijden waren dat.
Toen ging het echt vriezen, weet je nog, jaren zeventig, twintig onder nul en ik kreeg het druk.
Mijn oude kever startte altijd, goed, hing dan wel een wolk van half verbrande benzine omheen maar ik trok de hele straat aan.
Niks geen gezeur van baas bellen, " hij doet het niet" , gewoon handen uit de mouwen.
Iets als de Hornbach reclame. Schroevendraaier, knijptang en kouwgom, daar liep het halve wagenpark op. Niks laptop gedoe..
Moet je nu mee komen....
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
moet je nu eens in de buurt komen van de huidige generatie motoren met een knijptang,schroevendraaier en een stuk kaugom. Gaat gelijk alarm en komt de auto politie je gelijk in de boeien slaan en wordt je afgevoerd ivm mishandeling
laatst 2 storinkjes, koplamp vervangen en kachel welke het niet deed. Kachelradiator waarschijnlijk verstopt (koelwater warm, aanjager doet het maar flow over kachel radiator nul. schijnt een zakje silica gel in je koelwatersysteem te zitten wat mogelijk gescheurd is.) koplamp vervangen moet je je hand,polsen en vingers op enkele plaatsen breken om er normaal bij te kunnen komen. Lang leven de moderne techniek wat eigelijk niet kapot mag gaan en een verbetering moet zijn van de vroegere gebruikte techniek.... maar goed we dwalen af.
laatst 2 storinkjes, koplamp vervangen en kachel welke het niet deed. Kachelradiator waarschijnlijk verstopt (koelwater warm, aanjager doet het maar flow over kachel radiator nul. schijnt een zakje silica gel in je koelwatersysteem te zitten wat mogelijk gescheurd is.) koplamp vervangen moet je je hand,polsen en vingers op enkele plaatsen breken om er normaal bij te kunnen komen. Lang leven de moderne techniek wat eigelijk niet kapot mag gaan en een verbetering moet zijn van de vroegere gebruikte techniek.... maar goed we dwalen af.
- quichot
- Berichten: 2088
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
Die starthulp is inderdaad een beetje een paardenmiddel, en niet bedoeld voor stelselmatig gebruik. Dat hoeft met een 575 ook helemaal niet. Ze staan bekend als uitstekende koudstarters. Maar in dit geval moet de motor na lang stilstaan even geholpen worden om weer wat smeerolie rondgepompt te krijgen. Dit om de droge compressieveren weer te laten doen waarvoor ze zijn bedoeld: het niet laten ontsnappen van compressie, voor een zelfontbrander de enige ontstekingsbron. Als de motor weer even heeft gelopen is die weer overal lekker gesmeerd, en ben je voorlopig van het probleem, én van de starthulp verlost.Wouter schreef: ↑ma jun 15, 2020 5:18 pmHeb geprobeerd te starten met wat startergas uit een spuitbus. resultaat is een redelijke knal, en daarna is het weer bij het oude.
Waarschijnlijk heb ik een beetje veel in de luchtinlaat gespoten...
Als ik het hogedrukdeel van de brandstofpomp wil ontluchten kan ik dat doen door enkel 1 van de 6 HD nippels los te draaien, of moet het bij alle 6? en moet ik ondertussen ook de motor tornen?
Maar uiteraard moet er dan wél gasolie ingespoten worden, en moet de pomp dus zijn ontlucht. Daartoe moet je de motor een tijdje starten met een paar slagen losgedraaide verstuiverleiding (aan de verstuiverkant). Ik zou ze alle zes even losdraaien. Helemaal loshalen hoeft echt niet, als er maar lucht kan ontsnappen. Handmatig tornen gaat veel te traag. Dat kan alleen met de startmotor.
Maar dat brengt je terug bij het begin: je twijfelt aan de capaciteit van de combi starter/accu's. Ik ben bang dat je dat eerst zult moeten oplossen. Kun je niet iets lenen of huren? Een 230V acculader met starthulp bijvoorbeeld?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: Daf 575 startproblemen stroom startmotor?
bij mijn dafje was de koudstart gewwon de gashandel in vrijloop stand een maal helemaal in volstand door drukken en weer terug op stop dan iets gas geven en starten en na stilstand van een maand of 3 met 15 graden vorst liep hij vrijwel meteen wel even wat langer de sleutel of knop in gedrukt houden .dit bij een 575 en 615 wel orginele marine uitvoering en wou het niet gewoon 1 of 2 eer herhalen mocht va de leverancier dat was toen de firma zwart in IJmuiden geen start pilote gebruiken .