Aansluiting 12V koelkast

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Aansluiting 12V koelkast

Bericht door Etab »

Ik heb een Mobicool koelkast die zowel op 230 als 12v kan.
Voor de 12V zit er zo een sigarettenstekker op. Als ik die op mijn paneel in met 12V stekker steek wordt die loeiheet.
Maar dat ding zit er wel fabriek af aan op?

Hoe kan ik dat ding veilig aansluiten? Die stekker eraf en direct op de 12V ?wat voor zekering moet er dan tussen?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door sailor wim »

Hoi Etab,
Welke Mobicool bezit je dan?
Een hybride M40 of een ander.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door Etab »

Zo een hybride Zowel 230 als 12V Volgens mij een B40.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door Navigo »

HH,

Inderdaad eerst maar eens het type.

Of beter kijk even op het stickertje/ gegevensplaatje wat het verbruik in Watt of Ampere is. Dan weet je of kun je de benodigde zekering uitrekenen.
Waarschijnlijk als je de plug/ stekker opens schroeft zie je een zekering zitten, meestal worden ze zo af fabriek afgezekert.
Daar staat dan ook weer de waarde op.

Dat zo'n stekker wat heter wordt dat zou zo maar kunnen.
De raakvlakken van de contacten in zo'n plug/stopcontact zijn niet zo groot, daarmee creeer je op dat punt ook warmteontwikkeling.

Dus direct aansluiten is in mijn ogen beter.

Navigo
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door Etab »

Heet is nog best matig,

Je verbrand echt je vingers (lees ervaren)
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door Marie Christina »

Koelkasten trekken best een lekker bakkie ampères en die aanstekerplugjes kunnen dat niet leveren.
Met een stotzuigertje van een paar Watt gaat het al mis.
Gewoon rechtstreeks aansluiten.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
berghout-2

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door berghout-2 »

Die sigarettenstekkers en -stopcontacten zijn rotdingen.
De naam zegt het al: ze waren bedoeld om even snel een spiraal op te warmen om een sigaret te kunnen aansteken. Tegenwoordig worden ze gebruikt voor gewone stroomgebruikers, maar daar zijn ze niet geschikt voor. De contacten zijn te fragiel en worden al gauw vuil.

Het feit dat je stekker heet wordt, betekent dat de contacten slecht zijn, waarschijnlijk door vuil of oxyde.
Voor nu raad ik je aan om de contacten schoon te maken (uitblazen of stofzuiger, contactspray en zo), voor straks geef ik hetzelfde advies als de anderen hier: maak een vaste aansluiting of gebruik een fatsoenlijke stekkerverbinding.
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door stevedem »

Volgens de handleiding kan die max 6a trekken op 12v.
https://manuals.coolblue.nl/31/mobicool-mb40.pdf
Je zou dan toch zeker minimaal een draaddikte van 4mm2 nodig hebben als je 2 meter wil overbruggen
Met 1m zou je het met 2,5mm2 afkunnen

Maar hoe dik is het draadje wat aan de 12v plug zit aan de koeler ? waarschijnlijk dunner dan 2,5mm2.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Ik lees op de site van de Wit in Schijndel 3,9 Amp.bij 12 volt.
In de stekker zitvaak een veertje om de middenpen aantedrukken, tja dat kan heet worden.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
van der Heide
Berichten: 60
Lid geworden op: za jun 15, 2019 10:41 pm

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door van der Heide »

Wij hebben ook zo'n koelbox maar mijn stekker 12v wordt echt niet warm :o
En die zit tijdens het varen continu ingeprikt, in de haven haal ik hem eruit en hang de koelbox aan de walstroom. Dus dat weet ik zeker. Zou hem idd ff openmaken en kijken of alles wel goed zit. Ook de aansluiting in de boot natuurlijk. Ik heb dat stopcontact speciaal voor de koelbox aangelegd, is dus nieuw en bedrading is ook daarop bekend.
Ga je mee verdwalen? Ik weet de weg.
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door Etab »

Hi

De coolbox is nieuw. Had er zo 1 maar ging na jaren stuk.
Het paneel is ook splinternieuw.

Zit dan toch ergens een matige of te dunne overgang. Ga in weekend een directe maken....
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door ErikH »

Ze bestaan wel, sigarettenstopcontacten en stekkers geschikt voor grotere stromen, o.a. bij Conrad. Wat jij hebt (stekker en stopcontact) is waarschijnlijk brol, nog gevaarlijk ook voor jou toepassing, maar dat had je al ondervonden.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door frank »

Goed, laat ik ook eens een duit in het zakje doen.....
Al lezende zie ik dat er misverstanden bestaan over de diverse vormen van koeling zoals toegepast in kastjes en boxen voor boot/caravan etc.

In de opmerkingen zie ik dat jullie je laten misleiden door prachtige termen die het koelprincipe beschrijven.
Laten we vaststellen dat er drie soorten koeltechnieken zijn voor onze reizende kastjes.
Op de eerste plaats de wat wij noemen 'trio'tjes', daar wordt je bier gekoeld met gas/220/12volt.
Het koelprinicpe is hier verwarming/verdamping/condensatie van een vloeistof die zorgt voor de uiteindelijke koeling. Dus al rijdende op 12 volt, op de camping 230 v of de gasfles al naar gelang beschikbaar. Er lopen bij 12V stromen van meer dan 8 A dus bij vergissing start je de volgende morgen niet meer.

Dan even voor het gemak de groep compressorkasten. Bekend zijn daar de Danfoss en de Engel systemen. Die draaien op 12/24/230 volt en systeem berust niet op verwarming van een vloeistof maar op het comprimeren/expanderen etc zoals je thuis in je koelkast ook hebt. Voordeel is dat er weinig stroom loopt, meestal max 2 amp, nadeel is de prijs. Betrouwbaarheid is groot evenals het koelend vermogen, daar kan geen ander systeem tegenop.

Waar hier over gepraat wordt is een Mobicool, met een "elektrisch-thermisch compressor" systeem. Wordt over het algemeen goed beoordeeld mits je het gebruikt voor onderweg en met voldoende stroombronnen. De verlaging van de temp buiten/binnen is vaak meer iets van de 'wens is de vader van de gedachte ' maar goed, een dagje strand of zo met bier en bratwurst is nog te doen.
Hier struikel ik meteen over de term "elektrisch-thermische compressor". Dat is zeer misleidend want het is zeker geen compressor, geen mechanische koeling. Het gaat hier om een absoluut stroomvretend product wat werkt volgens het principe van het "Peltier element".
Het berust op een blokje van twee verschillende metalen waar je een bak stroom door jaagt en dan zal de ene kant warm en de andere kant koud worden. Afhankelijk van de poling van je voeding kun je bier koelen of je chocomel heet, nou ja, warm houden naar wens.

Het verbaast me dan ook helemaal niet dat een draad of steker heet kan worden. Er gaat meer stroom doorheen dan je denkt en als het contact dan niet zo best is ontstaat overgangsweerstand met als gevolg flinke opwarming. Als voorbeeld: ik had een leeslampje van 12v / 2a op zo ń knipschakelaartje uit de lampenwinkel, dat ding vloog bijna in brand... Had ik me even verkeken!

Conclusie, een koelbox met Peltier element van +- € 200 past in een situatie van een dagje strand en een compressorkoelkast van € 800 heb je aan boord nodig. Het is maar waar de prioriteiten liggen.
Maar laat je niet verneuken door de misleidende en niet bestaande term "elektrisch-thermisch compressor" want dat is zeker geen mechanisch koelsysteem.

Vragen? Geen vragen en morgen is het weer maandag en stropen we de mouwen op.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door Waterman »

frank schreef: zo jun 28, 2020 4:27 pm Waar hier over gepraat wordt is een Mobicool, met een "elektrisch-thermisch compressor" systeem. Wordt over het algemeen goed beoordeeld mits je het gebruikt voor onderweg en met voldoende stroombronnen. De verlaging van de temp buiten/binnen is vaak meer iets van de 'wens is de vader van de gedachte ' maar goed, een dagje strand of zo met bier en bratwurst is nog te doen.
Hier struikel ik meteen over de term "elektrisch-thermische compressor". Dat is zeer misleidend want het is zeker geen compressor, geen mechanische koeling. Het gaat hier om een absoluut stroomvretend product wat werkt volgens het principe van het "Peltier element".
Het berust op een blokje van twee verschillende metalen waar je een bak stroom door jaagt en dan zal de ene kant warm en de andere kant koud worden. Afhankelijk van de poling van je voeding kun je bier koelen of je chocomel heet, nou ja, warm houden naar wens.
Da ben je nog aardig mild in je oordeel over deze zogenaamde koelboxen.
Want ik vind ze 2 keer niks.
In de jaren 90 hadden we ze in trucks,die dingen kwamen toen opzetten,vele merken o.a. Hella had ze in hun assorti.
Koelen konden ze als het buiten vroor tot bij circa 20 boven nul.
Maar werd het buiten warmer,dan werd het in de kast/kist ook warmer.
Was de temperatuur in de cabine 35 graden,dan had je lauw bier van 15 graden.
Rommel van de bovenste plank,men wil je laten geloven dat die dingen koelen,doe ze ook,alleen circa 15 graden beneden de omgevings temperatuur,als je geluk hebt tenminste.
Motor stop,geen stroom, koelkast uit,want anders startte de auto de volgende niet meer.
Het is namelijk niet alleen dat Peltiersysteem dat stroom vreet,er draait ook nog constant een ventilator die de luchtstroom door de box blaast.
Is niet geschikt als koelkast of box in een boot.
Zonde van het geld dat je er aan uit geeft.

Nog even iets over een Mobicool.
Dit is wel degelijk een compressor koelkast,al is de benaming fout.
Volgens de gegevens werken deze zolang ze op 230Volt werken,op hun ingebouwde compressor,maar gaan ze in de auto/boot of caravan op 12 volt,dan werken ze via hun thermo-electrisch systeem(Peltier).
Maar nu komt het,ga je deze dus op een boot gebruiken,dan zul je een omvormer moeten hebben die dat ding trekt op 230V,want anders is het een stroomvreter(thermo-elektrische koeling) dat slecht koelt.
Dus dan heb je een dure box plus een ,in het ergste geval een zuivere sinus omvormer erbij nodig.
Ben je net zo duur uit, als dat je direct een goede compressor koelkast/koelbox koopt die op 12 of 24 volt werkt.
Mobilcool? Links laten liggen dus,het alternatief is stukken beter.

Koop maar een Weaco compressor koelbox, heb er zeer goede ervaringen mee in een vrachtwagen.
Fabriek van Weaco zit in Emsdetten,langs de weg van Rheine naar Greven.
Volgens mij hoort het het nu bij Dometic,het vroegere Electrolux.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Aansluiting 12V koelkast

Bericht door Waterman »

stevedem schreef: di jun 23, 2020 11:05 am Volgens de handleiding kan die max 6a trekken op 12v.
https://manuals.coolblue.nl/31/mobicool-mb40.pdf
Dat is de verkeerde.Die is voor een MB40
Deze moet je hebben bij een B40.
https://asset.conrad.com/media10/add/16 ... y-40-l.pdf
Een B40 is een hybride , op 230 als compressor en op 12/24 als Thermo-electrisch(stroomvreter)
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie