Arduino ideeen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Arduino ideeen

Bericht door Baschinist »

Ander probleem: ik wil mijn actuele- en trip verbruik weten. Oplossing, twee flowmeters in aanvoer en retour, en een sketch (programma) in de Arduino om de gemeten waarden te interpreteren. Dan een mooi lcd-schermpje en draai/druk schakelaar om een menu te bedienen, dat lijkt me echt iets voor de Arduino.
Loopt op "het andere forum" toevallig een draadje waarin iemand dit heeft gedaan m.b.v. een arduino. Mooiste is als je het combineert met temperatuursensors anders krijg je toch behoorlijke afwijkingen op je totaal verbruik. Nu is heel dat arduino nog een nieuwe wereld voor me maar ben ook wel geïnteresseerd in een dergelijk iets. Toch maar is een beetje in gaan lezen.
Manke

Re: Arduino ideeen

Bericht door Manke »

Tuurlijk werkt een lijstje aan de muur ook... je pakt het van de muur en loopt alle punten langs die op het lijstje staan, dan is alles goed voor elkaar.
Prima werkt ook. "Daar heb je geen Arduino voor nodig. Allemaal kul, stel je voor dat de SMS niet aankomt"
Vroeger hadden we alleen zeilboten.
Toen kwam de stoommachine... weet je wat, die zetten we in een schip. Kan je er mee varen. Nou nee zeggen sommigen, ik heb een zeiltje, die hang ik in de mast en dan ga ik ook vooruit.
Prima werkt ook. "Daar heb je geen motor voor nodig, allemaal kul, straks is het steenkool nog op".
Maar moet je eens kijken hoeveel van ons nu rondvaren met een dieseltje.
Vroeger hadden we een stok of een touwtje om de diepte van het vaarwater te bepalen.
Prima werkt ook. "Daar hebben we geen elektronische dieptemeter voor nodig.. stel je voor dat de sonar verkeerde informatie terugstuurt...
Maar moet je eens kijken hoeveel van ons nu met een elektronische dieptemeter rondvaren

Dus voor degene die het allemaal zware onzin vind; prima, we leven in een vrij land. Ik heb ook lijstjes in m'n boot. No big deal.
Maar wanneer door de tijd soms machtig handige snuisterijen worden ontwikkeld, dan ben ik niet bang om te kijken of het misschien handig is voor aan boord. Arduino is zoiets. En was benieuwd of er meer mensen het gemak/ de uitdaging hiervan inzien.

Even een reactie op een post hiervoor: Ik heb niet de illusie dat ik Arduino zelf een afsluiter dicht kan laten draaien. Dat zijn denk best zware motortjes van gedegen kwaliteit. Daar moet je niet op bezuinigen. Wat wel kan is om zo'n afsluiter op te nemen in een Arduino circuit. Dan programmeer je 'm mee... bijvoorbeeld:
De afsluiter voor de koelwatertoevoer:
Bij stoppen met varen:
“wanneer de motor stopt; wacht 5 minuten, sluit de sluiter voor het koelwater"
Bij gaan varen:
"bij draaien van de startsleutel; open de koelwaterafsluiter; start dan de motor"

Een optie zou dan nog kunnen zijn dat je in het systeem een soort van waterdetector plaatst in je wierpot. Die moet gaan loeien wanneer de motor draait en er geen water door de wierpot komt. En zo kan je essentiële taken beveiligen.
Gezond verstand blijft altijd noodzakelijk. Dat blijf je ook nodig hebben wanneer je je elektrische tandborstel gebruikt.. "o ja, het is voor mnt anden, niet voor de jeuk in mn oor :-)"

Vandaag weer leuke post gevonden over Arduino en de boot, voor de geïnteresseerden:
https://create.arduino.cc/projecthub/da ... XJFTDXgonU

Groet,
Manke
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Arduino ideeen

Bericht door Marie Christina »

Manke schreef: vr jul 31, 2020 10:08 am Wat wel kan is om zo'n afsluiter op te nemen in een Arduino circuit. Dan programmeer je 'm mee... bijvoorbeeld:
De afsluiter voor de koelwatertoevoer:
Bij stoppen met varen:
“wanneer de motor stopt; wacht 5 minuten, sluit de sluiter voor het koelwater"
Bij gaan varen:
"bij draaien van de startsleutel; open de koelwaterafsluiter; start dan de motor"

Groet,
Manke
Dat zou zeker handig zijn.
Maar mijn punt is dat eer ik de opleiding gevolgd heb om zoiets in elkaar te kunnen zetten ik zoveel geld heb uitgegeven voor die opleiding dat ik een monteur het kan en klare aangekochte computergestuurde pakket kan laten installeren. :)

Ik heb eens afgelost op de hopper Vox MAxima van Van Oord.
Afbeelding
Bij het praatje in de controlekamer kreeg men een black-out.
Alles uit.
En alle machinisten bleven zitten, eentje liep naar het computerscherm dat op back-up batterijen draaide en tikte op het scherm.

De noodaggregaat startte.
Het licht ging weer aan.
In de schakelkast achter ons klikte het é'n en ander.
De main hulpmotoren startten
Weer geklik achter ons.
De koelwaterpompen startten.
De smeeroliepompen startten.
De compressor ging draaien.
En even later startten de hoofdmotoren netjes één voor één.
Die moesten dan nog wel even door een machinist op de schroefassen gezet worden.
Dat dan weer wel.

Daar zat een Arduino 2.0 achter.
Dat kan ik wel vertellen. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Manke

Re: Arduino ideeen

Bericht door Manke »

Marie Christina schreef: vr jul 31, 2020 11:14 am Dat zou zeker handig zijn.
Maar mijn punt is dat eer ik de opleiding gevolgd heb om zoiets in elkaar te kunnen zetten ik zoveel geld heb uitgegeven voor die opleiding dat ik een monteur het kan en klare aangekochte computergestuurde pakket kan laten installeren. :)
Dank voor je reactie.

Ik ben van beroep boekhouder.. staat helemaal los van electronica en varen. De gein is juist dat Arduino je heleboel uit handen neemt. En inderdaad het vergt een investering. Niet in geld, maar in tijd. En het moet ook je interesse hebben. Nou zit dat met varen wel snor :-) maar je moet ook iets hebben met elektra en programmeren. Iedereen bij Arduino begint bij level 0. Ik zat gisteren met open mond te staren naar een knipperend ledje dat ik zelf geprogrammeerd had ha ha... Maar stap voor stap ga je t snappen.

Dus in de kosten zal het niet gaan zitten; die zijn echt belachelijk laag. Je betaald alleen materiaal. De "lesstof" (vaak video's) haal je gratis van internet. Het is allemaal open-source. Wel moet het je interesse hebben. Heeft dat het niet, dan zeker niet doen, dan wordt het alleen maar een martelgang met een hele hoop irritatie. Er zijn genoeg kant en klare oplossingen dan.

Maar ik heb verder ook geen aandelen in Arduino hoor :-). Probeer het ook niet iedereen door de strot te duwen ofzo. Mijn vraag was:
"Zijn er nog meer gebruikers van Arduino die nog meer toepassingen hebben bedacht? Het zou leuk zijn deze hieronder te vermelden, dan kunnen we ideeen uitwisselen."
En als dat niet zo blijkt te zijn, ook prima. Komen genoeg andere mooie onderwerpen langs op dit mooie forum.
Hartelijke groet
Manke
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Arduino ideeen

Bericht door Marie Christina »

Oh ja. Daar ging het om. :oops:

:mrgreen:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Manke

Re: Arduino ideeen

Bericht door Manke »

Marie Christina schreef: vr jul 31, 2020 12:18 pm Oh ja. Daar ging het om. :oops:

:mrgreen:

:lol: :lol: :lol: :lol:
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Arduino ideeen

Bericht door Carel-k »

Ik zal van de winter iets gaan proberen (als ik tijd heb)
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Arduino ideeen

Bericht door Wouter »

Een Arduino is leuk om mee te klooien, en je kan er ook veel inzicht mee krijgen hoe alles er bij staat.
Nadeel is wel dat je het zo moet bouwen dat alles met de hand bedienbaar blijft in geval het ding uitvalt.
Je kan er dus servo (solenoid) kleppen mee besturen (let op dat ze NC, normally closed zijn), maar je wilt er dan meestal wel een paralelle handklep bij hebben, of op z'n minst zorgen dat je de Arduino kunt omzeilen en de klep rechtstreeks met een schakelaar kunt bedienen.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Arduino ideeen

Bericht door ErikH »

Afbeelding

5' touch schermpje op het dashboard gemaakt met Arduino, gps module en temperatuursensor. Af en toe leuk om de vaarsnelheid te zien.

Afbeelding

Raspberry Pi, Openplotter en AIS op 51cm tv naast de stuurstand. Dit vind ik zelf de uitvinding van de eeuw op druk vaarwater. Natuurlijk zijn er oplossingen van de bekende merken, maar dit heeft totaal iets van € 200,- gekost. Draait inmiddels al een paar jaar probleemloos.

Meer hoef ik niet aan boord omdat het allemaal maar technisch gecompliceerd en storingsgevoelig word. Veel dingen die hier langskomen zijn degelijker op te lossen met een relais, signaallampje en schakelaar. Paar ouderwetse metertjes op het dashboard vind ik makkelijker af te lezen dan door een menu scrollen op een display. Mijn gedachte is dat de Arduino hele mooie techniek is, maar zet m alleen in als het echt meer gemak oplevert.


Gr.

Erik
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Arduino ideeen

Bericht door dconel »

Manke schreef: vr jul 31, 2020 11:29 amZijn er nog meer gebruikers van Arduino die nog meer toepassingen hebben bedacht? Het zou leuk zijn deze hieronder te vermelden, dan kunnen we ideeen uitwisselen.
Hee, toevallig vandaag mijn eerste setje besteld. Wil het Arduino verhaal graag leren kennen. Ik vind het altijd leuk om nieuwe dingen te leren en mijn technische kennis af en toe bij te werken.

Zodra ik een beetje op de hoogte ben van Arduino ga ik hier met je meedenken :mrgreen:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Plaats reactie