Wanneer een V-snaar te vervangen?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 43
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 11:07 am

Wanneer een V-snaar te vervangen?

Bericht door Pino »

Even een vraag voor de vetkuil. Afgelopen zomer vertrok in de ochtend WSC Treech om richting Roermond te varen toen na ongeveer 10 minuten op het dashboard van de Pino er lampjes gingen branden en de pieper af ging. Niet heel handig op de Maas met een paar binnenvaartschepen in de buurt. Met zo min mogelijk toerental kon ik vrij snel aanleggen bij de Servaasbrug. Snel de motor uit en even kijken. Na het opendoen van het luik kwam er veel rook/damp van de motor. Al snel zag ik dat de v-snaar van de motor die de waterpomp en de dynamo aandrijft was gebroken.
Eerst maar even ontbijten en de zaak laten afkoelen. Met wat tips van de monteur waar de Pino in onderhoud is lukte het mij om de v-snaar te vervangen (die had ik gelukkig in voorraad op de boot) en na 2 uur en 15 minuten konden we de weg vervolgen. De waterpomp en dynamo liepen heel soepel. De oude snaar lijkt door ouderdom gebroken te zijn. Afgelopen oktober heeft de monteur de dynamo vervangen en de v-snaar was toen blijkbaar nog goed lijkt mij.

Nu is mijn vraag hoelang gaat een v-snaar mee? In de manual staat alleen iets over het controleren van de snaarspanning. Ik wil een gebroken v-snaar graag voorkomen en om de hoeveel jaar vervang je zo'n ding?

De motor is een Samofa S4E (Mitsubishi). De snaar die ik erop heb gezet is een Mitsuboshi type ME900741
ME900741 - BELT; WATER PUMP S4E, S6E,6D1,6D2 L=1065x1

Nu wil ik een nieuwe reserve gaan bestellen en daar zit nogal wat prijsverschil in:
€ 7,82 https://www.wqqcert.com/index.php?main_ ... _id=372337
€ 4,69 https://spareto.com/oe/me900741
€ 22,62 of € 8,45 https://www.auto-onderdelen24.nl/oen/me900741
Kan ik voor de goedkoopste gaan of koop ik dan rotzooi?

Graag steun ik op jullie wijsheid.

Groeten van Rob (schipper van de Pino)
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Wanneer een V-snaar te vervangen?

Bericht door Marie Christina »

Het staat of valt met de draaiuren hoe lang zo'n snaar meegaat.
Ik heb dezelfde motor en dezelfde snaar.
Inmiddels 11 jaar geleden overleed mijn vader , erfde ik zijn boot en zat die snaar er al op.
Hoe lang hij er al op zat voor zijn overlijden zou ik niet weten.
Als het ook nog eens elf jaar is zou me dat niets verbazen.

Ik kijk de snaar elk jaar goed na.
De "punten" nog niet te erg afgesleten?
Geen rafels langs de randen?
Geen droogtescheuren?
Lekker laten zitten.
Tenzij je het tijd vindt om hem te vervangen.
Voor de gemoedsrust.
Want dat is ook wat waard.

Tot nu toe blijft de temperatuur goed en de dynamo laadt.
De snaar doet zijn werk dus nog steeds.
Dus ik laat hem mooi zitten.
Ik ben voor preventief onderhoud, maar dingen vervangen waar nog echt niets mis mee is vind ik zonde.
(Hoewel het na 22 jaar gebruik misschien toch wel een goed plan is om hem te vervangen besef ik nu. :| )

Uiteraard heb ik er wel eentje op reserve aan boord.

Bij de aanschaf let ik altijd op het land van herkomst.
Voor dit soort zaken betaal ik met liefde 22 euro ipv 7.
De laatste zal wel uit China komen, de eerste uit Duitsland. (Ofzo)
Als ik met die uit Duitsland wéér 22 jaar ga doen heb ik een Euro per jaar betaald.
Hmm.
Dat is nog wel op te brengen. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Wanneer een V-snaar te vervangen?

Bericht door sailor wim »

Voor €3,91 pj. wil ik niet stuurloos raken op de Maas, vervangen na 2 jaar. Tenminste dat deed ik, en na het vaarseizoen de dynamo lossen. Kijk ook even als je gaat vervangen of de poelies nog niet te ver zijn ingevreten.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 43
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 11:07 am

Re: Wanneer een V-snaar te vervangen?

Bericht door Pino »

Ik zal de poelies eens bekijken. Er zit nogal wat verschil in advies 1x in de 22 jaar of 1x in de twee jaar. Ik weet nu in ieder geval waar ik op moet letten.

Afbeelding
Op de foto de kapot gedraaide v-snaar en een oude boegschroef. (daar was de breekpen van gebroken en die had ook het binnenwerk van de plastic schroef vernaggeld. Ook daar had ik een reserve van bij me. Mijn vrouw zal nooit meer klagen dat ik zo veel spullen aan boord heb....)
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Wanneer een V-snaar te vervangen?

Bericht door Baschinist »

V-snaar preventief vervangen doe ik niet. Doorgaans krijg je wel waarschuwingen in de vorm van droogtescheurtjes en rafels voordat hij echt knapt. Goed bekijken/inspecteren bij het onderhoud en aan de hand van de bevindingen vervangen.

Voor een vervanger ga ik eigenlijk altijd naar de automaterialen zaak.

Staar je niet blind op de prijsverschillen online, heeft doorgaans weinig met de kwaliteit van doen. Je bovenste voorbeeld ligt bijvoorbeeld nog in de USA voor dat geld, daar komt nog 22 euro verzendkosten en BTW bovenop.
Hetzelfde voor het middelste voorbeeld. Geen idee waar het ligt voor dat geld maar die rekenen nog 15-20 euro verzendkosten, afhankelijk van hoe snel je het wil hebben.
Je onderste voorbeeld ligt al in NL incl BTW voor dat geld dus daar zal enkel nog een euro of 7 verzenden bijkomen. ( al is ie nu niet op voorraad)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Wanneer een V-snaar te vervangen?

Bericht door Twei Woiven »

V-riemen jaarlijks even inspecteren als gemeld.
Wat inderdaad vergeten wordt, de poelies.
Deze slijten ook, en een versleten poelie heeft de snaar te diep liggen waardoor deze over de bodem kan gaan lopen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
berghout-2

Re: Wanneer een V-snaar te vervangen?

Bericht door berghout-2 »

Het is prijzenswaardig dat je een reserve V-snaar aan boord had!
Verder ben ik het eens met de tips die hierboven gegeven zijn. Ik voeg er nog eentje toe: er zit altijd wat rek op nieuwe snaren. Check de spanning na het eerste vaartochtje en weer na 10 of 20 draaiuren. Daarna zal de snaar wel goed ingelopen zijn.
Wim.
Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 43
Lid geworden op: ma mei 30, 2016 11:07 am

Re: Wanneer een V-snaar te vervangen?

Bericht door Pino »

berghout-2 schreef: wo aug 26, 2020 3:04 pm Het is prijzenswaardig dat je een reserve V-snaar aan boord had!
Verder ben ik het eens met de tips die hierboven gegeven zijn. Ik voeg er nog eentje toe: er zit altijd wat rek op nieuwe snaren. Check de spanning na het eerste vaartochtje en weer na 10 of 20 draaiuren. Daarna zal de snaar wel goed ingelopen zijn.
Wim.
Eens een scout altijd een scout. En het motto van een scout: Be Prepared.
Denk eerst na, geld uitgeven kan altijd nog.
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Wanneer een V-snaar te vervangen?

Bericht door wrotter »

ik vind het zo al dat men v snaren ,maar ook de koppelings en gas kabels (flex ) op reserve heb liggen je weet maar nooit en dat soort dingen zijn niet altijd en overalvoorhanden .
het komt om dat ik in het verleden enkele keren een rot ervaring heb gehad met breuken in (flex kabels en je kan daar door mogelijk schade oplopen dus heb ik de nodige zaken op reserve op de boot liggen .
vroeger kon je dan nog kooien met staalkabeltjes of nylon touwtjes om tijdelijk de zaak weer draaiende te krijgen .
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Wanneer een V-snaar te vervangen?

Bericht door Baschinist »

En het motto van een scout: Be Prepared.
Nou...be inventive is meer ons motto :lol: Onderste boordje van een t-shirt afknippen van een (on)vrijwillig slachtoffer, oprollen en een stevige knoop erin en je hebt een alternatieve v-snaar die het wel even volhoud.
Panty's zijn ook van die multitools, kun je ook v-snaren van maken, gasolie filteren, koffie zetten en als je de goeie maat hebt heb je nog een klamboe tegen de muggen ook.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Wanneer een V-snaar te vervangen?

Bericht door Twei Woiven »

De tijd dat een panty het vermogen van een dynamo kon overbrengen is wel even voorbij...
Een soepel lopend waterpompje zal misschien nog wel even gaan, maar dan wel rustig an...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Wanneer een V-snaar te vervangen?

Bericht door Handige Harrie »

Maar de waterpomp is dan ook het enige kritische. Dynamo is luxe. Vorig nawaka hebben we de helft van de tijd zonder dynamo gevaren gezien hij op de heenweg was overleden.

En qua snaren vervangen. Hier worden ze eerder vervangen omdat er ergens een herverbouwing van componenten is geweest dan omdat ze slecht zijn. Dus 10 jaar houden ze het zeker wel vol. Heb zelfs vaker gehad dat de steun van de dynamo die moest spannen afbrak dan de riem zelf.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Wanneer een V-snaar te vervangen?

Bericht door Evert »

Ik heb ze toevallig laatst beide vervangen van de generatoren. Ga ik jaarlijks doen heb ik besloten. Die generatoren draaien wel een 1000 tot 1500 uur per jaar. Bij mij lagen de tandjes van de snaren af en begonnen ze te piepen. Ze gaan er altijd af op een rotmoment.
Wat betreft het vervangen was het voor de motor misschien wel beter geweest om de snaar direct te vervangen en de motor onbelast te laten lopen. Dan was de motor direct weer terug gekoeld.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Plaats reactie