Noa krijgt haar boegschroef

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Noa krijgt haar boegschroef

Bericht door buggyrene »

Zoals vorig jaar al geschreven, krijgt Noa haar boegschroef.
Afgelopen weekend begonnen met de inbouw, na veel uitzoekwerk, en verzamelen van onderdelen, en plannen van de werkzaamheden.
Begin dit jaar heb ik een Vetus boegschroef (BOW2512D) gekocht, en deze totaal gereinigd van buiten en van binnen, lagers opnieuw gevet, nieuwe koolborstels en staartolie.

Afbeelding

De buis wordt inwendig 110 mm en komt mooi voor in de punt waar de bovenkant van de buis een dikke 30 cm onder de waterlijn komt.
Voor de besturing van de boegschroef komt er op de binnenstand een joystick, en voor de buitenbesturing de afstandbediening die ook gebruikt wordt voor het starten en stoppen van de motor.
Bekabeling heb ik na de vakantie al gelegd, vanaf de startaccu naar de boegschroef, ca. 5 meter 35 mm2, de stuurstroomdraden, en hoofdschakelaar met zekering geplaatst.
Afgelopen vrijdag de boot van Giethoorn naar Geertman in Zwartsluis gevaren om te beginnen met de klus.
Binnen in de boot had ik al afgetekend waar de buis zou moeten komen, dus 2 gaatjes van 2,5 mm geboord, deze op 8.5 mm geboord, zodat de passer voor het afteken van het gat geplaatst kon worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag begonnen met het uitslijpen van het gat voor de buis, samen met 2 collega's van mij die de buis erin zouden lassen met TIG, ik had de plasmasnijder meegenomen hiervoor, maar door stroomtekort op het net weigerde deze dienst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Buisje gepast, perfect !

Afbeelding

Afbeelding

Buis afgetekend en op maat geslepen terwijl ondertussen Noa in de loods werd gereden om daar 2 weekjes droog te staan.

Afbeelding

Afbeelding

Buisje klaar, tijd om te lassen.

Afbeelding

Afbeelding

Binnen in de boot de ruimte waar de buis komt afgedekt, en een slang met Argon gas ingelegd, dit voorkomt zuurstof insluiting en maakt de las aan de binnenkant een stuk gladder. Met behulp van aluminium tape de buitenkant afgeplakt, zodat zo min mogelijk gas kan ontsnappen.

Afbeelding

Eerste las wordt gelegd.

Afbeelding

Lassen klaar, Menie erop, en staartstukje en aan de binnenzijde de motormount plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Voor vandaag is het gedaan, ff een biertje gepakt op het fraaie werk en naar huis voor een verfrissende douche.
Aankomend weekend ga ik de antifouling aanbrengen, boegschroefschroefje (mooi scrabble woord) plaatsen, en de boegschroef aansluiten.
Tevens ga in dat weekend de romp poetsen en in de was zetten, ze is er nu toch uit.

Wordt vervolgt,

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Noa krijgt haar boegschroef

Bericht door sailor wim »

Daar ga je plezier aan krijgen René.
Ik kijk uit naar het vervolg.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Noa krijgt haar boegschroef

Bericht door JanSr »

Zomaar een vraag: Waarom TIG?
Waarom geen MIG?
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Noa krijgt haar boegschroef

Bericht door buggyrene »

Mijn collega's lassen de hele dag met tig, dus de keuze voor tig lag voor de hand.

Rene
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: Noa krijgt haar boegschroef

Bericht door FKZ »

mooi werk, benieuwd daar de ervaringen. Heb je de boeg schroef berekend? Heb via diverse sheets en vuistregels ook zo links en rechts voor een boegschroef gekeken voor een 9 meter kruiser. Daar kwam ik op minimaal een 35kgf met een 55 boeg schroef zou ook in extreme wind condities zijn werk goed doen.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Noa krijgt haar boegschroef

Bericht door Twei Woiven »

Wij hebben een 8PK boegschroef, hoeveel kgf dat is weet ik niet.
Maar het ding duwt een 12 meter 18 ton schip moeiteloos om, ook tegen wind in.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Noa krijgt haar boegschroef

Bericht door buggyrene »

@ FKZ: Heb op de site van Vetus gekeken, voorwaarde was een zo klein mogelijke buis, om zo ver mogelijk naar voren, en zo diep mogelijk de buis te kunnen plaatsen, de 25kgf is tot een lengte van 8.5 mtr geschikt, dat is mijn boot ook, dus voldoet deze.
Ok, boven windkracht 5 is het afgelopen, maar ik wil hem als hulpmiddel voor in de sluis , zodat mijn vrouw het touwtje wat makkelijker om de bolder kan werpen, omdat ik de boeg ff verder aan de wal kan krijgen.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Noa krijgt haar boegschroef

Bericht door wrotter »

het is niet dat je op een kopschroef hoeft te varen .
wij hadden een kopscroef van een dafje 80 pk op een schip van 100 x 9.80 geladen diepgang 3.50 en behalve windkracht 8 en meer werd het vervelend op open water maar in sluizen genoeg .mijn bootje heeft een kopschroef pijp doorsnee iets van 30/35 cm en levert voldoende vermogen maar ik gebruik hem weinig even bij het aanleggen omdat het makkelijk is .
het varen met grote schepen zonder boeg schroef was altijd een feest wel een koproer maar dan moest je nog wel gang hebben anders werkte het niet en werd het bij harde wind vaak met je ankers werken .
Plaats reactie