temperatuurmeters

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
blauwe hand
Berichten: 13
Lid geworden op: za apr 27, 2019 12:11 pm

temperatuurmeters

Bericht door blauwe hand »

op mijn boot heb zowel binnen als buiten een temperatuurmeter. Nu geegt hij boven veel te veel aan en binnen niets.
Het is me op gevallen dat meter 1 een weerstaand heeft van 102 ohm tussen T en aarde en oneindig tussen B en aarde. Meter 2 heeft een weerstand van 105 ohm tussen T en aarde en 480 tussen B en aarde. Meter 1 geeft geen uitslag meer en meter 2 80 graden bij koude motor.
Meter 1 is dus waarschijnlijk stuk. Maar wat ik me ook afvraag is hoe zijn deze meters nu op 1 opnemer aangesloten?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: temperatuurmeters

Bericht door Navigo »

HH,

Je hebt wel sensoren die twee instrumenten kunnen "bedienen", die hebben dan geen contact voor alarmering.

Beide aansluitingen geven dan een bepaalde ohmse waarde, zoek de bewuste sensor op en meet even tussen aarde en beide aansluiting afzonderlijk wat meet je dan?

Dan weet je welke sensor je hebt en wat mogelijk is, op je sensor staan ook meestal op de zeskant gegevens?
Sensor en gever zijn van elkaar afhankelijk, weerstand hoort bij elkaar.

Navigo
blauwe hand
Berichten: 13
Lid geworden op: za apr 27, 2019 12:11 pm

Re: temperatuurmeters

Bericht door blauwe hand »

okeeeeee, ik ga over een week nachecken. Dan moet de opnemer 2 aansluitingen hebben dus. En moeten er 2 temperatuurgevoelige weerstanden in zitten die tussen de aansluiting en massa zijn gepositioneerd en als het goed is ook dezelfde weerstand hebben?
Ik denk echter dat de opnemer maar 1 aansluiting heeft en dat die naar beide meters gaat..............
Het alarm heeft een eigen temperatuur opnemer.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: temperatuurmeters

Bericht door ErikH »

Testje om je meter(s) en bekabeling te checken; Draadje los van de opnemer en tegen massa houden, je meter zou dan vol uit moeten slaan.

Gr.

Erik
berghout-2

Re: temperatuurmeters

Bericht door berghout-2 »

ErikH schreef: zo sep 13, 2020 2:37 pm Testje om je meter(s) en bekabeling te checken; Draadje los van de opnemer en tegen massa houden, je meter zou dan vol uit moeten slaan.

Gr.

Erik
Juist niet. Juist andersom.
Draadje los = volle uitslag.
Draadje aan massa = nul uitslag.

In een gewoon klokje (temperatuur, oliedruk e.d.) zorgt een vaste spoel, die is aangesloten tussen accu + en accu min, ervoor dat de wijzer helemaal naar rechts (maximum) schiet.
Een tweede spoeltje dat stroom krijgt via de gever (opnemer) geeft als het ware tegengas en zorgt ervoor dat de wijzer naar links verplaatst wordt op de juiste waarde.
Deze schijnbaar ingewikkelde constructie zorgt ervoor dat verschillen in accuspanning nauwelijks invloed hebben op de wijzerstand van de klokjes.

Als ik de symptomen zie, zoals omschreven in de openingspost, dan zijn er twee klokjes op 1 gever geplaatst, wat niet zo zou horen.
En "blauwe hand" geeft zelf al aan dat er 1 klokje stuk is. Vraag en antwoord ineen.

Wim.
blauwe hand
Berichten: 13
Lid geworden op: za apr 27, 2019 12:11 pm

Re: temperatuurmeters

Bericht door blauwe hand »

De meters zijn altijd zo aangesloten geweest. De werking was ook altijd goed. Totdat het ineens anders was. Dus het is niet zo dat ik mijn eigen vraag beantwoord heb. We zullen zien wat er gebeurd als de klok gerepareerd is. Ik zoek alleen een schema waarin ook 2 meters worden gebruikt op 1 opnemer. Overigens ken ik de werking van een draaispoelmeter ook wel kruisspoelmeter genoemd.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: temperatuurmeters

Bericht door Twei Woiven »

Op onze nieuwe tobbe zitten de tempmeters ook parallel aangesloten en geven dus te laag aan, waar het 90 moet aangeven geeft het 60 aan.
Ook nog een klusje voor de komende tijd..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
blauwe hand
Berichten: 13
Lid geworden op: za apr 27, 2019 12:11 pm

Re: temperatuurmeters

Bericht door blauwe hand »

Ok, nou zoals ik al melde,bij mij heeft het vroeger wel gewerkt maar waarschijnlijk om dat er 1 klok kapot is wordt er geen goede waarde meer aangegeven.
blauwe hand
Berichten: 13
Lid geworden op: za apr 27, 2019 12:11 pm

Re: temperatuurmeters

Bericht door blauwe hand »

hoi, nou ik heb afgelopen weekend het 1 en ander even gecheckt en daar kwam het volgende naar voren. De opnemer is een vdo 325-805-003-001C. Volgens mij is dit een duo uitvoering. Ik heb hem doorgemeten en daarbij bleek dat de weerstand tussen de twee aansluitingen bij een hete motor ongeveer 45 ohm is. Verder zag ik dat de 2 meters gewoon parallel zijn aangesloten.
Verder viel het me op dat de weerstand tussen T en aarde van de klok 79 ohm is waarbij alle aansluitingen zijn afgekoppeld. Sluit ik de massa weer aan dan blijkt deze weerstand 106 te zijn, wat ik heel vreemd vind. De weerstand tussen B en aarde is in bijde gevallen 480 Ohm.Ik zou graag het 1 en ander willen verduidelijken met een schets alleen weet ik niet hoe dat moet...........
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: temperatuurmeters

Bericht door Navigo »

HH,

Op de sensor meten tussen beide pinnen geeft een vertekend beeld.
Ze zijn niet massa vrij.

Je moet meten over 1 pen naar massa, iedere afzonderlijke aansluiting zou dan nagenoeg het zelfde moeten geven.

Je meet nu een loop van “aansluitpen” naar behuizing en weer terug naar de andere “aansluitpen”.

Dus bij koude motor meten, daarna afzonderlijk meten bij oplopende temperatuur en vergelijken, dan kun je deze uitsluiten.

Navigo
blauwe hand
Berichten: 13
Lid geworden op: za apr 27, 2019 12:11 pm

Re: temperatuurmeters

Bericht door blauwe hand »

hallo,

zoals ik al zei is de weerstand tussen pennen en behuizing niet te meten. Dus lijkt er inwendig geen door verbinding naar de behuizing te zijn.
Misschien stuk? De fabrieksgegevens van opnemers zijn bovendien alleen opgegeven in koude toestand.
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: temperatuurmeters

Bericht door Richard »

Volgens de gegevens is de sensor geïsoleerd d.w.z. vrij van massa.
Je hoort dus oneindige weerstand te meten tussen elk van de contacten en de behuizing.
De weerstand bij 90gr. zou ca. 25 ohm moeten zijn.

https://vdo-webshop.nl/nl/temperatuur-s ... 90173.html

Gr. Richard
blauwe hand
Berichten: 13
Lid geworden op: za apr 27, 2019 12:11 pm

Re: temperatuurmeters

Bericht door blauwe hand »

klopt. ik zit me nu dus wel af te vragen hoe dat dan schematisch in elkaar zit.

gr Cielke
Plaats reactie