Accu's serie en parallel
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Accu's serie en parallel
Ik ben ook geen voorstander van die gecombineerde zut...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: Accu's serie en parallel
Ja dat geloof ik graag.
De ene vind het niks,de andere vind het lekker.
Maar waar zet je die Senseo koffie dan mee?
Niet met een gewone DE/Philips Senseo apparaat.
Want dat kan de Atlas niet trekken.
Een aangepaste op 12 volt misschien?
Die zijn er namelijk ook,al duurt het wel iets langer.
De Senseo pads passen in meerdere toestellen namelijk.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
Re: Accu's serie en parallel
Het is niet alleen een combinatie. Doordat ze in een verpakking zitten kunnen de moderne combi’s van Victron ook stroom bijleveren. Dan kan je bijvoorbeeld op een kleine Walstroom aansluiting of een kleine generator toch elektrisch koken.Twei Woiven schreef: ↑za sep 26, 2020 1:42 pm Ik ben ook geen voorstander van die gecombineerde zut...
Dat lukt met losse apparaten niet.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
-
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Accu's serie en parallel
Klopt, maar dat wil ik niet.
Laatste keer dat ik mijn victron alles liet doen kookte hij bijna mijn nieuwe accu's stuk door te gaan vloeden of zo.
We komen aan boord na een paar uurtjes weg te zijn geweest en ik ruik kokende accu's.
3 stuks 230Ah.
Victron niet uitgezet.
Sindsdien ligt de walstroomaansluiting vd Victron los en bepaal ik zelf wanneer hij gaat laden en hoelang.
Bovendien, als je aan een 'kwartjesautomaat' hangt voor je walstroom kost je je een bult geld, dat gelaad van dat ding.
Straks hebben we 35A 230V generator aan boord en is het ding alleen voor de periodes dat we de generator -niet- draaien en geen walstroom hebben.
Laatste keer dat ik mijn victron alles liet doen kookte hij bijna mijn nieuwe accu's stuk door te gaan vloeden of zo.
We komen aan boord na een paar uurtjes weg te zijn geweest en ik ruik kokende accu's.
3 stuks 230Ah.
Victron niet uitgezet.
Sindsdien ligt de walstroomaansluiting vd Victron los en bepaal ik zelf wanneer hij gaat laden en hoelang.
Bovendien, als je aan een 'kwartjesautomaat' hangt voor je walstroom kost je je een bult geld, dat gelaad van dat ding.
Straks hebben we 35A 230V generator aan boord en is het ding alleen voor de periodes dat we de generator -niet- draaien en geen walstroom hebben.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
Re: Accu's serie en parallel
Dat plaatje van die accu's laat een paar forse witte bloemkolen zien. Dat komt omdat er geen vaseline op is gesmeerd bij de montage.
Bezuinigen op vaseline is heel erg dom!
Bezuinigen op vaseline is heel erg dom!
Re: Accu's serie en parallel
Ook hier zijn de meningen over verdeeld https://www.anwb.nl/experts/auto/126/accu
Al had ik bij mijn eerste bood ook de accu aansluitingen ingesmeerd. Deze boot heb ik nog maar kort en ben alles (nog steeds) aan het ontdekken.
Ik vrees dat deze accu's hun beste tijd hebben gehad.
Re: Accu's serie en parallel
Dat lag dan vermoedelijk aan de instellingen. Ik heb sinds 2004 een combinatie van Victron en een uitgebreid boordnet. Wij liggen als wij niet varen altijd aan de walstroom en hebben met de vorige set accu’s 11 jaar gedaan. Toen werden ze duidelijk slechter. In totaal hebben wij 18 kw aan omvormers/laders en ruim 1000 Ah bij 24 volt.Twei Woiven schreef: ↑zo sep 27, 2020 11:54 am Klopt, maar dat wil ik niet.
Laatste keer dat ik mijn victron alles liet doen kookte hij bijna mijn nieuwe accu's stuk door te gaan vloeden of zo.
We komen aan boord na een paar uurtjes weg te zijn geweest en ik ruik kokende accu's.
3 stuks 230Ah.
Victron niet uitgezet.
Sindsdien ligt de walstroomaansluiting vd Victron los en bepaal ik zelf wanneer hij gaat laden en hoelang.
Bovendien, als je aan een 'kwartjesautomaat' hangt voor je walstroom kost je je een bult geld, dat gelaad van dat ding.
Straks hebben we 35A 230V generator aan boord en is het ding alleen voor de periodes dat we de generator -niet- draaien en geen walstroom hebben.
Die kwartjes automaat heb je ook zelf in de hand. Je stelt met je multicontrol precies het aantal amperes in wat je maximaal wilt gebruiken. Dan heb je zelf de controle over het aantal kwartjes.
Wil je graag blijven hangen in een bepaalde zekerheid van losse apparaten en daarmee in een bepaald tijdperk dan moet je dat zelf weten. Bedenk wel dat de omvormer en lader techniek de afgelopen paar jaar zo hard is gegaan dat ik het opknipt meer allemaal bij houd.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
-
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Accu's serie en parallel
Vrij simpel, ik heb het bijsloffen van de Victron niet nodig.
Niet op de vorige boot en op deze tobbe komt een genset.
Dieseltje gaat alles doen.
En voor de tijd dat het dieseltje niet draait mag een Victron of iets dergelijks 230V maken.
Voordeel, ik kan zo lang als ik wil ergens in de wildernis gaan liggen...
Er ligt ook nog een zonnepaneeltje op, dus die propt er ook nog wat in.
Instellingen van de Victron was overigens als opgegeven, naderhand nog eens gecontroleerd.
Het E systeem van de boot gaat overigens volledig op de schop.
Alle prutsjes en Einstein-uitvindingen gaan eruit en ik bouw het volledig opnieuw op.
Maar nu logisch.
Er komt in de machinekamer een kabinet te hangen waar alle E in uit komt.
Van daar uit wordt alles geschakeld wat enige importantie heeft.
Dat gaat inhouden dat bv de navigatieverlichting onafhankelijk zowel binnen als buiten te schakelen is.
Alles wat gezekerd is komt uit het kabinet vandaan.
Enz enz.
Een plek voor de E.
Niet op de vorige boot en op deze tobbe komt een genset.
Dieseltje gaat alles doen.
En voor de tijd dat het dieseltje niet draait mag een Victron of iets dergelijks 230V maken.
Voordeel, ik kan zo lang als ik wil ergens in de wildernis gaan liggen...
Er ligt ook nog een zonnepaneeltje op, dus die propt er ook nog wat in.
Instellingen van de Victron was overigens als opgegeven, naderhand nog eens gecontroleerd.
Het E systeem van de boot gaat overigens volledig op de schop.
Alle prutsjes en Einstein-uitvindingen gaan eruit en ik bouw het volledig opnieuw op.
Maar nu logisch.
Er komt in de machinekamer een kabinet te hangen waar alle E in uit komt.
Van daar uit wordt alles geschakeld wat enige importantie heeft.
Dat gaat inhouden dat bv de navigatieverlichting onafhankelijk zowel binnen als buiten te schakelen is.
Alles wat gezekerd is komt uit het kabinet vandaan.
Enz enz.
Een plek voor de E.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
Re: Accu's serie en parallel
Op de meeste tobbes is dat inderdaad de enige goede oplossing. Volledig opnieuw beginnen om te zorgen dat het echt goed is en er geen dode eindjes zijn.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Re: Accu's serie en parallel
Tsja,,,, die wegenwacht! Waarschijnlijk nog nooit op een boot gekeken.Funnyric schreef: ↑zo sep 27, 2020 9:48 pmOok hier zijn de meningen over verdeeld https://www.anwb.nl/experts/auto/126/accu
Al had ik bij mijn eerste bood ook de accu aansluitingen ingesmeerd. Deze boot heb ik nog maar kort en ben alles (nog steeds) aan het ontdekken.
Ik vrees dat deze accu's hun beste tijd hebben gehad.
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: Accu's serie en parallel
Ik ben het ooit, zeker 10 jaar geleden, vergeten te doen.
Er was werkelijk helemaal niets aan de polen te zien toen ik de accu's een jaar of 7-8 later verving.
Maar insmeren kan in elk geval geen kwaad.
Zo is het ook wel weer.
Maar of het móet?
Er was werkelijk helemaal niets aan de polen te zien toen ik de accu's een jaar of 7-8 later verving.
Maar insmeren kan in elk geval geen kwaad.
Zo is het ook wel weer.
Maar of het móet?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
- Locatie: Hilversum
Re: Accu's serie en parallel
Als je de boel goed vastzet,en de accu,s staan goed droog gebeurd er ook niks
Klaver vier
Re: Accu's serie en parallel
Het is een beetje afhankelijk van het type accu.
Bij GEL en AGM accu's (welke gesloten zijn) is het niet direct noodzakelijk om de polen ergens mee in te smeren / sprayen.
Bij open* lood/zuur batterijen ontwikkeld zich, vooral bij het laden, een corrosief gas boven de accu.
Hierdoor kunnen de polen corroderen.
Het ziet er niet alleen niet mooi uit maar de corrosie "kruipt" ook tussen de pool en poolklem in.
Hierdoor ontstaat een overgangsweerstand die er uiteindelijk voor kan zorgen dat de klem helemaal geen contact meer maakt met de pool.
Dan over het aanbrengen zelf;
Bij het monteren van de klem zorg je ervoor dat zowel de pool als de klem absoluut vrij zijn van enig vuil of vet.
Dus geen vaseline aan de pool smeren voordat de klem gemonteerd wordt.
Pas als de klem vastgedraaid op zijn plek zit spuit of smeer je het geheel (alle metalen delen tot aan de kabelisolatie) in met vaseline of elek andere hiervoor geschikte spray.
De vaseline vormt een barrière voor de gassen om een reactie aan te gaan met het materiaal van de pool en poolklem.
Aquanaut
(*) "onderhoudsvrije" loodzuur batterijen zijn ook open!!
Bij GEL en AGM accu's (welke gesloten zijn) is het niet direct noodzakelijk om de polen ergens mee in te smeren / sprayen.
Bij open* lood/zuur batterijen ontwikkeld zich, vooral bij het laden, een corrosief gas boven de accu.
Hierdoor kunnen de polen corroderen.
Het ziet er niet alleen niet mooi uit maar de corrosie "kruipt" ook tussen de pool en poolklem in.
Hierdoor ontstaat een overgangsweerstand die er uiteindelijk voor kan zorgen dat de klem helemaal geen contact meer maakt met de pool.
Dan over het aanbrengen zelf;
Bij het monteren van de klem zorg je ervoor dat zowel de pool als de klem absoluut vrij zijn van enig vuil of vet.
Dus geen vaseline aan de pool smeren voordat de klem gemonteerd wordt.
Pas als de klem vastgedraaid op zijn plek zit spuit of smeer je het geheel (alle metalen delen tot aan de kabelisolatie) in met vaseline of elek andere hiervoor geschikte spray.
De vaseline vormt een barrière voor de gassen om een reactie aan te gaan met het materiaal van de pool en poolklem.
Aquanaut
(*) "onderhoudsvrije" loodzuur batterijen zijn ook open!!
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
- paure nesci
- Berichten: 1939
- Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
- Locatie: Cuijk
Re: Accu's serie en parallel
En wat is de gedachte over kopervet ? Hier hoor en lees ik ook tegenstrijdige berichten over,....
Gr Do
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Re: Accu's serie en parallel
Waarom zou je dat willen?
Het vet of vaseline is om een barrière op te werpen tegen de corosieve gassen.
Natuurlijk zou je dat ook met kopervet kunnen doen, echter zit hier metaal in.
Je brengt dan twee verschillende metalen bij elkaar welke weer voor elektrolytische corrosie kunnen zorgen.
De gedachten achter het kopervet zullen waarschijnlijk uit de goede geleiding van elektriciteit van koper komen.
Maar dat is niet relevant omdat het vet aan de buitenkant van de pool met poolklem gesmeerd moet worden.
En dat het kopervet tussen pool en klem voor een betere verbinding zou zorgen is zeker niet waar.
Alles wat tussen pool en klem gesmeerd wordt verhoogd de weerstand.
Zeker als het goedje een reactie aangaat met het metaal waar hij klem tegenaan zit.
Dus al zou je helemaal geen last hebben van de eerder genoemde gassen dan krijg je wel corrosie door elektrolyse.
(vergelijkbaar: kopervet smeer je ook op de achterkant van je piepende remblokken, niet op de zijde met de voering)
Aquanaut
Het vet of vaseline is om een barrière op te werpen tegen de corosieve gassen.
Natuurlijk zou je dat ook met kopervet kunnen doen, echter zit hier metaal in.
Je brengt dan twee verschillende metalen bij elkaar welke weer voor elektrolytische corrosie kunnen zorgen.
De gedachten achter het kopervet zullen waarschijnlijk uit de goede geleiding van elektriciteit van koper komen.
Maar dat is niet relevant omdat het vet aan de buitenkant van de pool met poolklem gesmeerd moet worden.
En dat het kopervet tussen pool en klem voor een betere verbinding zou zorgen is zeker niet waar.
Alles wat tussen pool en klem gesmeerd wordt verhoogd de weerstand.
Zeker als het goedje een reactie aangaat met het metaal waar hij klem tegenaan zit.
Dus al zou je helemaal geen last hebben van de eerder genoemde gassen dan krijg je wel corrosie door elektrolyse.
(vergelijkbaar: kopervet smeer je ook op de achterkant van je piepende remblokken, niet op de zijde met de voering)
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!