Accu's serie en parallel

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Accu's serie en parallel

Bericht door Funnyric »

Ik heb in mijn boot wat accu's die aan vervanging toezijn. Nu weet ik best wel iets van accu's maar deze had ik nog nooit gezien.
Het zijn accu's van PowerSafe van 6volt. Eigenlijk 3 stuks van elk 2volt in 1 is dus 6volt per accu. De accu's worden gebruikt als lichtaccu's (tbv omvormer)

Ik wil weten hoeveel ampère deze accu's zijn en ook Ah. Er staat dus 2V 462Ah op de accu's maar hoe bereken ik het naar totaal van alle accu's?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De omvormer/oplader is een Atlas Combi 12/800/30 en de accu die ik wil plaatsen en op deze installatie is een DAF 12Volt 230Ah 1200Amp.
Afbeelding
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accu's serie en parallel

Bericht door Twei Woiven »

24V 462 Ah
In serie tel je de spanning op, parallel de AH..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accu's serie en parallel

Bericht door Funnyric »

Maar zoals ze nu gekoppeld zijn is het toch 12 volt? Dus klopt het dat het dan 12volt 462Ah is?
Twei Woiven schreef: wo sep 23, 2020 9:49 pm 24V 462 Ah
In serie tel je de spanning op, parallel de AH..
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accu's serie en parallel

Bericht door Twei Woiven »

Nee, zoals het nu staat staat alles in serie.
Voor zover zichtbaar dan.
Iedere min zit aan een plus doorverbonden.
Er zijn 12 cellen, maal 2V is 24V.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: Accu's serie en parallel

Bericht door Richard »

Beneden op de foto zijn volgens mij 2 minnen doorverbonden en daarop is ook de afgaande minkabel (blauwe krimpkous) aangesloten.
Dat zou dus 12 V 924 Ah vormen.
Alleen zijn de plussen boven niet doorverbonden, en hebben elk een eigen afgaande kabel..
Dan zijn het 2 banken van 12V 462 Ah met een gezamenlijke min.

Gr. Richard
Laatst gewijzigd door Richard op wo sep 23, 2020 10:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accu's serie en parallel

Bericht door Funnyric »

Twei Woiven schreef: wo sep 23, 2020 10:16 pm Nee, zoals het nu staat staat alles in serie.
Voor zover zichtbaar dan.
Iedere min zit aan een plus doorverbonden.
Er zijn 12 cellen, maal 2V is 24V.
Er staan er 2 in serie die parallel gekoppeld is. Zie afbeelding, links is de min doorverbonden en rechts de plussen
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: Accu's serie en parallel

Bericht door Richard »

Op de foto was niet duidelijk te zien dat de plussen doorverbonden zijn.
Het is dus 12 V 924 Ah.

Gr. Richard
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accu's serie en parallel

Bericht door Funnyric »

Richard schreef: wo sep 23, 2020 10:31 pm Beneden op de foto zijn volgens mij 2 minnen doorverbonden en daarop is ook de afgaande minkabel (blauwe krimpkous) aangesloten.
Dat zou dus 12 V 924 Ah vormen.
Alleen zijn de plussen boven niet doorverbonden, en hebben elk een eigen afgaande kabel..
Dan zijn het 2 banken van 12V 462 Ah met een gezamenlijke min.

Gr. Richard
Dat zou dus goed kunnen dat het 12 volt is met 924Ah. Nu ga ik vast een domme vraag stellen maar misschien dat iemand mij het kan uitleggen.
Gaat een accu van 12volt 100Ah 500amp. langer mee dan een accu van 12 volt 100Ah 1000amp?
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: Accu's serie en parallel

Bericht door Richard »

Nee, de tweede waarde betreft de "koudstartstroom", die de accu kan leveren.
Je hebt accu's, die in korte tijd een hoge stroom kunnen leveren en andere, die een lagere stroom kunnen leveren, maar dat dan langere tijd (kunnen) doen.
Dat heeft met de opbouw van de cellen te maken.
Meer dunnere platen resulteert in een hogere koudstartstroom dan weinig dikke platen.
De 6 achter de streep geeft aan dat de waarde geldt bij 6-urige ontlading.
Standaard wordt de capaciteit (Ah) bij 10-urige ontlading opgegeven.

Gr. Richard
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accu's serie en parallel

Bericht door Twei Woiven »

Inderdaad, nu zie ik het ook.
12V.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Accu's serie en parallel

Bericht door Aquanaut »

Het lijkt mij iig handig om de 12V Atlas combi, als je die al aan wilt sluiten, ook op een 12V accu te zetten...
De lader van deze Atlas is eigenlijk wel veel te klein voor de accu.
Vuistregel is dat de laadstroom minimaal 10% van de capaciteit moet zijn.
Een lader die 100A kan leveren is dus beter op zijn plek.

En dan nog de Atlas....
Hou in je achterhoofd dat dit apparaat geen zuivere sinus spanning levert en dat de hedendaagse apparatuur daar problemen mee kan hebben.
Geschakelde voedingen worden bijvoorbeeld bloedheet bij het gebruik op een dergelijke omvormer en gaan dan stuk.
Dit zijn bijvoorbeeld voedingen van je laptop, telefoon laadsnoeren, led tv enz.
Qua robuustheid niets mis mee, het is niet voor niets dat we ze nog steeds volop zien terwijl ze al ruim 25 jaar niet meer gemaakt worden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accu's serie en parallel

Bericht door Funnyric »

Aquanaut schreef: do sep 24, 2020 8:04 am Het lijkt mij iig handig om de 12V Atlas combi, als je die al aan wilt sluiten, ook op een 12V accu te zetten...
De lader van deze Atlas is eigenlijk wel veel te klein voor de accu.
Vuistregel is dat de laadstroom minimaal 10% van de capaciteit moet zijn.
Een lader die 100A kan leveren is dus beter op zijn plek.

En dan nog de Atlas....
Hou in je achterhoofd dat dit apparaat geen zuivere sinus spanning levert en dat de hedendaagse apparatuur daar problemen mee kan hebben.
Geschakelde voedingen worden bijvoorbeeld bloedheet bij het gebruik op een dergelijke omvormer en gaan dan stuk.
Dit zijn bijvoorbeeld voedingen van je laptop, telefoon laadsnoeren, led tv enz.
Qua robuustheid niets mis mee, het is niet voor niets dat we ze nog steeds volop zien terwijl ze al ruim 25 jaar niet meer gemaakt worden.

Aquanaut
De accu's zoals afgebeeld zitten incl. de Atlas jaren (jaar of 12) in deze boot. Op de Atlas omvormer is al jaren lang een TV aangesloten mede als een koffiemachine (Senseo) tevens een compressor koelkast en vrieskistje en wat opladers. Ik denk toch echt dat de Atlas een soort zuivere sinus heeft anders zou een Senseo toch niet werken?
Gebruikersavatar
Aquanaut
Berichten: 265
Lid geworden op: vr jan 30, 2015 11:06 am
Contacteer:

Re: Accu's serie en parallel

Bericht door Aquanaut »

En je hebt dit zelf ook zien werken, of heeft de verkoper van de boot dat verteld?
De Senseo alleen trekt namelijk al meer vermogen dan de afgebeelde Atlas überhaupt kan leveren....
Een 800W Atlas kan maximaal 1500W voor 1 seconde leveren.

En nee, de zuivere sinus is pas ingevoerd met de komst van de Phoenix serie van Victron begin jaren 90 van de vorige eeuw.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accu's serie en parallel

Bericht door Funnyric »

Aquanaut schreef: vr sep 25, 2020 8:49 am En je hebt dit zelf ook zien werken, of heeft de verkoper van de boot dat verteld?
De Senseo alleen trekt namelijk al meer vermogen dan de afgebeelde Atlas überhaupt kan leveren....
Een 800W Atlas kan maximaal 1500W voor 1 seconde leveren.

En nee, de zuivere sinus is pas ingevoerd met de komst van de Phoenix serie van Victron begin jaren 90 van de vorige eeuw.

Aquanaut
Ik heb de boot nu 2 maanden en ben er pas 2 weken mee op vakantie geweest. Tijdens onze vakantie genoten van onder andere heerlijke Senseo koffie. De compressor koelkast gevuld net als het vriezertje en in de avond even tv kijken in ons zitje. Ik sta er zelf versteld van inderdaad wat die Atlas kan leveren. Maar ik begrijp dat de Atlas te klein gaat worden als ik de lichtaccu's ga vervangen. Dus een mooi winterklusje erbij
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Accu's serie en parallel

Bericht door wrotter »

wat ik even kwijt wou is dat ik totaal geen voorstander ben van gecombineerde electronica zoals die victrons .ok ik weet dat alles in jaren flink is verbeterd maar indertijd dat ik mijn eerste omvormertje kocht een victron toen 500 wat en koste toen 1100 gulden die van 1500 w die ik wou zat toen tegen de 4000 gulden en gecombineerden hadden ze toen nog niet in hun paket .
maar het bedrijfje zat toen in groningen en we zijn er geweest en toen raden ze gecombineerde spullen af nu is dat wat aders .
die 500 w heb ik uiteindelijk 15 jaar gebruikt en nooit iets dat misging enkele jaren later toch maar een 1600 w gekocht dit was al een sinus en tot dat et schip verkocht werd nooit maleur ondanks veelvuldige overbelasting .
maar ze stonden vrij in de maschine kamer dus ook met vrij hoge temperaturen maar wel met wat overbemeten bekabeling .
Plaats reactie