water blijft lopen bij vervangen impeller

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

water blijft lopen bij vervangen impeller

Bericht door Frans van de Ven »

Bij het vervangen van de impeller van mijn Yanmar 4JH4 TE bleef, na demotage van de deksel op de pomp, het koelwater lopen met een vrij forse straal. Beide slangen los gemaakt van de pomp omdat deze nogal verstopt zit achter de 2 aan/afvoerslangen. Uit de slang die naar de uitlaat en naar de intercooler gaat bleef het water lopen. Uit de aanvoerslang van de wierpot kwam na korte tijd geen water. Na ongeveer 1 uur de slang maar met een lapje dicht gestopt en de impeller vervangen. Deksel er weer op en de beide slangen weer aangesloten. Motor laten proefdraaien en alles werkte naar behoren. Volgens mij kwam het water vanuit de uitlaat. De boot is een multivlet 1100. Heeft iemand dit al eens meegemaakt en is er reden tot zorg?

Groeten Frans.
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: water blijft lopen bij vervangen impeller

Bericht door FKZ »

Heb je ook een anti hevel installatie gemonteerd? Als dat zo is dan zit het terug slag klepje voor de lucht waarschijnlijk vast. Die zit in het circuit tussen de interkoeler en natte uitlaat. Het water wat je door de interkoeler pomp gaat meestal naar de uitlaat en niet terug naar de pomp. Als je lange slangen hebt kan er best wat water uit komen. met name als je antihevel ding niet werkt zoals die zou moeten werken
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: water blijft lopen bij vervangen impeller

Bericht door Frans van de Ven »

Is een goede tip. Ga ik meteen kontroleren. Zit allemaal een beetje vreemd in elkaar. Er loopt een dubbele slang naar het zekeringpaneel in de wc achter het stuurpaneel. Waarschijnlijk om voldoende hoogte te krijgen. Als de motor loopt hoor je een sissend geluid. In mijn vorige boot zat een VW-Marine 140-5. In de grote machinekamer (6x4.5) zat een overloop gemonteerd tegen het plafond. Vandaar uit een dunne slang die aan stuurboord in de romp uitkwam. Was een goede kontrole om vanuit het gangboord een dun straaltje water uit de romp te zien komen als teken dat de uitlaat gekoeld werd. Ik zal in iedergeval de terugslag klep demonteren en schoonmaken.

Groeten Frans.
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: water blijft lopen bij vervangen impeller

Bericht door Frans van de Ven »

Heb de juiste naam opgezocht. Heet niet terugslagklep (zit in de uitlaat) maar beluchter.
Frans van de Ven
Berichten: 66
Lid geworden op: vr dec 14, 2007 11:14 am
Locatie: Uikhoven Belgie
Contacteer:

Re: water blijft lopen bij vervangen impeller

Bericht door Frans van de Ven »

Ik heb de reden van het water dat bij het vervangen van de impeller steeds bleef lopen gevonden. Het water kwam van de watergesmeerde schroefas. Heb ik nog niet meegemaakt in mijn vorige boten. Er zit een kraan op de schroefas en daarachter een t-stuk voor een slang naar de motor en een slang naar een onder het motorluik geplaatste ontluchter (type CV installatie). Omdat de ontluchter een beetje geroest is heb ik deze gedemonteerd. Als ik de slang laat zakken tot ongeveer 50 cm boven de schroefas begint het buitenwater te stromen. De impellerpomp zit nog veel lager bij de Yanmar. Geen wonder dat het water bleef stromen toen de deksel van de impellerpomp verwijderd was. Helaas laat de kogelkraan op de schroefas zich niet meer verdraaien. Blijf ik maar vanaf voordat daar iets afbreekt en de boot vol water loopt. Vervang ik wel als de boot een keer op de kant moet. De koeling van de uitlaat is een heel ander circuit. Ik heb daar een nieuwe beluchter gemonteerd, zonder klepje, met een dunne slang naar buiten. Kan ik zien of koelwater naar de uitlaat gaat.
Plaats reactie