Opeens geen 220V meer aan boord.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door Marie Christina »

Dank je Jinny.
Ik heb het aangepast.
Ik wist het wel dat je Jinny heet, tikte dat ook wel degelijk in, maar autocorrect was weer eens eigenwijs.
Overigens adresseerde ik niet naar jou, maar Erik.

En ja, Navigo, we hebben een elektrodocent, maar die loopt tegen waar ik nu uitgekomen ben; een burn-out aan.
Ik wil en kan die man er niet mee lastig vallen.

Niet specifiek gericht aan iemand maar in zijn algemeenheid:
Het is toch vreemd hoor.
Maar als je op een school werkt lijkt het wel of je onfeilbaar bent, of op zijn minst dient te zijn.
Een paar weken geleden plaatste ik op de Facebook pagina "Pikheet" een bericht over hoe we met de Aquarius motorpech kregen.
Naar later bleek oververhitting tgv het loskomen van in 47 jaar verzamelde meuk in het koelsysteem.
Door een stevig windje en tgv springtij een forse stroom tegen moest het gas er even flink op en ging de temperatuur opeens uit zijn dakkie.
Alles binnendijks, vastgemaakt aan een paal, niks in het vetje.
Een bevriende KNRM schipper heeft ons terug gebracht.

Mijn hemel.
Wat ik niet over me heen gestort kreeg?
De studenten aan gevaar blootgesteld was nog één van de aardigste opmerkingen.
(Negatief denkend valt daar wat voor te zeggen, maar dan moet je helemaal niets praktijkerigs meer met studenten doen.
Moet je eens zien wat hen in de werkplaats allemaal kan overkomen...
Alleen in de schoolbanken overkomt ze niks.
Positief denkend hebben ze een praktijkles gehad om je vingers bij af te likken. Ik hou het op het laatste.)
Uiteindelijk werd ik er zo ondergekotst dat ik het bericht maar verwijderd heb.

Ik kijk ook regelmatig op Boot Techniek, ook op FB.
Wel, daar durfde ik deze vraag niet eens te stellen.
Als je daar vraagt hoe je bijvoorbeeld een anker moet uitzetten is het eerste antwoord de vraag wat je op het water doet als je dat soort dingen niet weet...
(Weet ik. Is geen techniekvraag. Ik geef maar een voorbeeld)
Ik dacht, nee was er van overtuigd, dat dat op dit forum niet gebeurde.
Dus laten we dit uitglijdertje dan maar gauw vergeten en weer terug gaan naar zoals het was: hier kan je alles veilig vragen.

Voor het overige verwijs ik naar mijn onderschrift.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door quichot »

Ik herken dit wel.
Je plaatst enthousiast een plaatje, of je vertelt iets in je onschuld, of je bent zo aardig om een een ervaring te delen, en dan zijn er altijd wel een paar die hun deskundigheid menen te moeten demonstreren door daar iets negatiefs over te zeggen.
Terwijl dat in het kader van de topic volstrekt niet ter zake doet.
Ach, het zij zo. Lang leve Pink Floyd!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door wrotter »

en daar ben ik het mee eens je weet nooit wat er kan gebeuren zeker na een fiks aantal jaren ,
ik kan dus ook een waslijst aan zaken opnoemen die bij ons misgingen ,vooral tijdens de vaart zowel op de grote schepen als op mijn eigen luxe motor indertijd ,je kan het vrijwel nooit voor zijn en dat het op het wad gebeurd ?nou ik heb laats een geintje gehoord van een blauw bootje even buiten Delfzijl maar niet die van jullie .
nee het kan iedereen overkomen .
als ik de foutjes van mij optel in het verleden oei ! en vele ook door eigenwijs heit .
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door Twei Woiven »

Wij lagen afgelopen voorjaar stil met een 138 bij 23 meter schip met 20000 pk aan boord.
Net de fjord uit moment dat de stroom zal pakken, op minder dan een scheepslengte van de rotsen....
Dood schip.
Oorzaak, een losgetrilt warteltje van 5 cent.....

Ik meld dat niet eens op dergelijke groepen, gezien de walkapiteins die het toch beter weten dan ik.
En op moment suprême recht hun bed uit getrokken de storing niet kunnen vinden.
Wij konden dat wel....


Horen we nog de resultaten van je onderzoek?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door Marie Christina »

Uiteraard horen jullie dat.
Van de stroom en van de motor.
Maar dat gaat wel even duren.
Volgende week moet ik de cursus Advanced Fire Fighting aan de studenten geven.
Dan heb ik helaas even geen tijd voor de Aquarius.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door Marie Christina »

quichot schreef: za nov 07, 2020 12:05 pm Ik herken dit wel.
Je plaatst enthousiast een plaatje, of je vertelt iets in je onschuld, of je bent zo aardig om een een ervaring te delen, en dan zijn er altijd wel een paar die hun deskundigheid menen te moeten demonstreren door daar iets negatiefs over te zeggen.
Terwijl dat in het kader van de topic volstrekt niet ter zake doet.
Ach, het zij zo. Lang leve Pink Floyd!
Ja, het lijkt er zo langzamerhand op dat het makkelijker is geworden om onaardig te zijn dan om aardig te zijn.
Gek is dat.

Misschien moeten we het maar a-sociale media gaan noemen. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door Twei Woiven »

Eventueel, mocht ik thuis zijn tegen die tijd, -en- mijn lief heeft zin om te sturen, wil ik wel assist verlenen indien je er prijs op stelt...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door Twei Woiven »

Iedereen met een toetsenbord en een mening meent die mening als feit te mogen propageren zonder onderbouwing.
Als je daar gefundeerd comment op hebt krijg je een grote bek.

Ik herken dat wel..


Maar ik ga ff een koppie halen in de mess...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door Marie Christina »

Twei Woiven schreef: za nov 07, 2020 4:38 pm Wij lagen afgelopen voorjaar stil met een 138 bij 23 meter schip met 20000 pk aan boord.
Net de fjord uit moment dat de stroom zal pakken, op minder dan een scheepslengte van de rotsen....
Dood schip.
Oorzaak, een losgetrilt warteltje van 5 cent.....

Ik meld dat niet eens op dergelijke groepen, gezien de walkapiteins die het toch beter weten dan ik.
En op moment suprême recht hun bed uit getrokken de storing niet kunnen vinden.
Wij konden dat wel....


Horen we nog de resultaten van je onderzoek?
Ja, als je soms ziet wat de oorzaak is....
Zo hebben we op het onderzoeksschip "L'Espoir, waar ik op gekapiteind heb, echt jaren gezocht hoe het nou kon dat als we de noodstroomvoorziening schakelden op "TEST" wij een black out kregen.
Nooit gevonden.
Tig bedrijven voor aan boord geweest.
De schakelaar ertussenuit bleek ook niet te kunnen.
Uiteindelijk hebben we , heel Mickey Mouse, een schroefje in het frontje van de schakelaar gedraaid waardoor die niet meer op de test-stand gezet kon worden.
Met een Dyno-tapeje erbij: "Schroefje verwijderen = black out"
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door Marie Christina »

Twei Woiven schreef: za nov 07, 2020 4:53 pm Eventueel, mocht ik thuis zijn tegen die tijd, -en- mijn lief heeft zin om te sturen, wil ik wel assist verlenen indien je er prijs op stelt...
Dat stel ik zeer op prijs.
Maar dat moet ik wel even overleggen met onze team-manager.
Dit inderdaad met die bekende verantwoordelijkheid.
Liever een motor die gewoon weer kapot gaat waardoor je op een zandplaat belandt, maar mét een rekening van een erkend monteur, dan eentje die gerepareerd is door een kundige machinist en waarvan je zeker weet dat hij blijft draaien.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door Marie Christina »

wrotter schreef: za nov 07, 2020 12:37 pm en daar ben ik het mee eens je weet nooit wat er kan gebeuren zeker na een fiks aantal jaren ,
ik kan dus ook een waslijst aan zaken opnoemen die bij ons misgingen ,vooral tijdens de vaart zowel op de grote schepen als op mijn eigen luxe motor indertijd ,je kan het vrijwel nooit voor zijn en dat het op het wad gebeurd ?nou ik heb laats een geintje gehoord van een blauw bootje even buiten Delfzijl maar niet die van jullie .
nee het kan iedereen overkomen .
als ik de foutjes van mij optel in het verleden oei ! en vele ook door eigenwijs heit .
Negen van de tien keer blijkt de oorzaak uit de "Jemig... Dat ik dát niet vooraf gedaan/gezien heb." afdeling te komen.
Maar dóe of zie maar eens alles vooraf.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door ErikH »

Marie Christina schreef: vr nov 06, 2020 10:34 pm Ik stel de vraag juist op dit forum omdat ik dacht dat je hier niet aangesproken werd op onkunde.
Voel je niet aangevallen, dat was niet de bedoeling. Onkunde op het gebied van elektro maak ik dagelijks mee, verdien erdoor mijn boterham, val daarom nooit iemand aan en help de mensen altijd netjes.

Heb je het probleem inmiddels al kunnen localiseren?

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door Marie Christina »

Nee, in het weekend blijf ik eventjes uit Delfzijl weg. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door Baschinist »

Nee nee, dat was zeer zeker niet de inzet voor mijn eerste post om iemand af te zeiken.
Maar waar wij als rederij tegenaan lopen, en niet alleen wij en als ik naar de scouting kijk denk ik maatschappijbreed maar hoe krijg je die jonge gasten mee in dit soort discussies? Waarom zitten de "ouwe lullen" hier wel te sparren over een probleempje en waarom krijg je die jongeren er zo slecht bij? Het gaat niet om een hapklare oplossing voor je probleem, dat kun je niet verwachten en moet ook het verwachtingspatroon niet zijn. Punt is dat ze niet mee doen. Komt dat door de eerder genoemde online afzeik methodieken? Wij krijgen er slecht een vinger achter hoe je het nu aan moet/kunt pakken en eigenlijk was mijn enigste vraag/commentaar of onderwijzend Nederland daar een methode/ aanpak in heeft waar je eventueel lering uit kunt trekken.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Opeens geen 220V meer aan boord.

Bericht door Marie Christina »

Ik herken absoluut niet wat je zegt.
Niet tijdens mijn lessen in elk geval.
Ze willen maar al te graag.
Ik moet ze eerder afremmen dan aanmoedigen.

Tijdens het motorstoringgeval stond ik per marifoon met de Jan & Titia Visser te praten en toen ik klaar was hadden ze de thermostaat al bijna los.
Ik kon ze net op tijd stoppen.
Eerst af laten koelen.

Momenteel zijn we, als het weer het toelaat en dat deed het de afgelopen weken, aan het bikken en schilderen.
Ze vliegen erop af.
Ik heb eerder moeite om een nieuw klusje voor ze te verzinnen omdat ze alweer klaar zijn dan om ze aan het werk te krijgen.

Je moet ze alleen op een andere manier triggeren dan wij vroegah.
Bij mij is de trigger: ga je gang. Probeer het. Als het fout gaat heb je geen fout gemaakt maar heb je een leermoment gehad.
En zo deed ik het vroeger ook aan boord met stagiaires.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie