komt altijd verkeerd uit

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

komt altijd verkeerd uit

Bericht door frank »

Ja mannen,

De winter staat weer voor de deur en het zal binnenkort wel gaan vriezen.
Dus begin ik het water van alle machinerie af te tappen en af te tappen en af te tappen.. ??
Verhip, wat is hier loos? Komt geen eind aan, het water blijft maar komen.. help!
De 2,5 duimse buitenboordafsluiter laat water door alsof je thuis aan de aanrecht staat!
Dat is verrekte vervelend, hoe krijg ik de zaak nu watervrij tot het voorjaar?
Goede raad is altijd duur dus na een nachtje slapen en alles op een rijtje maar besloten om de toevoer naar de wierbak met een stempel af te dichten.

Afbeelding

Op de foto zie je de wierbak met de afdichting en die knobbel rechts in de anode want de zeef die erin hoort te staan is van RVS.

Maar nu verder.. we hebben al met een hogedruk rioolreiniger de kraan van buiten uit schoon gekregen, 60cm onder waterlijn is de ingang.
Dat wil zeggen dat ik ergens een flink stuk gelicht moet worden, een dok of een helling.. ik weet het nog niet.
Voorlopig is de zaak dicht en kan vorst geen kwaad, tijd om na te denken tot het voorjaar.
Eerst op zoek naar een degelijke afsluiter, niet zo ń licht ding maar een goede kwaliteit, dit kun je niet hebben. Dit grapje gaat flink kosten verwacht ik.

Als het nou lekker warm was dan zou ik een afsluitballon van buitenaf in kunnen brengen en dan zou ik de kraan kunnen vervangen.
Maar voorlopig trek ik geen zwembroek aan. Ik weet het nog niet. Eerst een kraan.

En zo lijken we het rampjaar 2020 te eindigen, nog een week of wat volhouden. :cry:
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: komt altijd verkeerd uit

Bericht door Marie Christina »

Jemig...
Hoe nu verder.
In de eerste plaats: waar vínd je zo'n ding?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: komt altijd verkeerd uit

Bericht door wrotter »

hebben ze bij smaals geen bok of grote kraan die je even mag gebruiken ?
berghout-2

Re: komt altijd verkeerd uit

Bericht door berghout-2 »

Zoiets is kl*te, Frank.
Wat voor soort afsluiter zoek je, de grootte? Met flenzen? Schuif of kogel?
Ik heb nog een aantal flinke flens/schuifafsluiters staan, ongebruikt. Uit m'n hoofd 2 tot 4 duim, maar als je dat wilt kan ik ze wel even opzoeken en meten. En afstoffen :lol:
Wim.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: komt altijd verkeerd uit

Bericht door frank »

Hieronder een plaatje van wat ik zo gevonden heb.
Maten en gewichten, prijzen van pakweg 60 tot 200 euro afhankelijk van kwaliteit.
Beste zijn gesmede messing afsluiters, geen gietwerk.

Maar de schroefdraad dan?
Ook weer een probleem, ik lees bij Tameson in de specificaties iets van paralelle bsp en G type ?? etc, lees ik nergens anders.
Geen idee wat ik heb, gewoon draad gesneden met dat ding van de baggermolen indertijd.

Afbeelding
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
berghout-2

Re: komt altijd verkeerd uit

Bericht door berghout-2 »

"Geschroefd motorkap"
"Non-stijgende stem"
"Deze klep is niet ontworpen om handvat giftige gassen"

:lol: :lol: :lol: :lol: Altijd lachen, die automatische vertalingen
Maar ook diep triest dat de aanbieder niet de moeite neemt om de vertaling fatsoenlijk te (laten) controleren.

Wim.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: komt altijd verkeerd uit

Bericht door KarelE »

Is een G-draad niet een (tapse) gasdraad zie zichzelf invreet?
Ik google ook maar wat: https://www.dormerpramet.nl/kennisbank/ ... r-gasdraad
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: komt altijd verkeerd uit

Bericht door Baschinist »

Schroefdraadjes.....altijd fijn :lol:
G draad is per definitie rechte BSP(P) draad, tapse BSP(T) draad is R draad.
Beide passen wel op elkaar waarbij het binnendraad (afsluiter) vaak parallel is en de buitendraad (pijp) dan taps is.
Dat is voor pijpfitwerk wel zo'n beetje de standaard al is er op elke standaard wel weer een afwijking dus meten is weten.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: komt altijd verkeerd uit

Bericht door ErikH »

Ik raak de draad nu al kwijt.

Gr.

Erik
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: komt altijd verkeerd uit

Bericht door Klaver vier »

Het is allemaal niet zo moeilijk,bijna altijd staat de schroefdraad maat op de afsluiter zelf.
Dergelijke afsluiters zijn te verkrijgen bij cv groothandels plieger -technische unie-wasco-rensa,of bij de boot winkels maar dan betaal je de hoofdprijs.
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: komt altijd verkeerd uit

Bericht door Gerard »

frank schreef: ma dec 21, 2020 1:35 pm .. besloten om de toevoer naar de wierbak met een stempel af te dichten.
Je weet, de beste stuurlui staan aan wal. Dit lijkt me een slimme noodoplossing want blijkbaar heb je geen afsluiter op de huid aan het begin van de toevoerslang. Zou ik, zodra dat, kan regelen.
Als volgt kan het, volgens mij.
Een dunne stevige staaldraad (met iets drijvends aan het einde) van binnen naar buiten voeren. Daarna dat drijvende vervangen door een afsluitende prop en de draad naar binnen toe strak trekken en borgen. Je hebt bollen van polystyreen (hobbywinkel); wanneer je die halveert en op de platte kant van zo'n halve bol een plaatje van iets kit, kun je dat staaldraadje (nadat je een gaatje door halve bol en plaatje hebt gemaakt) daardoor heen voeren en vast zetten. Beter is natuurlijk iets hittebestendigs want dan kun je daarna gelijk een flens met buitendraad vastlassen. Afsluiter er op draaien en je hebt je handen vrij.
Mischien is het ook een idee, nu je toch aan de slag moet, om zo'n flens op een meer gewenste plaats te lassen en nadat er een afsluiter op is geplaatst een gaat daardoorheen van binnen naar buiten te boren (dat laatste hoeft niet perfect want netjes maken kan later weleens een keer als je droog staat).
Zolang je geen huidafsluiter hebt, houd je toch kans op stukvriezen van de aanvoerslang naar de wierpot.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: komt altijd verkeerd uit

Bericht door KarelE »

Variant zoals een werf deed bij de Johanna in het water:

Flens/lassok op het vlak lassen, buitendraad van teflon voorzien, gat boren, voor terugtrekken en snel de afsluiter erop draaien. Geeft hooguit een paar liter water binnen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: komt altijd verkeerd uit

Bericht door frank »

Nou weet ik het even niet meer. Ben bij de winkel waar ik een 2,5 kraan heb gevraagd en dat ding lijkt veel groter dan 2,5 inch???
Staat er wel ingegoten op maar de maat klopt niet met mijn opmeten aan boord.

Ik heb een stalen dikwandige buis met buitenschroefdraad met een diameter van ruim 60 mm en die wil ik in die kraan schroeven.
Omgerekend is dat dus 2,5 inch en bestel je die kraan. Dan verwacht je een gat voor die 2,5 inch buis.
Dan ligt die kraan daar voor je en die ziet er groter uit en bij opmeten is die voor een buis van bijna 76 mm en dat is dus 3 inch maar op de kraan staat toch 2,5 inch..

snap het niet dus morgen aan boord alles opmeten, foto s van de kraan maken en stuk slang meenemen en weer naar de winkel.

Overigens om de situatie voor Gerard even te verduidelijken, Bij het vervangen van een bestaande koelwaterinlaat een aantal jaren geleden is de ingang verplaatst naar de zij op ruim 60 cm onder de waterlijn. Vroeger zat die in de kim maar bij iedere slibbank in Frankrijk liep dat vol met bagger.
Ik heb toen een rigoreus besluit genomen en alles verplaatst en wierbak vernieuwd.
De inlaat bestaat nu uit een soort stalen dikwandige doos (inlaatkast) 30x30x15 waarin middenin de inlaatbuis is gelast met bocht en dan direct die afsluiter. Na de afsluiter stuk slang van pakweg 60 cm naar de nieuwe wierbak. Dus gewoon de slijptol er op en vierkant gat in de zij snijden en doos inlassen. Daarna nooit meer een probleem met slib of vuil gehad terwijl er ook geen zeef voor de ingang zit.
s Winters is dat eerste stuk met de afsluiter goed verpakt tegen de vorst, rest is afgetapt.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
berghout-2

Re: komt altijd verkeerd uit

Bericht door berghout-2 »

Frank,
Vroegâh, als motorschepen soms geladen en soms leeg voeren, en soms in sliksloten en soms op woeste golven, werden er dikwijls twee koelwaterinlaten ingebouwd met elk een afsluiter of met een driewegkraan.
Op ruwe golven koos de schipper voor de laagste inlaat om geen lucht te happen, in moddersloten werd het de hoge inlaat.
Ze waren toen ook niet gek hoor.

En die diameters, dat gaat over de INWENDIGE diameter. Drieduimse pijp heeft dus een doorlaat van ongeveer 75 mm, terwijl de buitendiameter een stukkie groter is.

Jij hebt het over een buis met een buitendiameter van ongeveer 76 mm, dat komt overeen met 2,5" binnendiameter.
En 60 mm buitendiameter hoort bij een standaard tweeduims pijp.
Als er sprake is van dikwandige pijp, gaat die dikwandigheid ten koste van de binnendiameter.
Slogies, hè.
Wim.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: komt altijd verkeerd uit

Bericht door Gerard »

frank schreef: wo jan 27, 2021 3:18 pm Overigens om de situatie voor Gerard even te verduidelijken,
Sorry, het was mij ontglipt, dat je in jouw eerste bericht al geschreven had dat de buiten
afsluiter, het probleem was.
Bij het vervangen van een bestaande koelwaterinlaat een aantal jaren geleden is de ingang verplaatst naar de zij op ruim 60 cm onder de waterlijn. Vroeger zat die in de kim maar bij iedere slibbank in Frankrijk liep dat vol met bagger.
Ik heb toen een rigoreus besluit genomen en alles verplaatst en wierbak vernieuwd.
Iedereen heeft dingen die hij anders zou willen, maar wanneer iets "moet" komt het pas aan de orde, zoals destijds bij jou.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie