Manual Timray MD49Di

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Is iemand er al in geslaagd een werkplaatshandboek of gebruiksaanwijzing voor een Timray MD49Di te bemachtigen?
De importeur beperkt zich tot de verkoop van de motoren en wat onderdelen. Van documentatie hebben ze geen idee.

Wat ik met name wil weten is, hoe je de brandstofpomp op het juiste inspuitmoment instelt.
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Ducomte »

Hier in de boot een TMD46Di maar ik denk dat het verschil met de TMD49 te maken heeft met emissie eisen en het verschil niet heel groot is.
In Denemarken vond ik wel een interessant document van iets wat lijkt op onze motor en zo te zien uit de zelfde Chinese fabriek.
Kijk eens hier http://www.bladtdiesel.dk/images/PDF/ty ... 0_46hk.pdf.
Als ik weer in de boot kom zal ik een foto maken van het typeplaatje op de injectie pomp dan kan ik met dat nummer verder zoeken.
Wim
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Als twee druppels water!
Maar wat ik mis is de procedure om het inspuitmoment te stellen.
Deze PDF is eigenlijk een onderdelencatalogus.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Dit is het typeplaatje op de brandstofpomp:

Afbeelding

Er zit inmiddels een nieuwe op, maar die moet nog even op tijd gesteld worden.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door KarelE »

Even informeren bij stokkink in Gouda?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Ducomte »

Afbeelding
Het is een iets nieuwer type en zo vond ik dit https://www.youtube.com/watch?v=lIGW0IWMIcI
Nu weet je ook hoe het er van binnen uitziet.
In mijn TMD TMD46di / TMD49di handleiding staat dit : Kleppen Speling 0,2 -0,25 in & uitlaat slag 0,7-0,9 timing 15° – 17°
Mijn conclusie is dat het inspuit moment 16°± 1° voor het BDP is.
Dat kan je op de gebruikelijke wijze bij stellen met de 3 moeren waar de pomp mee vast zit.
Wim
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Ja, mooi verhaal! Vietnamees, zo te zien.
Die 16° lijkt mij plausibel.
Waar ik naar op zoek ben is de instructieset om de pomp op tijd te zetten.
Aan de voorzijde kan je bijvoorbeeld het tandwiel op de pomp tussen twee tanden van de tandwieltrein naar de krukas zetten.
Dat zal wel bij DBP moeten.
Bij een roterende brandstofpomp zet je dan een meetklokje op de plunjer van de pomp. Met wat heen- en weer van het vliegwiel kan je die dan op het juiste moment krijgen.

Hoe dat bij deze lineaire pomp moet weet ik niet. Denkbaar is, dat je dat op de voorste pompplunjer doet.
Ik zal eens op de oude pomp kijken of dat kan lukken.

Het goede nieuws is nu, dat Drinkwaard (hoe kan het anders) deze procedure opvraagt bij de fabriek (kan even duren, zeiden ze er bij).
Drinkwaard levert deze motoren sinds enige tijd ook. Een beter adres dan Timray, dus.
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Ducomte »

Afbeelding
Afbeelding

Hier nog plaatjes voor het afstellen
De meest rechtse leiding loshalen en met een meelklok of een doorzichtige slang het inspuitmoment bepalen.
Als het op 16 graden valt niets meer doen anders het pomphuis verdraaien.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Zeer veel dank. Super simpel.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Ducomte schreef: wo jan 06, 2021 8:04 pm De meest rechtse leiding loshalen en met een meelklok of een doorzichtige slang het inspuitmoment bepalen.
Als het op 16 graden valt niets meer doen anders het pomphuis verdraaien.
De meest rechtse leiding? Ik vermoed de meest linkse leiding. Bij de meeste motoren is de cilinder aan de voorkant nr 1.
Hoe dan ook: ik heb uitgevonden hoe je een pompzuigertje van de brandstofpomp kan "voelen".
De leiding van de voorste pompcilinder gaat naar de voorste cilinder. Als die aan het eind van zijn compressieslag komt moet er worden ingespoten, dus op 16°. Op mijn riemschijf staat geen gradenboog of BDP aanduiding, maar daar is uit te komen.

Lastiger is, dat bij het monteren van de nieuwe pomp niet is opgelet hoe de tanden van het aandrijftandwiel stonden.
Dus: aandrijftandwiel er uit, motor in BDP eind compressieslag cilinder 1.
Ik heb al uitgevonden dat de spie van de brandstofpomp recht omhoog staat bij inspuiting op pompcilinder 1.

We gaan door.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Twei Woiven »

Zoveel maakt het niet uit hoe je tel.
Zolang je maar de cilinder in compressiefase pakt en niet de cilinder in de spoelfase.
De meeste scheepsmotoren tellen vanaf de schroefas.
De grote jongens waar ik mee werk allemaal.
Dus het is, een cilinder in spoelfase zetten, (dat is het gemakkelijkst te zien met beide kleppen vast) en dan de andere cilinder bdp zoeken en 16 graden terug tellen.
En kijken op het bijbehorende pompje of die dan inspuit.
Relatief simpel, wel even schoon en nauwkeurig werken.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Klopt. dat is niet het moeilijkste stuk. Het op tijd zetten van diesels doe ik al een jaar of vijftig.

Het probleem hier is, dat bij de demontage van de oude brandstofpomp per abuis ook het aandrijf tandwiel is losgekomen.
Ik probeer nu te achterhalen of en zo ja welke merktekens tegenover elkaar moeten staan.

Daarbij kom je een hand te kort. Het aandrijftandwiel filkkert er uit voor je de kans hebt de pomp op zijn plek te zetten.
Inmiddels daarvoor een list bedacht.
Hoe dan ook, er zal wel een handigheidje voor zijn, vandaar mijn zoektocht naar een beschrijving van dit feest.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Inmiddels staat het ding op tijd. Er is ook injectie. Maar lopen, ho maar.
Met startpilot loopt hij direct, maar valt weer stil zodra de startpilot is uitgewerkt.
Geen mechanische bijgeluiden.

Bij het spoorzoeken bleek de verbinding tussen startrelais en dynamo los te zitten. na het vastzetten liep het ding twee keer zo hard bij het starten.

Dus: compressie meten. Verstuiver nagemaakt met een aansluiting naar mijn compressiemeter.
Alle cilinders 8 à 9 bar. Dus veel en veel te weinig.

Omdat het bij alle zo is, denk ik niet aan koppakking of kleppen, maar aan versleten zuigers en cilinders.
Deze motor heeft natte bussen, dus vrij simpel weer op nieuw-niveau te krijgen.

"Lopend uit de boot gekomen" moet dus een keiharde leugen zijn geweest. Marktplaats blijft een risico.

Nu overdenken: of verpatsen met dit verhaal erbij of zelf aanpakken. Nadeel daarvan is, dat je weer kosten maakt en er onzekerheid mis of je het ding dan nog zonder verlies kan verkopen.
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door buggyrene »

Hoi Jan,

Wat is de compressie als je olie op de zuigers spuit ?

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Navigo »

HH,

Vind het vreemd dat ze alle zo mooi gelijk zijn. Ik heb zelden zo een mooi en gelijkmatig versleten beeld gezien.

Gooi er eens een lek test overheen.

Zet de zuigers eens afzonderlijk net voor top met gesloten kleppen.
Krukas mag dan eigenlijk niet verdraaien, mogelijk tegenhouden/ vastzetten met sleutel op krukas poelie.

Zet er eens 3 bar op, sluit de afsluiter. Hoelang duurt het nu in seconde dat de druk wegloopt, bijvoorbeeld van 3(of hoger als dat gaat) tot 0,5 bar.
Lekkage als hij aanzienlijk is hoor of voel je ook op inlaat, uitlaat of vuldop.

Is er eerder aan gesleuteld?
Wat was de compressietest met een beetje olie op rondom de zuigers?
Staat de timing van je nokkenas wel goed tov je krukas?
Doorgeslagen koppaking naar naastliggende cylinder. cyl 1 naar 2 en cyl 3 naar 4?

Zomaar wat ideeen.

Navigo
Plaats reactie