Manual Timray MD49Di

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door paul »

Wanneer, staat het transport richting hoogovens gepland????
En heb je al enig idee wat voor blok ze gekopieerd hebben ,de meeste zijn nagemaakt.
Dan heb je ook al je aanhaalmomenten
gr Paul
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Besloten is tot nieuwe zuigerveren en bussen honen. Dat alles voor € 200.
Daarna hopen op compressie, vervolgens starten.

Nog wel even zien waar ik een koppakking ga scoren.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Inmiddels zijn de bussen gehoond en setjes nieuwe zuigerveren geleverd. Tevens is de kop gevlakt.
De nieuwe koppakking is zo bijzonder, dat die alleen bij Timray verkrijgbaar blijkt.
Het motorrevisiebedrijf wilde bestellen en die kreeg op basis van het motornummer een klaagzang over zich heen, dat we Timray zo onrechtvaardig bejegenden. Tsja...

Vandaag, bij het vervangen van de zuigerveren blijken de zuigers van cilinders 1 en 3 beschadigingen te hebben, die je pas ziet na het uitnemen van de oude zuigerveren. Benieuwd te horen bij wat voor condities dit soort schade optreedt.

Afbeelding

Morgen maar even buurten bij het motorrevisiebedrijf. Zal wel uitdraaien op nieuwe zuigers.

Inmiddels breidt het Timray avontuur zich uit. Mijn zoon was al tot het inzicht gekomen, dat die 4 cilinder misschien wel te groot is voor zijn nieuwe boot. Het nadeel van een (te) grote motor is, dat je stationair harder vaart dan 6 km/uur en dat geeft weer gedoe met de handhavers.

Hij scoorde een nieuwe 3 cilinder van een man die na aankoop niet aan een boot was toegekomen. Na tien jaar stond de motor in de weg en kwam op Marktplaats. Na inbouw inbedrijfstellen. Alles leek perfect, maar hij startte niet. Geen olie uit de verstuiverleidinkjes.
DAB in Hilversum opperde, dat de plunjertjes in de brandstofpomp wel eens vast zouden kunnen zitten, door het parafineren van de 10 jaar oude diesel. Wij aan de slag om die plunjertjes gangbaar te krijgen. Als je niet precies weet hoe dat moet gaat het fout, de brandstofregeling gaat dan van slag. (Inmiddels weet ik hoe het wel moet). Dat krijgt een amateur niet weer op de rit.

Dan is er nog maar één manier: Nieuwe brandstofpomp. Bij de bron in China besteld voor €150 met € 100 verzendkosten, binnen een week in huis.
De transplantatie verliep vlot, Starten-lopen.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Twei Woiven »

Oude breuk.
Meestal ten gevolge van mechanische mishandeling, ofwel de zuiger met geweld de cilinder inslaan waarbij de zuigerveer nog niet goed op z'n plek zit...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Twei Woiven schreef: zo aug 01, 2021 4:33 pm Oude breuk.
Meestal ten gevolge van mechanische mishandeling, ofwel de zuiger met geweld de cilinder inslaan waarbij de zuigerveer nog niet goed op z'n plek zit...
Dat moet dan bij eerste montage zijn gebeurd. Dit ding is nog nooit uit elkaar geweest. Chinese kwaliteit, zullen we maar zeggen.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Baschinist »

Zo'n afgebroken stuk zuiger moet toch elders ook wel wat sporen van vernieling achter laten zou je zeggen :?
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Twei Woiven »

Mwah, als het op z'n plek blijft, en dat blijft het, het zit opgesloten, dan richt het verder niet te veel schade aan, buiten compressieverlies.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Vandaag weer een aardig bericht:
Het bestellen van twee nieuwe zuigers gaat niet want TIMRAY IS DICHT IVM VAKANTIE
Midden in de vakantietijd!
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Uiteindelijk is de relatie met Timray weer goed.
Een reeks onderdelen werden vlot geleverd met "project korting"

In middels loopt de motor weer zoals het hoort: Start direct en ook rookloos.
Staat inmiddels op Marktplaats.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Leuk om te weten, dat de motor is verkocht op basis van dit topic.
Komt in een motorboot ter vervanging van een oude, sleetse motor.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Twei Woiven »

Kijk, eind goed, al goed...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie