Manual Timray MD49Di

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Twei Woiven »

Jammer dat je opgelicht bent met de motor.
Het wordt dus gewoon schroot, immers, de uren en materialen krijg je er nooit meer uit.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Navigo »

HH,

Ben het met je conclusie eens.

Denk zeker dat het verkrijgen van onderdelen ook moeizaam zal zijn.

Slechte verstuivers, verstuivend tegen de cilinderwand kan zeer waarschijnlijk de boosdoener van de overmatige slijtage zijn.

Nu de verkoper nog proberen te overtuigen, mogelijk dat hier nog wat recht te trekken valt.

Navigo
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Via Aliexpress heb je moeiteloos de juiste zuigers en zuigerveren tegen de helft van Timray.nl

En verder, zie Marktplaats Advertentie m1710295318
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Baschinist »

Eerlijk gezegd toch leuk dat de nieuwsgierigheid het heeft gewonnen.

Zonder meer vervelend dat dit de conclusie is, vooral vanwege de belofte van de verkopende partij.
Enige positieve swung die ik eraan kan geven is dat het een interessant en leerzaam topic is geworden hier.
Kijk ,een voertuig of vaartuig hoeft niet slecht te zijn.
Maar als de after sales niet deugd ,en dat lees ik vaker bij goedkope Sjinese merken,dan is er iets niet goed.
Juist dan moet er,wil men marktaandeel hebben,juist je after sales op orde hebben,en zaken niet gaan afdoen als , " wegens auteursrechten" mag ik dat niet.
Dus bij een 2de hands markt , ben je dus het haasje.
Zo werkt het niet in de wereld.

Op het www kun je genoeg info downloaden van diverse merken motoren.
Is vrij beschikbaar.
Maar als je importeur van een bepaalde merk , alles achterhoud , ben je verkeerd bezig.
TimRay verkoopt ook Mitsubishi S4L2 motoren.
Info daarvan mag hij wel houden,ik kan dat elders wel downloaden.
Mogelijkheden zat toch?
Vrees dat het anno 2021 wel zo werkt in de wereld. Je krijgt een gebruikershandleiding vol met veiligheidswaarschuwingen maar een workshopmanual of fatsoenlijke tekening krijg je bijna nergens meer, of tegen een godsvermogen. Juist bij de gerenomeerde merken, die timmeren alles dicht zodat je niet om ze heen kunt voor onderhoud en zodat een Chinees er niet mee aan de haal gaat. En online hebben ze dat toch verbazingwekkend goed onder controle dat het niet illegaal te verkrijgen is.
Heb hier nog een John Deere zitmaaier staan van een jaar of 30 oud waar ik wel een workshop manual voor kan gebruiken. Kan ik voor veel geld bij de firma JD bestellen dus ik dacht....die download ik wel ergens. Nou...niet dus. Heb er nog zo'n wizkidd op gezet die alle films al heeft voordat ze in de bioscoop komen maar zonder succes.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door paul »

Bij ,de Dieseldokter, kan je voor weinig geld heel veel documentatie kopen.Als je weet wat voor imitatie blok het is kom je al een heel eind.
Ik zelf heb een 27 pk motor van TimRay, en ben er dik tevreden mee, ook over het bedrijf .
Maar waar koop je voor nog geen 3000,00 euro een complete boot diesel met kk, een sole was al tweemaal zo duur,en vaar niet voor mijn beroep dus van de uren slijt het niet.
Uit nieuwsgierigheid zou ik de motor ook strippen,alleen al om te weten wat het is. En wij willen het ook graag weten ,toch?
mijn dieseltje loopt perfect ,geen rook,en start ook prima.(schijnt een izuzu blok te zijn ) en de handleiding van de keerkoppeling is een 100% kopie van het Hurt boek,en ook de platen van Hurt passen er in .
Dat de motor zo heeft gelopen geloof ook ik niet , maar wat het is ?????????
gr Paul
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Waterman »

paul schreef: wo mei 26, 2021 9:14 pm Ik zelf heb een 27 pk motor van TimRay, en ben er dik tevreden mee, ook over het bedrijf .
Maar waar koop je voor nog geen 3000,00 euro een complete boot diesel met kk.
Ook niet bij TimRay.
Zou je zo sportief willen zijn om je rekening hier te tonen?
Adres kun je wel afdekken,om je anonimiteit te waarborgen.

Daar kost een 27pk Sjinese namaak motor info kk ook gewoon € 4658,50
Tthttps://www.timray.nl/TMD%20index%20langeslag.htm
Er staan prachtig mooie bedragen op de site van TimRay.

Maar de kijker let niet op.
Onderaan staat duidelijk ,dat de bedragen excl.btw zijn.
Dus er komt gewoon 21% van het bedrag erbij.
Er is geen particulier die de BTW terug kan krijgen van de staat.
Jij ook niet.

€ 1600 erbij ,en je hebt een fatsoenlijke Mitsubishi van Solé.
https://www.watersportaanbieding.nl/inb ... 22025.html
Is inclusief BTW.
Hoe 2 keer zo duur?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Die nieuwsgierigheid deel ik.
Het ding staat intussen op Marktplaats, Advertentie m1710295318.
Gisteren reageerde een Timray dealer met een in mijn beleving onaanvaardbaar bod.

Wat ik zou kunnen doen: Kop met aanhangsels er af: Dan kan je de cilinders zien.
Als daar niets ergs te zien is, blok op zijn kop zetten en krukas en big ends er af.
Kijken naar de staat van die lagers.
Zuigers er uit, kijken of dat tot een conclusie leidt.

Als er verder helemaal niets mis is: Prijsje vragen voor opfrissen van het blok en vier nieuwe zuigers en zuigerveren.
Daar komt dan nog een koppakking bij.
Stel dat het ding dan weer op orde is, wat zou je er dan voor kunnen vangen?
Wie het weet mag het zeggen, maar meer dan € 1.500 voor een motor met deze voorgeschiedenis zal er wel niet inzitten.

Ten opzichte van het aanschafbedrag ben je dan niets opgeschoten, wel veel werk gedaan.
Het verstand zegt dus dumpen.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Toch maar even kop getrokken.
Die motor heeft geen bruin leven gehad.
Het eerste dat opviel, is dat de koelwater tempertuursensor geen signaal kon geven. Eén stekkertje ontbreekt.
Afbeelding
Dus misschien een ordinaire vastloper?

Het tweede is, dat zuiger 1 (distributiezijde) schade heeft. Wellicht heeft er een moertje liggen dansen.
Afbeelding

En de constatering dat het een natte bussen motor is.
Afbeelding
Aan die hoonsporen te zien denk je niet meteen aan ravage.

Je kan het ding dus weer op niveau brengen door er een set bussen + zuigers in te zetten. Geen helse klus.
Benieuwd of die te vinden zijn bij Aliexpress. Zo te zien ca $ 300 voor een complete set.
Laatst gewijzigd door JanSr op do mei 27, 2021 11:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

En ook hier weer het bekende Timray raadsel: Koelwaterkanalen, die wel in het blok en de koppakking zitten, maar niet in de kop.

Afbeelding

Afbeelding
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door FKZ »

Waterman schreef: wo mei 26, 2021 10:01 pm
paul schreef: wo mei 26, 2021 9:14 pm Ik zelf heb een 27 pk motor van TimRay, en ben er dik tevreden mee, ook over het bedrijf .
Maar waar koop je voor nog geen 3000,00 euro een complete boot diesel met kk.
Ook niet bij TimRay.
Zou je zo sportief willen zijn om je rekening hier te tonen?
Adres kun je wel afdekken,om je anonimiteit te waarborgen.

Daar kost een 27pk Sjinese namaak motor info kk ook gewoon € 4658,50
Tthttps://www.timray.nl/TMD%20index%20langeslag.htm
Er staan prachtig mooie bedragen op de site van TimRay.

Maar de kijker let niet op.
Onderaan staat duidelijk ,dat de bedragen excl.btw zijn.
Dus er komt gewoon 21% van het bedrag erbij.
Er is geen particulier die de BTW terug kan krijgen van de staat.
Jij ook niet.

€ 1600 erbij ,en je hebt een fatsoenlijke Mitsubishi van Solé.
https://www.watersportaanbieding.nl/inb ... 22025.html
Is inclusief BTW.
Hoe 2 keer zo duur?
en het kan zelfs nog lager https://www.amsterdamseboot.nl/Scheepsm ... psmotoren/ nog geen 6 mile en dan wel met een bekende KK en niet ook een chinees.

De op het zelfde blok gebaseerde timray motortje is gewoon duurder
TMC27dii 5275euro +305 voor een fatsoenlijk dashboard. x1.21= 6752 euries

@ jansr als jij er een goed gevoel bij hebt en het karretje loopt mooi dan voor 2500 euro verkopen. Daar gaan niet nagekeken mercedes en xdp blokken van 50 jaar oud ook nog voor weg op MP gebruikte vetus motoren met 1500 uur 4 mile gekkenhuis als je het mij vraagt maar doe er je voordeel mee.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Waterman »

JanSr schreef: do mei 27, 2021 11:36 am En ook hier weer het bekende Timray raadsel: Koelwaterkanalen, die wel in het blok en de koppakking zitten, maar niet in de kop.
Ik zou er niet raar van opkijken ,als het dezelfde motor is.
Want waarom zijn alle herkenningen( foto's ) dan zo sneaky verdwenen?
Om iets te verdoezelen?
Zie dit draadje op een ander forum.
http://watersportforum.eu/viewtopic.php ... y&start=30
1 en 1 is toch 2?


Wel een wonder dat die het nog zolang heeft volgehouden.
10 jaar is al heel wat voor rommel uit Sjina.
Electronics ,daar zijn ze goed in.
Kleine mensjes ,kleine ledematen ,dus het fijne werk ,dat ligt hun wel.

Maar motoren ,en banden?
Daar gaat het niet goed dus.

O ja ,en lekker eten ,dat kun je ook bij hun.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door KarelE »

En als het hetzelfde blok is heb je ook verhaal bij de verkoper.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Dat was een ander type motor. Dus niks verhaal.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Waterman »

Indien het niet dezelfde motor is, bied uitboren van deze koelkanalen ook geen soelaas denk ik.
Want het leverde bij die andere ook niks op.
Daar komt bij dat het een motor is van bijna 10 jaar oud.
Een motor die slecht gekoeld wordt, houd dat geen 10 jaar vol.

En schijnbaar komt het water ,of beter gezegd ,circuleert het koelwater wel, want anders hadden de kanalen allemaal wel droog gestaan.

Het is ook vreemd dat de stekker van de draad naar de zender eraf,want dat is niet eens nodig.
Het dient immers geen doel,de andere draad zit er nog gewoon aan.

Je kunt hier wel 300 euro aan onderdelen via Ali Baba aan verstoken,maar stel dat als het koelingsprobleem wel de oorzaak is,dan is dat ook weggegooid geld.

Wat heeft de vorige eigenaar ermee uitgespookt?
Te lang doorgevaren zonder koeling?
Het gaf toch geen melding van een te hoge temperatuur,want kabel ligt van de zender af.
Hoe kom je anders aan een vastloper?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Waterman schreef: do mei 27, 2021 5:20 pm Het is ook vreemd dat de stekker van de draad naar de zender eraf,want dat is niet eens nodig.
Het dient immers geen doel, de andere draad zit er nog gewoon aan.
Er zijn sensors met twee draden, die moeten beide aangesloten zijn om signaal te krijgen.

Voor de rest: Raadsels, raadsels.
Of het ding is vastgelopen is ook onbekend.
Plaats reactie