Manual Timray MD49Di

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Baschinist »

8-9 bar compressie op alle cilinders kan toch bijna niet?

Al was het het dubbele dan zit je al dik in een versleten blok wat amper te starten is.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door paul »

Lees het hele verhaal voor het eerst.
Heb toch ook het idee dat er iets aan de nokkenas afstelling mankeeert .
gr Paul
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Uiteraard zat mijn verdenking daar ook, in eerste instantie.

Maar: De tandwieltrein waarmee de nokkenas en de waterpomp worden aangedreven achter een deksel, waar de verf nog op de bouten zit.
et tandwiel voor de brandstofpomp heeft een ander deksel. Daar achter ontdekte ik de markeringen om de pomp op tijd te zetten en dat lijkt te kloppen.

Als ik met een stukje rond door een versuivergat het BDP opzoek van de voorste cilinder, en ik test met mijn vinger in dat gat of ik in eind compressieslag zit dan klopt dat precies. Ook met de stand van de tuimelaars.
De brandstofpomp geeft ook olie ook de corresponderende pompzuiger.
Ik begon mijn vrijwel nieuwe compressiemeter al te wantrouwen. Maar als ik er perslucht op zet wijst hij keurig 8 bar aan.

Een vriend van mij is een zeer ervaren HWTK. Kwam tot dezelfde conclusie: te weinig compressie op alle vier cilinders. Hoe dat komt is uiteraard een raadsel. Mijn jongste zoon kocht het ding voor een boot die er niet kwam. Het werd een aluminium sloep met zelflozende kuip, waarin een driecilinder al aan de forse kant is. En die kocht hij nieuw in krat, van iemand die er geen boot meer voor heeft.

Die viercilinder is dus over.
Laatst gewijzigd door JanSr op zo jun 13, 2021 5:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Mijn eerste reactie bij die lage druk was: olie op de zuigers. Maakte nauwelijks verschil.
Een vriend van mij is een zeer ervaren HWTK, ook die zag geen andere optie dan openschroeven en meten.
Verder spoorzoeken kost in elk geval tijd. Revisie kost in elk geval geld. Ondersteuning van Timray.nl is 0, zero.
Voor een te duur betaalde motor waar geen boot bij is geen aantrekkelijke route.

Op het dashboard is niet te zien hoeveel draaiuren het ding heeft, want daar zit een storing in. Dat kan liggen aan het ontbreken van een dynamo.
De interne koelpomp heeft een "voelbaar" lager, dat wijst op vele draaiuren.

Kortom: Welke liefhebber heeft er nog iets voor over? Terug naar de Hoogovens kan altijd nog.

Mijn zoon is nog in overleg met de verkoper, maar ik verwacht daar weinig van.

Ook ik vind het jammer, want op het oog is het een prima ding, zeer goed gemariniseerd, zoals een tandwielgedrven impellerpomp, ik vind dat luxe.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Navigo »

HH,

Ik zou zeggen; gooi die lek test er toch nog even overheen. Dan ben je rond en kun je een goede diagnose stellen zonder demontage.

Ik weet het kost je nog een uurtje, maar;

Je sluit of vind in ieder geval uit of er lekkage is langs;

Kleppen, voel je langs inlaat of uitlaat. Als je het hier voelt is het enige wat je niet kunt uitsluiten of je koppakking eruit ligt of daadwerkelijk een lekke klep.
Neem je de spruitstukken los , dan kun je direct op de poorten voelen. Dan kun je de kleppen ook afzonderlijk uitsluiten, maar ook of de koppakking doorslaat.

Zuigers, voel je langs olie vuldop.

Navigo
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Ga ik misschien nog wel doen.
Overigens: geen water in de olie, maar: de olie is niet zwart. Kan dus vervangen zijn.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Baschinist »

Je bent grofweg een bar of 15 compressiedruk kwijt. Ik blijf dat een onwaarschijnlijke hoeveelheid vinden voor alle 4 de cilinders maar goed.
Maar mocht dat via versleten zuigers ontsnappen dan kun je ook de carterontluchting dicht knijpen. Als je dan rondgaat op de startmotor moet de peilstok door de werkplaats heen schieten zo ongeveer.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Ik moet zeggen, dat door je aanhoudendheid mijn nieuwsgierigheid toch weer toeneemt.
In strijd met de ratio dat dat ding uit mijn werkplaats moet.
Mocht je in de buurt wonen, dan ben le welkom.
Soest
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Baschinist »

Soest-Falklands = 13.000 km heb ik net even ge-googled....dat red ik niet op een vrije avond :lol:

Maar vind dit altijd wel interessante materie...
Rule of thumps...dus pin me niet vast op een barretje meer of minder maar een diesel nieuw heeft een compressiedruk van 24 bar en zodra het onder de 20 bar komt is je blok versleten. Dan wordt starten al lastig en heb je overmatig carterdruk e.d.
Een compressie van 8-9 bar is zo onwaarschijnlijk laag op alle 4 de cilinders, dat wil er gewoon slecht in bij mij dat dat door slijtage komt.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Waterman »

JanSr schreef: ma jan 04, 2021 9:27 am Als twee druppels water!
Deze PDF is eigenlijk een onderdelencatalogus.
Maar niet dezelfde druppel.
Ik meen dat ik ergens gelezen heb,dat jou motor natte cilinder bussen heeft.
Die kan ik bij deze op de onderdelenlijst nergens terug vinden.

Ik vond hier ook nog een site over compressie meten.
Daar noemen ze toch andere waarden Bas.
https://thomasmoreatlab.wordpress.com/c ... ingsmotor/
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

@ Waterman: Niet goed gekeken, wat je op pagg 1 ziet zijn geen cilinderbussen, maar zuigers. http://www.bladtdiesel.dk/images/PDF/ty ... 0_46hk.pdf
Dat betekent in elk geval, dat het hele ding naar een hoonmachine moet. En daarmee ben je op slopershoogte.

Mijn ervaringen met compressiemetingen eindigden meestal tegen de 30 bar. Tweemaal VW D24 en eenmaal Mercedes OM312 en eenmaal VW Polo 1W, om bij mijn eigen schepen te blijven.

Daarom snap ik hier ook niets van.
Morgen nog éénmaal: Tuimelaars er af, dan staan alle kleppen in elk geval dicht. Klepspeling overal ca 0,2 mm, al gecheckt.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

@ Baschinist: Als ik er iets van begreep draaide het ding waarschijnlijk al.

Mijn dilemma: Het ding staat me in de weg. Er hoort geen boot bij.
Alles wat je er aan doet kost tijd en al snel ook geld. Bijvoorbeeld kop er af: pakkingset.
Of ik dat voor mijn nieuwsgierigheid over heb, weet ik nog niet.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Baschinist »

Die waardes zijn ook nogal globaal....
Timray is niet echt scheutig met gegevens als ik zo snel even op internet keek maar kon alleen een compressieverhouding van 1:18 ontdekken voor deze motor.
Ook een "vuistregel" maar de compressie verhouding vermenigvuldigen met 20 geeft de compressiedruk in PSI, omgerekend in bar kom je dan dan op net geen 25 bar. Of deze vuistregel voor dit blok opgaat weet ik ook niet precies maar de drukken gaan enkel maar omhoog bij moderner spul.
Doet an sich ook niet heel veel ter zake, punt is dat die drukken, en dus temperaturen, een stuk hoger moeten zijn dan de nu gemeten 8-9 bar.
Dat zijn drukken voor een benzinemotor, daar krijg je een diesel nooit op gestart.
Dus of de test klopt niet, of er lekt ergens wat via kleppen of de zuigerveren liggen ergens onder in het carter maar dat lijkt me zo onwaarschijnlijk voor alle cilinders. Maar goed....alles kan en ik ben wel nieuwsgierig.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Waterman »

JanSr schreef: di mei 25, 2021 8:07 pm @ Waterman: Niet goed gekeken, wat je op pagg 1 ziet zijn geen cilinderbussen, maar zuigers.
Dan heb jij mij verkeerd begrepen ,want ik vind bij die bladt in de onderdelenlijst ook geen natte bussen terug.

Jij spreekt in een eerdere posting over jou motor die " natte bussen" heeft .
Vandaar mijn opmerking ,dat de druppels verschillend zijn.
JanSr schreef: ma mei 24, 2021 11:57 am Omdat het bij alle zo is, denk ik niet aan koppakking of kleppen, maar aan versleten zuigers en cilinders.
Deze motor heeft natte bussen, dus vrij simpel weer op nieuw-niveau te krijgen.

Maar goed ,alles bij elkaar ,vind ik het niet normaal dat een motor die nog geen 10 jaar oud is ,al dergelijke grote problemen heeft.
Des te meer omdat je via TimRay ook niets wijzer bent geworden.
De indruk die ik van TimRay nu heb,is niet beter als van Stella.
Met die fietsen hoef je ook niet bij een gewone fietsenmaker aan te komen.
Ze willen ze niet eens repareren.
Zo komt TimRay ook bij mij over nu.

Mijn torretje van 40 jaar oud ,is nog stukken beter dan een Sjinees van nog geen 10 jaar oud.
Helaas jammer voor mijn onderhoudsmonteur die ook subdealer is voor TimRay,maar het wordt bij hermotorisatie geen TimRay.

Ik heb ervaren dat als de importeur slecht is ,je produkt bij reparatie ook slecht uitpakt,want de dealer mag niks van de importeur.
Ik heb dat gehad met een Renault Truck. Heb het ding na 13 maanden terug gedaan met een extra verlies van 12 mille boven zijn jaarlijkse afschrijving.
De dealer deed trouwens ook niks. ( Is al failliet ook trouwens)

Kijk ,een voertuig of vaartuig hoeft niet slecht te zijn.
Maar als de after sales niet deugd ,en dat lees ik vaker bij goedkope Sjinese merken,dan is er iets niet goed.
Juist dan moet er,wil men marktaandeel hebben,juist je after sales op orde hebben,en zaken niet gaan afdoen als , " wegens auteursrechten" mag ik dat niet.
Dus bij een 2de hands markt , ben je dus het haasje.
Zo werkt het niet in de wereld.

Op het www kun je genoeg info downloaden van diverse merken motoren.
Is vrij beschikbaar.
Maar als je importeur van een bepaalde merk , alles achterhoud , ben je verkeerd bezig.
TimRay verkoopt ook Mitsubishi S4L2 motoren.
Info daarvan mag hij wel houden,ik kan dat elders wel downloaden.
Mogelijkheden zat toch?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

De nieuwsgierigheid heeft het gewonnen.
Ik was niet echt tevreden over de "nep-injector" om de cilinderdrukken te meten. Nieuwe gemaakt, simpeler en beter. 100% dicht.
Kleppendeksel er af, tuimelaar-as er af. Dan staan alle kleppen dus permanent dicht.
Olie in alle cilinders, en testen maar.

Nu zijn de waarden 12; 13; 9; 9 bar. Dus nog steeds veel te laag.
Vervolgens een verloopstuk van de nep-verstuiver naar mijn persluchtslang gemaakt.
Achtereenvolgens druk ook elke cilinder gezet:
Bij elke cilinder klinkt gesis.
Uitlaat en inlaat zijn voorbeeldig stil. Als ik een tik geef op de corresponderende in- en uitlaat klep zijn die plofjes zeer goed hoorbaar in de in- of de uitlaat.
Het gesis klinkt door de stoterstangengaten. Ik heb te weinig vingers om ze dicht te houden. Ik voel wel een lichte "tocht" bij de gaten, die corresponderen met de cilinder die op druk staat.

Als ik de krukas een kwartslag draai tegen de druk in, varieert het gesis en is soms zelfs even helemaal weg.
Ik krijg de indruk, dat ergens halverwege de slag iets minder lekkage is.

Wat ik er van maak:
Ernstige zuiger/zuigerveerslijtage. Misschien ook vastgekoekte zuigerveren.
Merkwaardig was ook, dat twee van de vier verstuivers een bedroevend testbeeld geven. Dit type verstuivers geven vier straaltjes. Bij de twee slechte is dat resp. 1 of 2 straaltjes. Bij de overige twee zijn de straaltjes ongelijk. (Ik heb dus al nieuwe verstuivers geplaatst).

Misschien hebben ze het ding op pure slaolie laten lopen, of zo. Wie zal het zeggen.

Mijn voorlopige conclusie is: Blok volledig strippen, cilinders honen en nieuwe zuigers met zuigerveren plaatsen.
Als je dat laat doen, zit je zomaar aan een paar duizend €. Als je het zelf doet kost het veel uren.

Ik ga dat niet meer doen. Dus verpatsen met dit verhaal.
Plaats reactie