Manual Timray MD49Di

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Baschinist »

Wel een wonder dat die het nog zolang heeft volgehouden.
10 jaar is al heel wat voor rommel uit Sjina.
Electronics ,daar zijn ze goed in.
Kleine mensjes ,kleine ledematen ,dus het fijne werk ,dat ligt hun wel.

Maar motoren ,en banden?
Daar gaat het niet goed dus.
Das onzin, anno 2021 is China prima in staat om de kwaliteit te leveren die wij vragen. Elk gerenommeerd motoren of automerk heeft tegenwoordig zo ongeveer fabrieken in China of India, en als het de motoren zelf niet zijn dan zijn het wel de componenten.
Maar als er hier vraag is naar budget motoren dan leveren ze die gewoon. En "if you pay peanuts, you'll get monkeys", dat is hier zo, en dat is in China echt niet anders en dan laten we hier en daar wat steken vallen op sommige vlakken. Dat kan niet anders als het goedkoper moet.
Wie zegt jouw dat een motorblok van een gerenommeerd merk niet uit China o.i.d. komt?

Het is jammer dat dat andere draadje een langzame dood gestorven is zonder uiteindelijke conclusie, daar was ik wel nieuwsgierig naar.
Het wil er bij slecht in dat een motor 10 jaar kan functioneren met afgeblokte koelkanalen.

Wat wijsheid is met dit blok? Ik durf het niet te zeggen. Ik zie op MP ook wel eens bedragen voorbij komen idd wat in mijn optiek volslagen waanzin is, die zullen hun merknaam/reputatie mee hebben denk ik maar het slaat nergens op m.i.
Persoonlijk geef ik geen stuiver extra uit voor een "gereviseerd" blok, die term is mij te rekbaar en daar ben ik ook al eerder nat mee gegaan. Dan moet ik toch echt een overzicht en testrapport erbij hebben voordat ik daar nog een keer in trap.
Maar verder...net wat de gek er voor geeft. Je moet maar net een andere motor nodig hebben een week voor je vakantie, wat dat betreft heb je de tijd wel mee denk ik.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

For Your Information:
In Denemarken zit Bladt-Diesel, die precies dezelfde motoren levert als Timray, maar onder eigen naam.

Ok daar het ik de vraag gesteld om een service manual. Na drie e-mails nul (0) reactie.
Ik ken nogal wat Denen bijna altijd heel aardige mensen, dat is dus zeer ongebruikelijk.

Zou het kunnen, dat Timray en Bladt-Diesel met dezelfde sop overgoten zijn?
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

@ Baschinist: Via Marktplaats wel vaker tweedehands motoren gekocht. Nooit problemen mee gehad.
Hier is echt sprake van kwade wil.

Met dit blok kan de handige Harry echt nog een revisie motor maken, waar je jaren plezier van kan hebben.

Die koelkanalen? Lijkt mij een broodje aap verhaal. Aan de kop van dit ding is niets mis.
Na revisie uiteraard de temperatuur in de gaten houden.

For Your Information:
In Denemarken zit Bladt-Diesel, die precies dezelfde motoren levert als Timray, maar onder eigen naam.

Ok daar het ik de vraag gesteld om een service manual. Na drie e-mails nul (0) reactie.
Ik ken nogal wat Denen bijna altijd heel aardige mensen, dat is dus zeer ongebruikelijk.

Zou het kunnen, dat Timray en Bladt-Diesel met dezelfde sop overgoten zijn?
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Baschinist »

@ Baschinist: Via Marktplaats wel vaker tweedehands motoren gekocht. Nooit problemen mee gehad.
Hier is echt sprake van kwade wil.

Met dit blok kan de handige Harry echt nog een revisie motor maken, waar je jaren plezier van kan hebben.
Ja ik ook hoor maar even los van deze "oplichter" heb ik heel wat kilometertjes gereden voor een gereviseerd blok waarbij na de eerste test je pet van je hoofd geblazen wordt van de carterdruk. Stond wel strak in de lak, dat wel. En inmiddels weet ik beter en weet je ongeveer waar je naar moet kijken maar het heeft wel wat leergeld gekost. Maar een particulier die op MP iets als gereviseerd aanbied...ik ga er niet meer op af, dan liever een 2e hands blok waar ik zelf de sleutel op moet zetten. En als je het als zodanig aanbied...niks aan het handje toch...
Die koelkanalen? Lijkt mij een broodje aap verhaal. Aan de kop van dit ding is niets mis.
Mijn idee idd, hoewel het er wel vreemd uitziet. Daarom des te jammerder ( das krimpens, geen ABN) dat er in dat andere topic nooit echt een uitslag boven water is gekomen.
Ok daar het ik de vraag gesteld om een service manual. Na drie e-mails nul (0) reactie.
Ik ken nogal wat Denen bijna altijd heel aardige mensen, dat is dus zeer ongebruikelijk.

Zou het kunnen, dat Timray en Bladt-Diesel met dezelfde sop overgoten zijn?
Wss wel ja. Nogmaals, vandaag de dag krijg je bijna nergens meer een fatsoenlijke manual bij/voor. Het hele RTFM principe gaat aardig om zeep zo. Wat dat betreft kun je echt beter in de ouwe rommel blijven hangen.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Misschien hebben ze gewoon geen service manual......
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Baschinist »

Contact your local dealership for support :P
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Waterman »

JanSr schreef: do mei 27, 2021 7:05 pm In Denemarken zit Bladt-Diesel, die precies dezelfde motoren levert als Timray, maar onder eigen naam.
Ik vraag me af dat wel zo is wat je daar schrijft.
Enigste overeenkomst die ze hebben is de boring x slag.
Verder voor de rest niks.
Motorinhoud verschilt ,compressie verschilt ,en zo kan ik wel doorgaan.
Beide 46 pk ,beide verschillend:
https://www.timray.nl/TMD%20index%20langeslag.htm
en
http://www.bladtdiesel.dk/index.php/de/motoren/46-ps

Update:
Ik denk echter dat de gegevens van Bladt niet kloppen na herberekening:
Cilinderinhoud is namelijk1/4 pi x d2 x slag x 4
Dat is dus 0,785 x 85 x 85 x 95 x 4 = 2155.
Bij Bladt klopt dat niet.
Bij een slag van 89mm komt het wel aardig overeen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Ducomte »

JanSr scheef: "Het eerste dat opviel, is dat de koelwater tempertuursensor geen signaal kon geven. Eén stekkertje ontbreekt."
Het groene draadje is los! Dat gaat naar de watertemperatuur meter op het dashboard, geen temperatuur aanwijzing! Het blauwe draadje gaat via een diode naar het ALARM circuit en zou dus een akoestisch en roodlicht alarm moeten geven. :( Mogelijk is dit gesaboteerd.
Een klein stukje uit de bij mijn motor geleverde gebruikers handleiding gekopieerd. Afbeelding
Wim
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door paul »

ik zal best nog ergens een rekening hebben liggen,het was iets van 2950,00 euro .
dat je die prijs nu niet meer vind op de site kan heel goed kloppen .
mijn motor zat in de eerste container die aankwam, en dat was in 2007,en in 2008 ben ik er mee gaan varen /
dus dat is alweer een paar dagen geleden .
gr Paul
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Waterman »

paul schreef: do mei 27, 2021 9:53 pm ik zal best nog ergens een rekening hebben liggen,het was iets van 2950,00 euro .
Aangezien TimRay exclusief prijzen vermeld ,zou dat dus betekenen dat deze destijds € 2479 ex btw koste.
BTW was toen 19%.
Dan heeft TimRay zich in 14 jaar aardig rijk gerekend,want voor het verschil wat deze nu met een regulier merk kost ,koop ik niet zo'n Sjinees.
Het gat is gewoonweg te klein..
1600 euro mag dan voor velen een hoop geld zijn,maar als je daar narigheid mee kan voorkomen,dan is dat het geld dubbel en dwars waard.
Ik moet er overal mee naar te kunnen,en niet afhankelijk zijn van één partner.
Dat kan bij TimRay schijnbaar niet ,want die verlenen (,getuige dit draadje),geen bijstand.
Die houd alles liever onder zijn eigen pet vanwege "auteursrechten". :o :o
Ik vind dat een ziekelijke gedachte.

Ik heb in de 25 jaar dat ik zelfstandig was , één ding voorop gehouden.
En dat was, dat de klant voorop stond.
Dat was mijn broodwinning namelijk.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door paul »

ik ben toch is even gaan zoeken naar Chinese diesels.
Ik zelf heb dus een isuzu ,dan is er de Deuts,MAN,Steyr ,Cummins , niet de merken wiens naam je zomaar mag gebruiken. Ook de franse Bauduin ?
Wat betreft de boeken ,in de kist van mijn motor werd meegeleverd ,beetje gereedschap ,reserve v snaren,set filters , en een boek voor de keerkoppeling, en een boek voor de motor.
Ik heb dat vandaag nog is bekeken,alles wat ik zou willen weten staat er in .Ook alle aanhaal momenten,en alle maximale toelaatbare spelingen .
Of timray zich rijk heeft gewerkt denk ik niet ,ik kom er nog steeds om filters te halen,en kreeg vier weken terug niet de indruk dat hij gevuld is.
Verschil in kwaliteit?? ja natuurlijk,een Lada is ook geen auto van 200.000 euro.
Maar als je maar 150 uur per jaar vaart, met gemiddeld 50 % van het vermogen,is het prima spul.
Ik zou er direct weer een nemen.

En ja, ik zou het mooie3r vinden als er op het motortje Kromhout zou staan, of Industie , of Brons , maar die ijd is voorbij .
En voor de mensen met genoeg geld, koop een Russell Newberry, ontwerp van !929, en kan op bestelling geleverd worden,
voldoet aan de eisen van nu, wel ff geld mee nemen. iets van 15000 /20000 kilo.sorry 30000 /40000 engelse ponden
gr Paul
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door paul »

Nog een vraagje over het compressie meten,even voor mezelf . Hoeveel toeren draaide de motor bij het testen ???
gr Paul
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Waterman »

paul schreef: zo mei 30, 2021 8:45 pm Verschil in kwaliteit?? ja natuurlijk,een Lada is ook geen auto van 200.000 euro.
Maar als je maar 150 uur per jaar vaart, met gemiddeld 50 % van het vermogen,is het prima spul.
Ik zou er direct weer een nemen.
Beetje rare vergelijking vind jezelf ook van niet?
Een andere auto kost toch ook geen 2 ton?
Er zijn toch genoeg wagens beneden de 25000 euro?
En ik wil een Lada echt niet vergelijken met het aftandse techniek van een Changdung(TimRay) motortje.
Natte cilinder bussen is iets van de jaren 70 tot 80 vorige eeuw.

Wat zou die ouwe meuk daar kosten? 1000 euro per gemariniseerd unit ,per TEU vol incl. shipping?
Ga er eens vanuit dat iedere motor incl. krat 300 kg weegt.
Dan kunnen er 66 van die dingetjes in een TEU.
Daar mag namelijk 20 ton in.
Inkoop 66 de 1000 euro ex tax incl.shipping = 66000 euro?
Verkoop hier 4100 euro ex tax keer 66 is 270600 euro ex tax ( in bobtail uitvoering)
Verschil een Lada van 2 ton. :mrgreen:
( prijsvergelijking is op basis van electronica dat hier 30 euro kost ,en daar kost dat 5 euro. )

Mijn ervaringen zijn wat electronica en pc componenten uit China rechtstreeks , zeer goed ,uitstekend zelfs.
Bestel altijd via eBay ,en betaal met PayPal. Nooit geen moeilijkheden gehad.
Altijd beneden de 23 euro per bestelling blijven ,heb je ook geen gezeur met invoerrechten.

Een beetje lullig natuurlijk als er nu een TEU vol op de Ever Given staat.
Voordeel is weer ,de Egyptenaren passen er goed op. :lol: :lol:

En waarom zou ik dan erom moeten denken dat ik maar 50% van zijn vermogen kan benutten ,omdat het anders eventueel verkeerd zou kunnen gaan?
Dan kan ik toch beter 1000 euro meer besteden aan iets ,dat A moderner is ,en B deze sores niet heeft?
Een TimRay TMD46di kost als bobtail € 4100 euro excl btw. , en een Mitsubishi S4L2 van Drinkwaard kost € 5120 euro excl btw ,ook als bobtail.
Verschil 1020 euro ,en ik kan hem voor de volle 100 % benutten.
En A , als ik onderweg problemen zou krijgen met de Mits ,dan kan ik overal terecht ,en B , met de Sjinees kan het maar zo zijn dat je vakantie verknald is ,omdat het desbetreffende onderdeel bij Changdung in de voorraadkast ligt.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Richard van den Berg »

Waterman schreef: zo mei 30, 2021 10:05 pmEen beetje lullig natuurlijk als er nu een TEU vol op de Ever Given staat.
Beter als in de brand: https://bbc-edition.com/container-ship- ... n-beaches/
Groeten,

Richard

mijn boot
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Twei Woiven »

Paul, je moet wat geluk hebben.
Wij varen met een Thornycroft, 6 cilinders 6 liter slagvolume.
Loopt mooi, maar is ook oude meuk in principe....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie