Manual Timray MD49Di

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door paul »

Hoeveel plezier vaartuigen gebruiken al hun vermogen? alleen snelle motorboten op de daarvoor bestemde plaatsen.
Als ik 3000 toeren draai met mijn motor ga ik op de meeste plaatsen sneller dan toegestaan.
En de mensen die een 100 pk motor in hun boot hebben die maar 5 liter per uur gebruikt, daar ken ik er zoveel van .
Maar beste waterman , wij komen hier niet uit. ik wens u nog heel veel vaarplezier, en net als ik de laatste 14 jaar geen diesel problemen.
Nog een heel mooi en veilig vaar seizoen,voor alle lezers.
gr Paul
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Waterman »

paul schreef: zo mei 30, 2021 10:21 pm Hoeveel plezier vaartuigen gebruiken al hun vermogen?
Nee nee het gaat mij niet om het vermogen. Jij haalde dat aan,en geef daar antwoord op.
Wat ik probeer duidelijk te maken ,is dat je voor oude techniek in een mooi gespoten jasje een bak geld betaald ,dat het niet waard is ,en dat je voor 1000 euro meer ,fatsoenlijke moderne techniek krijgt.
Het verschil is gewoonweg te klein.
Wie 6000 euro te besteden heeft ,heeft die 1000 euro meer ook wat het bij een ander kost voor een kwalitatief betere motor.
Dan gaat het niet over ,omdat het 1000 euro meer kost.
Althans bij mij niet.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

paul schreef: zo mei 30, 2021 8:48 pm Nog een vraagje over het compressie meten,even voor mezelf . Hoeveel toeren draaide de motor bij het testen ???
gr Paul
Doodnormaal: de startmotor is prima. Ik heb het start toerental niet gemeten.
Intussen heeft de nieuwgierigheid het weer gewonnen. Kop er af, carterpan er af, van één zuiger de big-end kap er afgehaald. Lagerschalen als nieuw.
De cilinderbus ziet er ook als nieuw uit, de hoonsporen zijn van onder tot boven zichtbaar, kortom, bepaald niet sleets. Ik ga die bus nog wel even meten.

Vervelender is, dat ik de zuiger er niet uitkrijg, iets haakt ergens achter. Zo'n ding moet er toch naar boven uitdunnen, zou je zeggen.
Ik hoop niet dat ik het blok op z'n kop moet zetten om de hele krukas er uit te halen, dat is nogal een klus.

Omdat de bus er uit is, kan ik wel de zuigerveren zien. Ik hoopte dat ze vastgekoekt zouden zitten, helaas zitten ze mooi los.

Kortom, nog geen stap verder. De Hoogovens komen dichterbij...
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Krukas wat gedraaid, zuiger er uit.
Enkele plaatjes:

Afbeelding

Zwarte plek onder de bovenste zuigerveer.
Afbeelding

Zuigerveren close up:
Afbeelding

Geen vreetsporen:
Afbeelding

Benieuwd naar het commentaar.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Je kan je afvragen of het misschien lekte tussen de bus en het blok.

De koppakking ligt wel netjes op de rand van de bus:

Afbeelding

Op de bus is geen spoor van het verbrandingsproces te zien.
De rand van de bus ziet er keurig uit:

Afbeelding

Zo ook de rand in het blok:

Afbeelding
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door paul »

interessant ,zo op het eerste gezicht niets mis mee.
De timing was wel goed,dacht ik gelezen te hebben ?
gr Paul
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Het enige wat mis is met die motor is de compressie. Ca 10 bar ipv 25-30 op alle 4 cilinders.
Als je druk zet op een cilinder hoor je het suizen naar het carter.
Daarom verwachtte ik dramatisch versleten zuigerveren, of vastgekoekte zuigerveren.
Straks ga ik met cilinderbus en zuiger naar een motorenrevisiebedrijf hier in de buurt om eens te horen wat zij daar van vinden.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Commentaar van het revisiebedrijf:
"Ziet er best redelijk uit. Wel wat groeven in de cilinder en nieuwe zuigerveren zal zeker helpen."

Voor € 50 per cilinder een set zuigerveren en bussen honen.
Dan nog een nieuwe koppakking, zal wel ca € 100 zijn.
Dus nog eens € 500 en de nodige uren in het ding stoppen om een draaiende motor te krijgen.

Het alternatief is terug naar de Hoogovens, dat levert enkele tientjes op.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Navigo »

HH,

Even laten liggen en weer opgepakt, dat is goed bezig zijn.

Wat is de gemeten diameter van de cilinder bus, vergelijk die eens met boven en onderin? Onderin gebruiken als referentie, daar zal deze waarschijnlijk het dichtst bij nieuw zitten.

Wat doet de slotopening van bijvoorbeeld de topveer onder en bovenin de cilinder bus?

Even zeker maken of je er alleen met honen bent of dat de maatvoering van de cilinderbus eerder richting een overmaat gaat.
De foto van de cilinder bus geeft het gevoel dat deze niet rond is.

Navigo
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Nominaal Ø 85 mm.
Onderin rond binnen 0,01 mm.

Halverwege 0,02 grotere diameter, nergens groter, overal rond binnen 0,01.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door paul »

ik , en met mij nog vele anderen denk ik ,kan mij niet voorstellen dat het alleen aan de veren ligt.
wat wel , dat wil ook ik graag weten .
gr Paul
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door paul »

waar staat deze motor?
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Soest.
Welkom
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door Navigo »

HH,

Die maatvoering zou suggereren dat het nagenoeg niet versleten is.

Uit nieuwsgierigheid;
Wat doet de slotopening van de losse topveren in de cilinderbus?
Zijn die uitzonderlijk?
Ik verwacht eigenlijk van niet, daar is het beeld te goed voor.

Even een zijsprong, lekkage langs koppakking, zou je eigenlijk kunnen zien, maar toch;
-Als je de kop zonder pakking op de cilinderbalk legt, ligt hij dan goed aan?
-Heb je dan ook nog voldoende diepte mbt schroefdraad om de kop goed aan te trekken.
-Kan het zijn dat de kop of balk niet recht is en zo gelekt heeft?
-Niet juist aangetrokken of nagetrokken kopbouten?

Navigo
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Manual Timray MD49Di

Bericht door JanSr »

Naar het oordeel van dat revisiebedrijf zijn de slotopeningen normaal.

Zoals al eerder gezegd: Die koppakking toont absoluut geen leksporen.
De koperen binnenranden liggen goed aan op de bovenrand van de cilinderbussen. Dat is ook aan die bussen te zien.

Afbeelding

Kop en blok ga ik uiteraard nog inspecteren op vlakheid.
Gezien het forse moment, waarmee ik de kopbouten moest lostrekken verwacht ik, dat die goed vastzaten.
Het gebrek aan ondersteuning van Timray brengt met zich mee, dat ik geen idee heb van de aanhaalmomenten.

Mijn plan: kopbout diameter (Ø12,65 mm) leidt tot een max aanhaalmoment van 122 Nm vlgs DIN 267 kwaliteitsklassen 10.9.
Dat zal het dan worden.
Plaats reactie