pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5) / gaat plotseling draaien en stopt niet

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5) / gaat plotseling draaien en stopt niet

Bericht door Gerard »

Al zo'n 12 jaar heb ik tot volle tevredenheid een drinkwaterpomp (Flojet Sensor VSD 4.5) maar de laatste tijd heb ik last van kuren.
Midden in de nacht slaat hij aan en blijft dan draaien. Achter het controleglaasje is te zien dat het waterpeil daarin laag staat. Wanneer ik dan een kraan open zet komt daar eerst veel lucht uit en geleidelijk aan water. Bij sluiten van de kraan stopt de pomp weer zoals het hoort.
Tegenwoordig haal ik de stekker van de pomp er uit voor ik naar bed ga, maar dat vis het natuurlijk niet.
Iemand een idee in welke richting ik het moet zoeken om dit euvel te verhelpen?
Laatst gewijzigd door Gerard op zo jan 24, 2021 12:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5)

Bericht door Twei Woiven »

Lekke klep in de pomp?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5)

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: zo jan 24, 2021 12:50 pm Lekke klep in de pomp?
Enig idee waar en hoe ik dat kan zien?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5) / gaat plotseling draaien en stopt niet

Bericht door Twei Woiven »

Geen idee, maar het lijkt me zo op een lekke klep.
Na een poosje stilstand zakt het water en de druk weg en zuigt ie ergens lucht aan.
Dat hoeft maar heel weinig te zijn.
Pomp ertussenuit en openmaken.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5) / gaat plotseling draaien en stopt niet

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: zo jan 24, 2021 2:04 pm ... het lijkt me zo op een lekke klep.
Na een poosje stilstand zakt het water
Moet niet kunnen, toch?
en de druk weg en zuigt ie ergens lucht aan.
Dat hoeft maar heel weinig te zijn.
Vandaag even e.e.a. nagegaan. Na ruim 5 uur geen kraan gebruikt te hebben, ging de pomp ineens draaien. Het pomphuis zelf is luchtdicht afgesloten, dus waar zou dan lucht vandaan kunnen komen?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5) / gaat plotseling draaien en stopt niet

Bericht door sailor wim »

Zo Gerard de pomp is 12 jaar in gebruik op een woonschip.
Niet verkeerd voor een Flojet.. Dit is een zg. diafragma pomp met vier kamers, elke kamer heeft een uitstroom verbinding naar de volgende kamer.
Elke kamer heeft zo gezegd een terugslagklep om de opgebouwde druk door te geven aan de volgende.
Dus is slijtage van een klepje na 12jaar denkbaar en loopt de pomp terug in de aanvoer.
Ik zou zeggen koop een revisie setje en loop daarna alle verbindingen is na.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5) / gaat plotseling draaien en stopt niet

Bericht door Gerard »

sailor wim schreef: zo jan 24, 2021 6:16 pm Zo Gerard de pomp is 12 jaar in gebruik op een woonschip.
Niet verkeerd voor een Flojet.
Nou ja Wim, ik woon er natuurlijk al een heel tijdje maar in m'n eentje op en niet met een hok vol kinderen of zo. ;)
Dit is een zgn. diafragma pomp
Het is dat ik (nog) niet weet hoe ik een afbeelding bij een bericht moet plaatsen, want anders had ik er een tekening bij gedaan waarin je precies kunt zien hoe die in elkaar zit.
Ik zou zeggen koop een revisiesetje
Ik wacht daar nog even mee, in afwachting van een mogelijk oplossingsvoorstel voor "Echt een raadsel ...". Daar lijkt Sa Marsj hetzelfde aan de hand te hebben, maar zelfs met een nieuwe pomp.
en loop daarna alle verbindingen is na.
Daar was ik mee begonnen omdat ik alle koperen leidingwerk vorig jaar heb vervangen door kunststof slangen en koppelingen en dat zo heb gedaan dat ik overal makkelijk bij kan voor controle.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5) / gaat plotseling draaien en stopt niet

Bericht door quichot »

Echte klepjes heeft zo'n pomp niet. Er ligt een soepele membraam in dat dmv een exenternokje steeds één van de vier kamertjes een beetje induwt. Veel slag is dat niet vergeleken bij een zuigerpomp, maar doordat dat razendsnel achterelkaar gebeurt ontstaat toch een behoorlijk debiet.
Ik had ooit ditzelfde probleem met een dito pomp, maar dan voor het grijze water. Ondanks aanvoerfilter verzamelde zich toch minuscule vuiltjes, eigenlijk meer slibdeeltjes, tussen membraam en kamertjes. Goed schoonmaken bleek toen de oplossing.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5) / gaat plotseling draaien en stopt niet

Bericht door Gerard »

quichot schreef: za jan 30, 2021 10:59 am Echte klepjes heeft zo'n pomp niet. Er ligt een soepele membraam in dat d.m.v. een exenternokje steeds één van de vier kamertjes een beetje induwt.
Ja, wat ik op de tekening van de pomp denk te zien, is een rubber vel (wat jij waarschijnlijk met "membraam" bedoelt) met 4 gaatjes en boven die gaatjes 4 klepjes. Ik heb nog steeds geen idee hoe ik op dit forum een afbeelding bij een bericht kan plaatsen, want anders zou dat veel duidelijker maken).
Veel slag is dat niet vergeleken bij een zuigerpomp, maar doordat dat razendsnel achterelkaar gebeurt ontstaat toch een behoorlijk debiet.
Ja, in mijn geval 16 l/min. wat ruim voldoende is voor lekker douchen.
Ik had ooit ditzelfde probleem met een dito pomp,
Kijk, dat geeft de burger hoop. :)
maar dan voor het grijze water. Ondanks aanvoerfilter verzamelde zich toch minuscule vuiltjes, eigenlijk meer slibdeeltjes, tussen membraam en kamertjes. Goed schoonmaken bleek toen de oplossing.
Dit vermoeden kreeg ik ook zo langzamerhand. Mede doordat ik achter het controlevenstertje, voor het filtertje, een paar kleine vuiltjes zag zweven. Wanneer een paar vuiltjes zo klein zijn dat ze door dat filter kunnen en samenklonteren op een plek waardoor een klepje niet goed die rubberen zitting kan afsluiten, veroorzaakt dat uiteraard een probleem.
Komende week ga ik eens een emmer water tappen en daarna de pomp demonteren en schoonmaken.
Ik laat het nog weten, wanneer ik daardoor het probleem opgelost heb.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5) / gaat plotseling draaien en stopt niet

Bericht door sailor wim »

quichot schreef: za jan 30, 2021 10:59 am Echte klepjes heeft zo'n pomp niet. Er ligt een soepele membraam in dat dmv een exenternokje steeds één van de vier kamertjes een beetje induwt. Veel slag is dat niet vergeleken bij een zuigerpomp, maar doordat dat razendsnel achterelkaar gebeurt ontstaat toch een behoorlijk debiet.
Ik had ooit ditzelfde probleem met een dito pomp, maar dan voor het grijze water. Ondanks aanvoerfilter verzamelde zich toch minuscule vuiltjes, eigenlijk meer slibdeeltjes, tussen membraam en kamertjes. Goed schoonmaken bleek toen de oplossing.
https://images.app.goo.gl/UmhNPmfmzVuswHRS6
Tja Gerard gaat het zelf zien, maar ik zie klepjes.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5) / gaat plotseling draaien en stopt niet

Bericht door Gerard »

sailor wim schreef: za jan 30, 2021 1:28 pm
quichot schreef: za jan 30, 2021 10:59 am Echte klepjes heeft zo'n pomp niet. Er ligt een soepele membraam in dat dmv een exenternokje steeds één van de vier kamertjes een beetje induwt. Veel slag is dat niet vergeleken bij een zuigerpomp, maar doordat dat razendsnel achterelkaar gebeurt ontstaat toch een behoorlijk debiet.
Ik had ooit ditzelfde probleem met een dito pomp, maar dan voor het grijze water. Ondanks aanvoerfilter verzamelde zich toch minuscule vuiltjes, eigenlijk meer slibdeeltjes, tussen membraam en kamertjes. Goed schoonmaken bleek toen de oplossing.
https://images.app.goo.gl/UmhNPmfmzVuswHRS6
Tja Gerard gaat het zelf zien, maar ik zie klepjes.
Gr Wim
Je hebt helemaal gelijk Wim. Inmiddels heb ik de pomp zo veel mogelijk uit elkaar gehaald waarbij ik duidelijk tegen 4 klepjes aan keek. Alles wat ik los kreeg en waar mogelijk aanslag zou kunnen zitten in een pannetje warme schoonmaakazijn en na afkoelen met de electr. tandenborstel er over heen. Zag er daarna weer als nieuw uit. Wel kwam en ben ik er niet achter hoe ik het kleppendeel met het "membraam" (wat eigenlijk als een soort flexibele klepzitting voor de klepjes lijkt te functioneren), los kan krijgen van de motor-as. Voor het schoonmaken zoals ik dat heb gedaan, zal het wel niet veel uitmaken maar hoe kan ik in vredesnaam eventueel delen vervangen, als ik dit deel niet kan demonteren? Een beetje wrikken en trekken bleek ook niet te helpen. Wilde ook niet te veel kracht op de klepjes zetten want met een beschadiging af afbreken, schiet ik ook niets op.
Afijn, om een lang verhaal kort te maken; de hele zaak weer gemonteerd en aangesloten. Spanning er op en hupla, de motor draaide als een tierelier maar geen druppel water uit welke kraan ook en stoppen met draaien, ho maar. Shit, verder van huis dus. :( Dat vind niemand leuk, toch?
In arren moede vandaag de pomp maar weer losgekoppeld en op het internet gezocht naar een vervangende pomp. Stuitte ik daarbij zowaar op een berichtje op het zeilersforum van 6 jaar oud waarbij bleek, dat er onder op de pomp een schroefje zit, dat een stelschroefje blijkt te zijn voor een.
Morgen de pomp nog maar eens aankoppelen en kijken wat dat stelschroefje doet.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5) / gaat plotseling draaien en stopt niet

Bericht door Richard »

Hier vindt je de instructies van de flojet, die je waarschijnlijk bedoelt.
Er staat precies in hoe je het spul (de)monteert.

https://www.technautic.nl/api/webshop/d ... 00-081.pdf

Die kunststof "paddestoeltjes" zijn niet de kleppen, maar de plunjers, die het membraam bewegen.
De kleppen zie je onder nummer 2 in de bovenkap waar ook de slangaansluitingen in zitten.
Het zijn geen harde kleppen, maar rubber flappen.
Er zijn 4 inlaatkleppen (rondom) en 1 uitlaatklep in het midden.
Deze flappen kunnen vervuild zijn waardoor ze niet goed afdichten.

Dat stelschroefje borgt het membraamhuis (zie onder disassemble : "lower housing, diaphragm, motor" punt 4).

Hoop dat je hier wat mee kunt.

Gr. Richard
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5) / gaat plotseling draaien en stopt niet

Bericht door Gerard »

Richard schreef: ma feb 08, 2021 9:53 pm Hier vindt je de instructies van de flojet, die je waarschijnlijk bedoelt.
https://www.technautic.nl/api/webshop/d ... 00-081.pdf
Klopt. Die heb ik ook, op papier maar helaas niet in het Nederlands. Omdat ik Nederlander ben en Engels dus niet m'n moerstaal is, moet ik veel begrippen opzoeken en snap ik flinke delen tekst niet. Niettemin blij dat je deze koppeling plaatste want nu kunnen anderen ook meekijken. :)
Zelf weet ik nog steeds helaas niet hoe ik afbeeldingen bij mijn berichten kan plaatsen, want dan zou ik dingen makkelijker kunnen verhelderen.
Er staat precies in hoe je het spul (de)monteert.
Nou, daar valt nog wel wat op af te dingen, vind ik. Bij punt 3 van "Disassemble" wordt verwezen naar "B/F valve". Ik zie in de bijgaande tekeningen nergens "B/F" staan, maar omdat over "in center" wordt gesproken, kan ik concluderen welk onderdeel bedoeld wordt. "B/F" betekent mogelijk "backwards/forwards"? Dat je dit onderdeel moet verwijderen door iets tussen dat onderdeel en het membraam, waarop dat rust, te steken staat nergens.
Pijltjes tussen benoemde zaken en afbeeldingen daarvan ontbreken. Natuurlijk, voor een Engelstalig iemand en/of iemand die weet waar hij/zij mee bezig is, is er geen enkel probleem; die heeft zelfs deze instructies niet nodig. Maar voor mensen die niet aan deze criteria voldoen, valt er een hoop te wensen. :(
Die kunststof "paddestoeltjes" zijn niet de kleppen, maar de plunjers, die het membraam bewegen.
Helder nu. :)
De kleppen zie je onder nummer 2 in de bovenkap waar ook de slangaansluitingen in zitten.
Het zijn geen harde kleppen, maar rubber flappen.
Er zijn 4 inlaatkleppen (rondom) en 1 uitlaatklep in het midden.
Deze flappen kunnen vervuild zijn waardoor ze niet goed afdichten.
Ook gesnapt nu. Die bleken dus niet vervuilt maar een badje in verwarmde schoonmaakazijn kon niettemin geen kwaad.
Dat stelschroefje borgt het membraamhuis (zie onder disassemble : "lower housing, diaphragm, motor" punt 4).
Tsja, en wat daar staat begrijp ik dus (nog steeds) niet met m'n kleine Engelstalige snappertje. :( Maar mogelijk is dat ook niet van belang omdat ik daar de oorzaak van m'n pompstrubbelingen niet hoef te verwachten?
Hoop dat je hier wat mee kunt.
Wel wat, maar ik ben er nog nog niet zoals je ziet.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5) / gaat plotseling draaien en stopt niet

Bericht door Twei Woiven »

Gerard, het zijn 4 pagina's, als jij even aangeef waar je vertaalproblemen zitten wil ik vanavond of morgen wel even die stukjes voor je vertalen.
Door mijn werk ben ik goed bekend met technisch Engels.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: pomp, Drinkwater- (Flojet Sensor VSD 4.5) / gaat plotseling draaien en stopt niet

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: di feb 09, 2021 1:09 pm Gerard, het zijn 4 pagina's, als jij even aangeeft waar je vertaalproblemen zitten, wil ik vanavond of morgen wel even die stukjes voor je vertalen.
Dat vind ik een geweldig aanbod. Hardstikke bedankt alvast.
Het gaat om de delen "Disassemble" en "Reassemble".
Door mijn werk ben ik goed bekend met technisch Engels.
Tsja, ik kan best redelijk een Engelstalig boek lezen, maar dat technische Engels is toch andere koek. Er schijnt een wet te zijn, dat producten die in Nederland verkocht worden, van Nederlandstalige handleidingen dienen te zijn voorzien. Maar ja, wetten zijn maar theorie.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie