batterijwachter

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

batterijwachter

Bericht door frank »

De een noemt die dingen zo en de ander heeft het over onder- en bovenspanningsschakelaar.
Wij bleken plots een groot probleem te hebben op voetveer Zeldenrust. Dat open bootje heeft een automatische bilgepomp om in regenperioden boven water te blijven.
Omdat wij niks vertrouwen lopen we wel twee keer in de week langs ter controle.
En dat blijkt ook wel nodig. Nu is voor de tweede keer de vlotterschakelaar blijven hangen waardoor de accu weer op 9 volt kwam te staan.
Dat betekent eigenlijk dood. De eerste keer heeft hij dat overleefd maar nu is het doek definitief gevallen.
Wat doe je dan in deze natte tijden, als een speer naar Brezan om ene nieuwe 100 amp accu te halen en aan te sluiten.
Maar dat zijn dure grappen dus dat wil ik niet meer. Daarom eerst eens mijn licht op gestoken naar iets dat bescherming kan geven tegen diepontlading.
Dan kom ik een onderspanningsschakelaar tegen die instelbaar is en zorgt dat als er iets fout gaat de spanning van de accu niet verder terug kan lopen dan je hebt ingeprogrammeerd in dat kleine apparaatje. Heeft ook nog overspannings bescherming.

Dus ik dat ding besteld en gisteren gemonteerd. Is simpel net als programmeren. Meteen ook nieuwe vlotterschakelaar.
Maar welke afsluitspanning kies je dan? Je kunt uit 10 posities kiezen en na enige studie kozen wij voor stand 5 wat aangeeft: afsluiten bij 11.5 volt en bij 13.8 V overspanning.
Dat gedaan en alles weer aangesloten, alles werkt naar behoren en we vertrouwen er op dat de nieuwe accu geen deep shock krijgt.

Maar dan, voor ik s avonds in slaap viel bedacht ik plots een probleem. De afslagspanning van de pomp is nu 13.8 volt tijdens laden via de dynamo als we varen . Maar... ik verwacht dat de echte laadspanning hoger is en naar 14.4 volt zou kunnen oplopen.
Dus dan stopt de stroom naar de bilgepomp als we varen. Maar het is al eerder gebeurd dat bij zeer forse golfslag en geladen met passagiers een flinke klap water over de boeg binnen rolde. En die moet rap overboord.
Dus er zou een schakeling moeten komen die vanuit de stuurhut handmatig is te bedienen om in dat geval de pomp direct stroom te geven.
Daar moeten we eens over denken. Een schakelaartje met lampje en dan de draad aansluiten buiten de accuwachter om of zoiets.
Vreemd dat die overspannings bescherming niet hoger is in te stellen. We gaan er nog eens over nadenken, nu toch tijd genoeg voor.

https://www.amperewinkel.nl/product/sam ... 8-12v-24v/
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: batterijwachter

Bericht door Twei Woiven »

Schakeling frotten met een houdrelaisje dat alleen houd als de motor loopt.
Drukknop op de bediening, bilgepomp nodig, druk knop en pompen maar.
Motor stil zetten en relais valt af.
Werkt het weer als bedoeld.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: batterijwachter

Bericht door frank »

Twei Woiven schreef: wo jan 27, 2021 1:45 pm Schakeling frotten met een houdrelaisje dat alleen houd als de motor loopt.
Drukknop op de bediening, bilgepomp nodig, druk knop en pompen maar.
Motor stil zetten en relais valt af.
.
Dat zou ik als leek eens in een soort tekeningetje willen zien eigenlijk, ik moet me er een beeld van kunnen vormen.
Ik zou dan iets van een schakeldraad aan het contactslot moeten zetten om dat relais te bekrachtigen, kan denk ik ook wel aan de bestaande draad naar de veldwikkeling dynamo of zo.

Dat relais zou dan de accuspanning direct naar de verbruikerskant van die accuwacht kunnen sturen. Klopt??
Maar stel dat die spanning hoger is dan de afschakelspanning, dan krijgt de accuwachter vanaf de kant van de verbruiker een hogere spanning voor zijn kiezen. Dan zou daar misschien nog een diode tussen moeten om de stroom maar in één richting te laten gaan ?
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: batterijwachter

Bericht door Navigo »

HH,

Persoonlijk; houdt het simpel.

Steek het geld en de energie in een betrouwbaardere uitvoering van een bilge alarm/ schakeling.
Ze zijn er zelfs zonder bewegende delen.

Het wordt in mijn ogen nu onnodig moeilijker gemaakt dan dat het is.

Navigo
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: batterijwachter

Bericht door Twei Woiven »

Ik neem aan, ik ken het product niet natuurlijk, dat het ding niet in paniek raakt van verschillende spanningen op in en/of uitgang.
Heel simpel, je neemt een relais welke de stroom aankan van de bilgepomp.
Een relais wat wisselen kan.
De bilgepomp zet je op het centrale contact.
De uitgang van je batterijwachter op het rustcontact
De plus accu zet je op het actieve contact.
De spoel laat je met een drukknop van het contactslot oid bekrachtigen en met een houdcontact* van het relais vasthouden.


*houdcontact, een ander paar contacten waar je het centrale contact en het actieve contact parallel aan de drukknop zet.
Zodra je de drukknop indruk wordt het relais bekrachtigt en houd het houdcontact de bekrachtiging in stand.

Beetje vervelend dat je niet rechtstreeks plaatjes kan invoegen hier, maar je snapt het verhaal neem ik aan.
En anders bel je maar, op mijn website staat mijn telefoonnummer.
www.Jinnys-Electro.nl
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: batterijwachter

Bericht door Evert »

Waarom neem je geen accu monitor met een shunt. Die heeft ook een uitgang die je kan programmeren onder een bepaalde laadtoestand. Je kan dan ook met een gsm module een seintje krijgen dat de laadtoestand van je accu niet meer goed is. Wat dat betreft heeft victron de laatste jaren heel wat moois uitgevonden.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: batterijwachter

Bericht door RuudMal »

En dat van victron werkt als een speer

victron bmv 712
met een cerbo gx
4g router om de data naar buiten te brengen en af te lezen in de victron portal

je kan hiermee je laadtoestand van je accu's controleren (V/A en verbruikte AMP's)
een email melding als de verbruikte amp's boven een bepaalde grens komt en via een io module
kan je schakelen wat je wilt.

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: batterijwachter

Bericht door Gerard »

Ik had soortgelijke problemen met een vlotterschakelaar in m'n vuil(grijs)watertank, door aanslibvervuiling. Die vlotter ging niet drijven. Mijn vuilwatertank is slechts zo'n 20 cm hoog. Gaf geen accuproblemen uiteraard, want de pomp sloeg niet aan, maar vond het toch vervelend dat het water in de douche op een gegeven moment weer niet wegliep en ik weer in die kl..tank moest duiken om die vlotterschakelaar schoon te maken. "Reedcontacten" bleken de oplossing (goedkoop en geen haperingen meer). Misschien ook een idee voor jou?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: batterijwachter

Bericht door Twei Woiven »

Maar dan kan Frank nog steeds niet varende vort zijn lenspomp bedienen?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: batterijwachter

Bericht door Navigo »

HH,

De huidige schakelaar vervangen voor een QUICK Blige switch.
Even kijken of je de 10 of 20 nodig hebt.

Alles in ene opgelost, geen onnodige toevoegingen mbt relais of wat dan ook.
Waarom moeilijker maken dan dat het is?

Navigo
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: batterijwachter

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: do jan 28, 2021 8:06 pm Maar dan kan Frank nog steeds niet varende vort zijn lenspomp bedienen?
Ja, mijn idee was slechts gericht op het voorkomen van het blijven doorverbinden van de spanning bij een blijven hangen van die vlotterschakelaar. Ik heb voor mijn vuilwatertank een Bilge pomp Rule 3-weg paneelschakelaar. Die kun je op "Uit", "Handmatig" een "Automatisch" zetten (momenteel ongeveer 45 euro). Daarmee zou ook dat probleem opgelost zijn, volgens mij.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: batterijwachter

Bericht door frank »

Bedankt voor de reacties, we gaan dat in de groep gooien. Is interessant, meerdere oplossingen voorhanden.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie