Linkse of rechtse schroef

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Etab »

Carel-k schreef: vr feb 19, 2021 6:16 pm Motor en kk vervangen en niet de as en schroef dat vind ik vreemd dat vraag om moeilijk heden en die heb je nu JOREN weet er alles van ga daar hem met je schroef en het kom in orde !
Als ik alles van te voren wist was ik rijk.

Ik heb deze diesel na het verwijderen van de benzine BB18 geheel zelfstandig geplaatst en uitgericht. terwijl ik niets van motoren wist.
Dacht 3 maanden maar werd 1 jaar. Maar wel zonder enige hulp.

Wist ik veel dat de schroef ook aangepast moest worden? En de as paste ook in deze Bullflex. Daar vaar ik nu al 7 jaar zo mee.
Alleen ga ik me steeds meer frustreren aan de max snelheid in combinatie met de herrie van hoge toeren. Als ik nu met minder toeren dezelfde snelheid haal. Dus heb ik Joren"(!) gemaild en de opties en maten gegeven. Schroef zou iets grote mogen maar daar heb ik geen hoogte voor. maar wel een iets grotere schroef met meer spoed. Dus die heb ik nu in huis Mijn zoon is draaien en frezer dus die gaat een nieuwe as voor me maken.

Morgen ga ik alles eens nalopen en kijken wat de echte draairichting is.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door JanSr »

Etab schreef: vr feb 19, 2021 11:02 pm Morgen ga ik alles eens nalopen en kijken wat de echte draairichting is.
Beetje raar dat je de schroef al in huis hebt als je nog niet zeker bent van de juiste draairichting. :idea:
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Etab »

Lees het verhaal even. We zijn niet allemaal experts
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door KarelE »

JanSr schreef: za feb 20, 2021 7:06 pm
Etab schreef: vr feb 19, 2021 11:02 pm Morgen ga ik alles eens nalopen en kijken wat de echte draairichting is.
Beetje raar dat je de schroef al in huis hebt als je nog niet zeker bent van de juiste draairichting. :idea:
Beetje jammer dit, JanSr. Wat voegt jouw post toe aan de oplossing?
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Etab »

Misschien moeilijk leesbaar maar er staat HBW 15-2R

Is dat rechtsdraaiend?

Afbeelding
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Navigo »

HH,

Nu nog even voor de volledigheid hoe staat de handel op de koppeling als je vooruit vaart?

Het is in ieder geval een gewone mechanische koppeling. Vaker in combinatie gebruikt met de indenor.

Een HBW 15-2r, de r staat voor de draairichting van de ingaande as.
De oude Volvo had een met de klok meedraaiende krukas. Dus rechtsom.

Staat de handle naar achteren dan heb je als het goed is 2:1 rechtsdraaiend ( met de klok mee) op de uitgaande as. Van achter naar voor bekeken.
Staat de handle naar voren dan heb je 1,75:1.

Zet de foto van je huidige/ oude schroef ook eens hier op de site. Kunnen we even meekijken, wat zijn de ingeslagen gegevens?


Navigo
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 334
Lid geworden op: wo aug 07, 2013 11:36 am
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door buggyrene »

Een Volvo B-18 heeft een rechtse draairichting (met de klok mee), gezien vanaf de krukaspoulie op de voorkant van het blok, aan de vliegwiel zijde is dit dus een linkse draairichting, (tegen de klok in), de Hurth HBW 15 heeft 2 assen met tandwielen die in elkaar grijpen waardoor de draairichting wordt omgedraaid, en resulteert dus in een rechtsdraaiende beweging (met de klok mee). De Peugeot motor heeft de zelfde draairichting als de Volvo motor, hier zal het probleem dus niet liggen.
Zoals ik het begrijp, dan draai je nu veel toeren met weinig snelheid, dit betekent dat de schroef niet voldoet aan het vermogen wat de motor levert.
Dit kun je oplossen door de schroef te laten aanpassen.
Ongeveer bereken kun je dit door deze site in te vullen, let wel: dit is ongeveer, maar wel een mooie richtlijn.
https://vicprop.com/displacement_size_new.php/?m=1

P.s. plaats eens een foto van de oude schroef, en nieuwe schroef, ik krijg een donkerbruin vermoeden dat de oude schroef wel rechtsdraaiend is, maar dat je op het verkeerde been wordt gezet.

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Etab »

Navigo schreef: zo feb 21, 2021 1:11 am HH,

Nu nog even voor de volledigheid hoe staat de handel op de koppeling als je vooruit vaart?

Het is in ieder geval een gewone mechanische koppeling. Vaker in combinatie gebruikt met de indenor.

Een HBW 15-2r, de r staat voor de draairichting van de ingaande as.
De oude Volvo had een met de klok meedraaiende krukas. Dus rechtsom.

Staat de handle naar achteren dan heb je als het goed is 2:1 rechtsdraaiend ( met de klok mee) op de uitgaande as. Van achter naar voor bekeken.
Staat de handle naar voren dan heb je 1,75:1.

Zet de foto van je huidige/ oude schroef ook eens hier op de site. Kunnen we even meekijken, wat zijn de ingeslagen gegevens?


Navigo
Handel vooruit. Oude schroef is links nieuwe rechts. Wat bedoel je met ingaande as? De schroefas?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door KarelE »

Ingaande as is de as die vanaf de motor de kk ingaat. Uitgaande as is de schroefas
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Etab »

Hoe weet ik wat de uitgaande as doet. Die kk zit er toch pal op vast?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door KarelE »

Etab, wel ff goed lezen. Je haalt nu de uitgaande en ingaande as door elkaar. De kk zit aan de motor geschroefd, dus de ingaande as van de kk (= de uitgaande as van de motor) kan je niet zien. Zoals ik hiervoor schreef, de uitgaande as van de kk is de schroefas.


Als je een wit stickertje op de schroefas plakt, de motor stationair laat draaien en dan met de hevel op de kk zelf deze in zijn vooruit zet kan je zien welke kant de schroefas op draait. Gaat die bovenop naar SB dan heb je een rechtsdraaiende schroef, gaat ie naar BB dan heb je een linksdraaiende schroef nodig.

Hoe draait de motor? Dat kan je aan de voorzijde zien aan de draairichting van de poelie van de dynamo, eventueel ook weer met een stickertje. Kan je ook vaststellen of die naar SB of BB gaat.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Baschinist »

met de hevel op de kk zelf deze in zijn vooruit zet kan je zien welke kant de schroefas op draait.
Correct me when wrong maar om de koppeling in zijn vooruit te zetten moet dit handeltje/heveltje naar achteren bewogen worden, precies tegenovergesteld aan de stand van de gaspook in de stuurhut dus.
Dus als je start, het handeltje op de koppeling zelf naar achteren trekt met de morsekabel los, dan moet de boot vooruit gaan. Als dat gebeurd zit er niks fout qua draairichtingen motoren enz.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door KarelE »

Daarom zeg ik ook niet dat de handle vooruit moet worden bewogen, maar dat de kk in zijn vooruit moet worden gezet.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door JanSr »

KarelE schreef: za feb 20, 2021 9:35 pm
JanSr schreef: za feb 20, 2021 7:06 pm
Etab schreef: vr feb 19, 2021 11:02 pm Morgen ga ik alles eens nalopen en kijken wat de echte draairichting is.
Beetje raar dat je de schroef al in huis hebt als je nog niet zeker bent van de juiste draairichting. :idea:
Beetje jammer dit, JanSr. Wat voegt jouw post toe aan de oplossing?
Vrijwel iedere motor die je tegenkomt draait van voren gezien rechtsom en van achteren (vliegwielzijde) gezien dus linksom, zoals ik betoogde.
Je ziet nu toch weer dat men daar aan twijfelt.
Ik ken maar één motor die de andere kant op draait: De motor van de Citroen DS, maar die zie je zelden of nooit in bootjes.
Waarom draait die motor de andere kant op? Omdat de versnellingsbak voor de motor zit, vliegwiel dus ook, dus "achterstevoren" in de auto. Nou en? zou je zeggen: Hierom: die rare DS kan je nog met een slinger starten, die zit er zelfs standaard in. En starten doe je met rechterhand. Dus rechtsom, gezien tegen de vliegwielzijde. Precies andersom als de standaard.

Baschinist maakt het nog vrolijker: "Correct me when wrong maar om de koppeling in zijn vooruit te zetten moet dit handeltje/heveltje naar achteren bewogen worden, precies tegenovergesteld aan de stand van de gaspook in de stuurhut dus."

Bij elke Huth zit het hendeltje met een klemschroef om het asje. Heel handig: Je kan het dus naar boven zetten, maar ook naar beneden, als je dat beter uitkomt. In het ene geval is hendeltje vooruit dus vooruit, maar als het naar beneden wijst in de vrij is dat dus andersom. En ik zei het al eerder: Zo'n Hurth moet je niet verkeerd om gebruiken, dan gaat hij gewoon kapot.

We zien nu tot onze geruststelling, dat Topic Starter een rechtsdraaiende schroef heeft. Dat komt dus wel goed.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Linkse of rechtse schroef

Bericht door Twei Woiven »

Niet alleen de DS, ook de R4/5/6 heeft motoren gehad die de ene of de andere kant op draaiden.
Afhankelijk of de motor nog in de oude 4 gezeten had met de motor achterin of niet.
Mijn vader heeft ooit een motor overgezet in zijn R5 en daarna 4 versnellingen achteruit en een vooruit geconstateerd.
De man heeft gevloekt.....

Back on topic.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie